Strona 1 z 1

4x5 Adox CHS 100 w Hydrofenie

: 10 wrz 2011, 15:05
autor: Pietracek
Bardzo prosiłbym praktyków wielkoformatowej ciemni o podpowiedź: jakie parametry wywoływania Adoxa 4x5 CHS 100 zastosowac do wywoływania w hydrofenie. Owszem, wiem że są inne wywoływacze - ale akurat mam ten. Owszem - wiem, że " zalezy co chcesz osiagnac", ale nie jestem pewien czasu wywoływania od ktorego mierzyć " to co chce osiągnąć". Materiał naświetlałem nominalnie - według oznaczenia czułości przez producenta.

Re: 4x5 Adox CHS 100 w Hydrofenie

: 12 wrz 2011, 22:26
autor: junkers_ju-87
Pietracek pisze:Bardzo prosiłbym praktyków wielkoformatowej ciemni o podpowiedź: jakie parametry wywoływania Adoxa 4x5 CHS 100 zastosowac do wywoływania w hydrofenie. Owszem, wiem że są inne wywoływacze - ale akurat mam ten. Owszem - wiem, że " zalezy co chcesz osiagnac", ale nie jestem pewien czasu wywoływania od ktorego mierzyć " to co chce osiągnąć". Materiał naświetlałem nominalnie - według oznaczenia czułości przez producenta.
Tu masz cała tabelkę
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search

nie ma w niej Hydrofenu więc musisz sam poeksperymentować
ale z tego co wiem Hydrofen to dość klasyczny wywoływacz i chyba któryś z tej listy jest jego odpowiednikiem

Popytaj jeszcze na forum .

ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.

: 13 wrz 2011, 09:47
autor: rbit9n
zdaje mnie się, że najbliżej hydrofenowi do rodinalu spezial, jakościowo rzecz jasna, bo ilościowo to już nie. widać to po stężeniach r-rów roboczych. w tej chwili nie pamiętam czy wołałem adoxy w hydrofenie, sprawdzę w domu, ale to będzie dopiero po 8:30PM.
pozdrawiam!

: 14 wrz 2011, 03:31
autor: Pietracek
junkers_ju-87 pisze:ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.
Jasne, że mnie interesuje. Powiedz najpierw jaką czułość zadajesz adoxowi CHS 100 - nominalną czy 50?
I - jak wygląda u ciebie dalej procedura - wywolujesz w koreksie?

: 14 wrz 2011, 10:33
autor: rbit9n
ja niestety jak się okazuje, nie wołałem jednak adoxów w hydrofenie.
setkę wołałem w id-11 i rodinalu i dobre efekty przyniósł po naświetlaniu na 18DIN. moim zdaniem w takiej sytuacji lepiej nabyć CHS50.

: 14 wrz 2011, 20:18
autor: junkers_ju-87
Pietracek pisze:
junkers_ju-87 pisze:ja mogę ci powiedzieć jak go moczyć w Ultrafinie tetenala , gdyby cię to kiedyś interesowało.
Jasne, że mnie interesuje. Powiedz najpierw jaką czułość zadajesz adoxowi CHS 100 - nominalną czy 50?
I - jak wygląda u ciebie dalej procedura - wywolujesz w koreksie?
Zasadniczo zgodnie z tym co podaje na swojej stronie ADOX ich materiały maja na opakowaniu podaną faktyczną czułość .
Ale ja CHS 100 naświetlam jako ISO 50 .
proces wywoływania przebiega następująco.
Temperatura 20 stopni w koreksie JOBO 2000 pojemność 1 litr
Moczenie wstępne 2 x 3 minuty
Wywoływanie Tetenal Ultrafin 1+20
7:30 lub 8 minut
Koreksem przewracam ciągle przez pierwsze 30 sek. potem co minutę po 10 sek
Czas liczę od momentu wlania do momentu rozpoczęcia wylewania utrwalacza.
przy 8 minutach wychodzi mi trochę bardziej kontrastowo

następnie wlewam przerywacz ADOSTOP na 30 sek.
po wylaniu przerywacza jedno szybkie napełnienie wodą i szybkie jej wylanie
stosuję to bo w JOBO 2000 po opróżnieniu faktycznie zostaje ok 10 ml cieczy
a wolę żeby to była woda a nie przerywacz
no i potem Utrwalacz ja stosuję SUPERFIX tetenala według czasu i proporcji podanej na opakowaniu , ale to już mniej istotne
na końcu 30 sekund moczenia w Mirasolu tetenala i na zawieszki .
negatywy szybko schną i są bez zacieków.

