Slajdy - dominacja niebieskiego
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Slajdy - dominacja niebieskiego
Witam serdecznie, jestem tu nowy i zapytac chciałem kolegów o doświadczenia z slajdami.
Odebrałem jekiś czas temu dwa filmy (przeźrocza) fuji Sensia 100 i na praktycznie wszystkich kolor niebieski okazywał się dominować. Nie sa to "przebarwienia" które żucają się na pierwszy żut oka, ale generalnie na wszystkich klatkach zaobserwować można znaczącą dominację niebieskiego. Film był robiony przy niebieskim niebie z dużą ilością białych chmur - podobno w takich własnie warunkach zaleca się stosowanie lekko ocieplajacego filtra (np. kr 1,5) gdyż jak powiedział mi to jeden doświadczony fotograf fotki maja tendencje do wychodzenia "na zimno". Rozumiem więc że efekt mógł być jedynie winą oświetlenia, zapytać chciałem jednak czy ktoś nei ma podobnych doświadczeń w podobnych warunkach bądź z tym samym materiałem (sensia 100)?
czy mozliwe by efekt ten był wynikiem błędu podczas procesu wywołania?
Odebrałem jekiś czas temu dwa filmy (przeźrocza) fuji Sensia 100 i na praktycznie wszystkich kolor niebieski okazywał się dominować. Nie sa to "przebarwienia" które żucają się na pierwszy żut oka, ale generalnie na wszystkich klatkach zaobserwować można znaczącą dominację niebieskiego. Film był robiony przy niebieskim niebie z dużą ilością białych chmur - podobno w takich własnie warunkach zaleca się stosowanie lekko ocieplajacego filtra (np. kr 1,5) gdyż jak powiedział mi to jeden doświadczony fotograf fotki maja tendencje do wychodzenia "na zimno". Rozumiem więc że efekt mógł być jedynie winą oświetlenia, zapytać chciałem jednak czy ktoś nei ma podobnych doświadczeń w podobnych warunkach bądź z tym samym materiałem (sensia 100)?
czy mozliwe by efekt ten był wynikiem błędu podczas procesu wywołania?
W słoneczny dzień przy niebieskim niebie temperatura światła jest bardziej niebieska (zimna) niż normalnie. Twój znajomy fotograf ma rację że filtr kr 1.5 (popularnie nazywany Skylight lub 1A, lekko różowy) pomoże w widoczny sposób i slajdy będą miały przyjemniejszą barwę. Robiąc slajdy na zewnatrz nie zdejmowałem tego filtra nawet jak nie było słońca i miałem wrażenie że ogólny odcień jest przyjemniejszy dla oka. Pamietaj jedynie aby nie żałować pieniedzy na dobrej jakości MC filtr z dobrej firmy. Często widzę jak ludzie wydają majatek na dobry obiektyw a później zakładają na niego coś takiego że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać.
Nie mam doświadczenia ze slajdami Fuji ale z warunków jakie opisujesz to nie sądzę aby to była wina obróbki. Używałem jedynie Kodachrom.
Nie mam doświadczenia ze slajdami Fuji ale z warunków jakie opisujesz to nie sądzę aby to była wina obróbki. Używałem jedynie Kodachrom.
A jakim obiektywem robiłeś zdjęcia? Miałem kiedyś takiego Tamrona (zoom 28 - 200) z którego zawsze wychodziły zimne kolory, nawet polaryzacyjny nie pomagał.
No i gdzie Ci to wywoływali? Jak popełnialem kiedyś slajdy to dawałem do Fotojokera i było super, dopóki nie zabrali stoiska do Lublina
No i gdzie Ci to wywoływali? Jak popełnialem kiedyś slajdy to dawałem do Fotojokera i było super, dopóki nie zabrali stoiska do Lublina

I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
raczej bedzie tak jak kolega georgio pisze, szkło nie jest na pewno winne bo był to dobrze mi znany vivitar 28-105 i planar 50 zeisa. Robiłem juz troche przeźroczy wczesniej i na pojedyńczych klatkach takie przebarwienia sie zdarzały ale nigdy na całym (dwóch) filmie. kr 1,5 mam dobry bo B&W, zraziłem sie kiedyś tylko troche, bo robiąc w podobnych warunkach, zdjecia na których słońce zza chmur wygladało i oświetlało to co robiłem na żółto mi powychodziły - wniosek: jak słońce świeci i nie jest w zenicie lepiej go zdjąc...
dodatkowe pytanie: czy okres 3 miesiecy od naświetlenia do wywołania mógł miec jakiś wpływ i wogóle jakie sa wasze doświadczenia z tym zwiazane tzn. ewentualne szkody spowodowane długim oczekiwaniem z wywołaniem materiału...
dodatkowe pytanie: czy okres 3 miesiecy od naświetlenia do wywołania mógł miec jakiś wpływ i wogóle jakie sa wasze doświadczenia z tym zwiazane tzn. ewentualne szkody spowodowane długim oczekiwaniem z wywołaniem materiału...
Oj, i tutaj chyba mamy źródło problemu. 3 miesiące to dość długo. W jakich warunkach był przechowywany przed i po naświetleniu? Ile zostało czasu do terminu ważności?omus pisze:dodatkowe pytanie: czy okres 3 miesiecy od naświetlenia do wywołania mógł miec jakiś wpływ i wogóle jakie sa wasze doświadczenia z tym zwiazane tzn. ewentualne szkody spowodowane długim oczekiwaniem z wywołaniem materiału...
No tak, ale naświetlony film należy jak najszybciej oddać do wywołania, a jeśli już to trzymać w lodówce.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Trzeba pamiętać o jeszcze jednym. Kolor miebieski jest kolorem dopełniającym do żółtego (słoneczne światło dzienne). Dlatego wszystkie cienie od zachmurzenia mają tendencję do niebieskiej dominanty. Dlatego właśnie zostały opracowane filtry Skylight oraz Haze-1.
Najbardziej ten efekt widać na fotografiach robionych "słabymi" cyfrakami, gdzie sfotografowany śnieg na dominantę niebieską.
Najbardziej ten efekt widać na fotografiach robionych "słabymi" cyfrakami, gdzie sfotografowany śnieg na dominantę niebieską.
Ja miałem ostatnio podobny problem, też z Sensia, ale 200. Kupiłem (nieprzeterminowany), zrobiłem całą rolkę i od razu oddałem do wywołania. Na slajdzie już widać lekką dominatę mlecznego różu, ale hard core to jest dopiero na odbitkach. Zupełnie mleczno różowe nieba, dominata różowa... Nie mam pojęcie, z czego to może wynikać. Złe wywołanie? Wywoływałem w Relax-foto na Pasażu Wiecha w Warszawie.