Poprwana ekspozycja z filtrem czerwonym

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

bawy2
-#
Posty: 233
Rejestracja: 26 maja 2011, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Poprwana ekspozycja z filtrem czerwonym

Post autor: bawy2 »

Jeśli w opisie filtru czerwonego mam "Exposure incrase 4-10x" to z czego wynika ta rozpiętość od 4 do 10. Światłomierz mierzy mi światło i mam wynikowy czas dla zadanej przysłony. W tabeli mam 4-10x więc powinienem zwiększyć ekspozycję ale o ile? Rozumiem że dla czasu 500 powinienem np. zejść dla mnożnika 4 do czasu 30? Jeszcze jedna informacja o filtrze "Light value adjustment -2 to -3.5" jeśli to coś może pomóc. Czegoś tu nie rozumiem bo mnożnika 10 to w ogóle nie jestem w stanie wykorzystać z ręki nawet w piękny słoneczny dzień, no chyba że mnożnik dotyczy podpicia w EV. Odpowiedź na moje pytanie jest zapewne dla większości oczywista.
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 14:24
Lokalizacja: lodz

Re: Poprwana ekspozycja z filtrem czerwonym

Post autor: sejmajnejm »

bawy2 pisze:Jeśli w opisie filtru czerwonego mam "Exposure incrase 4-10x" to z czego wynika ta rozpiętość od 4 do 10. Światłomierz mierzy mi światło i mam wynikowy czas dla zadanej przysłony. W tabeli mam 4-10x więc powinienem zwiększyć ekspozycję ale o ile? Rozumiem że dla czasu 500 powinienem np. zejść dla mnożnika 4 do czasu 30? Jeszcze jedna informacja o filtrze "Light value adjustment -2 to -3.5" jeśli to coś może pomóc. Czegoś tu nie rozumiem bo mnożnika 10 to w ogóle nie jestem w stanie wykorzystać z ręki nawet w piękny słoneczny dzień, no chyba że mnożnik dotyczy podpicia w EV. Odpowiedź na moje pytanie jest zapewne dla większości oczywista.
Dla mnożnika 4x schodzisz o 2 EV (1EV to 2x, 2EV to 4x, 3EV to 8x ...), czyli dla czasu 500 schodzisz do 125. Mnożnik 10x to 3 1/3 EV stąd podają 3.5 EV.
Przedział jest podany, gdyż filtr różnie będzie działał dla różnych emulsji i różnych scen.

Np tutaj masz kalkulator mnożnika na EV
http://www.fineart-photography.com/bwfilter.html

pzdr.
bawy2
-#
Posty: 233
Rejestracja: 26 maja 2011, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bawy2 »

Teraz jasne. Dzięki.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

bawy2 pisze:Jeśli w opisie filtru czerwonego mam "Exposure incrase 4-10x" to z czego wynika ta rozpiętość od 4 do 10.
Filmy są w różny sposób uczulone spektralnie. Nawet w obrębie jednego rodzaju uczulenia panchromatycznego filmy różnych producentów prezentują odmienne uczulenie na barwy. Porównaj wykresy czułości spektralnej filmów Rollei Retro 400S (albo Superpan 200) z Fomapanem 400, Agfapanem APX 400 lub innymi. Wszystkie mają 400 ASA, ale w zakresie np. światła czerwonego ich uczulenie posiada rozrzut od 25 ASA do 250 ASA. A np. filmy Efke (Adox CHS), chociaż również są zaklasyfikowane jako panchromatyczne. to spektralnie bliżej im do ortochromatycznych niż panchromatycznych. Stąd wniosek, że współczynniki dla filtrów trzeba ustalać samemu dla każdego filmu osobno.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1042
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

