Split grading a zakres tonalny...
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Split grading a zakres tonalny...
rbit9n
Czy Ty używasz w metodzie rozdzielonych kontrastów pełnej M5.?
Bo może u mnie zdjęcia dlatego mają taki nieco mniejszy kontrast.
Chociaż M 0,5 jest chyba niewielką różnicą.
Pracuję na głowicy Color 3.
Czy Ty używasz w metodzie rozdzielonych kontrastów pełnej M5.?
Bo może u mnie zdjęcia dlatego mają taki nieco mniejszy kontrast.
Chociaż M 0,5 jest chyba niewielką różnicą.
Pracuję na głowicy Color 3.
Split grading a zakres tonalny...
Zegar kup sobie od Costy.
Czyli normalnie używasz skrajnych filtrów.
W praktyce Twoja metoda (prawidłowa SG) wygląda tak. Pomijam próbki bo to nieistotne dla efektu.
1. Żółty filtr odcina całkowicie (prawie) światło niebieskie, na które uczulona jest warstwa wysokiego kontrastu.
2. Purpurowy filtr odcina światło zielone, na które uczulona jest warstwa niskiego kontrastu.
Naświetlasz przez jakiś czas żółtym i przez inny purpurowym, co sumarycznie daje Ci filtr wypadkowy.
Załóżmy że naświetlasz przez 4s żółtym i przez 7s purpurowym. Oznacza to, że zamiast dwóch naświetleń powinieneś użyć filtra nr 1 i czasu 11s.
Filtry MG są po prostu mieszanką filtrów skrajnych i jak pisałem wcześniej SG nie może dawać lepszych efektów niż pojedynczy filtr pośredni.
Jeżeli tak nie jest to prawdopodobnie filtry pośrednie masz wypalone, co jest dość częstym zjawiskiem, zważywszy, że to właśnie pośrednie są najczęściej w użytku, a używa się ich pod dość gorącą żarówką. Dotyczy to także filtrów w głowicach filtracyjnych. Z tą różnicą, że w nich w tor białego światła wprowadza się kawałek filtra, więc może być jeszcze gorzej.
Czyli normalnie używasz skrajnych filtrów.
W praktyce Twoja metoda (prawidłowa SG) wygląda tak. Pomijam próbki bo to nieistotne dla efektu.
1. Żółty filtr odcina całkowicie (prawie) światło niebieskie, na które uczulona jest warstwa wysokiego kontrastu.
2. Purpurowy filtr odcina światło zielone, na które uczulona jest warstwa niskiego kontrastu.
Naświetlasz przez jakiś czas żółtym i przez inny purpurowym, co sumarycznie daje Ci filtr wypadkowy.
Załóżmy że naświetlasz przez 4s żółtym i przez 7s purpurowym. Oznacza to, że zamiast dwóch naświetleń powinieneś użyć filtra nr 1 i czasu 11s.
Filtry MG są po prostu mieszanką filtrów skrajnych i jak pisałem wcześniej SG nie może dawać lepszych efektów niż pojedynczy filtr pośredni.
Jeżeli tak nie jest to prawdopodobnie filtry pośrednie masz wypalone, co jest dość częstym zjawiskiem, zważywszy, że to właśnie pośrednie są najczęściej w użytku, a używa się ich pod dość gorącą żarówką. Dotyczy to także filtrów w głowicach filtracyjnych. Z tą różnicą, że w nich w tor białego światła wprowadza się kawałek filtra, więc może być jeszcze gorzej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Split grading a zakres tonalny...
Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale żeby mieć większą kontrolę nad końcowym efektem, robiąc pasek testowy z filtrem 5, wcześniej należy go w całości naświetlić filtrem 00 i czasem ustalonym w pierwszym kroku.
A co do zegara. To może coś takiego jak tu? czy-zegar-musi-byc-drozszy-od-taniego-p ... 11-33.html :)
-
- -# mod
- Posty: 1638
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Split grading a zakres tonalny...
Uwaga reklama: polecam wynalazek Marcina "Costa" Kościołka, wielokrotnie tu już chwalony.
