Strona 1 z 2
Drobnoziarniste negatywy jakie ?
: 15 sie 2013, 14:47
autor: tol2di
Panowie jakie negatywy drobnoziarniste możecie polecić tak max do iso 150, zależy mi na dużej rozpiętości tonalnej i długich czasach naświetlania. Interesują mnie tylko negatywy typ 120.
: 15 sie 2013, 15:20
autor: J.A.
Acros ma najdłuższe ze znanych mi filmów czasy naświetlania bez korekcji efektu Shwarzshilda.
: 15 sie 2013, 16:18
autor: wosk
Możesz tez spróbować Ilford PANF+, niska czułość 50 ISO, więc dłuższe czasy (w zależności od motywu

) i drobne ziarno. Ale większy kontrast, jak to w niskoczułych filmach.
Acros 100 to dla mnie miód malina, więc też mogę polecić...
: 16 sie 2013, 00:25
autor: technik219
Adox CHS 25 i CMS 20 (oprócz podanych wyżej)
topics2/adox-cms-20-vt4898.htm
: 18 sie 2013, 21:40
autor: tol2di
No tak a może mi ktoś podrzucić namiar na sklep który ma w ofercie powyższe adoxy, chętnie bym je wypróbował ale niema ich w fotonegatywie i w Czarno białych też brak.
A co myślicie o negatywach
ROLLEI Film RETRO 80 S
ROLLEI Film PAN 25
ROLLEI Film ORTHO 25
Do tej pory z tej firmy używałem Superpana w małym obrazku wołanego jako slajd.
: 18 sie 2013, 22:39
autor: rbit9n
tol2di pisze: ROLLEI Film RETRO 80 S
to jest film lotniczy (drogowy do fotoradarów) rejestrujący w podczerwieni. jego czułość dla widma widzialnego, to jest jakieś 40ASA, albo nawet 20ASA. nie miałem czasu powtórzyć testu, także tego.
film wołany w tetenalu ultrafin plus raczej wychodzi drobno.
http://rbit9n.blogspot.com/2013/05/podc ... carna.html
: 18 sie 2013, 23:00
autor: wosk
tol2di pisze:No tak a może mi ktoś podrzucić namiar na sklep który ma w ofercie powyższe adoxy, chętnie bym je wypróbował ale niema ich w fotonegatywie i w Czarno białych też brak.
Proszę bardzo
: 19 sie 2013, 10:51
autor: ModusOperandi
Rollei PAN25 - przyjemnie mi wychodził z Rodinalem...
Re: Drobnoziarniste negatywy jakie ?
: 20 sie 2013, 08:07
autor: hobbes
tol2di pisze:Panowie jakie negatywy drobnoziarniste możecie polecić tak max do iso 150, zależy mi na dużej rozpiętości tonalnej i długich czasach naświetlania. Interesują mnie tylko negatywy typ 120.
Generalnie masz wybór:
Ilford FP4+ 125
Kodak T-max 100
Ilford Delta 100
Rollei RPX 100
Fuji Across 100.
resztą wynalazków nie zawracaj sobie głowy - np. efemerycznymi Adoxami czy chimerycznymi Rolleiami 80S itd..
Teraz, drobnoziarnistość i rozpiętość tonalna będzie w dużej mierze zależeć od tego jak będziesz naświetlał i w czym wywoływał. Ziarno wyskoczy Ci jeśli prześwietlisz i/lub przewołasz negatyw. Tak samo mylące mogą być skany z negatywu, którym nieświadomy skaner (i skanujący) podrzuci nieco szumu przez złe ustawienia. Najlepiej ziarno oglądać przez lupkę pod powiększalnikiem. Tak więc musisz sobie przetestować i skalibrować kombinację, która Ci najbardziej podejdzie zanim wysnujesz wniosek że coś jest mniej lub bardziej drobnoziarniste.
Na początek do w/w wystarczy Ci nawet D76 1+3. Rodinal też się sprawdzi. Absolutnie genialny rezultat jeśli chodzi o nieziarnistość negatywu i rozpiętość tonalną uzyskasz w kombinacji Ilford FP4+ + Ilfosol S.
Długie czasy naświetlania załatwisz sobie jakimś filtrem ND w dzień, a w nocy to wiadomo