No i jeszcze trzeba uwzględnić kolor obiektu fotografowanego - inaczej będziemy korygować przy portrecie a inaczej fotografując las (nawet jeśli chodzi o to żeby mocniej przyciemnić niebo czy zieleń to trzeba wiedzieć o ile).
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Henry pisze:No i jeszcze trzeba uwzględnić kolor obiektu fotografowanego - inaczej będziemy korygować przy portrecie a inaczej fotografując las (nawet jeśli chodzi o to żeby mocniej przyciemnić niebo czy zieleń to trzeba wiedzieć o ile).
Racja, zależy jaki efekt chce się osiągnąć. Filtr czerwony używa się przede wszystkim do silnego skontrastowania sceny fotografowanej. Nie zawsze należy dążyć do idealnego skompensowania krotności filtra, bo wtedy traci się cały efekt, a jedynie zmienia się przeniesienie palety barw na skalę szarości. Zwłaszcza filtry takie jak czerwony wymagają przemyślanego stosowania kompensacji ekspozycji.
Lux mea lex
bawy2
-#
Posty: 233
Rejestracja: 26 maja 2011, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bawy2 »

Pobawię się w Deltą 100 na różnych mnożnikach ciekawe jak wyjdzie. Adox CHS jest już chyba nie dostępny, gdzieś na forum czytałem, że jest produkowany małymi seriami i według starych receptur i metod, więc może spróbuję również Rollei Retro 400S. Rollei jak widzę ma filmy IR, ale w opisie czarno-białych jest mowa że można ich używać z filtrem ciemnoczerwonym.
"Film należy naświetlać przy użyciu czarnych albo ciemnoczerwonych filtrów."
Czy zatem jest szansa użyć go z filtrem rolleja hellrot w końcu nie jest to infared, czyli infrarot i nie wybije całego pasma widzialnego lub jego większości. Jak się dobiera czasy podczas naświetlania filmów IR?
pozdrawiam
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

bawy2 pisze:Adox CHS jest już chyba nie dostępny, gdzieś na forum czytałem, że jest produkowany małymi seriami i według starych receptur i metod, więc może spróbuję również Rollei Retro 400S. Rollei jak widzę ma filmy IR, ale w opisie czarno-białych jest mowa że można ich używać z filtrem ciemnoczerwonym.
adox zabrał maszyny z Sambora i teraz sam produkuje swoje filmy w RFN. z nowego wypustu adoxa są silvermax (kapitalny film swoją drogą) i chs II, który mam w aparacie, jeszcze nie przetestowany pod kątem wołania i powiększania, także tego. w każdym razie, z tego co mi wiadomo, adox ma zamiar zwiększać produkcję.

rollei retro, zarówno 80s, jak i 400s to filmy do fotoradarów w formacie 135 lub do fotografii lotniczej w formacie 120. z filtrem podczerwonym film jest w porządku, ale należy pamiętać, że on naświetlany bez filtrów osiąga czułość dwukrotnie niższą, niż jest podana na pudełku. czymś podobnym całkiem jest protopan 400. pisałem o obu wynalazkach na blogu, musiałbyś poszukać.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Rollei Retro 400S, Superpan 200/Rollei Universal 200, i "Nowy" Maco TS Eagle 400 mają ten sam typ emulsji o czułości rozszerzonej na bliską podczerwień. Do ich naświetlania z założonym filtrem czerwonym lub ciemnoczerwonym wystarczy ustawić czułość (w zależności od żądanego efektu) na 400 lub 200 ASA i zdać się na automatykę aparatu. Przy fotografowaniu bez filtra, niestety, czyłość użyteczna RR 400S (Superpana jeszcze nie rozmrażałem) wynosi 200 ASA przy zachowaniu zalecanych czasów wywoływania. Polecam do tego materiału Rodinal lub odpowiednik w rozc. 1:50/20 st/22 min.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Re: Poprwana ekspozycja z filtrem czerwonym

