Czułość filmów

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Czułość filmów

Post autor: dr_feelgood »

Mam takie pytanie, bo zaraz mnie rozerwie na kawałki...

Jak to jest z czułością filmów. Już kilka zdjęć w życiu wykonałem, a ciągle nie umiem naświetlić właściwie filmu. Jedyne co mi wychodzi to ORWO NP20, zawsze dobrze naświetlone, niezależnie od warunków, naświetlam na 50 ISO.
Właśnie wywołałem Fuji ACROS i Kodak Tmax, obydwa o czułości 100ISO i tak, też je naświetliłem. Obydwa niedoświetlone. Pomiar światła wykonywałem padające i odbite, trzymając się wartości niższych. Światłomierz skalibrowany z Canonem, mierzy dobrze. Wszystko i tak ch** strzelił bo niedoświetlone, i ja się pytam ku*** dlaczego? Miałem ten problem z Ilfordem FP4+ ale już jakos ogarnąłem ten film i naświetlam +1 czasem +2EV (czyli jak 50 lub 25 ISO). Czy wy też musicie robić takie rzeczy? Może mi ktoś odpowie jak naświetlać ACROSA, Tmax'a, Ilfordy, zeby klatki były czarne a nie taka przeźroczysta sraczka? Spędziłem dziś cały dzień w plenerze, 2,5 rolki na trzaskałem, a wygląda na to, ze trzeba by było pojechać jeszcze raz i poprawić 75% klatek. Na koniec jeszcze dodam, że złośliwość mojego sprzętu jest najwyższych lotów, jak nigdy cały ACROS ma ponakładane klatki, ot cały P6.
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

dr_feelgood pisze:Jak to jest z czułością filmów.
Wyznaczasz ją dla danego wywoływacza i 'warunków' (mieszanie, temperatura, itd.). Bez tego nie masz co liczyć na powtarzalność...

Inna sprawa to Twój aparat, jest szansa, że psix nie trzyma czasów (ale wtedy by raczej prześwietlał?...).

Kolejną kwestią jest pomiar światła (i to obstawiam jako 'winnego').
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

Jak dla mnie pomiar jest idealny, kiedyś uzywałem Praktici czy Zenita i klatki wychodziły idealnie, a aparaty te nie miały światłomierzy najwyższych lotów.
Co do czasów, to wydaje mi się że to też nie to, bo robię od 1/30 do 1/500 i wszystkie równo niedoświetlone... :roll:
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Re: Czułość filmów

Post autor: timor »

dr_feelgood pisze:Mam takie pytanie, bo zaraz mnie rozerwie na kawałki...

Jedyne co mi wychodzi to ORWO NP20, zawsze dobrze naświetlone, niezależnie od warunków, naświetlam na 50 ISO.
Właśnie wywołałem Fuji ACROS i Kodak Tmax, obydwa o czułości 100ISO i tak, też je naświetliłem. Obydwa niedoświetlone.
Zaraz, zaraz. Acros i Tmax to emulsje tabularne, bardzo cienkie i po prawidlowym wywolaniu wygladaja jak niedoswietlone o jeden stop. Ale odbijaja sie na papierze normalnie. Jesli chcesz miec "czarny" negatyw na tmaxie, to to blad, zablokujesz wszystkie swiatla. Jak wolasz ?
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

timor pisze:Jak wolasz
W czym, jak mieszasz i w jakiej temperaturze?
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

Rodinal 1+50, 20*C; Tmax (15 min), Acros (13 min) [czasy z bw-reeltime] ręcznie, znaczy dziergam powoli (mniejszy kontrast) w kuwetce zeby widzieć co sie dzieje. Po podanych wyzej czasie sprawdzam czy cuś wyszło, no a ponieważ gówno wyszło to popchałem jeszcze do 20 minut, moze niecałych. Faktem jest ze pojedyncze klatki są całkiem przyzwoicie wywołane w innych zupełnie brakuje szczegółów w cieniach.
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Oceniasz kontrast przy świetle? Na mokrym negatywie, na małym obrazku, bez podświetlarki, tak głoym okiem?