Powodzenia!
Re: Drobnoziarniste negatywy jakie ?
: 20 sie 2013, 09:06
autor: Mariusz [mr.]
hobbes pisze:Generalnie masz wybór:
Ilford FP4+ 125
Kodak T-max 100
Ilford Delta 100
Rollei RPX 100
Fuji Across 100.
resztą wynalazków nie zawracaj sobie głowy
Może nie w 100,0% na temat, ale za to bardzo ładne obrazki testowe: :)
http://www.dr5.com/filmtests.html
(nie wczytywałem się, ale może ktoś wie na czym ten „dr5” jest oparty, ew. gdzie może tkwić tajemnica różnicy w ziarnie?)
_________________
BTW: Może jakiś dobry Admin przeniósłby wątek do „Wywoływacze / Opisy negatywów”, bo tu się chyba marnuje?
_________________
EDIT: THX! :)
: 24 sie 2013, 17:49
autor: Linhof
[quote][/quote]
Cześć, ja używam najczęściej Ilforda FP4+ do fotografii krajobrazowej naświetlanego na ASA 160 i wołango w Rodinalu w systemie strefowym wg. czasów opracowanych przez Mariana Schmidta. Bardzo łatwo się "pcha" w światłach i daje w Rodinalu bardzo małe ziarna, nawet przy wołaniu 72 minuty (powiększenia do 40x50). Czasy wołania on request. Testuję też Adoxy w systemie strefowym, również CHS II jak się tylko pojawi w filmie ciętym. Jak skończę, to się podzielę wynikami.
: 25 sie 2013, 10:36
autor: wosk
Cześć! Bardzo proszę o podanie czasów dla FP4+, próbowałeś go też w innych wywojkach? Zastanawia mnie trochę Twoje naświetlanie na 160 ISO, wiem, że to elastyczny film, ale naświetlasz go skąpiej niż nominalnie i jeszcze traktujesz Rodinalem, który trochę "tłamsi" czułość filmu...

: 25 sie 2013, 13:23
autor: technik219
Z tym "tłamszeniem" czułości to bez przesady

Ma to znaczenie praktycznie jedynie przy tzw. forsowaniu. Normalnie jest prawie niedostrzegalne (jeśli film ma deklarowaną na pudełku rzeczywistą czułość).
: 25 sie 2013, 14:35
autor: Linhof
wosk pisze:Cześć! Bardzo proszę o podanie czasów dla FP4+, próbowałeś go też w innych wywojkach? Zastanawia mnie trochę Twoje naświetlanie na 160 ISO, wiem, że to elastyczny film, ale naświetlasz go skąpiej niż nominalnie i jeszcze traktujesz Rodinalem, który trochę "tłamsi" czułość filmu...

Wołanie FP4 - jak do tej pory mój ulubiony film, ponieważ świetnie znosi długie wołanie.
Naświtlanie na ASA 160.
20stC. Rodinal 1+50. Wołanie przez pierwszą minutę raz/sec później 5x co 30 sec
Czasy:
strefa VIII na VII = 5 min
Normalne (duży kontrast sceny) = 8:30 min
Normalne (mały kontrast sceny) = 13 min
VI>VII oraz V>VI = 24 min
V>VII oraz IV i 1/2>VI = 36 min
IV i 1/2 > VII oraz IV>VI = 48 min
IV>VII = 72 min
Naświetlanie na ASA 106 działa wspaniale (znam takich, którzy przy powyższej metodzie naswitlają na ASA 200, z dobrym skutkiem). Nie miałem jeszcze wpadki przy wywojce. Nie próbowałem innych wywojek do FP4 w tej metodzie.
Drobnoziarniste negatywy jakie ?
: 25 sie 2013, 23:00
autor: rbit9n
wczoraj wołałem adox'a silvermaxa 100@100 w id-68 (microphen). przy dziewiętnastokrotnym powiększeniu z małego obrazka, ziarno pod lupą 8x zauważalne, ale bardzo, bardzo drobne. jutro postaram się rzucić coś na papier i zeskanować.
***************************************************
WTEM!
co prawda skaner w aptece produkuje pulpę, a nie skany, ale silvermax rzucony na papier wygląda tak:
adox silvermax 100@100
id-68 1:1 24°C
6'15'' 0-1'+4x/1'
durst neonon 2,8/50 @f/11
foma n312(?) - mat, 13x18cm
d-166 1:1
zdjęcie górne - powiększenie czterokrotne, zdjęcie dolne - powiększenie dziewiętnastokrotne.