Strona 1 z 1

Odcień barytu

: 14 sty 2013, 13:02
autor: jerezano
Jako, że ciemnia wreszcie ruszyła, mogę (muszę) już prosić o rozwiane pierwszych wątpliwości.
W odstępie tygodniowym wykonałem po kilka odbitek na tym samym papierze barytowym (tetenal vario), wywołałem w tym samym i tak samo przygotowanym wywoływaczu (tetenal variospeed), potem Indicet i taki sam Superfix. Płukanie w wodzie bieżącej ponad 1/2 godziny. Temperatury takie same.
Jakież było moje zdziwienie gdy w blasku światła dziennego zobaczyłem, że odbitki z drugiego tygodnia są w odcieniu zauważalnie cieplejszym... Jaka może być tego przyczyna?

: 14 sty 2013, 17:31
autor: rbit9n
skoro płukałeś jeno pół godziny, rozważyłbym nie wypłukany tiosiarczan.

można to sprawdzić sporządzając kodak HT-1 (hypo test):
woda destylowana, 180,0 ml
nadmanganian potasu, 0,3 g
wodorotlenek sodu, 0,6 g
woda destylowana, do 250,0 ml

lub kodak HT-2
woda destylowana, 750,0 ml
28% kwas octowy, 125,0 ml
azotan srebra, 7,5 g
woda destylowana, do 1 l

pierwszy r-r rozcieńcza się w stosunku 1ml:250ml wody destylowanej. najlepiej odciąć kawałek odbitki i zanurzyć w r-rze. jeśli w papierze jest dużo tiosiarczanu, wtedy r-r odbarwi się w przeciągu minuty (po 30 sekundach powinien być pomarańczowy).

w przypadku drugiego r-ru nakrapla się kroplę na brzeg odbitki, po dwóch minutach się spłukuje. odbitka poprawnie wywołana, powinna dać maksymalnie lekko kremowy odcień w miejscu zakroplenia. jeśli stężenie tiosiarczanu jest duże, kropla wybarwi papier na kolor mocnej herbaty. do tego r-ru kodak sprzedawał specjalny próbnik (kodak hypo estimator), który umożliwiał pi razy drzwi ocenienie zawartości tiosiarczanu.

Obrazek
For acceptable washing, the test spot should be no darker than the comparison patch. Different films and papers may produce differing amounts of stain. In general, the stain should be somewhere between 1 and 2, but for certain materials a darker stain is acceptable. In my personal testing of various papers, the stain has generally been at the level of patch 1 or less. In some cases, I have had no stain at all. Don’t try to judge your photographic materials using this reproduction, as monitors vary in their ability to render color. Kodak cautions that this estimator is only for use with products processed with Kodak Hypo Clearing Agent, and that other wash aids may give differing results. “This test procedure does not conform with the ANSI Method of determining residual thiosulfate levels.” For a quantitative test of residual thiosulfate, you must use the methylene blue method (ANSI standard PH4.30-1969).

: 14 sty 2013, 17:47
autor: J.A.
jerezano pisze:Jakież było moje zdziwienie gdy w blasku światła dziennego zobaczyłem, że odbitki z drugiego tygodnia są w odcieniu zauważalnie cieplejszym... Jaka może być tego przyczyna?
rbit9n pisze:skoro płukałeś jeno pół godziny, rozważyłbym nie wypłukany tiosiarczan.
Po tygodniu? No i otwartym jest pytanie, co oznacza "odbitka z drugiego tygodnia"? To ta z poprzedniej sesji, czyli starsza, czy ta świeższa z obecnej sesji ;-)

: 14 sty 2013, 19:41
autor: jerezano
Z drugiego tygodnia oznacza, że nie z pierwszego :-P To bez znaczenia (kolejność).
Płukanie było wystarczające - napisałem, że ponad 1/2 godziny (woda płynąca), ale w rzeczywistości jeszcze leżały w stojącej wodzie ze dwie godziny. I to chyba nie jest wina płukania bo wszystkie odbitki są tak samo ciepłe - nie ma różnic - a przecież idealnie tak samo długo we wodzie nie przebywały. Niewypłukany tiosiarczan dałby zabarwienie całej odbitki - u mnie światła (margines) są śnieżnobiałe tylko szarości i czernie są ciepłe).
Zobaczę w nadchodzący weekend, może jeszcze inny odcień się pojawi :)
Po analizie własnych działań, przypuszczam, że może woda miała wpływ, ale w takim sensie, że w pewnym momencie nie zauważyłem, że płuczę w ciepłej 25-28 stopni (przekręciłem przypadkowo kurek). Trwało to kilka minut, ale czy mogłoby mieć wpływ na kolor?

: 14 sty 2013, 20:55
autor: J.A.
jerezano pisze:Z drugiego tygodnia oznacza, że nie z pierwszego To bez znaczenia (kolejność).
W kontekście płukania jak najbardziej ma znaczenie. Z góry odrzucasz jedną z możliwych przyczyn, choć nie masz po temu uzasadnienia mierzalnego.
jerezano pisze:u mnie światła (margines) są śnieżnobiałe tylko szarości i czernie są ciepłe).
To by dopiero mógł powiedzieć densytometr.
jerezano pisze:
jerezano pisze:że w pewnym momencie nie zauważyłem, że płuczę w ciepłej 25-28 stopni
Papier można płukać nawet w 80°C. Ciepła woda nie robi ciepłego odcienia.

