Strona 1 z 2

Stare filmy

: 05 cze 2014, 19:35
autor: jacek67wawa
Szczęśliwym (to się jeszcze okaże) trafem wszedłem w posiadanie dość wiekowych już filmów. Do tej pory pracowałem na filmach nowych. I tu moje pytanie do doświadczonych kliszowców. Czy warto zaczynać zabawę, czy jest szansa, że coś w miarę sensownego wyjdzie z tych błon? Czego się spodziewać prócz dziwnych kolorów? Spadek kontrastu? Spadek czułości? Od dłuższego czasu nie były przechowywane w lodówce.

Oto lista filmów i daty ważności:
1. Ilford HP5 400 format 120 - ważność 1991 r.
2. Ilford HP4 400 format 120 - ważność 1979 i 1981 r.
3. Agfa Chrome CTX 100 format 135 - ważność 1998 r.
3. ORWO Chrom 40 format 135 - ważność 1979 i 86 r.
4. Kodakcolor II 100 format 120 - ważność 1979 i 1985 r.
5. Agfa Color CNS2 80 format 120 - ważność 1978 r.
6. Fuji Reala 100 format 120 - ważność 2000 r.
7. Fuji Provia 100 format 120 - ważność 1998 r.
8. Agfa Optima II Professional 100 - format 120 - ważność 2000 r.
9. Agfapan Professional 400 format 120 - ważność 1977 r.

Taki oto zestawik :) Będę wdzięczny za wszelkie sugestie dotyczące ewentualnej pracy na tych materiałach muzealnych ;)

: 05 cze 2014, 20:06
autor: Fikumiku
Pyro HD wywoływacz...:) do starych może coś wyjdzie...B&W

A tak to testuj..tu nawet nie chodzi o to czy coś wyjdzie czy nie wyjdzie, bo coś zawsze wyjdzie tylko rosyjską ruletkę:)...Nie licz na powtarzalność i nie zabieraj się z tymi filmami na zdjęcia na których ci będzie zależeć i tyle.

: 05 cze 2014, 20:11
autor: nord
trudno coś konkretnego powiedzieć, ale jeżeli zdecydujesz się naświetlać, przygotuj się na to, że szału nie będzie. nie wiem jak to wygląda w kolorze i slajdach, bo takowych nie świeciłem, ale mam za sobą kilka może kilkanaście naświetlonych "emerytowanych" negatywów bw. zawsze pojawiało się spore zadymienie i co gorsza spora ilość artefaktów. bywało, że papier zrastał się z negatywem i po wywołaniu na jego powierzchni było sporo włókien z papieru. bywało też, że wyniki były akceptowalne na negatywach ok. 30 letnich.

: 05 cze 2014, 20:32
autor: jacek67wawa
Tak przewidywałem, że to loteria. Pozostaje chyba wypstrykać te filmy jako eksperyment lomograficzny ;)

: 05 cze 2014, 21:15
autor: technik219
Obniż czułość o połowę. Jak setka, to naświetlaj na 50, jak 400 to na 200.

: 06 cze 2014, 08:37
autor: jacek67wawa
Dzięki za wszystkie rady.

: 06 cze 2014, 09:07
autor: rbit9n
kolory (jeśli nawet są w C-41), to sobie odpuść, chyba że lubujesz w lomografii (napisałbym dosadniej, ale modowi nie wypada). robiłem ostatnio agfę (do 1984 r.) i fuji (do 1991 r.). wyszły tragicznie. coś tam widać, ale to chyba nie na tym polega.

: 06 cze 2014, 17:42
autor: jacek67wawa
Zajmuję się głównie fotografowaniem ludzi w BW, przeważnie umawiane sesje. Trochę architektury i spacerowego streeta do tego. Lomo raczej nie uprawiam ;-)

: 07 cze 2014, 11:03
autor: radekone
Dużo zależy jak były przechowywane, ale z moich doświadczeń:
1. HP5 Naświetlany na 200 powinien dać radę, choć może być trochę ziarnisty.
2. Do muzeum.
6. Reala może trochę w magentę wpadać, ale naświetlana na 50 może zaskoczyć.
7. Provia. Strzelałem provię o wiele lat młodszą i już miała wyraźny czerwony zafarb. Nie była to tragedia, ale dałem sobie szybko spokój. Nie naświetlaj jej na połowę czułóści, bo będzie jeszcze gorzej. Stare slajdy tylko na crossa, chociaż nie wszystkie wychodzą ładnie (Velvia rządzi, Kodaki nieee).
8. Optima to super film, jeżeli nie leżał w dziwnym miejscu, to naświetlany na 50 powinien dać doskonałe rezultaty - o ile oczywiście ktoś ci to dobrze wywoła. Ja robiłem akurat 135 również z 2000r., wywoływałem w Częstochowie w Fuji. Mam gdzieś poskanowane, jak siądę do drugiego komputera, to coś mogę wrzucić.

Pozdrawiam

[ Dodano: Sob 07 Cze, 2014 ]
Agfa Optima 100, już nie pamiętam czy wersja I czy II (miałem obie), nie wyamgała jakiejś większej korekcji:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 07 cze 2014, 21:05
autor: jacek67wawa
Wielkie dzięki za konkretne informacje :-)

: 08 cze 2014, 18:04
autor: technik219
redekone - ostatnie: cudne zdjęcie! Zazdraszczam!

: 08 cze 2014, 22:57
autor: radekone
Żona pyta, czy sukienki zazdraszczasz czy kolorów? ;-)

[ Dodano: Nie 08 Cze, 2014 ]
A dodam jeszcze, że to wszystko z Minolta Hi-matic E, czyli full-automat.

: 08 cze 2014, 23:22
autor: J.A.
radekone pisze:kolorów?
Chyba kolanów. ;-)
Fajna fota.

: 09 cze 2014, 09:16
autor: technik219
radekone pisze:Żona pyta, czy sukienki zazdraszczasz czy kolorów?
Samego zdjęcia. Przywodzi mi na myśl współczesne ukiyo-e (obrazy przepływającego świata). Szczególnie kojarzy mi się "Surfer Girl" Yoshio Okady. Świetna sprawa.

: 09 cze 2014, 11:55
autor: Lukasz
Jeśli ktoś jest zainteresowany starymi materiałami to Andrzej Georgiew często pracuje na przeterminowanych filmach.

https://www.facebook.com/georgiew.fotografia

Sprawdźcie na FB galerię pt. „Agatha A.” z 08.06.2014 a zobaczycie jak wygląda przeterminowany o 15 lat Kodak Ektachrom 64T wywołany w chemii C-41.

Życzę podobnych efektów!!!