W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.

: 15 wrz 2011, 08:42
autor: rbit9n
W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.
_________________
ja wołałem w 1:100, temp.: 19*C, czas: 20'00'' fikołki cztery co 5 minut. co ciekawe, negatyw niby dobrze kryty, kontrasty znośne, ale ziarno takie, jak nie wiem co. no i ta dziwna emulsja, tak paskudnie pęczniejąca (przerywałem octem). może arkusze są lepsze, ale ja osobiście na srajtaśmie się przejechałem.

wołałem też:
rodinal 1:100, 18*C, 45'00'', 2x/15'
rodinal 1:100, 18*C, 30'00'', 2x/15'
ID-11 1:3, 18*C, 18'00'', 4x/1' ten był naświetlony na 18DIN i wyszedł o niebo lepiej.

: 15 wrz 2011, 09:14
autor: przemur
rbit9n pisze:
W najbliższym czasie skalibruję sobie jeszcze CHS 100 naświetlany jako ISO 100 .
i porównam wyniki.
Prawdopodobnie będę robił to własnie w Rodinalu.
_________________
ja wołałem w 1:100, temp.: 19*C, czas: 20'00'' fikołki cztery co 5 minut. co ciekawe, negatyw niby dobrze kryty, kontrasty znośne, ale ziarno takie, jak nie wiem co. no i ta dziwna emulsja, tak paskudnie pęczniejąca (przerywałem octem). może arkusze są lepsze, ale ja osobiście na srajtaśmie się przejechałem.
Nie znam się, ale moim zdaniem, to właśnie efekt (niemal) stand-developingu. W moich ograniczonych próbach zawsze mi tak pęczniało ziarno... np. http://www.flickr.com/photos/przemur/56 ... hotostream

CHS 100 (aczkolwiek arkuszowe) mi w 1:100 i rotacyjnie wychodziło bardzo bardzo przyzwoicie. Do tego stopnia że skanując to w 2400 dpi na przyzwoitym skanerze (V700) ziarno dość delikatnie wyłaziło. Pewno powiększając byłoby jeszcze lepiej... :) http://www.flickr.com/photos/przemur/47 ... hotostream

: 15 wrz 2011, 09:34
autor: rbit9n
nein, nein! ziarno nie jest spęczniałe. jest brzydkie, kaszanka taka. i to w trzech przypadkach rodinalowych, także tym bełtanym co 5 minut. i wygląda zupełnie inaczej niż ten szum, który masz na ilfordpanie.

: 15 wrz 2011, 20:32
autor: junkers_ju-87
rbit9n pisze:nein, nein! ziarno nie jest spęczniałe. jest brzydkie, kaszanka taka. i to w trzech przypadkach rodinalowych, także tym bełtanym co 5 minut. i wygląda zupełnie inaczej niż ten szum, który masz na ilfordpanie.
Już drugi raz spotkałem się z informacją że emulsja adoxa pęcznieje.
Natomiast w mojej praktyce ani na średnim ani na dużym formacie ten efekt nie wystąpił.

Otrzymałem nawet od jednego z klientów do testowania paczkę negatywów które mu pęczniały ale nie udało mi się do tego doprowadzić.
Podejrzewam że przyczyna może być przerywacz na bazie octu który wchodzi w reakcję np. z resztkami wywoływacza i powoduje puchnięcie.
proponował bym zastąpić go przerywaczem np ADOSTOP , wychodzi minimalnie drożej niż ocet ale nie jest tak śmierdzący.


Co do ziarna to adox ma to do siebie że daje różne ziarno w zależności od wywoływacza i stężenia.
proponuję Tetanl ultrafine 1+20

: 16 wrz 2011, 08:57
autor: rbit9n
junkers_ju-87 pisze:Podejrzewam że przyczyna może być przerywacz na bazie octu który wchodzi w reakcję np. z resztkami wywoływacza i powoduje puchnięcie.
tak, to jest właśnie przyczyna. kiedy odstawiłem ocet, emulsja przestała pęcznieć. jednakowoż, nie miałem już więcej filmów o podanej czułości, żeby sprawdzić, czy po przerwaniu wodą, ziarno w rodinalu wygląda inaczej, azaliż nie.