: 14 sty 2013, 21:14
autor: szable
z kontekstu wynika, że wywoływacz był za każdym razem robiony świeży , ale chciałbym się tylko upewnić czy aby na pewno, czy np nie został 2x wykorzystany ten sam. Różne wywoływacze różnie znoszą przechowywanie.

Po wtóre - może zaciemnienie nie było wystarczające, albo lampa ciemniowa inna i spowodowała taki nie chciany "preflashing"

: 14 sty 2013, 21:22
autor: dugi1985
Słyszałem kiedyś że baryt potrafi chłonąc syfy z wody i papier robi się "ciepły". Zauważyłem to przy starym barycie orwo, który czasem mam w wodzie do rana jak mi szyb do suszenia odbitek braknie. Te przyklejone następny dzień jakby miały lekko cieplejszy odcień. Mi to nie przeszkadza, a co do płukania odbitek w ciepłej wodzie to zawsze tak robię bo się utrwalacz szybciej wypłukuje.

: 14 sty 2013, 21:59
autor: J.A.
szable pisze:Po wtóre - może zaciemnienie nie było wystarczające, albo lampa ciemniowa inna i spowodowała taki nie chciany "preflashing"
To można spokojnie wykluczyć. Zadymienie nie dodaje odcienia, jeżeli papier go nie posiada.

: 14 sty 2013, 23:49
autor: rybka
Ilford w PDF'ie do Multigrejda Warmtone FB napisal wyraznie , ze wydluzenie czasu plukania powoduje ocieplenie obrazu . Moze tu nalezy szukac roznic ? To tylko moje domysly ... Pzd.

: 15 sty 2013, 07:44
autor: jerezano
J.A. pisze:W kontekście płukania jak najbardziej ma znaczenie. Z góry odrzucasz jedną z możliwych przyczyn, choć nie masz po temu uzasadnienia mierzalnego.
Ocieplenie dotyczy odbitek z ostatniej soboty. Znaczy to, że z tymi sprzed tygodnia nic się nie stało. Ocieplenie powstało w trakcie obróbki lub suszenia (na szybie, do góry emulsją) - nie jest wynikiem leżakowania... Uzasadnienia mierzalne to mój wróg :)
J.A. pisze:To by dopiero mógł powiedzieć densytometr.
W tym wypadku wystarczy moje oko.

Odczynniki za każdym razem świeżutkie.
Lampa ciemniowa ta sama, zaciemnienie perfekcyjne :)
Prawdę powiedziawszy specjalnie mi ten odcień nie przeszkadza bo generalnie lubię ciepłe odcienie zdjęć. Po prostu mnie zastanowiła ta różnica. Ale jakbym miał coś mierzyć lub ważyć i analizować wyniki, to nie moja bajka - w tym sie nie sprawdzam. Generalnie wybrałem variospeed, bo ma wywoływać "na ciepło". Eukobrom i Centrabrom są zimne. To jednakże musiałoby oznaczać, że pierwsze wołanie było wadliwe, bo "zimne".

: 15 sty 2013, 17:55
autor: filozof97
utrwalacz i płukanie można wykluczyć- zrobiłem kiedyś odbitkę eksperymentalną, którą tylko polałem wodą, na fotonbromie. Do tej pory nie ma zmian w obrazie, odbitka z czerwca 2011.
Za to możliwe jest, że zapaliłeś światło białe przy nie do końca utrwalonym papierze, miałem kiedyś taki efekt.

: 06 mar 2013, 00:03
autor: kamodj
jerezano pisze:Z drugiego tygodnia oznacza, że nie z pierwszego :-P To bez znaczenia (kolejność).
Płukanie było wystarczające - napisałem, że ponad 1/2 godziny (woda płynąca), ale w rzeczywistości jeszcze leżały w stojącej wodzie ze dwie godziny. I to chyba nie jest wina płukania bo wszystkie odbitki są tak samo ciepłe - nie ma różnic - a przecież idealnie tak samo długo we wodzie nie przebywały. Niewypłukany tiosiarczan dałby zabarwienie całej odbitki - u mnie światła (margines) są śnieżnobiałe tylko szarości i czernie są ciepłe).
Zobaczę w nadchodzący weekend, może jeszcze inny odcień się pojawi :)
Po analizie własnych działań, przypuszczam, że może woda miała wpływ, ale w takim sensie, że w pewnym momencie nie zauważyłem, że płuczę w ciepłej 25-28 stopni (przekręciłem przypadkowo kurek). Trwało to kilka minut, ale czy mogłoby mieć wpływ na kolor?
niestety ale osobiście obstawiałbym jednak na jakiś gorszy "miot" wywoływacza.
Niedawno robiłem eksperymenty,ten sam papier,dwa różne wywoływacze (czeska foma wywojka do papierów i hydrofen do filmów).
Rezultat?
Hydrofen - zabarwia papier na fioletowo
Foma wywojka papierowa- na ciepły nieco brązowy.