Jaki papier?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Drack
-#
Posty: 74
Rejestracja: 31 maja 2011, 19:10
Lokalizacja: Reda/3miasto

Jaki papier?

Post autor: Drack »

Panowie kompletuje ciemnie i zamierzam niedługo wołać swoje pierwsze zdjęcia. Jaki papier kupić jako początkujący "ściemniacz" ;) barytowy czy RC?
szoszon
-#
Posty: 31
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:00
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: szoszon »

Na tym forum są też panie. :))
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Wziąłbym RC, bo mniej kłopotliwy w obróbce. I tańszy, bo na początku będziesz miał spory "odpad". Jak już się wdrożysz i "obczaisz dobór filtrów (chyba, że zaczniesz od stałogradacyjnego)to i tak zechcesz spróbować barytu. Zorientuj się w cenach: Foma, Kentmere, fajny jest papier Adox MCP (Adoxa Easy Print nie polecam dla początkujących), Tetenal Vario. Nie bierz żadnych X-pressów. Osobiście wybrałbym Adox MCP plus zestaw filtrów AGFY.
Lux mea lex
Drack
-#
Posty: 74
Rejestracja: 31 maja 2011, 19:10
Lokalizacja: Reda/3miasto

Post autor: Drack »

szoszon pisze:Na tym forum są też panie. :))
Ups.... gafa przepraszam wszystkie panie na forum... ;-)
technik219 pisze:Wziąłbym RC, bo mniej kłopotliwy w obróbce. I tańszy, bo na początku będziesz miał spory "odpad".
Tak myślałem, utwierdziłeś mnie w tym przekonaniu, dziękuję za pomoc.
CHoSSeN OnE
-#
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2007, 07:53
Lokalizacja: Wastelands (Rzeszów)

Post autor: CHoSSeN OnE »

technik219 pisze:Zorientuj się w cenach: Foma, Kentmere, fajny jest papier Adox MCP (Adoxa Easy Print nie polecam dla początkujących), Tetenal Vario. Nie bierz żadnych X-pressów. Osobiście wybrałbym Adox MCP plus zestaw filtrów AGFY.
A dlaczego Adox ?

Właśnie się przymierzam do pierwszego papieru i z racji finansowych będzie to RC i z ów racji też pasowałoby aby był w rozsądnej cenie, ale jeżeli ma być jakość kichowata, to już dopłacę. Myślałem na początku o Fomie stało gradacyjnej, bo brak filtrów, ale chyba też o gradacji normalnej, wiec papier multi bez filtrow też przejdzie (chyba) :roll:
Inną możliwością jest Rollei Pan25, który jest również ukarany grzywną drobnoziarnisty powolny film prędkości.
Awatar użytkownika
howser
-#
Posty: 23
Rejestracja: 05 gru 2009, 10:31
Lokalizacja: ruda ślaska
Kontakt:

Post autor: howser »

Nie tak dawno też zacząłem od stałogradacyjnej fomy RC i z efektów byłem bardzo zadowolony Tak to wyglądało. Z czasem jednak zakupiłem filtry co zdecydowanie wydłużyło mój czas spędzony w ciemni ale dało mozliwość większego wpływu na efekt końcowy. Powodzenia
CHoSSeN OnE
-#
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2007, 07:53
Lokalizacja: Wastelands (Rzeszów)

Post autor: CHoSSeN OnE »

A jaka to była gradacja ?[;
Inną możliwością jest Rollei Pan25, który jest również ukarany grzywną drobnoziarnisty powolny film prędkości.
Awatar użytkownika
howser
-#
Posty: 23
Rejestracja: 05 gru 2009, 10:31
Lokalizacja: ruda ślaska
Kontakt:

Post autor: howser »

z tego co pamiętam to była to fomaspeed 311-błyszczący normalny, negatyw wołany akutacyjnie w rodinalu 1:100(raczej mało kontrastowy)
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Stałogradacyjne Fomy są bardzo OK. Należy pamiętać o nieco innej skali gradacji tych papierów: Nasz normalny to specjalny Fomy. Normalny Fomy to prawie nasz twardy. "Nasz" czyli niegdysiejszy Foton. Miałem na początku pewne problemy z doborem odpowiedniej gradacji, ponieważ do czasu zamknięcia produkcji Fotonbromów używałem tylko ich.
Błyszczące wielogradacyjne Fomy mają tendencję do wychodzenia cieni "na wierzch". Przypadłość nie dotyczy papierów matowych.
Dlaczego Adox? Ano dlatego, że emulsja tego papieru jest produkowana przez firmę ADOX , na oryginalnych maszynach Agfy , według starej receptury
oraz przy wsparciu inżynierów z fabryki Agfy w Leverkusen wykupionych z masy upadłościowej AGFY. Wszelkie parametry wskazują, że jest to papier identyczny z Agfą Multicontrast Classic. A Papiery Agfy w moim odczuciu są jak wzorzec metra. Wystarczy porobić trochę na Fomie i przejść na Agfę, a zaraz widać różnicę zarówno w powiększeniu, jak i przyjemności (właśnie - przyjemności) pracy w ciemni. Przez krótki czas używałem też Ilforda MG IV DeLuxe. Też piękny papier, ale bardziej mi leży Agfa MCC i MCP. Zarówno połysk jak i mat Agfy jest bardziej szlachetny. Ładniejsze są biele i czernie (oczywiście w porównaniu z Fomą).
Co do filtrów: jak papier Agfy to i filtry Agy - to zrozumiałe. Ale też filtry Agfy są o wiele sztywniejsze niż Ilforda. Filtry Ilforda przy Agfowskich sprawiają wrażenie wyciętych z kolorowych okładek do bindownicy - cieniutkie i delikatne.
Może to są subiektywne odczucia - każdy chwali to co ma i co lubi. Ja lubię Agfę.
Ostatnio zmieniony 12 cze 2011, 21:39 przez technik219, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

