Strona 1 z 2

Jaki papier?

: 10 cze 2011, 22:25
autor: Drack
Panowie kompletuje ciemnie i zamierzam niedługo wołać swoje pierwsze zdjęcia. Jaki papier kupić jako początkujący "ściemniacz" ;) barytowy czy RC?

: 10 cze 2011, 22:33
autor: szoszon
Na tym forum są też panie. :))

: 10 cze 2011, 22:44
autor: technik219
Wziąłbym RC, bo mniej kłopotliwy w obróbce. I tańszy, bo na początku będziesz miał spory "odpad". Jak już się wdrożysz i "obczaisz dobór filtrów (chyba, że zaczniesz od stałogradacyjnego)to i tak zechcesz spróbować barytu. Zorientuj się w cenach: Foma, Kentmere, fajny jest papier Adox MCP (Adoxa Easy Print nie polecam dla początkujących), Tetenal Vario. Nie bierz żadnych X-pressów. Osobiście wybrałbym Adox MCP plus zestaw filtrów AGFY.

: 11 cze 2011, 15:42
autor: Drack
szoszon pisze:Na tym forum są też panie. :))
Ups.... gafa przepraszam wszystkie panie na forum... ;-)
technik219 pisze:Wziąłbym RC, bo mniej kłopotliwy w obróbce. I tańszy, bo na początku będziesz miał spory "odpad".
Tak myślałem, utwierdziłeś mnie w tym przekonaniu, dziękuję za pomoc.

: 12 cze 2011, 18:16
autor: CHoSSeN OnE
technik219 pisze:Zorientuj się w cenach: Foma, Kentmere, fajny jest papier Adox MCP (Adoxa Easy Print nie polecam dla początkujących), Tetenal Vario. Nie bierz żadnych X-pressów. Osobiście wybrałbym Adox MCP plus zestaw filtrów AGFY.
A dlaczego Adox ?

Właśnie się przymierzam do pierwszego papieru i z racji finansowych będzie to RC i z ów racji też pasowałoby aby był w rozsądnej cenie, ale jeżeli ma być jakość kichowata, to już dopłacę. Myślałem na początku o Fomie stało gradacyjnej, bo brak filtrów, ale chyba też o gradacji normalnej, wiec papier multi bez filtrow też przejdzie (chyba) :roll:

: 12 cze 2011, 21:34
autor: howser
Nie tak dawno też zacząłem od stałogradacyjnej fomy RC i z efektów byłem bardzo zadowolony Tak to wyglądało. Z czasem jednak zakupiłem filtry co zdecydowanie wydłużyło mój czas spędzony w ciemni ale dało mozliwość większego wpływu na efekt końcowy. Powodzenia

: 12 cze 2011, 21:49
autor: CHoSSeN OnE
A jaka to była gradacja ?[;

: 12 cze 2011, 22:11
autor: howser
z tego co pamiętam to była to fomaspeed 311-błyszczący normalny, negatyw wołany akutacyjnie w rodinalu 1:100(raczej mało kontrastowy)

: 12 cze 2011, 22:35
autor: technik219
Stałogradacyjne Fomy są bardzo OK. Należy pamiętać o nieco innej skali gradacji tych papierów: Nasz normalny to specjalny Fomy. Normalny Fomy to prawie nasz twardy. "Nasz" czyli niegdysiejszy Foton. Miałem na początku pewne problemy z doborem odpowiedniej gradacji, ponieważ do czasu zamknięcia produkcji Fotonbromów używałem tylko ich.
Błyszczące wielogradacyjne Fomy mają tendencję do wychodzenia cieni "na wierzch". Przypadłość nie dotyczy papierów matowych.
Dlaczego Adox? Ano dlatego, że emulsja tego papieru jest produkowana przez firmę ADOX , na oryginalnych maszynach Agfy , według starej receptury
oraz przy wsparciu inżynierów z fabryki Agfy w Leverkusen wykupionych z masy upadłościowej AGFY. Wszelkie parametry wskazują, że jest to papier identyczny z Agfą Multicontrast Classic. A Papiery Agfy w moim odczuciu są jak wzorzec metra. Wystarczy porobić trochę na Fomie i przejść na Agfę, a zaraz widać różnicę zarówno w powiększeniu, jak i przyjemności (właśnie - przyjemności) pracy w ciemni. Przez krótki czas używałem też Ilforda MG IV DeLuxe. Też piękny papier, ale bardziej mi leży Agfa MCC i MCP. Zarówno połysk jak i mat Agfy jest bardziej szlachetny. Ładniejsze są biele i czernie (oczywiście w porównaniu z Fomą).
Co do filtrów: jak papier Agfy to i filtry Agy - to zrozumiałe. Ale też filtry Agfy są o wiele sztywniejsze niż Ilforda. Filtry Ilforda przy Agfowskich sprawiają wrażenie wyciętych z kolorowych okładek do bindownicy - cieniutkie i delikatne.
Może to są subiektywne odczucia - każdy chwali to co ma i co lubi. Ja lubię Agfę.

