Problem z rozpoznaniem negatywów

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Koszatek
-#
Posty: 55
Rejestracja: 12 sie 2012, 13:44
Lokalizacja: Piekiełko

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: Koszatek »

Witajcie.
Znalazłam w domu stare negatywy.
Trzy z nich, są w wielorazowych kasetkach, co prawda z naklejkami Isopan F, ale patrząc po internetach.... Nie jestem pewna czy to on jest w środku. Podłoże ma lekko fioletowe, od strony podłoża dość ciemny. Zastanawiam się czy nie "zmarnować" kawałka i nie wywołać po ciemku, może jakaś wskazówka na perforacji będzie. Mogę z nimi tak zrobić, bo są nienaświetlone na 99%.
Za to jeden jest naświetlony (mam nadzieję że jeszcze coś tam jest, bo zorientowałam się że kasetka nie jest w 100% szczelna przy wlocie, natychmiast schowałam z powrotem do aparatu i póki co czeka), jest tam pewnie kilka tylko fotografii, bo szpulka wyjęta z Agfy Karat 12 strzałowej, więc tu nie chcę za bardzo "marnować". Bardzo możliwe, że film tam leży od lat 70/80, więc z tego okresu bym szukała. W przeciwieństwie do poprzednich, końcówka dość jasna, szara. Jakieś pomysły co to za negatyw może być? Będę wdzięczna tu za każdą radę, bo może są tam cenne rodzinne pamiątki....
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: wosk »

Co jest Panowie! Nikt kobiecie nie chce pomóc?
Koszatek pisze: Bardzo możliwe, że film tam leży od lat 70/80, więc z tego okresu bym szukała. W przeciwieństwie do poprzednich, końcówka dość jasna, szara. Jakieś pomysły co to za negatyw może być?
Strzelam: Fotopan FF (produkowany od lat 70-tych), wyjściowo miał 50 ASA, wołać można w Hydrofenie 5-7 min (stock). Kto da więcej?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: technik219 »

Obawiam się, że pudło ;-) Fotopan FF miał podlew szary, emulsję szarą. Trudno go było odróżnić od HL ( z czasem końcówka HL wystawiona na światło nabierała zauważalnie kremowego odcienia, co nie zdarzało się FF). Tu Koleżanka pisze wyraźnie o podlewie fioletowym, nawet dość ciemnym. Dopytałbym o kształt otworów perforacji. Jeśli krótsze boki otworków stanowią wycinek okręgu to mamy do czynienia z materiałem kinematograficznym, co jeśli skojarzy się z barwami emulsji i podlewu może wskazywać na ORWO NP 55. Pamiętam, że w końcu lat 80-tych i na początku 90-tych fotografowie zakładowi często ładowali ten film do kasetek i nim handlowali. Jeśli perforacja materiału jest prostokątna jedynie z zaokrąglonymi narożnikami to jest to materiał fotograficzny, więc może to być nawet Isopan. Poprzednik ORWO NP 55, Pankine K miał chyba barwę brązową - niech mnie koledzy "ateiści" poprawią, jeśli się mylę.
Fotograficzny ORWO NP 20/22 miał rownież barwę niebiesko fioletową, ale znacznie bledszą niż NP 55.
I byłbym zapomniał: taką samą barwę jak NP 55, ale o perforacji typowo fotograficznej (prostokątnej) miał ORWO NP 15.
Skąd jednak kasetka wielokrotnego użycia? Koleżanka nie precyzuje czy jest to kasetka plastikowa-orwowska bez naklejki (na kasetkach IRWO naklejki trzymały się porządnie i same raczej nie odpadały), plastikowa kasetka radziecka (te były bez naklejek i miały inny niż te id IRWO kształt), czy zółta metalowa kasetka używana do polskich materiałów. Generalnie materiały fotograficzne ORWO były sprzedawana w kasetkach własnych firmy. W latach 80-tych pojawiła się partia ORWO NP 22 konfekcjonowana przez warszawski FOTON w żółte metalowe kasetki bez oznaczeń. Były również dostępne ładunki po 3 filmy "luzem" (bez kasetek) w aluminiowych pojemniczkach konfekcjonowane przez ORWO. Użytkownik sam je sobie nawijał w ciemni do kasetek jakie miał. Tak były konfekcjonowane NP 15, 20/22 i 27/30.
Pomógłbym lepiej, gdybym ten materiał trzymał w ręce.
Lux mea lex
Koszatek
-#
Posty: 55
Rejestracja: 12 sie 2012, 13:44
Lokalizacja: Piekiełko

