Strona 1 z 1

filtr połówkowy - najwłaściwszy pomiar śiwatła?

: 04 lip 2010, 23:13
autor: MikeP
Witam,

dotychczas z powodzeniem używałem szarych połówek z cyfrą. Specjalnie nie przejmowałem się też faktem, gdy coś nie poszło dokładnie bo zawsze w ostateczności mogłem wyciągnąć poprawną ekspozycję w PS i LR. Teraz zamierzam sprawdzić się w slajdach... I tu kieruje moje pytanie do Was.

Robię Hasselem i lustrzanką cyfrową. Nie mam zew. światłomierza, mierzę ekspozycję nikonem d700. Dotychczas efekty pomiaru bardzo mnie zadowalały (pokrywały się z seconikiem ktorym kiedys miezyłem światło, postanowilem go sprzedać). Zamierzam zabrać na wakacje kilka filtrów Cokina i polar i robić slajdy oraz b-w. Przyznam że boję się tych slajdów

Moje pytanie do Was brzmi: Jak poprawnie zmierzyć ekspozycję jeśli chce się użyć filtra połówkowego?

Czytałem już, że można po prostu zmierzyć ekspozycję bez filtra, a potem go nasunąć.
Czytałem, żeby zmierzyć najjaśniejszą partię, potem najciemniejszą, dodatkowo ustalić właściwą ekspozycję przy pomocy pomiaru a'la system strefowy.
Niektórzy z kolei każą mierzyć z nałożonym filtrem.

Czy ktoś z Was może udzielić konkretnej rady jak najlepiej poradzić sobie z połówką, pomiarem światła i slajdem?

Pozdrawiam

Michał 

: 04 lip 2010, 23:30
autor: zieloo
MikeP pisze:dotychczas z powodzeniem używałem szarych połówek z cyfrą. Specjalnie nie przejmowałem się też faktem, gdy coś nie poszło dokładnie bo zawsze w ostateczności mogłem wyciągnąć poprawną ekspozycję w PS i LR
:roll:
MikeP pisze:Przyznam że boję się tych slajdów
Nie ma czego. Jeśli używałeś cyfry bo b. szybko powinieneś załapać jak naświetlić, żeby 'nie przepalić'.

Pomiar przy użyciu filtra 1/2 jest prosty - mierzysz bez, zakładasz filtr i wszystko powinno zmieścić się na materiale światłoczułym.

Niektórzy cwaniacy mierzą faktycznie z nałożonym filtrem (z pośpiechu czasem i ja...). Wtedy znając gęstość filtra można wprowadzić odpowiednią kompensację i też wyjdzie ok. Niestety pomair taki jest przybliżony, szczególnie w filtrach z miękkim przejściem (nie-hard).
Czytałem, żeby zmierzyć najjaśniejszą partię, potem najciemniejszą, dodatkowo ustalić właściwą ekspozycję przy pomocy pomiaru a'la system strefowy.
To jest prawdziwe nie tylko na slajdach i nie tylko w foto tradycyjnej.

Czy ktoś z Was może udzielić konkretnej rady jak najlepiej poradzić sobie z połówką, pomiarem światła i slajdem?
Najprościej, na pocztku, mierzyć bez filtra, założyć go i wykonać zdjęcie. W systemie Cokin jest bo bajecznie proste.

Pozdr.

: 05 lip 2010, 22:39
autor: MikeP
dzieki za odpowiedz.

Tak myslalem, ze najlepiej bedzie bez ceregieli robic to wlasnie mierzac bez filtra a potem dokladac przed nacisnieciem migawki.

Ale czy w taki sposob nie wyjdzie zafalszowany pomiar z uwagi na to, ze powiedzmy polowa nieba ktora wychodzi przepalona bez filtra sprawi, ze aparat zmierzy swiatlo i zasugeruje skrocenie czasu? To w konsekwencji przyciemni jeszcze bradziej dolna czesc kadru? I o ile na gorze filtr zrobi swoje, ale dol wyjdzie niedoswietlony? Czy moze taki efekt nie jest zbyt duzy i mozna go pominac nawet w slajdzie?

Pozdrawiam i dzieki za odpowiedz.

: 05 kwie 2013, 10:32
autor: Pikusław
A o jakim pomiarze mowa (punkt/ważony)? TTL matrycowy da radę?

: 09 kwie 2013, 14:16
autor: sejmajnejm
matrycowego bym unikal, bo nie zawsze wiadomo co on wymysli. Polecalbym punktowy, ewentualnie wazony

pzdr.

: 10 kwie 2013, 22:54
autor: Linhof
Cześć,
rozumiem, ze cyfry używać będziesz jako światłomierza i naświetlać slajdy hasselem. Włączasz pomiar punktowy w cyfrze. Mierzysz najjaśniejszy i najciemniejszy fragment sceny. Jeśli różnica jest więcej niż 5 blend to musisz użyć filtra połówkowego (pod warunkiem, ze chcesz żeby wszystkie szczegóły w światłach i cieniach były zarejestrowane). Jeśli różnica to np. 7 blend to bierzesz filtr połówkowy 2 blendowy. Pomiar istotnego światła wyszedł np. 1/125 przy f 11 czyli przy tych parametrach będzie to szarość 18% (5 strefa). Istotne światła to strefa 7, czyli trzeba otworzyć o dwie blendy. Będzie to 1/30 dla f 11. Ponieważ masz 2 blendowy filtr na światłach musisz otworzyć o kolejne 2 blendy, czyli 1/8 dla f11. Ustawiasz te parametry na hessellu w trybie manualnym i naświetlasz. Uzyskujesz ekspozycję o rozpiętości 5 blend. Pamiętaj o ustawieniu ASA w cyfrze jaką ma film ;-)