Strona 1 z 2

typy papieru ORWO

: 04 sty 2012, 08:18
autor: grochu
hej wszystkim, wszedlem w posiadanie paru starych papierów orwo, poki co mam za soba wywolanie negatywów, odbitek jeszcze nie robilem także moja wiedza w tym temacie jest niewielka, co nieco znalazlem w necie na temat oznaczeń ale nie umiem do konca sobie poradzić. Który z nich to baryt? (1? i ?) a który plastik? (2,4,5,6?)
Co oznacza:
single/double weight?(grubosc? wage? i jak to sie ma do odbitek?)
white/cream? (jak to sie ma do odbitek? czy to cos w stylu sepii?)
EVP?



1. BARYT-BRILLANT BBN 111; normal, glossy, white, double-weight
EVP 3.55 M


2. UNIVERSAL BN 1; normal, glossy, white, single-weight
EVP 2.60 M


3. UNIVERSAL BH 112; hard, semi-mat, white, double weight
EVP 2,85 M


4. UNIVERSAL-B BH 122; hard, semi-mat, cream, double-weight
EVP 2,85 M


5. UNIVERSAL BN 21; normal, glossy, cream single-weight
EVP 2,60 M


6. UNIVERSAL BN 111; normal, white, glossy, double weight


ps. najmłodszy papier jest z roku 89, nie wiem o ile starsza jest reszta, czy przy wołaniu odbitek wiek ma znaczenie? trzeba dluzej potrzymac w wywolywaczu albo wyższa temperature zastosowac? a moze dluższe naswietlanie?

: 04 sty 2012, 08:48
autor: grochu
Normal/hard to wiem ze gradacja, glossy i mat też wiem co oznacza.
B-brom czyli o co chodzi?:)
Jezeli chodzi o rodzaj powierzchni "cream" to niestety nie znalazlem w necie zadnego przykładu dla takiego papieru wiec nadal nie wiem czym sie charakteryzuje.
Jaki ma wplyw grubość papieru na odbitki?

ok co do grubosci juz wiem - semi-weight to bedzie plastik a double-weight to bedzie baryt? ("Papiery fotograficzne pod względem grubości dzielą się na cienkie i kartonowe (mniej więcej dwukrotnie grubsze od cienkich, zbliżone swoją grubością do pocztówek").

: 04 sty 2012, 09:03
autor: Fikumiku
B-brom to rodzaj emulsji jaką jest pokryty papier czyli bromo-srebrowa. były jeszcze C-Chlor czyli chloro-srebrowe i jeszcze B-C czyli Bromo-chloro-srebrowe.

Ogólnie chodziło różnice czółości na światło w poszczególnych emulsjach, B są czulsze a C są mniej czułe...
tak pokrótce

: 04 sty 2012, 12:03
autor: grochu
Fikumiku pisze:B-brom to rodzaj emulsji jaką jest pokryty papier czyli bromo-srebrowa. były jeszcze C-Chlor czyli chloro-srebrowe i jeszcze B-C czyli Bromo-chloro-srebrowe.

Ogólnie chodziło różnice czółości na światło w poszczególnych emulsjach, B są czulsze a C są mniej czułe...
tak pokrótce
ok juz sie doksztalcilem, czyli do Bromowych bede potrzebował oliwkowej (zielono zoltej) zarowki, zostało tyklo do wytłumaczenia "cream" (czy ma to cos wspolnego z sepią?) i wartość EVP...

: 04 sty 2012, 12:46
autor: piotr
EVP = cena w tym przypadku wyrażona w Markach

: 04 sty 2012, 13:36
autor: grochu
weesee pisze:cream ani grubość ani powierzchnia, tylko barwa podłoża.

nie. rusz mózgownicą, co może znaczyć semi a co double. podpowiem, chodzi o grubość.
wiem co znaczy semi, a co double, grubosc papieru połowiczna lub podwójna, ale biorąc pod uwage to "Papiery fotograficzne pod względem grubości dzielą się na cienkie i kartonowe (mniej więcej dwukrotnie grubsze od cienkich, zbliżone swoją grubością do pocztówek" mozna wywnioskować iż jedne to baryt a drugie to plastik... jezeli w tym przypadku semi-weight i double-weight oznacza cos innego (np. grubosc papieru) to jak ta grubosc ma się do wykonywania odbitek(różnice)
?

: 04 sty 2012, 14:15
autor: grochu
piotr pisze:EVP = cena w tym przypadku wyrażona w Markach
hehe o ja głupi, na to bym nie wpadl, dzieki:)

: 04 sty 2012, 15:32
autor: grochu
"single" oczywiscie, nie "semi". Czyli nadal nic nie wiem:) powiadasz ze dowiem się gdy wezme do ręki - nie mam odpowiedniej zarowki by móc tak się pobawić dlatego też w najblizszym czasie nie bede mial okazji korzystać z w/w papierów, z tego powodu pytam się i próbuje dowiedzieć jakie sa roznice (nie tylko wizualne ale też efektywne) miedzy papierem single-weight a double-weight, szukalem z wujkiem google ale niestety na nic wskazującego nie natrafilem.... weesee zamiast bawić się ze mną w kotka i myszkę mógłbyś po prostu prosto z mostu walnąć na temat i by bylo z głowy.