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: Koszatek »

Czy ten Fotopan HL robił się lekko kremowy od strony emulsji? Jeśli tak to może być trop do kasetki z aparatu Agfa. Tam są takie stare metalowe kasetki, podejrzewam, że od tego właśnie aparatu (budowa inna niż nowych, bez trzpienia). Ogólnie wrażenie ciepłego, jasno szarego.
Co do wywołania. Inwestować w ten hydrofen, czy może wystarczy R09 który mam w domu 1:50-1:75, z lekkim (zdecydowanie poniżej grama/500ml) dodatkiem KBr?
Narazie wywołałam kilka cm w 1:75 bez KBr. Chyba za krótko bo na końcówce nie ma pełnego zaczernienia, a dalej albo aż tak zadymiony, albo niestety chyba nie pełna szczelność kasetki przy wlocie więc nie wiem czy cokolwiek z tego będzie.... Bo widać fragment zarysu klatki, a perforacja dość szara. Może im głębiej w kasetce tym większa nadzieja ze coś się ostało ;)
Mam jeszcze kilka cm na próbę, bo aparat znalazłam z filmem wg licznika naświetlonym do połowy około).

Jeśli chodzi o ten ciemny fioletowy, (po włożeniu do utrwalacza, lekko fioletowy) to perforacja normalna, tzn prostokątna. To już bardziej z ciekawości, żeby przepstrykać, ale i nabrać trochę pojęcia o wyglądzie starych materiałów.
Kasetki plastikowe z naklejkami Isopan co może nie mieć znaczenia. Mama mówi, że prawdopodobnie koleżanka Babci pracująca w Fotonie sprezentowała jej wtedy.

Jestem Wam niezmiernie wdzięczna za jakiekolwiek tropy :)
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: zladygin »

Za to jeden jest naświetlony (mam nadzieję że jeszcze coś tam jest, bo zorientowałam się że kasetka nie jest w 100% szczelna przy wlocie, natychmiast schowałam z powrotem do aparatu i póki co czeka), jest tam pewnie kilka tylko fotografii, bo szpulka wyjęta z Agfy Karat 12 strzałowej, więc tu nie chcę za bardzo "marnować".
W kwestiach technicznych nie pomogę, natomiast zaniepokoił mnie fragment wyżej zacytowany: jeżeli tam są jakieś zdjęcia sprzed lat 40, to raczej bym wywołał cały ten film z nadzieją na odkrycie rodzinnych pamiątek, niż "dopstrykiwał" nowe zdjęcia, co w stu procentach grozi nałożeniem klatek.
Koszatek
-#
Posty: 55
Rejestracja: 12 sie 2012, 13:44
Lokalizacja: Piekiełko

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: Koszatek »

Ten naświetlony chce tylko i wyłącznie wywołać. Przepstrykałam z zakrytym obiektywem wszystkie poza ostatnią klatką, ostatnia z odsłoniętym. I to jest ten zarys klatki który zobaczyłam na wywołanej próbie.
Pozostałe 3 (fioletowe) są moim zdaniem nienaświetlone. Babcia pewnie je dostała i zostały zapomniane na dnie szafy.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: technik219 »

