Strona 1 z 1
spadek lp
: 14 lut 2011, 16:41
autor: filozof97
witam!
Ostatnio na "odnodze" forumphoto nie daje nam spać jedna rzecz- czemu niektóre starsze urządzenia błyskowe mają w instrukcji podane:"w wypadku korzystania z błon kolorowych ustawić czułość dwa razy niższą" albo coś w tym stylu- ma tak np. Elektronika W 5-24- dodam, że naświetlałem kolory identycznie jak cz-b i nie było problemów. Czy tu chodzi o efekt SS, czy jeszcze o coś?? dodam, że współczesne lampy nie mają czegoś takiego, ale zdjęcia na materiałach czarno-białych wydają się z nimi lekko prześwietlone.
pzdr.
: 14 lut 2011, 19:37
autor: powalos
filozof97, fakt, że w dawnych czasach, przy wywoływaniu filmów naswietlonych tylko lampą błyskową
( przy naswietlaniu na nominalną czułość) należało je dłużej wołać. Nawet mam gdzieś własne notatki z moich doświadczeń w tym temacie. Pzdr.
: 14 lut 2011, 19:47
autor: Marek Marecki
Z czego to wynikało?
: 14 lut 2011, 20:07
autor: filozof97
może z tego, że błysk trwa powiedzmy 1/4000 sekundy (to w Enerdowskich lampach, bo w Ruskich to wiele dłużej:))i wtedy występuje efekt SS??
: 14 lut 2011, 20:08
autor: powalos
Marek Marecki, nie wiem. Faktem jest, że filmy wywołane przez "normalny" czas były zawsze niedowołane. Być może lp ówczesnych lamp były zawyżane? A może ówczesne filmy były bardziej czułe od strony promieni "czerwonych", a tych flesze dają niewiele. Pzdr.
: 14 lut 2011, 20:29
autor: filozof97
hmm- a jako, że najczęściej używane były slajdy- co nie bądź nietolerancyjne- to nie można było zawyżyć- a filmy miały granicę błędu ok jednego stopnia przysłony.
: 14 lut 2011, 20:42
autor: jacekCz
powalos pisze:filozof97, fakt, że w dawnych czasach, przy wywoływaniu filmów naswietlonych tylko lampą błyskową
( przy naswietlaniu na nominalną czułość) należało je dłużej wołać. Nawet mam gdzieś własne notatki z moich doświadczeń w tym temacie. Pzdr.
Dokładnie, np takie było "oficjalne" stanowisko na ulotkach do filmów Fotopan.
Po prostu LP lamp na wschód od Łaby była naciągana (była owszem osiągana - po agresywniejszym wywołaniu).
Z frajdą przeskoczyłem na pierwszą "pewexowską" lampę, miała prawdziwą LP.
: 05 mar 2011, 09:33
autor: stormur
Exposure Time (sec.)
Exposure Corrections*
*
120 - 1000
+1/2
Fuji Acros 100.
Czas otwarcia migawki "generalnie" jesli jest rowny lub nizszy od czasu synchronizacji nie ma znaczenia ( przy zalozeniu ze swiatlo zastane nie bierze udzialu w ekspozycji ).
CZAS NASWIETLANIA MATERIALU = CZAS BLYSKU . Wiec od ok 1/1000 do 1/6000 - zaleznie od producenta, lampy, mocy.
I stad niezbedna korekta naswietlania. Proste.
LP Ws i inne sa jakie sa ( zmierzone swiatlomierzem ) , i juz. Nie ma znacznnie ,ze lampa ma miec 50 LP a ma 30 LP , bo daje DZIS i TERAZ np f8 ( zakladam, ze powtarzalnie ) .
z doswiadczenia na Tmax 100/400, Trix320/400, Acros100 : +1EV dla czasu blysku 1/1600 t 0.5 i +2ev dla 1/6000 t 0.5 .
Kazdy film ma ULOTKE z charakterystyka naswietlania na ultrakrotkich czasach, niektore do 1/10000 nie wymagaja korekty ...