: 13 cze 2011, 12:48
autor: technik219
technik219 pisze:Ja lubię Agfę.
to spróbuj MCC wymoczyć w fomie W24 bez rozcieńczania
Od zawsze używałem i używam W 14. Sporadycznie (jak jeszcze był) W 23. Czy w W 24 wychodzą jakieś specjalne efekty? Już widzę, że zawiera glicynę. Wietrzę podstęp. Piszą o jego dedykowaniu do Foma Warmtone. Cóż, do negatywów też nie każdy wywoływacz "pasuje". Żeby każdy do każdego, to tylko w Erze ;-) Nie ma co z tego robić ekstra problemu. A mnie i tak najbardziej pasuje Agfa :-D Czy mam być obrażony, jak ktoś powie, że jemu pasuje Ilford? Może Foma też ma jakieś narowy w innej chemii?
A jako ciekawostka: bardzo przyjemnie zaskoczył mnie papier kupiony od "turystów z WNP" - cz-b mat 24/30 na podłożu barytowanym, półkarton kupiony za "sorok" 15 lat temu. Cóż za czernie, jakie czyste biele, kontrast... miód-malina-gęsi smalec. Nie zawsze tylko to co drogie i rasowe, ale czasem i wśród "kundelków" trafi się perełka. Problemem jest jak się człowiek przyzwyczai do pewnego materiału, a potem przestaną go produkować i trzeba się przestawić.

: 13 cze 2011, 16:10
autor: technik219
technik219 pisze:Wietrzę podstęp.
niepotrzebnie, to nie parlament. w24 fajne brązy na mcc wyciąga
No to dlaczego mnie wkręcasz? Szczerze przyznałem, że nie miałem do czynienia z W 24. Może spróbuję, kto wie?

: 13 cze 2011, 16:24
autor: Adams
A jaki jest "the best" wywolywacz do Adoxa MCC. Bardzo mi ten papier lezy. Wolam w Ilfordzie ale mam wrazenie ze jest malo kontrastowo:-)

: 18 cze 2011, 00:09
autor: Drack
Adams pisze:A jaki jest "the best" wywolywacz do Adoxa MCC. Bardzo mi ten papier lezy. Wolam w Ilfordzie ale mam wrazenie ze jest malo kontrastowo:-)
Zdecydowałem się na ADOXA MCP, więc w takim razie jaki polecacie do niego wywoływacz?

Edit:
Po zastanowieniu na początek kupię stałogradacyjny, ponieważ nie posiadam jeszcze filtrów. Co polecacie?

: 18 cze 2011, 12:03
autor: technik219
Drack pisze:Po zastanowieniu na początek kupię stałogradacyjny, ponieważ nie posiadam jeszcze filtrów. Co polecacie?
To musisz ocenić po nagatywach. A może kup chociaż zestaw podstawowy filtrów Ilforda? Na początku miałem taki zestaw 3 filtrowy za grosze (jeszcze gdzieś leży) i sporo mi pomógł. Masz w powiększalniku szufladkę na filtry? Jakie wymiary ma okienko na filtry? Mógłbym Ci "opchnąć" te filtry, bo mam pełny zestaw Agfy.

: 18 cze 2011, 12:47
autor: Drack
technik219 pisze: To musisz ocenić po nagatywach. A może kup chociaż zestaw podstawowy filtrów Ilforda? Na początku miałem taki zestaw 3 filtrowy za grosze (jeszcze gdzieś leży) i sporo mi pomógł. Masz w powiększalniku szufladkę na filtry? Jakie wymiary ma okienko na filtry? Mógłbym Ci "opchnąć" te filtry, bo mam pełny zestaw Agfy.
Kwestia teraz czy opłaca mi się bardziej kupić pełny zestaw ilforda http://allegro.pl/najwyzszej-jakosci-fi ... 56175.html czy nie tracić kasy i kupić 3filtrowy zestawik, a jakie to filtry? ile się od siebie różnią i ile za nie chcesz? Acha i czy przy filtrach trzeba również stosować dodatkowe filtry na lampę ciemniową czy już nie? A agfy wszyscy chwalą ale ciężko dostać, chyba że kiepsko szukam.
Powiększalnik mam krokusa 66 szufladki chyba 9x9cm.