Z.
edit: oooo. Już mnie uprzedzili - nie zauważyłem, przepraszam. Ale zdania nie zmieniam

Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Split grading a zakres tonalny...
zasadniczo używam ustawień skrajnych, to jest (dla głowicy durst m670 color) 170Y i 170M. teoretycznie to jest równoważne z filtrami 00 i 5, ale że mieszacz pozornie nieco zmniejsza kontrast, więc załóżmy, że też używam odpowiedników 00 i 4,5.
uważam zaś, że u Ciebie jest nie do końca jak trzeba, bo nie do końca robisz jak trzeba.
jak napisał Marcin @costa, najpierw ustalasz czas dla filtra 00, a potem szukając czasu dla filtru 5, naświetlasz najpierw znalezionym filtrem 00, a następnie filtrem 5.
kiedyś napisałem artykulik na blogu na ten temat, ale że nie ma tam adekwatnych pasków testowych, więc dam link do strony Les'a McLean'a. http://www.lesmcleanphotography.com/art ... article=21
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Split grading a zakres tonalny...
rbit9n, nie mieszaj do sprawy mieszacza, bo on tu nie ma nic do rzeczy. Zakładając idealny układ to filtr nr 5 ma spowodować, że warstwa niskiego kontrastu wogóle się nie naświetli, a przez filtr 4,5 jednak trochę się naświetli. Z tego wynika że dla SG to ma znaczenie.
Co do metodologii pasków testowych nie powinno mieć znaczenia czy z filtrem 5 robimy test na już naświetlanym przez filtr 00 papierze czy nie naświetlanym. A jeżeli ma to znaczenie to tym gorzej dla metody SG, bo oznacza to, że filtr 00 naświetla warstwę wysokiego kontrastu, albo/i filtr 5 naświetla warstwę niskiego kontrastu.
Co do metodologii pasków testowych nie powinno mieć znaczenia czy z filtrem 5 robimy test na już naświetlanym przez filtr 00 papierze czy nie naświetlanym. A jeżeli ma to znaczenie to tym gorzej dla metody SG, bo oznacza to, że filtr 00 naświetla warstwę wysokiego kontrastu, albo/i filtr 5 naświetla warstwę niskiego kontrastu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
Split grading a zakres tonalny...
Gdzie ja czytałem, że każda kombinacja spitgrade jest tożsama z jakąś kombinacją papier/filtr.
Split grading a zakres tonalny...
Jeżeli mówimy o głowicy filtracyjne to tak, jeżeli o filtrach MG, to nie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Split grading a zakres tonalny...
ma znaczenie o tyle, że naświetlając pasek przez dwa filtry od razu możemy ocenić czy dana kombinacja nas zadowala, czy nie. ot i cała filozofia.J.A. pisze: Co do metodologii pasków testowych nie powinno mieć znaczenia czy z filtrem 5 robimy test na już naświetlanym przez filtr 00 papierze czy nie naświetlanym. A jeżeli ma to znaczenie to tym gorzej dla metody SG, bo oznacza to, że filtr 00 naświetla warstwę wysokiego kontrastu, albo/i filtr 5 naświetla warstwę niskiego kontrastu.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Split grading a zakres tonalny...
Witam Panowie
Wreszcie mogę coś napisać.
Zacznę od końca.
rbit9n Robię tak, jak napisałeś i odbitka jest w mojej skromnej ocenie właściwa
(zobacz, uwaga...pominięte paski).
Tu chyba jest mój problem, niewłaściwa ocena konkretnego fragmentu odbitki, a co za tym idzie...czasu.
Zapewne dlatego wydaje mi się, ze jest minimalny "brak "kontrastu.
Dzięki
Wreszcie mogę coś napisać.
Zacznę od końca.
rbit9n Robię tak, jak napisałeś i odbitka jest w mojej skromnej ocenie właściwa
(zobacz, uwaga...pominięte paski).
Tu chyba jest mój problem, niewłaściwa ocena konkretnego fragmentu odbitki, a co za tym idzie...czasu.
Zapewne dlatego wydaje mi się, ze jest minimalny "brak "kontrastu.
Dzięki
Split grading a zakres tonalny...
No ale napisałeś to tak, jakby to co robił Lustan było nie do końca dobrze.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Split grading a zakres tonalny...
czekaj. no bo źle to by było.
zakładasz, że przez żółty filtr /00/ naświetlą się tylko światła. ale dlaczego? przecież przez filtr /00/ naświetlają się też i cienie. więc jeśli robisz pasek testowy dla magenty /5/ bez naświetlania wcześniejszego przez filtr /00/, masz zaburzony pogląd na cienie. czyż nie?
i żeby nie było, jak zaczynałem przygodę z rozdzielonymi kontrastami, próbowałem robić osobno pasek miękki i osobno pasek twardy i niestety, po połączeniu ich, otrzymywałem za mocne cienie.
miałem nawet zrobić porównanie w niedzielę obu metod, żeby stwierdzić, czy dobrze pamiętam, ale Żona kazała do kościoła się szykować, także tego.
trzeba by to obadać organoleptycznie, ale nie na skanie. moim zdaniem dobrze zeskanować powiększenie trudniej niż negatyw. także tego.
