Hasselblad 500 c/m

Aparaty tradycyjne - Informacje i problemy z Waszym sprzętem. Bez względu na format - zapraszamy

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Hasselblad 500 c/m

Post autor: kal800 »

Hej,

Nadszedł czas, żeby spełnić marzenia, jeżeli chodzi o fotografię. Chciałbym zakupić podstawowy zestaw do średniego formatu. Kiedyś pracowałem na Mamiyi RZ67, ale w studio, natomiast teraz sprzęt wykorzystuję głównie w plenerze i jako że charakter fotografowania się trochę różni w obu zastosowaniach, mam takie pytania:

1. Hassel jest mniejszy i lżejszy od Mamiyi, ale czy na tyle, żeby dało się go wykorzystać w plenerze?
2. Co z pomiarem światła? W studio sprawa prosta, lampy, światłomierz i pozamiatane, w terenie się trochę komplikuje - pytanie - czy lepiej zainwestować w porządnego Sekonica, czy zakupić pryzmat z pomiarem TTL, np PEM-3
3. Ogólnie - czy 500 c/m + Planar 80 - to dobry wybór biorąc pod uwagę wiek i trwałość?
4. Cyfrowy tył - wiem, że do Mamiyi można dokupić, wiem - to droga impreza, ale wolałbym mieć system "perspektywiczny"
5. Do tej pory w zasadzie tylko rozpatrywałem opcję Hasselblad czy Mamiya - a może coś pomijam?

Budżet, który mogę przeznaczyć na zestaw - 3-4 tyś narazie.

Dzięki za wszelkie sugestie

Kal
Awatar użytkownika
matti_1989
-#
Posty: 282
Rejestracja: 29 kwie 2008, 18:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: matti_1989 »

1. Hassel jest na tyle mały, że z jednym obiektywem to nawet w wysokie góry można go zabrać.
2. Pewno lepiej zainwestować w światłomierz. Też jest to kwestia gustu. Ja osobiście uwielbiam kadrować przez kominek, pryzmat z pomiarem to dodatkowa waga.
3. W tym body żaden "plastik" Ci się nie wyrobi, którego później nigdzie nie dostaniesz.
4. Jakąś starą ściankę to nawet za 1500zł można kupić, tylko to jest wtedy crop i czar średniego formatu pryska.
5. Gabarytowo podobna i dużo tańsza z centralnymi migawkami jest jeszcze bronica SQ.
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Post autor: jac123 »

Oj wiele rzeczy pomijasz, np. Bronica GS-1, którą sprzedaję :-). Porządna ścianka kosztuje sporo, więc chyba możesz sobie darować. Ja bym kupił pryzmat dla mnie to jest poręczniejsze i nie muszę nosić dodatkowych gadżetów w teren, ew. jak bardzo chcesz to kup światłomierz punktowy do zabawy w strefy jak cię "jara".
Aha, Hassla 500 c/m być może też będę miał na sprzedaż.
Aha, widzę że jesteś z Gdyni, a ja z Gdańska - pzdr
Ostatnio zmieniony 04 wrz 2011, 19:43 przez jac123, łącznie zmieniany 1 raz.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

Dzięki, tylko żeby się upewnić - 500 C/M + Planar 80mm + A12 + PME-3 wystarczą, żeby fotografować w plenerze bez zewnętrznego światłomierza?

Kal
stereo
-#
Posty: 89
Rejestracja: 13 lip 2009, 18:05
Lokalizacja: Dokąd

Post autor: stereo »

A co jest potrzebne, żeby fotografować w plenerze bez zewnętrznego światłomierza? Czy nie aparat, obiektyw, klisza i światłomierz (jeżeli nie korzystasz ze słonecznej 16)?
Awatar użytkownika
troniu
-#
Posty: 141
Rejestracja: 02 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: ciupagoooland
Kontakt:

Post autor: troniu »

Miałem do 500 C/M oba pryzmaty, ten z pomiarem i bez.
Ostatnio sprzedałem na eBay PME5, gdyż prawie wcale go nie używałem, korzystając przeważnie z bardziej poręcznego światłomierza kieszonkowego.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

troniu pisze:Miałem do 500 C/M oba pryzmaty, ten z pomiarem i bez.
Ostatnio sprzedałem na eBay PME5, gdyż prawie wcale go nie używałem, korzystając przeważnie z bardziej poręcznego światłomierza kieszonkowego.
Jakiego światłomierza używasz? Wybaczcie dyletanctwo, ale ja zawsze korzystałem albo ze światłomierza TTL w aparacie albo na światło padające flash w studio. Jak sobie poradzić w plenerze bez pomiaru CW albo spot TTL?

