Strona 1 z 2

Bardzo długie naświetlanie - porady

: 15 maja 2011, 17:55
autor: uhupower
Witam,

Jakie filmy polecilibyście do bardzo długich ekspozycji - rzędu kilkudziesięciu minut. Będe stosował filtr ściemniający (B+W ND 3.0 1000x). Interesuje mnie uzyskanie jak największej ilości szczegółów. Producenci niektórych błon sugerują aby nienaświetlać dłużej niż np 120 sek itp.

Jak wygląda sprawa pomiaru czasu ekspozycji i jak uwzględnić efekt schwarzschilda - czy jest to bardzo ważne?

Zastanawiam się nad Neopanem 100 Acros - producent sugeruje przy nświetlaniu 120 sek. - 1000 sek zwiększenie x0.5 czasu ekspozycji
i Delta 100 - tutaj producent sugeruje powyżej 35sek wydłużyć x7,5 nie chcę stać pół dnia pilnując aparatu :)

Wiem że wszystko dopiero wyjdzie w praktyce po wywołaniu masy filmów ale przez rozpoczęciem pytam może macie w tym tamecie doświadczenie.

: 15 maja 2011, 18:47
autor: nord
nie mam doświadczenia w tej dziedzinie.. ale przeczytałem kiedyś ze na długie czasy najlepsza jest fuji velvia.. pozdrawiam

: 15 maja 2011, 19:02
autor: uhupower
dzięki nord,
ale na pozytywowe przyjdzie czas :) narazie chciałbym zacząć z negatywem czarno białym - zapomniałem określić.

: 15 maja 2011, 19:49
autor: przemur
nord pisze:nie mam doświadczenia w tej dziedzinie.. ale przeczytałem kiedyś ze na długie czasy najlepsza jest fuji velvia.. pozdrawiam
Jeśli dobrze pamietam, dotyczy to Velvi 100 (i chyba Provii tez, ale nie dam sobie reki uciac). Velvia 50 ma znacznie większą korekcję efektu Schwarzschilda (o czym sie kiedyś bolesnie przekonalem). Wszystko w materiałach informacyjnych Fuji. :)

Z filmow czarno-bialych wygrywa zdecydowanie Neopan... Ogolnie - Fuji jest w tej domenie chyba nie do pobicia.

Z tanszych materialow - calkiem nie najgorzej spisuja sie Adoxy/Efke.

EDIT: Tak jeszcze poszperałem, wygląda że TMax 100 też nie jest zły - http://www.kodak.com/global/en/professi ... /f4016.pdf - przy 100s wg światłomierza korekcja jest (tylko) na 200s.

Re: Bardzo długie naświetlanie - porady

: 16 maja 2011, 07:49
autor: mrek
Przy okazji mam pytanie: naświetlał ktoś długo Shanghai GP3 100?

: 16 maja 2011, 15:36
autor: figureliusz
Na marginesie.
Można sobie pozwolić naświetlić klatkę nominalnie +1 i +2 dla testów.
Ale jak czas naświetlania to 30 minut?
dodatkowo 3 godziny :)

: 16 maja 2011, 18:56
autor: MirekM
Rollei Retro 100 naświetlałem pinholem w granicach 40min.
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,35961.html

: 17 maja 2011, 09:50
autor: temol
Używam B+W ND 3.0 (110). W połączeniu z velvią (w moim przypadku) niestety pojawia się zafarb. O ile dobrze pamiętam w stronę magenty. Wygląda na to, że taki super neutralny ten filtr nie jest.
Jeżeli chodzi o negatywy cz-b, to do długich ekspozycji głównie używam trixa i HP5. Pewnie, że wygodniej byłoby z czymś mniej czułym, ale właśnie te filmy mam najczęściej w aparacie i nie chce mi się kombinować. W słoneczny dzień jestem w stanie naświetlać 1-2 minuty (to już po uwzględnieniu efektu schwarzschilda).


Tutaj skan, tak poglądowo - ok 2 minuty na trix.

