Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Nie jestem za bogaty więc poszukuje po okazyjnej cenie: zegar ciemniowy, źródło światła oliwkowego w postaci żarówki albo lampy ciemniowej, maskownicy 30 na 40 albo większej, jednej kuwety 30 cm na 40 cm.,
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Masz już lampy ciemniowe? Jesteś z Krakowa, mogę Ci dać lampy ciemniowe z PRL, nawet z filtrami.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Za ile ta lampka? Chodzi mi o kolor oliwkowy.
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Oliwkowa lampa nie nadaje się do papierów MG, czyli obecnie nie nadaje się do żadnych, bo nawet te starogradacyjne są oblewane dwoma rodzajami emulsji tak jak MG, tylko w odpowiednich proporcjach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 280
- Rejestracja: 17 kwie 2022, 16:43
- Lokalizacja: Gdańsk
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Moje najnowsze odkrycie : dobra maskownica 30x40 to większość kosztów amatorskiej ciemni. Okazyjnych i tanich nie polecam, więcej nerwów niż oszczędności. Coś w średniej klasie pojawiało sie tu na bazarku niedawno
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Za moich czasów lampa oliwkowa stosowana była w obróbce kolorowych papierów np. Fotonu. Przynajmniej ja tak używałem. Do B/W klasyka - czerwona (piszę o kolorze świecenia

Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Tak, ale to zupełnie inna lampa, niż oliwkowa do cz-b. Czerwone światło w ciemni cz-b nie ma sensu, bo papier cz-b (ten klasyczny) jest uczulony tylko na niebieskie widmo. Wobec czego nie ma powodu by nie używać nawet zielonego. Ale...
Jako że filtry ciemniowe były takie sobie i zielony zawsze przepuszczał też i niebieskie światło, to jako bezpieczne uważane było czerwone światło, bo do niebieskiego bardzo mu daleko. Póżniej pojawiły się lepszej jakości filtry i oliwkowy, czyli mieszanina czerwonego i zielonego, były już na tyle selektywne, że można je było bezpiecznie używać do obróbki papierów bromowych.
Wraz z pojawieniem sią papierów cz-b o uczuleniu i na zielone i niebieskie widmo, należało zweryfikować rodzaj światła ciemniowego. Wtedy wrócono do oświetlenia czerwonego jako gwarantującego bezpieczeństwo.
Obecnie używamy dwóch rodzajów światła. Czerwonego i bursztynowego.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Jeden kolega z tego forum sugerował że do MG potrzebne jest światło oliwkowe i filierki .Jaki filierek w przypadku MG i RC współczesnej Formy używać aby uzyskać duży, średni i mały kontrast. Z tego co pisałeś to wystarczy światło w ciemni czerwone w przypadku MG RC.J.A. pisze: ↑17 mar 2024, 12:05 Tak, ale to zupełnie inna lampa, niż oliwkowa do cz-b. Czerwone światło w ciemni cz-b nie ma sensu, bo papier cz-b (ten klasyczny) jest uczulony tylko na niebieskie widmo. Wobec czego nie ma powodu by nie używać nawet zielonego. Ale...
Jako że filtry ciemniowe były takie sobie i zielony zawsze przepuszczał też i niebieskie światło, to jako bezpieczne uważane było czerwone światło, bo do niebieskiego bardzo mu daleko. Póżniej pojawiły się lepszej jakości filtry i oliwkowy, czyli mieszanina czerwonego i zielonego, były już na tyle selektywne, że można je było bezpiecznie używać do obróbki papierów bromowych.
Wraz z pojawieniem sią papierów cz-b o uczuleniu i na zielone i niebieskie widmo, należało zweryfikować rodzaj światła ciemniowego. Wtedy wrócono do oświetlenia czerwonego jako gwarantującego bezpieczeństwo.
Obecnie używamy dwóch rodzajów światła. Czerwonego i bursztynowego.
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
fotex, tu masz zestaw podstawowych filtród do papierów MG
https://www.fotonegatyw.com/pl/p/FOMA-F ... 96-szt./79
https://www.fotonegatyw.com/pl/p/FOMA-F ... 96-szt./79
Fan Pentax'a.