Nie mam więcej pytań :-P
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

dr_feelgood pisze:Rodinal 1+50, 20*C; Tmax (15 min), Acros (13 min)

sprawdzam czy cuś wyszło, no a ponieważ gówno wyszło to popchałem jeszcze do 20 minut, moze niecałych. Faktem jest ze pojedyncze klatki są całkiem przyzwoicie wywołane w innych zupełnie brakuje szczegółów w cieniach.
Cos tu nie gra.
Czy masz dostep do D76 ? Moze na start trzeba zmienic chemie. Mi tez Tmax w Rodinalu nie wychodzil za dobrze, a D76 to standard. Co Ty na to ?
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

zieloo pisze:Oceniasz kontrast przy świetle? Na mokrym negatywie, na małym obrazku, bez podświetlarki, tak głoym okiem?

Nie mam więcej pytań :-P
PentaconSix - średni format 6x6, nie mały obrazek.

Nie tyle kontrast, co stopień wywołania, raczej widać na pierwszy rzut oka czy negatyw jest 'czarny' czy niedowołany. Robił tak mój dziadek, tyle że on nawet oceniał negatyw nawinięty na szpulę koreksu, tak też robił Beksiński i ja też tak będę robił, i nie wiem co w tym dziwnego? 40 letnie ORWO jest tak nieprzewidywalnym materiałem, że musi się oceniać co wychodzi. Chociaż z tego co widzę, to nowe filmy są jeszcze ciekawsze.
Zapewniam, Cie że zielona żarówka do filmów w żaden sposób nie zaświetla błony co widać po negatywie, jest przeźroczysty prawie jak szyba. Że mokry, i co z tego? To tylko wstępna ocena wywołania, kiedy jest jeszcze mleczny od wywojki. Fakt, po przepłukaniu w utrwalaczu od razu widać, które klatki wyjdą na papierze, z którymi będzie problem, a które są całkiem do dupy. Nic trudnego.
Co niektórym radzę trochę poeksperymentować, lub popytać ludzi starej daty jak wywoływało się filmy. Opuścić sobie aptekarską dokładność i wyczytane bzdury z poważnych książek, stężenia 1:613 - bo woda zostająca na sciankach naczynia już zmieni proporcje.

Ja chcę tylko wiedzieć, jak mam naświetlać?

@timor, będę niedługo robić odbitki i zobaczę co tam wychodzi. Może faktycznie ten negatyw ma być taki szary. Co do zmiany chemii, to też nad tym pomyślę ;-)
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

dr_feelgood pisze:zeby klatki były czarne a nie taka przeźroczysta sraczka?
Zaraz... o czym my tu mówimy? Nie widząc wywołanego przez Ciebie negatywu i tego, który oceniasz na prawidłowy, a który do niczego, to tak jakbyśmy rozmawiali ze ślepym o kolorach (bez urazy ;-) Po pierwsze: ORWO i współczesne T-materiały to dwie różne sprawy. Stare zawierały dużo halogenków w grubej emulsji, z czego wywoływało się sporo srebra i negatywy były "mięsiste".
Po drugie: nie bardzo rozumiem po co wołać film szeroki (nawet) w kuwecie? Wywoływacz w kuwecie ma temperaturę 20 st. Wszystko dobrze, jeśli temperatura w pomieszczeniu też jest 20 st. Jak niższa, to automatycznie wywoływacz zwilżający film ochładza się na jego powierzchni po zetknięciu z powietrzem. A temperatura Twoich palców, którymi dotykasz film? Inna sprawa jak wołasz, czy przez przewijanie z rolki na rolkę, czy... nie wiem jaki jest sens tego, porysować można. Moim zdaniem robisz wszystko, żeby sobie utrudnić życie.
Po trzecie: mnie nie przekonuje argument, że "Robił tak mój dziadek, tyle że on nawet oceniał negatyw nawinięty na szpulę koreksu, tak też robił Beksiński i ja też tak będę robił". Mój dziadek dopasowując panewki do wału korbowego, skrobał je takim specjalnym skrobakiem ręcznie, co nie znaczy, że współczesny samochód też to przeżyje (a nie przeżyje :mrgreen: ). Kiedyś były inne materiały, każda partia różniła się czułością, kontrastowością i trzeba było je wołać indywidualnie.
Wiem, żarówka ciemnozielona umiejętnie używana nie zaszkodzi filmowi. W taki sposób wołano negatywy nawet w WAF-ie jeszcze w latach 80-tych, ale to było w 50 litrowych tankach, na ramach i każdy z reporterów naświetlał filmu inaczej, jeden używał światłomierza, inny nie. Wywołując w koreksie masz większą kontrolę nad podstawowymi parametrami - temperaturą, poruszaniem, dostępem roztworu do materiału. Wywoływanie wizualne sprawdza się natomiast w wielkim formacie.
Nie wiem co Ci w takiej sytuacji doradzić, skoro jesteś przekonany o jedynej słuszności swojego sposobu. Nie ukrywam, że dla mnie to jakieś kuriozum. Przemyśl sprawę jeszcze raz i wyciągnij swoje wnioski.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

