System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: kal800 »

Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:30 Może po prostu tak to wyszło w cyfrze przez jpg a na filmie wyglądałoby to inaczej.
Z całą pewnością, tam idą konkretne algorytmy przy zapisie na JPG, nad którymi nie masz żadnej kontroli. To jest jakaś aproksymacja aproksymacji.
Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:28 No i czy muszę mierzyć wszystkie strefy?
Zależy od sceny, ale przy większości wystarczy zmierzyć cienie i ocenić rozpiętość tonalną sceny i też zależy co robisz - co innego krajobraz na dużym formacie - kiedy i tak i tak trzeba wszystko pomierzyć, ustawić itd, a co innego szybkie fotki w mieście.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
Gromon
-#
Posty: 112
Rejestracja: 06 maja 2020, 19:05
Lokalizacja: Katowice

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: Gromon »

Być może w przykładzie który podałem to nie snieg był problemem a źle zlokalizowana przeze mnie strefa III. To chyba też mogłoby doprowadzić do prześwietlenia?
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: kal800 »

Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:49 Czy powinienem sugerować się całą rozpiętością sceny? Bo tam były jaśniejszej elementy niż śnieg czyli załóżmy strefa IX.
to już jest kwestia kreatywności autora zdjęcia i tego co fotografujesz - możesz zupełnie świadomie coś umieścić <III albo >VII, żeby coś podkreślić - jak masz modelkę o jasnej karnacji w białej sukience, na jasnym tle, to możesz najmocniejsze światła wrzucić do VIII albo IX strefy. Najważniejsze w tej zabawie to jest świadomość gdzie co jest i co za tym idzie pełna kontrola.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
Gromon
-#
Posty: 112
Rejestracja: 06 maja 2020, 19:05
Lokalizacja: Katowice

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: Gromon »

kal800 pisze: 15 gru 2022, 19:58 Najważniejsze w tej zabawie to jest świadomość gdzie co jest i co za tym idzie pełna kontrola.
Pozostaje więcej pochodzić ze światłomierzem i więcej czytać.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:17 Sugerowałem się książką "The practical Zone system for film and digital photography" i tam taka technika została opisana. Tzn. Autor lokalizował coś na strefę III a następnie po pomiarze czegoś na strefę VII ustalał czy to będzie N czy np. N+1
Aa, no to się zgadza, bo z wcześniejszego wpisu zrozumiałem, że próbujesz przypisać różne strefy cieniom i światłom.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

kal800 pisze: 15 gru 2022, 19:22 J.A. - tylko, że u niego jest trochę inaczej, bo rozpiętość ma tylko 4EV - od f5.6 do f22, więc jak zejdzie o dwie strefy w dół na cieniach, to ma śnieg w strefie VII, gdyby chciał go rozjaśnić wciąż zachowując jakąś teksturę, to powinien wołać N+1, czyli dopalić trochę na światłach wywoływaczem. Czyż nie?
Tak, dokładnie przy 4 EV jest N +1. Panowie, kal800, Gromon, SS ma dać możliwość dopasowania sposobu naświetlania i obróbki, - to ważne bo to są nierozerwalne sprawy. Naświetlanie i obróbka. - do rozpiętości tonalnej sceny. Jeżeli scena ma rozpiętość 1 EV mamy N +3, czyli musimy upraszczając przewołać film, by uzyskać wyższy kontrast, jeżeli natomiast scena ma 8 EV rozpiętości to musimy film nie dowołać, by uzyskać niższy kontrast.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:28To znaczy?
Źle Cię zrozumiałem, nie ma tematu.
Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:28 No i czy muszę mierzyć wszystkie strefy? Wydaje mi się to zbędne
Nie. Mieszasz tylko EVc i EVs, ustalasz rozpiętość tonalną i na tej podstawie dobierasz materiał, jego ekspozycję i wywołanie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:57 Być może w przykładzie który podałem to nie snieg był problemem a źle zlokalizowana przeze mnie strefa III. To chyba też mogłoby doprowadzić do prześwietlenia?
Problemem jest cyfra. Nie masz drugiego filaru systemu. Nie Ty decydujesz o "wywołaniu" materiału, robi to algorytm, nawet jak użyjesz zapisu RAW, to też nie będzie działać.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: kal800 »

J.A. pisze: 15 gru 2022, 20:19 SS ma dać możliwość dopasowania sposobu naświetlania i obróbk
To się zgadza - jednak była na ten temat dyskusja pare stron temu w tym samym wątku - jak robisz na rolce, to w 90% jesteś zmuszony wołać na N - te pozostałe 10% jest zarezerwowane albo na studio, albo całą rolkę zrobioną w tych samych warunkach oświetleniowych, tylko inne ujęcie.
J.A. pisze: 15 gru 2022, 18:43 Czyli musisz wiedzieć ile czasu masz wywoływać film naświetlony na każde N i jaką ma on w takiej konfiguracji czułość (ekwiwalent czułości)
A czy to nie jest czasem tożsame z czasami dla pull/push danego materiału?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

kal800 pisze: 15 gru 2022, 21:07 A czy to nie jest czasem tożsame z czasami dla pull/push danego materiału?
Nie. A o szczegóły pytaj Zladygina i LD
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Gromon
-#
Posty: 112
Rejestracja: 06 maja 2020, 19:05
Lokalizacja: Katowice

