Sporo nieostrych zdjęć
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Sporo nieostrych zdjęć
Na ostatnim filmie mam poprawę jeśli chodzi o poziom naświetlenia i wyrównanie filmu pod tym względem, ale ze zdziwieniem stwierdziłem sporo nieostrych ujęć. Wcześniej na Minolcie STR101b + MC Rokkor-PF 1.4/58 miałem jedno takie zdjęcie. A teraz, na Minolcie XG-M + MC Rokkor-X PG 1.4/50 mam ich ze 30%, może 40%. Na pewno podczas ostatniego fotografowania było zimno i wietrznie, oczy trochę łzawią, ale nie jestem pewny, czy to jest przyczyna.
W SRT mam pryzmat z soczewką Fresnela, ostrzenie jest naturalne i proste - tak to odbieram. W XG-M jest to "matówka typu PM z poziomym bi-pryzmatem otoczonym mikro-pryzmatyczną taśmą" (jadąc za Rokkor Files). Dwie połówki obrazu muszą się zejść w jeden spójny obraz. Dałbym sobie włosy uciąć, że po tylu latach strzelania potrafię ostrzyć manualnie. Co do obiektywów, obydwa dobrze pracowały z cyfrą Fuji. Zastanawiam się, czy to nie jest po prostu tak, że celownik starszej SRT bardziej mi odpowiada i jestem z nim skuteczniejszy... Rozumiem, że skoro w wizjerze widzę ostro, to tak samo ostro musi być także na filmie?
W SRT mam pryzmat z soczewką Fresnela, ostrzenie jest naturalne i proste - tak to odbieram. W XG-M jest to "matówka typu PM z poziomym bi-pryzmatem otoczonym mikro-pryzmatyczną taśmą" (jadąc za Rokkor Files). Dwie połówki obrazu muszą się zejść w jeden spójny obraz. Dałbym sobie włosy uciąć, że po tylu latach strzelania potrafię ostrzyć manualnie. Co do obiektywów, obydwa dobrze pracowały z cyfrą Fuji. Zastanawiam się, czy to nie jest po prostu tak, że celownik starszej SRT bardziej mi odpowiada i jestem z nim skuteczniejszy... Rozumiem, że skoro w wizjerze widzę ostro, to tak samo ostro musi być także na filmie?
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Sporo nieostrych zdjęć
Tak być powinno - niestety, nie zawsze tak jest.
Przy tak dużym udziale zdjęć nieostrych warto to sprawdzić.
Tu http://olympus.dementix.org/Hardware/tu ... djust.html opisano przypadek Olympusa, ale dotyczy to każdej innej lustrzanki jednoobiektywowej.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Sporo nieostrych zdjęć
Statyw, linijka i zrób test - może ktoś wymieniał matówkę i zapomniał o podkładkach. Albo przy lustrze. Jak potwierdzisz że to nie sprzęt to zostanie jeszcze kilkanaście innych rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę 
https://cz-b-fotografia.blogspot.com/20 ... jecia.html

https://cz-b-fotografia.blogspot.com/20 ... jecia.html
Sporo nieostrych zdjęć
Przeanalizowałem jeszcze raz dokładniej film, klatka po klatce. Widzę, że "odjeżdżam" z ostrością zarówno przed obiekt, jak i za obiekt. Tak sobie myślę, że gdyby to był błąd wynikający z powodu złej regulacji przyrządów optycznych w body, to chyba to "odjeżdżanie" miałoby jakiś wyraźny, jednolity trend, np. ostrzenie nieco za obiektem. Zaczynam sądzić, że źródłem błędu jest... operator kamery

Tak, czy siak, wykonam testowe strzały ze statywu. Drugi wniosek jest taki, że powinienem się przyłożyć bardziej do precyzyjnego ostrzenia. Na pewno zamienię też obiektywy w obu body, aby wyeliminować wpływ optyki. Chociaż jeśli w wizjerze mam ostrość i z jednym szkłem i z drugim...
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
-
- -#
- Posty: 151
- Rejestracja: 31 mar 2018, 19:32
Sporo nieostrych zdjęć
moze to kwestia złego wzroku niestety, tez tak miałem ;)
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Sporo nieostrych zdjęć
Coś w tym jest. Jeśli dalmierz połówkowy otoczony jest rastrem to zauważyłem, że jeśli połówki się zejdą to na rastrze jeszcze widać mrowienie. Jak na rastrze jest czysto, to mam zastrzeżenia do złączenia połówek. Nie jest to aż tak wielkie rozchwianie by obiektyw standardowy nieco przymknięty sobie z tym nie poradził, ale jednak odnoszę wrażenie, że jedno z drugim nie za bardzo się zgadza. Kiedyś miałem Zenita z czystą matówką i to było zupełnie inne ostrzenie. Późniejsze matówki z usprawnieniami już nie dawały takiego komfortu, bo pozostała powierzchnia poorana już była kręgami soczewki Fresnela i nie nadawała się do ostrzenia.
Lux mea lex
Sporo nieostrych zdjęć
Matówka bez wspomagaczy jest najlepsza gdy można sobie pozwolić na niespieszne fotografowanie, bo pozwala "ostrzyć" w centralnym punkcie kadru jak i w obszarach peryferyjnych.technik219 pisze: ↑22 lut 2022, 20:37 Kiedyś miałem Zenita z czystą matówką i to było zupełnie inne ostrzenie. Późniejsze matówki z usprawnieniami już nie dawały takiego komfortu, bo pozostała powierzchnia poorana już była kręgami soczewki Fresnela i nie nadawała się do ostrzenia.
Wykorzystanie umiejscowionych centralnie klinów, czy mikrorastra do ustawiania ostrości na obiekty, które docelowo mają się znaleźć w niecentralnej części kadru, powoduje błędy w ustawieniu ostrości na etapie przekadrowywania - co może być dokuczliwe z jasnymi obiektywami szerokokątnymi. W większości sytuacji tego rodzaju błędy mieszczą się w strefie objętej głębią ostrości, ale w sytuacjach krytycznych mogą być one zauważalne.
Zagadnienie mógłby dogłębnie wyjaśnić Pitagoras, ale zdaje się nie jest on uczestnikiem tego forum.