technik219 pisze:Ja lubię Agfę.
to spróbuj MCC wymoczyć w fomie W24 bez rozcieńczania
Od zawsze używałem i używam W 14. Sporadycznie (jak jeszcze był) W 23. Czy w W 24 wychodzą jakieś specjalne efekty? Już widzę, że zawiera glicynę. Wietrzę podstęp. Piszą o jego dedykowaniu do Foma Warmtone. Cóż, do negatywów też nie każdy wywoływacz "pasuje". Żeby każdy do każdego, to tylko w Erze ;-) Nie ma co z tego robić ekstra problemu. A mnie i tak najbardziej pasuje Agfa :-D Czy mam być obrażony, jak ktoś powie, że jemu pasuje Ilford? Może Foma też ma jakieś narowy w innej chemii?
A jako ciekawostka: bardzo przyjemnie zaskoczył mnie papier kupiony od "turystów z WNP" - cz-b mat 24/30 na podłożu barytowanym, półkarton kupiony za "sorok" 15 lat temu. Cóż za czernie, jakie czyste biele, kontrast... miód-malina-gęsi smalec. Nie zawsze tylko to co drogie i rasowe, ale czasem i wśród "kundelków" trafi się perełka. Problemem jest jak się człowiek przyzwyczai do pewnego materiału, a potem przestaną go produkować i trzeba się przestawić.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

technik219 pisze:Wietrzę podstęp.
niepotrzebnie, to nie parlament. w24 fajne brązy na mcc wyciąga
No to dlaczego mnie wkręcasz? Szczerze przyznałem, że nie miałem do czynienia z W 24. Może spróbuję, kto wie?
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
Adams
-#
Posty: 850
Rejestracja: 12 mar 2007, 15:28
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Adams »

A jaki jest "the best" wywolywacz do Adoxa MCC. Bardzo mi ten papier lezy. Wolam w Ilfordzie ale mam wrazenie ze jest malo kontrastowo:-)
Zeiss I(N)ikon
https://podologiapoznan.pl/
Pozdrawiam
Adam
Drack
-#
Posty: 74
Rejestracja: 31 maja 2011, 19:10
Lokalizacja: Reda/3miasto

Post autor: Drack »

Adams pisze:A jaki jest "the best" wywolywacz do Adoxa MCC. Bardzo mi ten papier lezy. Wolam w Ilfordzie ale mam wrazenie ze jest malo kontrastowo:-)
Zdecydowałem się na ADOXA MCP, więc w takim razie jaki polecacie do niego wywoływacz?

Edit:
Po zastanowieniu na początek kupię stałogradacyjny, ponieważ nie posiadam jeszcze filtrów. Co polecacie?
Ostatnio zmieniony 18 cze 2011, 08:08 przez Drack, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Drack pisze:Po zastanowieniu na początek kupię stałogradacyjny, ponieważ nie posiadam jeszcze filtrów. Co polecacie?
To musisz ocenić po nagatywach. A może kup chociaż zestaw podstawowy filtrów Ilforda? Na początku miałem taki zestaw 3 filtrowy za grosze (jeszcze gdzieś leży) i sporo mi pomógł. Masz w powiększalniku szufladkę na filtry? Jakie wymiary ma okienko na filtry? Mógłbym Ci "opchnąć" te filtry, bo mam pełny zestaw Agfy.
Lux mea lex
Drack
-#
Posty: 74
Rejestracja: 31 maja 2011, 19:10
Lokalizacja: Reda/3miasto

Post autor: Drack »

technik219 pisze: To musisz ocenić po nagatywach. A może kup chociaż zestaw podstawowy filtrów Ilforda? Na początku miałem taki zestaw 3 filtrowy za grosze (jeszcze gdzieś leży) i sporo mi pomógł. Masz w powiększalniku szufladkę na filtry? Jakie wymiary ma okienko na filtry? Mógłbym Ci "opchnąć" te filtry, bo mam pełny zestaw Agfy.
Kwestia teraz czy opłaca mi się bardziej kupić pełny zestaw ilforda http://allegro.pl/najwyzszej-jakosci-fi ... 56175.html czy nie tracić kasy i kupić 3filtrowy zestawik, a jakie to filtry? ile się od siebie różnią i ile za nie chcesz? Acha i czy przy filtrach trzeba również stosować dodatkowe filtry na lampę ciemniową czy już nie? A agfy wszyscy chwalą ale ciężko dostać, chyba że kiepsko szukam.
Powiększalnik mam krokusa 66 szufladki chyba 9x9cm.
Ostatnio zmieniony 18 cze 2011, 11:48 przez Drack, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