: 04 sty 2012, 15:34
autor: grochu
grochu pisze: "Papiery fotograficzne pod względem grubości dzielą się na cienkie i kartonowe (mniej więcej dwukrotnie grubsze od cienkich, zbliżone swoją grubością do pocztówek"
weesee pisze:baryt to karton, plastik to plastik. ponadto na opakowaniu raczej jest "single" nie semi, a wtedy powinno być jasne. jeszcze jaśniejsze będzie jak weźmiesz kartkę do ręki.
qrde, narobiłeś mi smaka na ciemniową nasiadówkę.
ok, zrozumialem, "cienkie i kartonowe" bralem jako "plastikowe i barytowe" , a w tym wypadku i cienkie i kartonowe sa barytowe:) czyli cienkie i grube hehe, finito:)

: 04 sty 2012, 20:53
autor: grochu
ok kolejne pytanko odnosnie papierów - który (normalny, twardy) bedzie pasował do filmów (hp5plus, fomapan 200, polypan f 50, superpan 200) - jako ze negatyw miekki powinien być odbijany na twardym papierze, oraz negatyw normalny na normalnym...jednak nie wiem jakimi negatywami są te cztery filmy które wymieniłem, czy np. hp5+ który jest negatywem kontrastowym mozna zaliczyć do twardych a tym samym powinno sie go odbijac na miekkim papierze?

: 05 sty 2012, 01:17
autor: piotr
Kolego grochu film nie ma znaczenia, zależy jak go naświetlisz i wywołasz. Przepraszam, że to piszę, ale dawno nie śledziłem forum na korexie. Czyżbyś był kolejnym dzieckiem, które uległo modzie, która nakazuje robienie"fotek" "analogiem"? Poczytaj trochę, bo wiedzy jest dużo w internecie. Jest taka strona google.com na której wszystko znajdziesz. A jeśli nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, rób fotki telefonem lub cyfrakiem z zielonym programem.

: 05 sty 2012, 07:04
autor: grochu
Kolego piotr, niestety nie mam nic wspolnego z dziecmi fotografujacymi analogami bo moda tak nakazuje (w ogole tak jest?), czytalem wiele i podczas gdy natrafiam na informacje o dawnych negatywach ktore byly podzielone na "miekkie", twarde" i "normalne" to mam lekką konsternacje gdyz aktualnie takiej informacji nie uswiadczam na dzisiejszych filmach, a chciałbym owe filmy (te dzisiejsze) odbić na starym papierze. Jeżeli nie masz nic konstruktywnego do dodania do tematu to polecam milczeć niż oczerniać mnie powyższymi stwierdzeniami. Jeżeli mialbym coś wspolnego z cyfrakiem i zielonym programem napewno bym nie był na tym forum szukając wiedzy i nie interesowałbym się wywolywaniem negatywow oraz robieniem odbitek we wlasnym zakresie.

Wiem, że zależy jak się naświetli i wywola negatyw, wiem ze wtedy mozna wybrać odpowiedni rodzaj ze starych papierów (miekki, normalny, twardy) oceniając jego kontrastowość lub z nowych (multigradacyjny) i dobrac do powyzszego wywolanego negatywu, jednak ja nie o to pytalem...

: 05 sty 2012, 12:52
autor: rbit9n
takiego hp5+ można tak naświetlić i wywołać, żeby był miękki, normalny albo twardy. jakiego zatem użyć papieru do powiększania filmu hp5+? ano takiego, który da najlepsze efekty z konkretną klatką. a klatki mogą się różnić kontrastem nawet w obrębie jednego filmu.
czy taka odpowiedź, kol. grochu, Was satysfakcjonuje?

: 05 sty 2012, 13:20
autor: grochu
tego nie wiedziałem i dziekuje za wytlumaczenie, wiecej informacji o tym jak to zrobic by naswietlic film tak czy siak poszukam na wlasną reke "na takiej stronie google.com" ;) pozdrawiam

: 05 sty 2012, 15:56
autor: rbit9n
moim zdaniem film najlepiej tak naświetlać i wołać, żeby był jak to się mówi normalny.

natomiast o powiększaniu dobrze jest poczytać w książeczce p. T. Klimeckiego, którą można zakupić na popularnym serwisie aukcyjnym. tytuł onej książeczki to "technika powiększania w fotografii".

linkowałem już, ale dam jeszcze raz. reprodukcja dziewięciu negatywów z opisem:

Obrazek

pozdrawiam!