: 09 mar 2011, 00:07
autor: Joan
filozof97 pisze:czemu niektóre starsze urządzenia błyskowe mają w instrukcji podane:"w wypadku korzystania z błon kolorowych ustawić czułość dwa razy niższą"
To dotyczyło lamp bardzo starych, gdzie faktycznie ekspozycję (w tym wypadku blendę) za każdym razem należało określić przez podzielenie lp przez odległość od obiektu. Lp było po prostu zazwyczaj zawyżane i stąd te zalecenia, w przypadku filmu czarno-białego było OK, natomiast wrażliwy kolor nie tolerował oszustwa
Tych uwag już nigdy nie było w lampach z automatyką energii błysku, w szczególności TTL. Poza tym pojawiły się światłomierze do błysku. Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy, a owe stare lampy błyskowe nigdy tak krótkiego błysku nie miały, co najwyżej 1 / 500 sekundy (bo było pełne rozładowanie dość pojemnego kondensatora którego wartością zwiększano energię błysku - łatwiej niż kwadratem podnoszonego napięcia).
: 10 mar 2011, 18:16
autor: stormur
"Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy, a owe stare lampy błyskowe nigdy tak krótkiego błysku nie miały, co najwyżej 1 / 500 sekundy (bo było pełne rozładowanie dość pojemnego kondensatora którego wartością zwiększano energię błysku - łatwiej niż kwadratem podnoszonego napięcia)."
Niezupelnie. na poczatku poprzedniego posta podalem korekte dla Fuji Acros 100 : +1/2 EV dla czasu pow 1/120 sekundy ... A Fuji sa ponoc odporne na Pana S. ... .
Wystarczy zajrzec do instrukcji lampy ( jesli jest ) i karty danych filmu i wiadomo...
Mozna znalezc korekte dla filmow z "epoki" lampy...
Pozostaje problem "krzywej" emisji swiatla lampy. I dla starych lamp moze byc problematyczne okreslenie "t".
Nigdy nie poslugiwalem sie tez LP. Dla mnie to jest "chory" parametr . Zwlaszcza ,ze okreslony dla danej ogniskowej lampy, danego ISO/ASA, i Bog wie ilu jeszcze parametrow.... Nie prosciej zmierzyc swiatlomierzem przyslone dla 2m ISO X ??? jasne i szybkie przeliczanie... . Nie loteria.
A fakt "tuningowania" parametrow lamp do celow PR jest niezaprzeczalny :)
Spojrzalem jakiej lampy "problem" dotyczy... ıüµ†éΩ :) .
Velvia 50 :
Daylight-type photoflood or photo-reflector lamp output may be lower than that indicated by the ex- posure meter. It is recommended to compensate for the difference by increasing the exposure time by lowering the shutter speed or by increasing the lens opening. Whenever possible, test exposures are rec- ommended.
The use of a flash meter is advisable.
Generalnie tak : ISO jest 50 , ale sprawdz wszystko swiatlomierzem i kolorymeterem, bo film w kazdej temp. barwowej moze miec inna czulosc. Zaloz filtry korygujace temperature barwowa i dopiero wprowadz korekte naswietlania ... .
I mamy w powszechnie znanym miejscu to , ze zrobiles sobie kilka testow na naszym innym fimie ( Fp100C) - to jest inny material. Jaka bedziesz mial ekspozycje i kolory Bog jeden wie. Nas nie pytaj. MY tez nie wiemy ...
A ha ! I uzywaj czasow 1/30 sek i wolniejszych !!!
Pomiar TTL prawde ci powie /tylko przy swietle stalym ( zastanym/sztucznym ) /. Ale nie co do koloru :):)):)
I modl sie zarliwie, zeby ci ludzie przed obiektywem i ci goscie za toba ( ci co placa za to wszystko ) wszystko to wytrzymali :)
Ale nasz film i tak jest fajny :) zwlaszcza ten fragment : photo-reflector lamp output may be lower than that indicated by the ex- posure meter .
Czyli lampa moze dac mniej swiatla niz twoj swiatlomierz twierdzi. Ciul z tym, ze lampa kosztowala 1500 euro, swiatlomierz kolejne 600. Nasz film za 5.50 wie lepiej ile swiatla twoja badziewna lampa emituje.
Dlatego napisze ( strzal w stope ;) ) : jak ja lubie cyfrowa rejestracje obazu w kolorze !
: 14 gru 2012, 10:41
autor: Linhof
Joan pisze:Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy.
Otóż ma do rzeczy. W zależności od filmów efekt Schwartzschilda wystepuja zarówno do bardzo długich jak i bardzo krótkich czasów. Należy zerknąć do specyfikacji filmu. W przypadku mieszania światła błyskowego z zastanym w zależności od natężenia tego ostatniego efekt Schwartzschilda powoduje zmniejszenie naświatlania światłem błyskowym. W przypadku 100% światła błyskowego SS da ogólnie mniesze naświetlenie, zależne jeszcze od konstrukcji lamp (czasu trwania błysku)