Ile masz tych nienaświetlonych filmów? Dwa? Trzy? Przy tej ilości starego i nieznanego materiału nie ma sensy brać się za jego testowanie. Bo co z nim zrobisz? Żeby jako-tako sprawdzić właściwości nieznanego materiału trzeba zużyć rolkę (przy założeniu, że będzie się robić po kilka klatek, odcinać je i obrabiać) aby uzyskać jakieś pojęcie z jaką czułością można go naświetlać i w jakim czasie i w jakim wywoływaczu obrabiać. A jeśli materiał jest 40 lat po terminie i jest potężnie zadymiony, to aby wypracować kompromis pomiędzy akceptowalnym zadymieniem, czułością na jaką należy go naświetlać, czasem wywoływania i doborem odpowiedniego wywoływacza (wszystkie zmienne traktowane razem) to dwie, a nawet trzy rolki nie wystarczą.
Cóż innego można zrobić z dwiema rolkami jakiegoś filmu sprzed 40 lat...
Jak się bawić, to się bawić... Włóż film do aparatu, potraktuj go jakby miał czułość 50 ASA, a potem wywołaj w czym tam masz. Hydrofenu do starych filmów bym nie polecał, bo fenidon bardzo się nie lubi z zadymieniem i pomimo kontrastowego działania, powiększa zadymienie (tylko z nowymi filmami działa klarownie). Lepszy jest już klasyczny D76 czy nawet D23 bo oparte na metolu. R09 od biedy też, ale w rozcieńczeniu nie większym niż 1:50 i temperaturze max. 18 stopni. Czasy wywoływania? Dla obu "D" 10-12 min. Dla R09 15-18 min. Coś powinno się ukazać.
Lux mea lex
Koszatek
-#
Posty: 55
Rejestracja: 12 sie 2012, 13:44
Lokalizacja: Piekiełko

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: Koszatek »

Wspaniale, dziękuję bardzo :)
Tak, z tymi fioletowymi to z ciekawości, wywalić szkoda ;)
A ten naświetlony spróbuję jeszcze fragmencik potraktować wyższym stężeniem w niższej temperaturze, może coś z tego będzie jednak.... Ale warto do tego R09 dodać kapkę KBr?
W każdym razie trzymajcie kciuki, i jesteście niezastąpieni :)
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: technik219 »

Nie modyfikuje się składu wywoływacza przed wywołaniem jednego, nieznanego filmu. Dodatek KBr w sposób istotny zmieni działanie wywoływacza, przede wszystkim czas obróbki i bez wcześniejszych prób na takim samym materiale niemożliwe jest określenie
czasu obróbki. Jeśli Rodinal to najwyżej 1:50 i temperatura 18 stopni. Bez żadnego modyfikowania składu.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: J.A. »

Ja bym odradzał mimo wszystko rodinal. Jw padło, D76 będzie zdecydowanie lepszy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: technik219 »

Koszatek pisze: Czy ten Fotopan HL robił się lekko kremowy od strony emulsji?
Tak. Strona podłożowa (błyszcząca) pozostawała szara. Fotopan FF nie zmieniał barwy.
Ciekawostka: niedawno znalazłem w śmieciach rolkę Fotopanu HL. Fajnie - pomyślałem - będę miał czym testować utrwalacz. Na próbę odciąłem kawałeczek i wrzuciłem do odlanego z butli utrwalacza. Ścinek odbarwił się w czasie 45 sekund, znaczy utrwalacz "działa jak trza". Wyłowiłem odbarwiony ścinek z utrwalacza, wziąłem w palce.... dlaczego jest taki śliski? Ano dlatego, że pięknie spłynęła z niego emulsja. A dlaczego spłynęła skoro temperatura roztworu był poniżej 20 stopni? A czort go wie. Może ze starości?
J.A. pisze: Ja bym odradzał mimo wszystko rodinal. Jw padło, D76 będzie zdecydowanie lepszy.
Ale jak Koleżanka nie ma nic innego?...
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: J.A. »

technik219 pisze: Ale jak Koleżanka nie ma nic innego?
No bez przesady. D76 cięgle mżyć kupić, a przyda się też do innych filmów.
technik219 pisze: A czort go wie. Może ze starości
Chyba tak. Ja miałem identycznie z mikrofilmów pozytywowym. Wystarczy go zamoczyć i zmazuje się tak jak w gorącej wodzie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Czonek
-#
Posty: 1
Rejestracja: 27 lut 2017, 15:03

Problem z rozpoznaniem negatywów

Post autor: Czonek »

jestem nowym użytkownikiem, witam wszystkich

kupiłem ostatnio aparat Alfa 2 w którym był film Agfa "F" 17 DIN Isopan F w plastikowej kasecie z okrągłą zielono pomarańczową etykietą. Film był w połowie rozpięty między dwiema identycznymi kasetami. Wydobyłem go z aparatu w warunkach ciemniowych i chciałbym spróbować go wywołać. Przeczesując fora znalazłem informację, że do starych filmów nadaje się wywoływacz R09, taki zakupiłem ale czym dalej w Internet tym większe mam wątpliwości. Jak wywołać ten konkretny film, który może mieć ponad 40 lat?
ODPOWIEDZ