zakładasz, że przez żółty filtr /00/ naświetlą się tylko światła. ale dlaczego? przecież przez filtr /00/ naświetlają się też i cienie. więc jeśli robisz pasek testowy dla magenty /5/ bez naświetlania wcześniejszego przez filtr /00/, masz zaburzony pogląd na cienie. czyż nie?
i żeby nie było, jak zaczynałem przygodę z rozdzielonymi kontrastami, próbowałem robić osobno pasek miękki i osobno pasek twardy i niestety, po połączeniu ich, otrzymywałem za mocne cienie.
miałem nawet zrobić porównanie w niedzielę obu metod, żeby stwierdzić, czy dobrze pamiętam, ale Żona kazała do kościoła się szykować, także tego.
trzeba by to obadać organoleptycznie, ale nie na skanie. moim zdaniem dobrze zeskanować powiększenie trudniej niż negatyw. także tego.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Split grading a zakres tonalny...
Ja nie zakładam świateł, ani cieni. Ja zakładam, że przez filtr 00 NIE naświetli się warstwa wysokiego kontrastu, bo jest czuła na światło niebieskie, więc żółty je odetnie. Zakładam także, że przez filtr 5 NIE naświetli sią warstwa niskiego kontrastu, bo jest czuła na zielony zakres widma, a purpura je odetnie.rbit9n pisze: czekaj. no bo źle to by było.
zakładasz, że przez żółty filtr /00/ naświetlą się tylko światła. ale dlaczego? przecież przez filtr /00/ naświetlają się też i cienie. więc jeśli robisz pasek testowy dla magenty /5/ bez naświetlania wcześniejszego przez filtr /00/, masz zaburzony pogląd na cienie. czyż nie?
To dowodzi, że przez oba filtry i 00 i 5 w jakimś stopniu naświetlają się obie warstwy, czyli split tu nie występuje, bo nie dzielisz naświetlenia, na pojedyncze warstwy. Z czego jest prosty wniosek, że metoda jest przekombinowana. A praktycznie dowiedziono, że to co jest do uzyskania tą metodą można uzyskać naświetlając jednokrotnie przez jeden filtr.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Split grading a zakres tonalny...
no dobra, znasz rozdzielne kontrasty z teorii, czy z praktyki? czy tylko udajesz, że nie wiesz w czym rzecz jest.
i nie, przez żółty nie naświetlasz twardej warstwy, a przez purpurowy miękkiej i nie o to tu chodzi.
i nie, przez żółty nie naświetlasz twardej warstwy, a przez purpurowy miękkiej i nie o to tu chodzi.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Split grading a zakres tonalny...
Bardzo ograniczonej praktyki. Kilka razy próbowałem, by się przekonać, że to co piszą jest prawdą.
Dla mnie technika ma dawać, albo większym nakładem pracy, lepszy efekt, albo taki sam efekt mniejszym nakładem pracy. Lepszego efektu nie udało mi się uzyskać (nie tylko mi zresztą), a pracy jest więcej.
Robiłeś w kolorze? I żeby było ciekawiej najlepiej metodą addytywną. To mienj więcej to samo. Bo addytywna metoda posługuje się skrajnymi filtrami i prawidłową kolorystykę uzyskuje się ustalając odpowiednio czas naświetlania przez kolejne filtry. W subrtraktywnej metodzie czas jest jeden, ale miesza się filtry o różnej gęstości. Dokładnie tak jak w SG i tradycyjnym MG.
Dla mnie technika ma dawać, albo większym nakładem pracy, lepszy efekt, albo taki sam efekt mniejszym nakładem pracy. Lepszego efektu nie udało mi się uzyskać (nie tylko mi zresztą), a pracy jest więcej.
No oczywiście, że nie o to. Chodzi o naświetlenie przez żółty miękkiej warstwy. A przez purpurowy twardej. (Ale zakładam, że po prostu pomyliły Ci się warstwy) I stosunek jednego naświetlenia do drugiemu ma dać hipotetycznie lepszy efekt. Otóż nie może, bo to co Ty robisz czasem naświetlania przez kolejne filtry uzyskuje się mieszaniną słabszych filtrów.
Robiłeś w kolorze? I żeby było ciekawiej najlepiej metodą addytywną. To mienj więcej to samo. Bo addytywna metoda posługuje się skrajnymi filtrami i prawidłową kolorystykę uzyskuje się ustalając odpowiednio czas naświetlania przez kolejne filtry. W subrtraktywnej metodzie czas jest jeden, ale miesza się filtry o różnej gęstości. Dokładnie tak jak w SG i tradycyjnym MG.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"