_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Sporo nieostrych zdjęć
Z_photo, a ja obstawiam, że kluczowe w tym co napisał technik219, jest słowo "kiedyś"
Przynajmniej dla mnie obecnie, bez wspomagaczy ostrzenie byłoby dość mocno utrudnione.

Przynajmniej dla mnie obecnie, bez wspomagaczy ostrzenie byłoby dość mocno utrudnione.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Sporo nieostrych zdjęć
Jak wobec tego wytłumaczyć skuteczne ostrzenie z SRT?
To jest dokładnie moje odczucie, nie potrafiłem tego odpowiednio opisać.technik219 pisze: ↑22 lut 2022, 20:37 Coś w tym jest. Jeśli dalmierz połówkowy otoczony jest rastrem to zauważyłem, że jeśli połówki się zejdą to na rastrze jeszcze widać mrowienie. Jak na rastrze jest czysto, to mam zastrzeżenia do złączenia połówek. Nie jest to aż tak wielkie rozchwianie by obiektyw standardowy nieco przymknięty sobie z tym nie poradził, ale jednak odnoszę wrażenie, że jedno z drugim nie za bardzo się zgadza.
Masz na myśli jakieś dodatkowe, zewnętrzne okulary/wizjery?
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Sporo nieostrych zdjęć
Mam już wyniki z kolejnego negatywu. Odsetek nieostrych zdjęć spadł do ok. 20-25%, czyli jakiś postęp jest. Tym razem do XG-M z tą "połówkową" matówką podłączyłem mój ulubiony MC Rokkor-PF 1.4/58. Mechaniczna budowa tego obiektywu w jakiś sposób daje mi większy komfort ostrzenia. Z powodu niezbyt wielkiej ilości światła musiałem stosować przysłony od f2 do f4. Oczywiście najwięcej błędów ostrzenia mam na f2, kilka też na f2.8. Przy f4 wszystko mam ostre, ale tych klatek mam zbyt mało, żeby można było wyciągać jakiekolwiek statystyczne wnioski.
Ogólnie jestem zadowolony z postępu, to dopiero mój trzeci film, naświetlenie jest co najmniej dobre, mam za mało doświadczenia aby uznać, że Agfa APX 400 przewyższa jakością i elastycznością Fomapan 400, ale "na czuja" tak właśnie myślę. W każdym razie podoba mi się obrazek, jaki "produkuje" ten film (tonalność, przejścia w nieostrości i charakter ziarna).
Przede mną APX 100 w Minolcie SRT, jeżeli tam będę miał zdecydowanie większą ilość ostrych ujęć, potwierdzi to moją teorię o gorszej współpracy z matówką "połówkową" (z serii XG).
Ogólnie jestem zadowolony z postępu, to dopiero mój trzeci film, naświetlenie jest co najmniej dobre, mam za mało doświadczenia aby uznać, że Agfa APX 400 przewyższa jakością i elastycznością Fomapan 400, ale "na czuja" tak właśnie myślę. W każdym razie podoba mi się obrazek, jaki "produkuje" ten film (tonalność, przejścia w nieostrości i charakter ziarna).
Przede mną APX 100 w Minolcie SRT, jeżeli tam będę miał zdecydowanie większą ilość ostrych ujęć, potwierdzi to moją teorię o gorszej współpracy z matówką "połówkową" (z serii XG).
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Sporo nieostrych zdjęć
Wiele zależy od zastosowanego wywoływacza. Robiłem na Fomie 400 i na APX 400 (z rombem). Kiedy użyłem Hydrofenu 1:1 do wywołania obu to gdyby nie napisy na krawędziach to nie odróżniłbym który jest który. Poza tym różniły się trochę odcieniem czerni - Foma zimna, Agfa bardziej ciepła, ale to akurat nie ma żadnego wpływu na obraz.
Lux mea lex
Sporo nieostrych zdjęć
Dzięki za kolejną cenną wiedzę. Takie rzeczy zacznę czuć za jakieś kolejne 30-50 filmówtechnik219 pisze: ↑22 lut 2022, 23:11 Wiele zależy od zastosowanego wywoływacza. Robiłem na Fomie 400 i na APX 400 (z rombem). Kiedy użyłem Hydrofenu 1:1 do wywołania obu to gdyby nie napisy na krawędziach to nie odróżniłbym który jest który.

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Sporo nieostrych zdjęć
W tym przypadku jest to wiedza nieużyteczna bo tamtego APX-a już nie ma i nie będzie


Lux mea lex
Sporo nieostrych zdjęć
technik219, między innymi z tego powodu przestałem poszukiwać i pozostałem przy już wyszukanych, a ciągle dostępnych Trixach, Deltach itd.
Zupełnie nie interesują mnie żadne fantomy, które pojawiają się i znikają.
Zupełnie nie interesują mnie żadne fantomy, które pojawiają się i znikają.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"