Strona 1 z 2
jak sprawdzić wywoływacz?
: 14 sty 2014, 20:29
autor: jamajczyk
Witam znalazłem w ciemni wyw. tmax koncentrat, szczelnie zamknięty bez światła powietrza i w chłodnym miejscu , koloru nie zmienił ale nabyłem go ze trzy lata temu może ktoś poradzi jak najlepiej sprawdzić taki wynalazek?
pzdr.
: 14 sty 2014, 20:54
autor: J.A.
Na 99,9% będzie działał.
A sprawdzić można tylko przez wywołanie w nim kawałka filmu. Możesz uciąć 2 cm z początku dowolnego cz-b filmu, zrobić roztwór roboczy i wywołać (przy włączonym białym świetle) przepisowym czasie. Jeżeli po pełnej obróbce ten kawałek będzie naprawdę czarny, to bez obawy można w nim wołać filmy.
: 14 sty 2014, 22:47
autor: sokol07
Tak czysto teoretycznie... Czy każdy wywoływacz do klisz się utlenia zmieniając kolor?
Ponieważ wiem, że ID-11 pięknie brązowieje. A jak z innymi?
I czy takim "lekko zbrązowiałym" można jeszcze spokojnie wywoływać? Ewentualnie z lekko wydłużonym czasem?
: 14 sty 2014, 22:59
autor: technik219
J.A. pisze: wywołać (przy włączonym białym świetle) przepisowym czasie. Jeżeli po pełnej obróbce ten kawałek będzie naprawdę czarny, to bez obawy można w nim wołać filmy.
Kompletnie czarny będzie z pewnością po czasie wywoływania sporo krótszym niż "przepisowy". W ten sposób sprawdzisz czy
w ogóle działa. . Natomiast
czy dobrze działa sprawdzisz tylko wywołując kawałek prawidłowo naświetlonego filmu.
sokol07 pisze:Czy każdy wywoływacz do klisz się utlenia zmieniając kolor?
Nie każdy. Rodinal nie zmieni koloru. Xto potrafi "paść" bez ostrzeżenia nie zmieniając koloru, atomal również. Może Koledzy poszerzą tę listę.
: 14 sty 2014, 23:13
autor: sokol07
Łuhuhu... To ja zostanę sobie przy ID-11.
Czy pozostałe mają w sumie jakieś wielkie zalety w stosunku do niego?
: 15 sty 2014, 00:10
autor: technik219
Nie ma wywoływacza idealnego. Każdy ma swoje zalety i każdy jest dobry jeśli odpowiednio użyty. Gdyby było inaczej, mielibyśmy jeden wywoływacz do negatywów i jeden do papierów plus utrwalacz do wszystkiego.
: 15 sty 2014, 08:30
autor: J.A.
technik219 pisze:Kompletnie czarny będzie z pewnością po czasie wywoływania sporo krótszym niż "przepisowy". W ten sposób sprawdzisz czy w ogóle działa. . Natomiast czy dobrze działa sprawdzisz tylko wywołując kawałek prawidłowo naświetlonego filmu.
No i tak i nie.
Czy dobrze działa, to oczywiste, że bez wywołania normalnego filmu się nie da.
I tego należy się trzymać.
Ale często padnięty wywoływacz nie zaczerni prawidłowo, zaczerni ale trochę. I to trochę oznacza że w ogóle działa. Przy prawidłowo gęstym zaczernieniu (powyżej D2), mozna z wielką dozą prawdopodobieństwa przyjąć, że jest ok.
: 15 sty 2014, 09:28
autor: rbit9n
sokol07 pisze:Łuhuhu... To ja zostanę sobie przy ID-11.
Czy pozostałe mają w sumie jakieś wielkie zalety w stosunku do niego?
tetenal ultrafin plus daje bardzo drobne ziarno, takie jakie trudno uzyskać nawet w id-11 e rozcieńczeniu 1:3.
id-68 i microphen, przy nieznacznym podniesieniu czułości i kontrastu, również daje drobniejsze ziarno niż id-11. nie takie jak TTU+, ale zawsze.
rodinal z kolei daje ostre ziarno, od dużego (1:25 plus częste mieszanie), po drobne (1:100 plus rzadkie mieszanie), i tak dalej.
: 15 sty 2014, 17:43
autor: sokol07
Hm... W takim razie będę musiał poeksperymentować. Akurat skończyła mi się chemia, nie zamówiłem jeszcze nowej, to zamiast kupować 5 litrów ID-11, kupię jakieś mniejsze dawki różnych różności i pobawię się trochę.
Wielkie dzięki za informacje.

: 15 sty 2014, 18:20
autor: J.A.
sokol07 pisze:to zamiast kupować 5 litrów ID-11, kupię jakieś mniejsze dawki różnych różności i pobawię się trochę.
To też nie jest dobry pomysł. Stara szkoła mówiła, by używać 2-3 rodzajów filmów i tyle samo rodzajów wywoływacza. To i tak daje sporą liczbę kombinacji.
Ale jeżeli już przerobiłeś trochę ID-11 (D-76), to może warto spróbować czegoś innego, ale nie różnych różności. Kup najwyżej dwa o odmiennych cechach, ale nie zmieniaj przy okazji filmów, bo nic nie będziesz z tego wiedział.
Jeżeli chcesz czegoś naprawdę innego, to spróbuj FX-1.
- niski kontrast (ciężko przewołać światła)
- silny efekt brzegowy - daje bardzo ostre negatywy
- podnosi realną czułość materiałów o ok 1 EV.
: 15 sty 2014, 18:25
autor: sokol07
Co do filmów to jestem wierny Ilfordom Pan. Głównie ze względu na stosunkowo niską cenę. I przwyczajenie.
Kontrastu właśnie nie chcę zbyt niskiego.
I nie chcę od razu kupić wszystkich dostępnych na rynku wywoływaczy.

Na razie kupię ID-11 w 1-litrowym opakowaniu i ze 2 inne.
Na w tej chwili właśnie skończyłem zapas 5 litrów ID-11. I zrobiłbym jakąś odmianę.
: 16 sty 2014, 09:19
autor: rbit9n
ilfordpan wyszedł mi całkiem przyzwoicie w samodzielnie składanym id68, czyli w namiastce microphenu. jakby co, mogę szczerze polecić.
: 16 sty 2014, 17:14
autor: jamajczyk
no tak, dzięki za podpowiedzi ,
mam jeszcze jedną rzecz która mnie zastanawia do wyboru przeterminowany tmax,
świeży ultrafine plus, i microphen, w czym wywołać tmax 100? żeby mało było ziarna bo w microphenie trochę go zaziarnia.
witek
: 16 sty 2014, 19:47
autor: technik219
jamajczyk pisze:w czym wywołać tmax 100? żeby mało było ziarna bo w microphenie trochę go zaziarnia.

To co mają powiedzieć ci, którzy "robią" w TriX-ach? Myślę, że pzresadzasz

: 16 sty 2014, 19:49
autor: nord
jamajczyk pisze: w czym wywołać tmax 100? żeby mało było ziarna bo w microphenie trochę go zaziarnia.
witek
zrób sobie D23. moim zdaniem ten wywoływacz do tego negatywu, miażdży wszystko inne