nie mam przykładów w sieci, ale musisz mi uwierzyć na słowo, że niżej podane czasy dla acrosa palonego na 21DIN są OK. a zatem:

1) RODINAL 1+100 17'30'' 23 2x/4' - 135
2) RODINAL 1+100 30'00'' 18 1x/15' - 120
3) RODINAL 1+100 18'00'' 21 3x/2' - 120

i teraz tak. jak pisał technik219, nie otrzymasz acrosa takiego, żeby był czarny na maxa. no po prostu nie da rady. taki sam będzie czy to w rodinalu, czy to w u+, czy to w hydrofenie (tu ma czułość ca. 20DIN). ponadto uważam, że do filmów typu acros, t-max, delta najlepsze są wywoływacze dedykowane, jak ultrafin plus, którego używam.

pozdrawiam!
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: junkers_ju-87 »

Nogi i ręce opadają ....................

Kolego , kup sobie szarą kartę
skalę szarości a jak jej nie kupisz to chociaż wydrukuj na
bardzo dobrym papierze w jakimś profesjonalnym zakładzie ksero itp.

tu masz linki


http://www.darkroomagic.com/DarkroomMag ... sCheck.tif

http://www.darkroomagic.com/DarkroomMag ... Tablet.tif

zrób sobie tablicę testową
oświetl ją równomiernie sztucznym światłem

poczytaj coś o kalibracji negatywu i dokładności pracy
postów na ten temat jest cała masa na tym forum

i zacznij od początku a nie od końca
ju_87
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

junkers_ju-87 pisze:Nogi i ręce opadają ....................
:idea: proponuję nie wchodzić tutaj więcej, żeby coś jeszcze nie opadło,
takie posty bardzo mi się przydają.

Dziwne, że Ilford czy Fuji do C41, z Canona wychodzą idealnie. Te same czasy z Canona, nie przekładają sie zupełnie na 6x6 w Acrosie i Kodaku. (wszystko mierzone także światłomierzem zewnętrznym).
Tak sobie dzis spokojnie oglądam te negatywy i myślę, że może ja prosty chłop, przyzwyczajony do czarnego ORWO, źle to odbieram. Może faktycznie cuś z tego da sie wyciągnąć. Chociaż kilka klatek jest na 100% niedoświetlonych.

Idę zaraz dalej eksperymentować teraz czas na FP4 i Delte 100, zobaczymy co dziś sie spieprzy. Oba palone na 50ISO i tylko pare klatek na 100 dla porównania. Chociaż i tak ciężko będzie porównywać bo zaledwie pare strzałów oddałem poniżej 1 sek, pozostałe w granicach 1-2,5 min, więc pewno znowu będzie srogi humor :evil:
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
janykiel
-#
Posty: 157
Rejestracja: 15 wrz 2009, 17:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: janykiel »

dr_feelgood pisze: Idę zaraz dalej eksperymentować teraz czas na FP4 i Delte 100, zobaczymy co dziś sie spieprzy. Oba palone na 50ISO i tylko pare klatek na 100 dla porównania. Chociaż i tak ciężko będzie porównywać bo zaledwie pare strzałów oddałem poniżej 1 sek, pozostałe w granicach 1-2,5 min, więc pewno znowu będzie srogi humor :evil:
Ja lamus jestem, ale 1-2,5 minuty to długo. Może miesza taki jeden gość... Schwarzild?
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 15:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

To co dziś robiłem to zupełnie inny temat, wszystko z tabelkami od pana Sch... 8-)

Wcześniejsze niedoswietlenia tyczyły sie czasów 1/30 do 1/500
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
ODPOWIEDZ