Strona 1 z 1

portra 400 jako iso 25 tetenal c41

: 29 sie 2011, 00:16
autor: portek
problem jak w tytule, mam jakieś szanse ?

portra 400 naświetlana na 25iso
chemię mam nową na c41 Tetenala

ktoś już próbował ? to mój pierwszy kolorowy film..
przy b&w wołałem dłużej i to wystarczyło.

Jak najlepiej sobie radzić z kolorem..
jak utrzymać temperaturę.. a może można spróbować niżej niż 38

są jakieś urządzenia do podtrymywania ? jak się nazywają.. ? :)
nawet nie wiem czego szukać..

: 29 sie 2011, 00:16
autor: portek
dodam że bardzo zależy mi na tym filmie, może ktoś coś podpowie... :idea:

: 29 sie 2011, 09:43
autor: jdas
Skoro Ci tak zależy to po coś tak prześwietlił. C41 to nie cz-b, tu nie ma miejsca na takie eksperymenty. Spróbuj znaleźć jak się wywołuje przy takim prześwietleniu. Gdyby to był slajd to trzeba by skrócić pierwsze wywoływanie. W C41 to nie wiem.

: 29 sie 2011, 10:22
autor: roni_
Kiedyś gdy próbowałem forsować wyszło mi, że każde 2 stopnie to różnica 1EV.

Czyli ISO 400 naświetlone jako ISO 25 to 4EV niedoświetlenia.
Czyli wychodzi, że dla czasu 3min 15 sek (standardowy czas dla C41) będzie to 29,8 stopnia.

Albo można prościej. Wg. instrukcji Tetenala dla C41 każde 30 sek. krócej wywołania (lub dłużej) to jest 1EV.

Czyli wychodzi, że masz dwie opcje.
a) Czas: 3min 15 sek temp. 29,8 stopnia
b) Czas: 1min 15sek. temp. 37,8 stopnia

Tak czy inaczej zalecam zrobić test na innym filmie.

Sam nigdy nie próbowałem obniżać czułości filmu. Ale Portra 400 wołana jako 1600 (3min 15 sek. 41,8 stopnia) wyszła tak:
http://img824.imageshack.us/img824/2387 ... portry.jpg

Czyli całkiem nieźle. Troszeczkę podwyższony kontrast i większe ziarno. U ciebie powinno być na odwrót - dużo mniejszy kontrast (w końcu różnica to 4 działki, a nie tak jak tutaj 2) i mniejsze ziarno.

I na koniec jeszcze jedna sprawa. Przy wywoływaniu push/pull film strasznie traci na tolerancji. Trzeba naświetlać w punkt. Prawie jak slajd ;)

: 29 sie 2011, 15:56
autor: jdas
roni_ pisze:Kiedyś gdy próbowałem forsować wyszło mi, że każde 2 stopnie to różnica 1EV.

Czyli ISO 400 naświetlone jako ISO 25 to 4EV niedoświetlenia.
ISO 400 naświetlona jak ISO 25 to nie jest niedoświetlenie tylko prześwietlenie o cztery działki przysłony czyli 4 EV. Negatyw wymaga więc obróbki pull a nie push.

: 29 sie 2011, 16:31
autor: roni_
Tak oczywiście masz rację. Pisałem to na szybko w pracy pomiędzy przyjmowaniem kolejnych klientów więc pewnie dlatego pomieszałem. Marne usprawiedliwienie, ale zawsze.

Poza tym błędem wszystko odnośnie czasów się powinno zgadzać :)

: 29 sie 2011, 17:58
autor: portek
jdas pisze:Skoro Ci tak zależy to po coś tak prześwietlił. C41 to nie cz-b, tu nie ma miejsca na takie eksperymenty. Spróbuj znaleźć jak się wywołuje przy takim prześwietleniu. Gdyby to był slajd to trzeba by skrócić pierwsze wywoływanie. W C41 to nie wiem.
myślałem czarno-biało, dlatego :)

czyli nikt nie robił pulla z koloru.. kiepsko..

: 29 sie 2011, 18:58
autor: xneon
pulla nie, ale regularnie naświetlam dwusetki Fujicolor i VX Solution na 100, daję do labu który wywołuje nominalnie i bardzo jestem zadowolony, kolory żywe, ziarna w sumie brak. ale to tylko 1 EV różnicy.

: 29 sie 2011, 19:00
autor: roni_
Oj tam nikt zaraz, przecież jest tyle ludzi w internecie.

Pull 2 stop:
http://www.flickr.com/photos/siryui/3115604081/
http://www.flickr.com/photos/siryui/3115604075/

: 29 sie 2011, 23:16
autor: Adams
Nie wiem jak w C41 ale ja przez przypadek naswietlilem Astie na iso 20. Standardowy czas u mnie to 7 min. Wolalem 4 i troche za dlugo wyszlo.

: 30 sie 2011, 14:38
autor: portek
http://www.flickr.com/photos/siryui/3115604081/
paskudne kolory, można się zniechęcić do portry :)
ale to kunszt skanerzysty zawinił

: 30 sie 2011, 23:12
autor: ulv
Jakbym nie znał kolorów Portry to bym się mocno zniechęcił tymi przykładami, a jest to mój ulubiony kolor (w wersji New oczywiście), wcześniej bazowałem na Fuji 400H, ale Kodak bije go na głowę.