Slajdy... pomoc

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

atreyu
-#
Posty: 1
Rejestracja: 22 lis 2007, 18:23

Post autor: atreyu »

zaopatrzyłem sie niedawno w pare sztuk provii 100f / 120 na allegro, nieprzeterminowana za 12pln:) no i wsadziłem ją do holgi robiąc wszystkie zdjęcia w słoneczny dzisiejszy dzień z leżącym śniegiem i czyściutkim niebem, na czasie 1/125s i przysłonie f11 (mam jeszcze do dyspozycji czas B i f8 ;-) ) wyjąłem i zaniosłem żeby mi wywołali w c41 za 5pln, potem skan canonem 8600f i ciut podniesiony kontrast:-)

oto efekt: http://img340.imageshack.us/img340/7786/102ap8.jpg

a i obiektyw helgi jest plastikowy :-P
Kuba
-#
Posty: 7
Rejestracja: 30 sie 2007, 11:20
Lokalizacja: wwa

Post autor: Kuba »

Witam z kolejnym dylematem :)

wybieram się na wyjazd w góry ... i spodziewam się sporej ilości śniegu i ciekawych ujęć. Mam zamiar po raz pierwszy stawić czoła legendarnej ( choć jak czytam odświeżonej ) velvii 50. Po przeczytaniu chyba wszystkich możliwych informacji na googlach w dalszym ciągu mam wrażenie, że moja wiedza jest mocno niekompletna.

Wiem, że najlepszym sposobem no poznanie tego materiału było by zrobienie rolki z dokładnymi zapisami co do wskazań światłomierza w aparacie i światłomierza zewnętrznego + wszelkich parametrów ekspozycji dla danej klatki. Niestety czasu zostało mi zbyt mało na eksperymenty ... a cena slajdu + wołanie + skan ( skan samodzielny na moim prostym plusteku odpada bo ... efekty są niezadowalające ) swoje kosztują.

Chciał bym jednak posiadać maksimum wiedzy niezbędnej do ruszenia w plener ze spokojem, że na straty nie poszło 3/4 materiału.

Oglądając różne galerie w sieci widziałem, że velvia w warunkach zimowych potrafi z białego śniegu zrobić ... niebieski. Na 2 może 3 klatki może mieć to ciekawy efekt ... ale chciał bym mieć pełną kontrolę nad tym co będzie widoczne na slajdzie a nie zdać się na loterię.

Jak mierzyć światło w momencie gdy 80% kadru stanowi śnieg ? mierzyć światło odbite od śniegu i dawać korektę ? Użyć polaryzacji ?

Co przy krajobrazach 50/50 i śnieg i niebo ? polaryzacja czy lepiej szary połówkowy ? może sky light ?

Czy może w takie warunki darować sobie slajd i zabrać reale lub inny kolorowy negatyw ? Wiem, że kolejny mój wpis i masa pytań ale do szkoły foto nie uczęszczam ... a znajomi mają jedynie doświadczenia w fotografii b&w lub cyfrowej więc też nie są w stanie mi zbytnio pomóc.

Co polecacie ... giełda w stodole nadchodzi wielkimi krokami i dobrze by było się zaopatrzyć.
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Zgadzam się z weesee całkowicie - po co skanować slajd, po co niszczyć jego niepowtarzalny urok i czar oglądania slajdów przez rzutnik?! Jeżeli coś chce się skanować, to lepiej dać sobie spokój z kliszą i zabrać ze sobą aparat cyfrowy!!!
Kuba
-#
Posty: 7
Rejestracja: 30 sie 2007, 11:20
Lokalizacja: wwa

Post autor: Kuba »

docelowo ramka i rzutnik :) ale nie będę oszukiwał, że w przyszłości chciał bym postawić galerie ze swoimi zdjęciami i skan dobrej jakości był by raczej skazany ( w tym temacie nie mam doświadczenia ale z tego co czytam to ... dobry skan ze slajdu nie każdy potrafi zrobić )

co do szarej karty i jej braku ... może iść za: http://www.fotoamator.szm.sk/Technika/t ... mpunkt.htm

i :

"Jeśli można wprowadzić szarą kartę, o której wiemy ile światła odbija i jaką korektę (zerową) należy wprowadzić, możemy równie dobrze zrobić to z innym przedmiotami. Możemy np. wykorzystać kartę białą. Przecież wiemy już dokładnie ile światła odbija (90%) i jaką wymusza korektę (+2,3 EV). W rezultacie otrzymamy takie same ostateczne parametry ekspozycji lecz inną drogą. Biała karta ma jeszcze dodatkową zaletę- jest jaśniejsza (odbija więcej światła) więc można na niej dokonać pomiaru w nieco gorszych warunkach świetlnych niż na szarej karcie, której światłomierz może już nie widzieć (natężenie światła odbitego poza zakresem pomiarowym)."

to chyba najtańsze rozwiązanie w przypadku szarej karty ... którą nabędę jeśli trafię w okazyjnej cenie

a jakie filtry najlepiej stosować ?
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

A propos pomiarów światła w trudnych warunkach, to polecam pomiar od otwartej dłoni. U mnie sprawdza się zwłaszcza tam gdzie jest dużo śniegu lub ma plaży.
Kuba
-#
Posty: 7
Rejestracja: 30 sie 2007, 11:20
Lokalizacja: wwa

Post autor: Kuba »

sławoj pisze:Zgadzam się z weesee całkowicie - po co skanować slajd, po co niszczyć jego niepowtarzalny urok i czar oglądania slajdów przez rzutnik?! Jeżeli coś chce się skanować, to lepiej dać sobie spokój z kliszą i zabrać ze sobą aparat cyfrowy!!!
sławoj - genialny pomysł na przyszłą gwiazdkę poproszę mikołaja o cyfrowe lustro ... nie będę musiał zawracać Tobie głowy banalnymi pytaniami
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Ale proszę bez urazy - i przepraszam za moje czasami "ostre" wypowiedzi na temat przenoszenia tradycyjnej fotografii, z kliszy, do plików cyfrowych.

Jestem już taki "ortodoksyjny" w tym temacie.
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1352
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

Popieram sławoja - slajdy mają sens jak masz rzutnik i kawałek ściany, do skanów lepiej używać negatywów... Co do pomiaru - polecam rękę lub twarz.

Pozdrawiam!
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

weesee pisze:ja mierze na torbę
Otwartą czy zamkniętą? ;-)
ODPOWIEDZ