Strona 1 z 2
CZ Tessar
: 14 mar 2014, 09:52
autor: jerezano
Przymierzam się do jakiegoś Tessara - 300 lub 360. Czy może ktoś używał (używa) i zechciałby napisać kilka słów o ich jakości, a przede wszystkim o radzeniu sobie z obiektywem bez migawki...
: 14 mar 2014, 11:53
autor: ostrygad
...nie podałeś jakie tematy chcesz fotografować więc skrobnę kilka zdań i własnych przemyśleń. ...miałem 30cm. Cóż, tessar jak to tessar , dość ostry tryplet. Według starych opracowań niezbyt nadaje się do portretu właśnie ze względu na swoją ostrość (jeśli tryplet, polecany jest Heliar). Traktuj to jako ciekawostkę a nie wytyczną :) Jeśli wyrwiesz starszą wersję bez powłok, możesz liczyć na niższe kontrasty, no ale to wiadomo , jak z każdym obiektywem. Ładnie rysuje , ale które szkło z otworem f4,5 i formatem 8x10 będzie rysować brzydko ? Nie wiem :)
30tka jest dość kompaktowa i niezbyt ciężka. 360 którą miałem w łapie ale nie używałem , jest już dosyć spora i swoje waży.
Jak radzić sobie bez migawki pytasz ? Bardzo przydały by się tematy które chcesz fotografować, ale ogólne zasady są takie jak w każdej innej fotografii.
Zacznij może od określenia jakie czasy jesteś w stanie realizować powtarzalnie bez owej migawki. W moim przypadku była to 1 sek. i wzwyż. Musisz dążyć do takiego wydłużania czasów ekspozycji, które pozwolą Ci się kontrolować i powtarzać. Są na to sposoby: wyciąg miecha, filtry na obiektywie, ilość światła w scenie, domykanie przysłony, materiały na których fotografujesz (ekstremalnie niskoczuły negatyw pan lub orto, papier fotograficzny , techniki na szkle czy płytach - kolodium, emulsja w płynie, papiery wprost pozytywowe (Herman Direct Positive)itd...
Jak wspomniałem , nie wiem jakie tematy chcesz fotografować...Dla przykładu , robiąc bardzo duże zbliżenie (nazwijmy to makro), z negatywem o czułości 50-100, oraz domkniętej dość mocno przysłonie (głębia ostrości), najprawdopodobniej wyjedziesz z czasami ekspozycji mocno powyżej 1 sek nawet w pełnym słońcu...
aha, jest jeszcze migawka improwizowana ale Jim Galli (google - Galli shutter).
: 14 mar 2014, 12:22
autor: jerezano
Będę głównie fotografował landszafty, martwe i portrety, a jak dam radę donieść to monstrum, to może i architekturę. Czyli prawie wszystko ;),
Może źle zadałem pytanie, bo o szarych filtrach, miechu itd. to wiem. Bardziej mnie interesuje czysto mechaniczny ruch "otwierania migawki". Dekielek, kapelusz czy co?
Pytam o Tessara bo w tej chwili nie chciałbym wydawać kolejnych grubych setek. A Tessar kosztuje tyle co jeden magazynek.... :)
I chodzi jednocześnie o to, żeby dał radę przy pokłonach i ewentualnych wykręceniach miecha.
: 14 mar 2014, 12:42
autor: ostrygad
jerezano pisze:Bardziej mnie interesuje czysto mechaniczny ruch "otwierania migawki". Dekielek, kapelusz czy co?
...bez różnicy panie , czym Ci wygodniej :) Ważne żeby światło nie wchodziło gdzieś bokiem, i żeby się płynnie zdejmował i zakładał , bez szarpaniny i ruszaniem całym aparatem. Ja robiłem deklem, później szyberkiem, czarnym kartonem...możliwości jest sporo.
Poszukaj w necie wartości koła obrazowego tego Tessara to się dowiesz. Ja miałem 30tkę na formacie 13x18cm i ruchomość standardów był obsługiwana w dość dużym zakresie. Heliar 24cm również kryje 18x24 , chociaż broszury mówiąc co innego. A i ponoć 8x10 kryje, ale to zweryfikuję jak mi kamera dojdzie.
: 14 mar 2014, 12:46
autor: jerezano
ostrygad pisze:ale to zweryfikuję jak mi kamera dojdzie.
Jaka?