Post autor: jac123 »

bawy2 pisze:Jeśli w opisie filtru czerwonego mam "Exposure incrase 4-10x" to z czego wynika ta rozpiętość od 4 do 10.
Po pierwsze trza sobie uświadomić, że wsp. filtrów to nie są wielkości stałe. Wsp. ten zależy od barwy i rodzaju światła wykorzystywanego podczas zdjęć.
Możesz łatwo to sprawdzić, mierząc światłomierzem. Raz zmierz światło słoneczne (z filtrem i bez), innym razem np. światło z czerwonej żarówki (z filtrem i bez). Zobaczysz , że wyjdzie Ci inny współczynnik dla tych dwóch rodzajów świateł.
Zatem, wszystko zależy od tego jaki jest skład spektralny światła, inny będzie rano, inny w południe itp. Do tego jeszcze inny ze światła dziennego, a inny ze sztucznego.
Ogólnie bezpieczniej jest przyjąć krańcowe wartości współczynnika.
Jeśli chodzi o wartość wsp. to po prostu o tyle należy wydłużyć czas, czyli np. czas 1/500 wydłużony x4 daje nam 1/125 (czyli 4/500).
bawy2
-#
Posty: 233
Rejestracja: 26 maja 2011, 21:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bawy2 »

Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia. Po sporej dawce info. mogę przystapić do działania. A z tym filmem ktoś się bawił ROLLEI FILM INFRARED 400S 120?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

To to samo co Rollei Retro 400S.
Lux mea lex
Tomcioc
-#
Posty: 21
Rejestracja: 17 mar 2013, 22:59
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Tomcioc »

ja się bawiłem - doświadczenie raczej średnie 5 rolek.
Odnoszę wrażenie, że coś z tymi IR jest nie tak.
Raz wychodzą dobrze - efekt Wooda bardzo piękny, a czasem kicha. @ ostatnie rolki zrobiłem w górach wysokich - wyszły ślicznie. Używam z filtrem Cokin 007,
wołam w składanym D76 20stopni
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 287
Rejestracja: 27 maja 2012, 19:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

Tomcioc pisze:ja się bawiłem - doświadczenie raczej średnie 5 rolek.
Odnoszę wrażenie, że coś z tymi IR jest nie tak.
Raz wychodzą dobrze - efekt Wooda bardzo piękny, a czasem kicha. @ ostatnie rolki zrobiłem w górach wysokich - wyszły ślicznie. Używam z filtrem Cokin 007,
wołam w składanym D76 20stopni
Wszystko jest tak. Po prostu mierzysz śwtiatłomierzem światło widzialne a focisz podczerwienią. Im chłodniejszy dzień tym większy rozjazd pomiędzy pomiarem, a światłem podającym na film. W bezsłoneczne dni nie występuje podczerwień. Nie ma jej w nocy. Jeśli używasz wtedy filmu IR i odcinasz filrem światło widzialne (zmierzone światłomierzem), to nic się nie rejestruje. Podczerwień = ciepło. Nie ma fotogroficznych światłomierzy do podczerwieni.
Technikardan + mała szklarnia
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Linhof pisze:Podczerwień = ciepło
Tak? Ciepło=termowizja (chyba).
Podczerwień "fotograficzna" musi się z czegoś wziąć. A "bierze się" ze światła słonecznego. Niektóre przedmioty/powierzchnie pochłaniają promieniowanie z zakresu podczerwieni, inne je odbijają. I to odbijane jest możliwe do zarejestrowania przez odpowiedni materiał światłoczuły. Filtr ma za zadanie pochłonięcie zakresu widzialnego, a przepuszczenie zakresu podczerwieni. Nie ma słońca, więc nie ma podczerwieni. Najlepsza pogoda do fotografowania w tym zakresie to tzw. pogoda wyżowa (wg. Mroczka): powietrze arktyczne, z małą zawartością wilgoci, błękitne niebo, widoczność aż po horyzont. Pora dnia: rano lub po południu, kiedy udział promieniowania długofalowego jest największy. Jeśli się mylę, niech mnie kto poprawi.
Lux mea lex
ODPOWIEDZ