Kal
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Stereo napisał - słoneczna 16, czyli ustawiasz przysłonę na 16 a czas odwrotnością czułości filmu jaki założyłeś. Czyli jeżeli używasz ASA100 to ustawiasz f/16 i 1/125 (chyba, że masz czas 1/100 do wyboru)
Z tych ustawień można już sobie wyliczyć inne parametry ekspozycji i stosować je np w lekko zacienionym miejscu itp.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

ModusOperandi pisze:Stereo napisał - słoneczna 16, czyli ustawiasz przysłonę na 16 a czas odwrotnością czułości filmu jaki założyłeś. Czyli jeżeli używasz ASA100 to ustawiasz f/16 i 1/125 (chyba, że masz czas 1/100 do wyboru)
Z tych ustawień można już sobie wyliczyć inne parametry ekspozycji i stosować je np w lekko zacienionym miejscu itp.
Szczerze mówiąc technika dla mnie nowa. Rozumiem, że jest to ustawienie ekspozycji, które w większości przypadków się sprawdza i wystarczy je kompensować w zależności od specyficznych warunków oświetleniowych. O ile w przypadku negatywu pewnie zadziała, to nie jestem przekonany, jak to będzie na diapozytywie - z tego co pamiętam, to już 0,5 EV przewałki mogło spieprzyć kadr....

Kal
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

O Diapozytywie zapomnij - pewny jestem (choć nigdy nie stosowałem), że nie zadziała.
Technika słonecznej 16 czy odwróconej 16 czy innej 16 (nazw można wiele usłyszeć) działa tylko w trakcie słonecznego dnia. Dlatego jeżeli chciałbyś gdzieś w cieniu strzelić i przy innej przysłonie - musisz to przeliczyć i wziąć poprawkę na to, że światła jest mniej. Tak, czy inaczej - mały światłomierz się przydaje.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

No właśnie. Natomiast zastanawiam się po pierwsze jaki światłomierz byłby odpowiedni - mój typ na teraz to Sekonic L-358, ale może jest coś fajniejszego/tańszego?

No i druga kwestia - TTL, czy mimo wszystko światłomierz w pryzmacie nie będzie lepszy niż nawet wypasiony zewnętrzny.

Kal
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
matti_1989
-#
Posty: 282
Rejestracja: 29 kwie 2008, 18:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: matti_1989 »

kal800 pisze:mój typ na teraz to Sekonic L-358
Je przerobiłem sporo światłomierzy. Od rosyjskiego swierdłowska po sekonica L-558.
O dziwo nawet rosyjski dziadek spisywał się dobrze. Pomiary porównywalne miałem z l-358. Jedyne co to wygoda użytkowania. L-308 jest fajny, mały poręczny ale jakość plastiku z jakiego jest wykonany przypomina pilot od telewizora. L-358 to chyba najfajniejszy jaki miałem super wykonany i wbrew pozorom poręczny. Teraz mam L-558 przez wbudowany spot jest troszkę za duży.
Ale tak jak piszę swierdłowsk można śmiało sobie kupić na początek i może czas odczytania pomiaru będzie dłuższy, ale na pewno poprawny.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

Ja mam po ojcu takiego bardzo klasycznego Sekonica - takie jajo z kopułą na obrotowej głowicy bez zasilania bateryjnego, na stronie widzę, że wciąż je jeszcze produkują - L-398.

Może się też nada, chociaż jest to dedykowane narzędzie dla operatorów filmowych raczej

Kal
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2011, 11:39 przez kal800, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
troniu
-#
Posty: 141
Rejestracja: 02 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: ciupagoooland
Kontakt:

Post autor: troniu »

Używam wielu: Sekonic Studio Deluxe, Gossen Luna-Pro z nasadką "spot", Weimar Lux (staruszek z NRD), oraz Soligor Spot Sensor.
To jajo z obrotowa kopulą jest doskonałym światłomierzem, czułym, dokładnym i powinien Ci działać bezawaryjnie kilkadziesiąt lat. Naucz się nim posługiwać w rożnych warunkach, a z pewnością będziesz zadowolony z pomiarów.
Ja go bardzo lubię i używam zarówno we wnętrzach , jak i w przestrzeniach otwartych.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

Dzięki za wszelkie sugestie. Zatem zakupuję Hassa 500 c/m + Planar 80 CF T* + kaseta A12 + kominek. Pryzmat sobię narazie daruję - mam Sekonica, a w razie czego też dwie lustrzanki, które mogą posłużyć spokojnie za światłomierz spot.

Wrócę z wrażeniami po wywołaniu pierwszego materiału :))

Kal
ODPOWIEDZ