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: Gromon »

J.A. pisze: 15 gru 2022, 20:29
Gromon pisze: 15 gru 2022, 19:57 Być może w przykładzie który podałem to nie snieg był problemem a źle zlokalizowana przeze mnie strefa III. To chyba też mogłoby doprowadzić do prześwietlenia?
Problemem jest cyfra. Nie masz drugiego filaru systemu. Nie Ty decydujesz o "wywołaniu" materiału, robi to algorytm, nawet jak użyjesz zapisu RAW, to też nie będzie działać.
I to jest kolejna, wielka przewaga filmu. Im więcej się szuka odpowiedzi tym więcej się uświadamia.
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: zladygin »

J.A. pisze: 15 gru 2022, 22:18
kal800 pisze: 15 gru 2022, 21:07 A czy to nie jest czasem tożsame z czasami dla pull/push danego materiału?
Nie. A o szczegóły pytaj Zladygina i LD
Nie wiem, co Jurek miał na myśli. W przypadku fotografowania na pojedynczych negatywach (zazwyczaj LF) nie ma problemu. Ominąłem kwestię ustalania ile +- N przez stosowanie techniki BTZS i aplikacji expoDev, która podpowiada mi jak naświetlać i jak wywoływać. Tu oczywiście niezbędna jest kalibracja materiału negatywowego.
Schody zaczynają się przy materiałach, na których naświetlamy więcej niż jedno ujęcie. Na razie mam kwestię ogarniętą teoretycznie. Może tu zdać egzamin wywoływanie "dzielone" w D23. Szczegółowo jest to opisane tu:
https://unblinkingeye.com/Articles/DD-23/dd-23.html
Z grubsza chodzi o to, że takie wywoływanie "samodzielnie" decyduje o wywoływaniu świateł i cieni - cienie robią się mniej gęste, a światła bardziej wypracowane.
Zaznaczam, że w moim przypadku to wynik lektury, a nie własnych prób - ta metoda interesuje mnie w przypadku używania filmów z definicji kontrastowych, np RR80s

PS. Korzystając ze światłomierza punktowego przy naświetlaniu filmów 120, mierzę światło odbite w interesującym mnie miejscu i określam strefę, w której chciałbym to miejsce mieć (niekoniecznie to muszą być skrajne światła i cienie) - i odpowiednio przeliczam warunki naświetlania.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: J.A. »

zladygin pisze: 16 gru 2022, 11:07 Nie wiem, co Jurek miał na myśli. W przypadku fotografowania na pojedynczych negatywach (zazwyczaj LF) nie ma problemu. Ominąłem kwestię ustalania ile +- N przez stosowanie techniki BTZS i aplikacji expoDev, która podpowiada mi jak naświetlać i jak wywoływać. Tu oczywiście niezbędna jest kalibracja materiału negatywowego.
chodzi o to, że zwykłe czasy do wywoływania pull/push nie można zastosować do obróbki w systemie strefowym, bo te czasy nie wynikają z kalibracji negatywu i wywoływacza i metody wywoływania. Oczywiście piszę o pojedynczych ekspozycjach, nie filmach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: zladygin »

J.A. pisze: 16 gru 2022, 11:29
zladygin pisze: 16 gru 2022, 11:07 Nie wiem, co Jurek miał na myśli. W przypadku fotografowania na pojedynczych negatywach (zazwyczaj LF) nie ma problemu. Ominąłem kwestię ustalania ile +- N przez stosowanie techniki BTZS i aplikacji expoDev, która podpowiada mi jak naświetlać i jak wywoływać. Tu oczywiście niezbędna jest kalibracja materiału negatywowego.
chodzi o to, że zwykłe czasy do wywoływania pull/push nie można zastosować do obróbki w systemie strefowym, bo te czasy nie wynikają z kalibracji negatywu i wywoływacza i metody wywoływania. Oczywiście piszę o pojedynczych ekspozycjach, nie filmach.
Dokładnie. Kalibracja określa czułość materiału negatywowego i dla takiej czułości dobiera pary warunki naświetlania - warunki wywoływania. Czyli odpowiednio nachylamy krzywą by zakres tonalny sceny zmieścił się w maksymalnym zakresie negatywu (N+,-).
Przy pull/push sami decydujemy o zastosowanej czułości i dopasowujemy wywoływanie na podstawie doświadczenia własnego lub literatury.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

System strefowy - czy tylko jeden rodzaj światłomierza?

Post autor: kal800 »

zladygin pisze: 16 gru 2022, 12:00 Kalibracja określa czułość materiału negatywowego
Jak taka kalibracja przebiega w paru słowach?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ODPOWIEDZ