Jest od dłuższego czasu taka aukcja na allegro z 10 pakiem rolek ORWOPAN 100/120
Nie wiadomo jak był przechowywany, nie wiadomo, co z tego wyjdzie i ja właśnie z pytaniem dotyczącym właśnie tego 'wyjścia', otóż:
Wyjdzie coś z tego filmu?
Jak to ewentualnie wywoływać, w czym moczyć i jak długo?
Nigdy nie używałem tak bardzo przeterminowanego materiału, nie mam doświadczenia...
Do moich gniotów pewnie wystarczy, tylko pytanie czy warto to kupić, czy lepiej zostawić w spokoju?
ORWOPAN 100/120 z 1995 roku...
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
ORWOPAN 100/120 z 1995 roku...
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
jeśli cena nie przekroczy 7zł50gr za film, to powiedzmy że można kupić. ja przepuściłem przez aparaty kilkanaście NP20 i NP22 i powiem, że z jakością bywa różnie. są jakieś purchle, bąble, plamy i tym podobne.
wołałem we wszystkim co miałem, tj. rodinalu, atomalu, D-76 aka ID-11 i ultrafinie plus.
kilka przykładów tu:
http://www.flickr.com/photos/rbit9n/tags/orwonp22/
http://www.flickr.com/photos/rbit9n/tags/orwonp20/
pozdrawiam!
PS. plamki i kropki na tym zdjęciu: http://www.flickr.com/photos/rbit9n/5882340394/#/ to właśnie skaza materiału.
wołałem we wszystkim co miałem, tj. rodinalu, atomalu, D-76 aka ID-11 i ultrafinie plus.
kilka przykładów tu:
http://www.flickr.com/photos/rbit9n/tags/orwonp22/
http://www.flickr.com/photos/rbit9n/tags/orwonp20/
pozdrawiam!
PS. plamki i kropki na tym zdjęciu: http://www.flickr.com/photos/rbit9n/5882340394/#/ to właśnie skaza materiału.
Ostatnio zmieniony 29 gru 2011, 12:05 przez rbit9n, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Kupiłeś już, bo nie ma na aukcji.
Powiem Ci tak: Wywoływałem te same filmy (czarne pudełka) z terminem do 1997 w Xtolu i wyszły bardzo ciemne. To znaczy obraz jest i wydaje się prawidłowy, czyli czułość zdawały się w miarę trzymać, ale wyszło na nich coś takiego jak równomierna brunatno fioletowa, może bardziej brunatna niż fioletowa maska. Sprawia to nieco trudności w kopiowaniu i skanowaniu, wygląda jak zadymienie, ale nie jestem do końca przekonany, że jest to zadymienie. Dlaczego? Otóż obrabiałem ORWO NP 55 z terminem do 1992 i uzyskałem podobną maskę. Miałem sporo tego materiału, więc wypróbowałem go z Rodinalem, Xtolem, A-03 i nawet Hydrofenem 1:1. Zawsze otrzymywałem tę maskę. Próbowałem różnych sposobów aby ją usunąć rozpoczynając od osłabiacza Farmera, na pirosiarczynie kończąc i niewiele to dawało. Aż skończył mi się utrwalacz szybki i rozrobiłem utrwalacz zwykły U-1. No i problem zniknął! Tych czarnych ORWO już nie miałem, więc z nimi dalej nie próbowałem. Tak na marginesie: według DigitalTruth ten materiał (120) to film Forte i jak Forte należy go obrabiać.
Dla porównania - wywoływałem ( w zeszłym roku) również ORWO NP 22 (120) w zielono-białych pudełkach z terminem do 1992 i wyszły bardzo ładnie jak na swój wiek. Było trochę lekkiego zadymienia, ale pierwsze wrażenie było diametralnie inne niż po otwarciu koreksu z tymi "czarnymi). Bardzo możliwe, że te czarne nie lubią się z którymś składnikiem utrwalacza szybkiego.
Powiem Ci tak: Wywoływałem te same filmy (czarne pudełka) z terminem do 1997 w Xtolu i wyszły bardzo ciemne. To znaczy obraz jest i wydaje się prawidłowy, czyli czułość zdawały się w miarę trzymać, ale wyszło na nich coś takiego jak równomierna brunatno fioletowa, może bardziej brunatna niż fioletowa maska. Sprawia to nieco trudności w kopiowaniu i skanowaniu, wygląda jak zadymienie, ale nie jestem do końca przekonany, że jest to zadymienie. Dlaczego? Otóż obrabiałem ORWO NP 55 z terminem do 1992 i uzyskałem podobną maskę. Miałem sporo tego materiału, więc wypróbowałem go z Rodinalem, Xtolem, A-03 i nawet Hydrofenem 1:1. Zawsze otrzymywałem tę maskę. Próbowałem różnych sposobów aby ją usunąć rozpoczynając od osłabiacza Farmera, na pirosiarczynie kończąc i niewiele to dawało. Aż skończył mi się utrwalacz szybki i rozrobiłem utrwalacz zwykły U-1. No i problem zniknął! Tych czarnych ORWO już nie miałem, więc z nimi dalej nie próbowałem. Tak na marginesie: według DigitalTruth ten materiał (120) to film Forte i jak Forte należy go obrabiać.
Dla porównania - wywoływałem ( w zeszłym roku) również ORWO NP 22 (120) w zielono-białych pudełkach z terminem do 1992 i wyszły bardzo ładnie jak na swój wiek. Było trochę lekkiego zadymienia, ale pierwsze wrażenie było diametralnie inne niż po otwarciu koreksu z tymi "czarnymi). Bardzo możliwe, że te czarne nie lubią się z którymś składnikiem utrwalacza szybkiego.
Ostatnio zmieniony 29 gru 2011, 17:39 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Technik219 - kupiłem :)
Dojdą, to zacznę się bawić. Mam nadzieje, że coś z tego wyjdzie.
Rozumiem, że wstępne moczenie itp nie jest potrzebne?
Zastanawiałem się jeszcze nad ewentualną obróbką forsowną - a raczej nad tym, że skoro tyle czasu film przeleżał, to może zamiast na ISO100 naświetlać go niżej (ISO50) i wywoływać jak na 100?
Tak czy inaczej - dzięki za informację.
PS: Wszelkie skazy i maziaje mi nie straszne - liczę się nawet z tym, ze coś takowego może się pojawić.
Dojdą, to zacznę się bawić. Mam nadzieje, że coś z tego wyjdzie.
Rozumiem, że wstępne moczenie itp nie jest potrzebne?
Zastanawiałem się jeszcze nad ewentualną obróbką forsowną - a raczej nad tym, że skoro tyle czasu film przeleżał, to może zamiast na ISO100 naświetlać go niżej (ISO50) i wywoływać jak na 100?
Tak czy inaczej - dzięki za informację.
PS: Wszelkie skazy i maziaje mi nie straszne - liczę się nawet z tym, ze coś takowego może się pojawić.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...