Strona 1 z 3
czerwony filtr a wywoływanie
: 03 gru 2011, 18:18
autor: xneon
witam
ostatnio zakupiłem okazyjnie rok po terminie spur hrx-3. odciąłem pasek destowy delty 100 i lipa, wyszło na pół gwizdka, zarówno klatki jak i napisy na filmie (ogółem zrobiłem cztery próby). rozrobiłem zatem d-76 ręcznie składane, wrzuciłem na 20min w 1+3 i efekty są takie same. no ale fotografowanie z czerwonym filtrem nie powinno wpłynąć na napisy, prawda? gdzie mógł być błąd? temperaturę staram się kontrolować na bieżąco, bo mam dosyć zimno (ok. 17-18 stopni C), dlatego trzymam butelki przed wywoływaniem a w trakcie koreks - w misce z wodą, utrzymującą 20 stopni C. wieczorem pokażę surowe skany.
: 03 gru 2011, 20:01
autor: technik219
Nie patrz na napisy, one o niczym szczególnym nie świadczą. Nigdzie nie jest powiedziane, że mogą być jakimkolwiek wskaźnikiem.
Jakby producent chciał dawać jakąkolwiek wskazówkę odnoście wywołania, to naświetlałby na krawędzi filmy np. klin szary.
: 03 gru 2011, 20:11
autor: xneon
niemniej, momentami jest dobrze kryty film (na multiekspozycjach), a czasami nieco zbyt blady - nawet przy ujęciach z lampą, na których był czerwony filtr. jeszcze godzinkę schnięcia i coś pokażę. czy jest opcja żeby filtr przekłamywał pomiar światła aparatu - pomimo, że to TTL?
: 03 gru 2011, 20:24
autor: technik219
Zależy jeszcze jaki to był "czerwony filtr" - jazny, ciemy? Może do podczerwieni? Podobny do Twojego efekt miałem używając filtra ORWO 82 na zwykłych materiałach b/w. Okazało się, że filtr przepuszcza końcówkę zakresy uczulenia materiałów i dopiero na materiałach o zwiększonym uczuleniu na czerwień (400S, Superpan) daje zadowalający efekt. Wyliczona krotność filtra okazywała się grubo za mała. Dlatego, jak kilka razy naświetlasz klatkę to coś się ukazuje, a przy jednokrotnym naświetleniu lipa. I nie patrz na TTL przy takich filtrach - zawsze jego wskazania są zbyt optymistyczne w takich przypadkach (z moim filtrem pomiar przez obiektyw wskazywał, że z krotność filtra to tylko 3x, a w rzeczywistości i 8 x było mało.
: 03 gru 2011, 20:38
autor: xneon
to filtr PZO, posiada na krawędziach oznaczenia RG1 i 5x
http://www.conquistador0.republika.pl/P ... y_M58.html
dokładnie taki tylko 49mm. choć mój sprawia wrażenie bardziej krwistego.
rozumiem że mam zatem wprowadzić na stałe koretkę EV jeśli cały film chcę wystrzelać w ten sposób?
: 03 gru 2011, 20:53
autor: technik219
Korekta na stałe nie we wszystkich przypadkach pomoże. TTL zgłupieje, jak pojawi się trochę więcej jasnego. Raczej trzeba określić krotność filtra dla konkretnego materiału (seria ekspozycji ze skokiem np. 1 EV) zanotować dokładnie czas i przysłonę każdej klatki oraz warunki ekspozycji bez filtra. Po ustaleniu krotności (osobno dla światła sztucznego - jeśli używasz) filtra przejść na manual i każdorazowo korygować ekspozycję (jeśli zmienia się, albo przechodzisz ze światła dziennego na sztuczne) w stosunku do pomiaru bez filtra. To, że TTL uwzględnia krotności filtrów to naciągany zabieg marketingowy, moim zdaniem.
: 04 gru 2011, 14:27
autor: xneon
to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:
to tylko przykład luźny, i do tego cyfrowy, nie mogłem znaleźć tych właściwych, które widziałem u pewnego skandynawskiego pejzażysty w kwartalniku "Fotografia"
: 04 gru 2011, 15:14
autor: pq17
[quote="xneon"]to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:
Aby uzyskać ciemne lub b. ciemne niebo stosój filtr pomarańczowy, ciemno-pomarańczowy lub czerwony. Czym ciemniejszy tym "lepszy" efekt. Wywojka normalna albo trochę przehajcowana. (tzn. przedłużyć i podnieś trochę kontrast)
np. Rodinal 1+25.
: 04 gru 2011, 15:44
autor: xneon
: 04 gru 2011, 16:20
autor: przemur
Sam czerwony filtr to nie wszystko. Potrzeba jeszcze odpowienio glebokiej blekitnosci nieba i/lub filtra polaryzacyjnego.
To jest przyklad ze zwyklym tanim czerwonym filtrem Cokina:
http://www.flickr.com/photos/przemur/4764593705/
A tu dwa zdjecia zrobione w odstepie kilku minut, jednak w rozne strony nieba (oba - filtr czerwony, jedno, przy okazji, masakrycznie niedoswietlone).
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com ... OlODaVE%3D
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com ... %2BWQWc%3D
: 04 gru 2011, 16:53
autor: xneon
ale polaryzacyjny z czerwonym łączyć?
: 04 gru 2011, 16:58
autor: przemur
xneon pisze:ale polaryzacyjny z czerwonym łączyć?
Tak mowia. :) Ja sprobowalem raz, ale tylko po to by sprawdzic efekt (poniewaz wrazenia artystyczne byly slaby wiec nie opublikowalem tego nigdzie). I rzeczywiscie - kontrast nieba sie robi jeszcze wiekszy. Z tym ze ciagle nie obedzie sie bez niebieskiego nieba i w przypadku polaryzatora - patrzenia w kierunku polnocnym lub poludniowym.
: 04 gru 2011, 17:40
autor: Basil
przemur pisze:Z tym ze ciagle nie obedzie sie bez niebieskiego nieba i w przypadku polaryzatora - patrzenia w kierunku polnocnym lub poludniowym.
filtr polaryzacyjny działa najlepiej pod kątem 90° do słońca,oraz rano i wieczorem(dlatego wtedy najlepiej patrzeć na północ-południe)
: 04 gru 2011, 20:09
autor: troniu
Wybrałeś nieodpowiedni dzień do testowania.
Brak ostrego cienia, wskazuje na pochmurny dzień i całkowity brak słońca.
Aby osiągać taki efekt, jak na przedstawionym zdjęciu "motel", ja stosuje film konica 750 IR, czerwony filtr tiffen 25 - niebo musi być czyste i dzień słoneczny.
Jeżeli chcesz uzyskać niebo b. ciemne, z pewna częścią atrakcyjnych chmur, to pamiętać jednak należy o tym, żeby migawkę wyzwalać wówczas , gdy słońce nie będzie schowane za któraś z nich i większa cześć kadru, będzie oświetlona jego promieniami.
: 04 gru 2011, 20:33
autor: troniu
Znalazłem jeszcze inne zrobione z czerwonym filtrem, ale przy zachmurzonym niebie (film Kodak px125) - lecz zrobione tuż przed zachodem słońca.
Dziecko w jasnym ubranku, miało na sobie czerwona kurtkę i czapeczkę.