kształt krzywej
: 25 kwie 2018, 23:19
Papier Foma Variant 111 naświetlony 200 Y poprzez klin. Klin o regularnej gęstości co 0,15. Skąd takie załamanie krzywej w od 3 do 8 ?
Korex - Forum Fotograficzne - Fotografia czarno-biała
https://www.korex.net.pl/forum/
Dziwi mnie to bo skąd producentowi wyszły tak piękne krzywe?technik219 pisze:Warsztwa światłoczyła papierów wielogradacyjnych zbudowana jest z dwu różnie uczulonych spektralnie warstw. A co za tym idzie warstwy te mają różny współczynnik kontrastowości. I właśnie na krzywej widać to najlepiej. Podobne krzywe mają materiały negatywowe wielowarstwowe, w których jedna warstwa "odpowiada" za światła inna za cienie. Nic w tym dziwnego i niezwykłego.
Jeśli naświetliłbyś ten materiał przez filtr purpurowy to "zagięcie" będzie w innym miejscu krzywej.
moim zdaniem powinieneś dla porównania, naświetlić przez filtr w szufladzie jeszcze.LD pisze:Dziwi mnie to bo skąd producentowi wyszły tak piękne krzywe?technik219 pisze:Warsztwa światłoczyła papierów wielogradacyjnych zbudowana jest z dwu różnie uczulonych spektralnie warstw. A co za tym idzie warstwy te mają różny współczynnik kontrastowości. I właśnie na krzywej widać to najlepiej. Podobne krzywe mają materiały negatywowe wielowarstwowe, w których jedna warstwa "odpowiada" za światła inna za cienie. Nic w tym dziwnego i niezwykłego.
Jeśli naświetliłbyś ten materiał przez filtr purpurowy to "zagięcie" będzie w innym miejscu krzywej.
rbit9n pisze:moim zdaniem powinieneś dla porównania, naświetlić przez filtr w szufladzie jeszcze.LD pisze:Dziwi mnie to bo skąd producentowi wyszły tak piękne krzywe?technik219 pisze:Warsztwa światłoczyła papierów wielogradacyjnych zbudowana jest z dwu różnie uczulonych spektralnie warstw. A co za tym idzie warstwy te mają różny współczynnik kontrastowości. I właśnie na krzywej widać to najlepiej. Podobne krzywe mają materiały negatywowe wielowarstwowe, w których jedna warstwa "odpowiada" za światła inna za cienie. Nic w tym dziwnego i niezwykłego.
Jeśli naświetliłbyś ten materiał przez filtr purpurowy to "zagięcie" będzie w innym miejscu krzywej.
Mam LPL7452, szuflady nie ma ale mam podobiektywowe Ilforda. Zrobię ten test dla porównania. Zobaczymy co wyjdzie.rbit9n pisze:moim zdaniem powinieneś dla porównania, naświetlić przez filtr w szufladzie jeszcze.LD pisze:Dziwi mnie to bo skąd producentowi wyszły tak piękne krzywe?technik219 pisze:Warsztwa światłoczyła papierów wielogradacyjnych zbudowana jest z dwu różnie uczulonych spektralnie warstw. A co za tym idzie warstwy te mają różny współczynnik kontrastowości. I właśnie na krzywej widać to najlepiej. Podobne krzywe mają materiały negatywowe wielowarstwowe, w których jedna warstwa "odpowiada" za światła inna za cienie. Nic w tym dziwnego i niezwykłego.
Jeśli naświetliłbyś ten materiał przez filtr purpurowy to "zagięcie" będzie w innym miejscu krzywej.
To nie są krzywe , że się tak wyrażę, realne. To są krzywe idealne. Takich idealnych krzywych NIGDY nie otrzyma się badając sensytometrycznie materiał fotograficzny. W szkole miałem zajęcia z sensytometrii i takich krzywych nigdy nie otrzymałem na wykresie. W grupie było nas około 10 osób. Podczas jednej "sesji" Każdy z nas naświetlał próbkę, obrabiał ję i suszył. Podczas następnych zajęć było badanie densytometrem i wykreślanie krzywej. Nie było w grupie dwóch osób, którym wyszły krzywe identyczne (materiał dostawaliśmy wszyscy ten sam).
Rzeczywiście krzywe dla tego papieru podobne są do Fomy. Te załamania krzywej widać dla gradacji 0 i 1, dalej krzywa nabierają regularnego kształtu. Sprawdzałem też krzywe na papierach innych firm i rzeczywiście tylko na Warmtonie Ilforda pokazne jest to załamanie, reszta jest "idealna" jak to koledzy zauważyli. W załączniku pokazałem krzywe dla innych filtrów. Papier ten sam. Zmieniłem trochę proporcje wykresu.