A tutaj masz wątek o filmach i efekcie pana S.

T.

: 28 maja 2011, 19:48
autor: technik219
temol pisze:Używam B+W ND 3.0 (110). W połączeniu z velvią (w moim przypadku) niestety pojawia się zafarb. O ile dobrze pamiętam w stronę magenty. Wygląda na to, że taki super neutralny ten filtr nie jest.
To nie filtr, tylko właściwość filmu barwnego. Bardzo długie naświetlania zawsze wymagają zastosowania filtra korekcyjnego. Czyżbyś o tym nie wiedział? Po prostu zapomniałeś ;-)

: 29 maja 2011, 09:29
autor: temol
technik219 pisze:Bardzo długie naświetlania zawsze wymagają zastosowania filtra korekcyjnego. Czyżbyś o tym nie wiedział? Po prostu zapomniałeś ;-)
Doskonale o tym wiem :). I moim zdaniem to nie kwestia filtrów korekcyjnych.
Cyfrowcy też o tym piszą:
http://www.talkphotography.co.uk/forums ... ?p=3677093
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ?p=2155313

Jak zauważyłem ten problem, to zacząłem szukać po necie, i na kilku forach znalazłem informację, że nd110 tak już ma.

T

: 11 cze 2011, 19:50
autor: jdas
Z barwnych filmów najdłużej wytrzymuje Provia (120 sekund) i 64T (o ile pamiętam około 5 minut). Przy dłuższych czasach będą zafałszowania barw. Dla czarno-białych problemu nie ma ale w zasadzie powyżej sekundy już trzeba wydłużać (czasem sporo). Nawet rzędu 10x przy czasach 10 minut. Czyli zamiast 10 minut naświetlasz 100 minut. Przy takich czasach musisz uważać na drgania statywu wywołane np. przez przejeżdżające samochody. Z tym będą największe problemy.

Bardzo długie naświetlanie - porady

: 04 gru 2016, 20:19
autor: LD
Czy naświetlanie błony np. 10x po 1 sekundzie spowoduje takie samo zaczernienie błony jak przez 1 x przez 10 sekund? Jak to ma się do efektu Schwarzschilda?

Bardzo długie naświetlanie - porady

: 04 gru 2016, 22:16
autor: J.A.
LD pisze: Czy naświetlanie błony np. 10x po 1 sekundzie spowoduje takie samo zaczernienie błony jak przez 1 x przez 10 sekund?
Nie. Z zasady powinno być słabsze, ale...
LD pisze: Jak to ma się do efektu Schwarzschilda?
Nijak. Każdy materiał reaguje inaczej.

Gdyby świat był idealny, to 10*1 < od 10.
Ale świat nie jest idealny, a każdy rodzaj emulsji inaczej zachowuje się przy długich i krótkich czasach ekspozycji. Sama definicja długiego/krótkiego czasu też się zmienia. Jeżeli 1 s jest czasem długim dla filmu, to jest to czas krótki dla papieru.
Stąd odpowiedź na pytanie którego nie zadałeś będzie brzmiała:
Należy sprawdzić empirycznie.

Bardzo długie naświetlanie - porady

: 05 gru 2016, 08:10
autor: LD
W takim razie uzupełniam pytanie o konkretny materiał a mianowicie o Fomę100 i pytam czy ktoś doświadczalnie sprawdził ten temat.

Bardzo długie naświetlanie - porady

: 28 maja 2018, 12:17
autor: mrek
LD pisze: W takim razie uzupełniam pytanie o konkretny materiał a mianowicie o Fomę100 i pytam czy ktoś doświadczalnie sprawdził ten temat.
Minęło 452423546735 chwil od zadanie pytania ale co tam, odpowiem.

Ja z racji używania szitek 6,5x9 przy starych i ciemnych obiektywach LF naświetlam Fomę w/g tabeli znalezionej w sieci.
Przy zmierzonym czasie 59 sek naświetlałem 16 minut. Wyszło. Było nudno ale za to ludzi nie ma w kadrze.