: 14 mar 2014, 14:33
autor: ostrygad
...Agfa Ansco chyba w wersji Universal (chociaż łudzę się ,że może trafi się Comercial ;)
: 14 mar 2014, 15:08
autor: rbit9n
ostrygad pisze:Cóż, tessar jak to tessar, dość ostry tryplet.
ostrygad pisze:jeśli tryplet, polecany jest Heliar
aż w domu u Puśkowa sprawdzę czy obiektywy z klejonymi elementami zaliczane są jeszcze do trypletów, czy raczej do anastygmatów.
: 14 mar 2014, 19:30
autor: ostrygad
...a mógłbyś podać tytuł pozycji ? Interesują mnie pozycje o budowie i historii obiektywów fotograficznych w języku polskim. W angielskim znam.
: 14 mar 2014, 20:42
autor: technik219
Tryplet to trzy soczewki. Tessar to już anastygmat, ale różnie podają: tryplet czterosoczewkowy też. Zresztą anastygmat nie ma określonej ilości elementów, najwyżej jest symetryczny albo niesymetryczny. Według Koteckiego do układów potrójnych należą zarówno klasyczne tryplety nieklejone (3/3), ale także Tessar (4/3) oraz Heliar 5/3), a nawet... Sonnar i Primoplan, które określa się jako "układy potrójne z dzieloną przednią soczewką".
Układ poczwórny otwiera układ Gaussa (4/4), potem Biotar (6/4)r, Pancolar (6/4) i Biometar (5/4).
Przyznam, że dla mnie to dosyć frapujący w szczegółach podział, ale tak stoi w literaturze.
Andrzej Kotecki "Fotografia czarno-biała", wyd. Libra 1981
[ Dodano: Pią 14 Mar, 2014 ]
ostrygad pisze:a mógłbyś podać tytuł pozycji ?
W. W. Puśkow "Poradnik fotograficzny" PWT 1956,
: 14 mar 2014, 22:12
autor: ostrygad
...Drogi Techniku :) czy jest Ci znany tytuł , traktujący tylko i wyłącznie o obiektywach fotograficznych, ich konstrukcjach, zastosowaniach i historii w języku polskim ? O ile oczywiście taki kiedykolwiek się pojawił.
: 15 mar 2014, 12:04
autor: technik219
ostrygad pisze:...Drogi Techniku :)
Nie spotkałem się z taką pozycją w polskiej literaturze technicznej. Wszystko, cokolwiek wydano i co obejmuje ten zakres wiedzy, zawarte jest w postaci cząstkowej w poradnikach zawodowych, poradnikach typu "jak w 24 h zostać profesjonalnym fotografem" itp. Zaręczam, że gdyby taka pozycja się kiedykolwiek ukazała na rynku księgarskim, sprzedałbym kawałek ojcowizny by ją mieć.
: 15 mar 2014, 17:21
autor: Basil
: 15 mar 2014, 18:04
autor: trumil9
Jezeli chodzi o Tessar to najladniejszy obraz (moja prywatna opinia) daja stare bezpowlokowe a nie nowsze obiektywy z powlokami. Szukaj amerykanskie B&L, ktore sa robione z materialow dostarcznych przez zeiss lub sa przebijane z zeiss'a na B&L. Jezeli chcesz robic z "kapeluszem" to musisz miec dobra przednia zaslepke tak aby gladko zdejmowac zaslepke i ponownie ja zakladac. Inaczej zawsze bedziesz walczyl z drganiami calego zestawu po szarpaniu sie z zaslepka przy zdejmowaniu. Najlepsze sa twarde, o srednicy troche wiekszej niz front obiektywu, wyklejone w srodku grubym welurem. Mozna tez uzyc gornej czesci z tuby do obiektywu, odpowiedniej srednicy. Plastikowe zaslepki sa dobre do zabezpieczenia soczewek w transporcie ale do robienia ekspozycji nie za bardzo. Mozna tez przerobic kamere 8x10 posiadajaca rowny, nie koniczny mieszek dodajac na front korpus z graflexa 4x5, ktory ma sprawna migawke kurtynowa. Wtedy masz sprawe rozwiazana ze wszystkimi obiektywami bez migawki, no moze z wyjatkiem potworow w stylu aero, ktorych srednica nie pozwoli na umocowanie w przodzie obudowy graflexa - okolo 5 cali.
: 15 mar 2014, 18:19
autor: Basil
Ja proponuję zrobić gustowny dekielek samemu,dorobiłem sobie taki do industara,działa ładnie,miękko:

: 16 mar 2014, 04:08
autor: trumil9
Jak w bajce o czerwonym kapturku. Ladny...