Strona 1 z 1

Długi czs naświetlania negatywu?

: 25 sty 2008, 19:26
autor: Sebastian
Mam taki dylemat, używając slajdu o ISO64 światłomież pokazał mi dla f11 60s i to jego maks pomiaru (60s), zastanawiam się jaki będzie prawidłowy czs dla f22? jak dokonać prawidłowego przeliczenia czsu do naświetlenia.

: 25 sty 2008, 19:36
autor: rbit9n
teoretycznie, bez uwzględniania efektu Schwarzschilda to będzie 240s, bo przysłona się zmniejsza cztery razy.

: 25 sty 2008, 19:43
autor: slawoj
W/g mnie jeśli jest f=11, t=60
to idziemy: f=11 > f=16 > f=22,
oraz czas: t=60 > t=120 > t=240,
czyli dla f=22, otrzymujemy t=240sekund
ala efekt Schwarzschilda wszystko popsuje!

: 25 sty 2008, 19:58
autor: ku6i
Zacznijmy od tego, że już nawet przy tych 60s pan Schwarzschild wszystko psuje. Maksymalny czas odpornościn na efekt Schw. jaki widziałem to 10s (Kodak Profoto 100)

: 25 sty 2008, 21:22
autor: Sebastian
na pierścieniu Zeissa do hasselblada dla f11/t60, f16/125 i koniec, zaglądne na pomysł tego Schwarzschilda, dlaczego tak niechętnie o nim piszecie?

: 25 sty 2008, 21:42
autor: ku6i
Na wiki jest to dobrze opisane, więc po co się powtarzać?

: 26 sty 2008, 17:49
autor: slawoj
Większość materiałów cz-b ma najdłuższy czas, bez efektu Schwarzschilda, to 0,5 sekundy, powyżej tego już trzeba korygować.
Efekt Schwarzschilda - to pozorna zmiana czułości filmu podczas zbyt długiego lub krótkiego czasu naświetlania.

: 26 sty 2008, 17:55
autor: vidman
Tu jest ciekawy grafów kilka:
http://silvergrain.org/Photo-Tech/reciprocity.html
Szczególnie przydatny w praktyce jest "Figure. 7"
Mówiąc na skróty Fuji Acros to najlepszy wybór przy długich czasach.

: 26 sty 2008, 18:46
autor: slawoj
Jeśli robicie na ILFORD to tu znajdziecie tabelkę dla efektu "S" (str 2, MAKING LONG EXPOSURES):
www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006216115141521.pdf
Ilford ma tę zaletę, że efekt "S" jest taki sam dla wszystkich jego filmów.

: 18 lut 2008, 15:23
autor: iczek
Podaj rodzaj filmu i przede wszystkim wyjasnij czy pomiar taki uzyskales bo sie skonczyla skala swiatlomierza, czy rzeczywiscie taka wartosc gwarantowala dobre naswietlenie, bo z Twojego postu nie wynika to wprost.

Szperajac w sieci znajdziesz korekcje dla dlugich czasow (omawiany efekt SS) dla wiekszosci najbardziej popularnych filmów.

To wszystko.

W mojej opinii, stary i sprawdzony Tmax jest najlepszy do dlugich czasów.
Zero problemów doskonale oddanie tonalne.

Fuji Velvia 100F sprawdza sie doskonale przy czasach do 10 minut.
Tutaj tez trzeba wprowadzić korekcje. Odjazd kolorów jest dla mnie zawsze ciekawa niespodzianka i kompletnie sie nie przejmuje niestabilnością barwna przy tak dlugich czasach.