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Ja je już mam ale ni w ząb nie rozumiem anglojęzycznej ulotki. Z obrazka wnioskuje iż do normalnego kontrastu potrzebne są filtry 2xM1.Skoro są filtry czerwone to chyba jednak papier mg pod wpływem czerwonej lampy ciemniowej się jednak zaświetla. Przynajmniej tak mi się wydaje. Proszę o oświecenie. Będę dysponował papierami mg rf fomy.powalos pisze: ↑17 mar 2024, 16:19 fotex, tu masz zestaw podstawowych filtród do papierów MG
https://www.fotonegatyw.com/pl/p/FOMA-F ... 96-szt./79
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Magenta to nie czerwony. Poczytaj - choćby w sieci - o zasadach filtrowania przy naświetlaniu papierów MG. Albo jeszcze lepiej znajdź jakiś kurs ciemniowy w pobliżu miejsca zamieszkania. A może w pobliżu mieszka jakiś forumowicz, który wprowadzi Cię w arkana (choćby podstawowe) pracy w ciemni. Niestety zdalnie to raczej trudno ogarnąć. Powodzenia życzę bo naprawdę wielka frajda gdy widzi się swoje pierwsze powiększenia.
Fan Pentax'a.
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Coś mi się zdaje, że ni w ząb nie rozumiesz o co chodzi z papierami wielogradacyjnymi, oraz że mieszasz oświetlenie ochronne ciemni ze światłem w powiększalniku.fotex pisze: ↑17 mar 2024, 16:52 Ja je już mam ale ni w ząb nie rozumiem anglojęzycznej ulotki. Z obrazka wnioskuje iż do normalnego kontrastu potrzebne są filtry 2xM1.Skoro są filtry czerwone to chyba jednak papier mg pod wpływem czerwonej lampy ciemniowej się jednak zaświetla. Przynajmniej tak mi się wydaje. Proszę o oświecenie. Będę dysponował papierami mg rf fomy.
1. Oświetlenie ochronne, to takie, przy którym coś widzimy, ale materiał światłoczuły na niego nie reaguje (w uproszczeniu, bo to trochę bardziej złożony temat)
2. Światło w powiększalniku to takie światło, które naświetla ten papier
2a. Światło do papierów wielogradacyjnych (MG), to światło które naświetla warstwę zielono czułą odpowiedzialną za kontrast 00, oraz niebiesko czułą odpowiedzialną za kontrast 5.
Mieszając intensywność ekspozycji obu ww. warstw uzyskujemy wszystkie gradację pośrednie.
Papier MG nie jest czuły na czerwone widmo, jest czuły na zielone i niebieskie.
Oświetlenie oliwkowe zawiera światło zielone, wobec czego nie nadaje się do oświetlenia ciemni, w której obrabiane są materiały MG.
Papiery różnych producentów mają mają różne uczulenie na zielony i niebieski, ale zawsze je mają.
I papiery Ilforda mogą być obrabiane przy świetle o długości fali 605 nm. A papiery Fomy wymagają oświetlenia ciemni o długości fali 660 nm. Podobno nowe materiały Fomy, mogą być obrabiane przy świetle takim jak Ilfordy.
Nie, ale zawiera w sobie czerwony. Bo to mieszanina niebieskiego i czerwonego.
Ale z tej mieszaniny na papier działa tylko niebieski
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
J.A., zrobiłeś ładny krótki wykład ale i tak nie wiem czy fotex coś z tego rozumie. Kolega chce się brać za profesjonalne wykonywanie powiększeń (co wynika z innych postów) a ewidentnie "widać', że brak mu podstawowych wiadomości z tego zakresu. O praktycznych już nie wspomnę.
Fan Pentax'a.
Kupię tanio wyposażenie ciemni.
Dziękuję za szpilkę. Tak prawdę pisząc to pracowałem w ciemni jakieś dwadzieścia lat temu na opemusie. Pamiętam jeszcze NRD-owski printer i procesor i smród w laboratorium. Czarno Białki robiłem na Krokusie, Z tego co pisaliście to wnioskuję że filtry Magenta naświetlają papier mg a czerwona lampka nie.powalos pisze: ↑17 mar 2024, 18:39 J.A., zrobiłeś ładny krótki wykład ale i tak nie wiem czy fotex coś z tego rozumie. Kolega chce się brać za profesjonalne wykonywanie powiększeń (co wynika z innych postów) a ewidentnie "widać', że brak mu podstawowych wiadomości z tego zakresu. O praktycznych już nie wspomnę.