RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: mrek »

I w dodatku z rana.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

Możliwości są bardzo pociągające, to konstrukcja na III dekadę wieku XXI, choć koszt wykonania byłby niemały - oceniam na minimum 2000-2500 zł. Samo wykonanie obudowy, takiej niebieskiej jak na filmie, to koszt kilkaset dolarów. Oczywiście można zaadaptować obudowy standardowe, znacznie tańszej, ale w warunkach amatorskich nie takie łatwe. Mało kto z nas potrafi wykonać montaż powierzchniowy, więc trzeba znaleźć wykonawcę. W odróżnieniu od RH do wykonania kalibracji konieczny jest densytometr refleksyjny; taki heilanda to 700 euro - taka jest cena 30 minutowej kalibracji.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: mrek »

No ale miło było pomarzyć
Wracam skruszony do ZoneMaster :-)
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: J.A. »

zladygin pisze: 19 mar 2021, 09:48 taki heilanda to 700 euro
przesadzasz. Densytometr refleksyjny można kupić za sporo mniejsze pieniądze.
Co do reszty, to jeszcze filmu nie oglądałem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

J.A. pisze: 19 mar 2021, 10:18 Densytometr refleksyjny można kupić za sporo mniejsze pieniądze.
Gdzie?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: J.A. »

Myślę, że taki w zupełności wystarczy
https://www.ebay.pl/itm/BARBIERI-DENSY- ... 2749.l2649
Załączniki
6FB6AA28-DC73-4792-9F46-05E1C9B98030.jpeg
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

J.A. pisze: 19 mar 2021, 10:42 Myślę, że taki w zupełności wystarczy
https://www.ebay.pl/itm/BARBIERI-DENSY- ... 2749.l2649
Przeszłość :-(
LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: LD »

zladygin pisze: 19 mar 2021, 09:48 Możliwości są bardzo pociągające, to konstrukcja na III dekadę wieku XXI, choć koszt wykonania byłby niemały - oceniam na minimum 2000-2500 zł. Samo wykonanie obudowy, takiej niebieskiej jak na filmie, to koszt kilkaset dolarów. Oczywiście można zaadaptować obudowy standardowe, znacznie tańszej, ale w warunkach amatorskich nie takie łatwe. Mało kto z nas potrafi wykonać montaż powierzchniowy, więc trzeba znaleźć wykonawcę. W odróżnieniu od RH do wykonania kalibracji konieczny jest densytometr refleksyjny; taki heilanda to 700 euro - taka jest cena 30 minutowej kalibracji.
Weź pod uwagę że w tym urządzeniu masz 2 w jednym. Densytometr i sensytometr.
To urządzenie z filmu fajnie było by je mieć ale kalibracji nie robi się za każdym pobytem w ciemni. Ja kupuję na zapas partię materiału z tej samej serii i na długi czas mam święty spokój. Ponowna kalibracja przy następnej partii. Pieniądze które bym wydał na coś takiego wolę wydać na papier Fomabrom Variant 111.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: mrek »

Gringo997 pisze: 18 mar 2021, 12:45...Ja na razie zrobiłem Ilforda MGV RC, ale mam w planach FomaSpeed Variant RC w macie
Po pierwszym podejściu do kalibracji, jestem załamany.
Na tapetę poszła Fomabrom Variant 111, ale się poddałem.
Zrobiłeś obie kalibracje dla MG V RC?
W instrukcji napisane jest "Raise your enlarger’s head to the top of the column and close the lens down to its minimum aperture", natomiast w video instruktażowym
Przechwytywanie.JPG
Jak robiłeś?
Obiektyw 210/5.6 jaki używam ma przysłonę do f45.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

mrek pisze: 21 mar 2021, 11:59
Gringo997 pisze: 18 mar 2021, 12:45...Ja na razie zrobiłem Ilforda MGV RC, ale mam w planach FomaSpeed Variant RC w macie
Po pierwszym podejściu do kalibracji, jestem załamany.
Na tapetę poszła Fomabrom Variant 111, ale się poddałem.
Zrobiłeś obie kalibracje dla MG V RC?
W instrukcji napisane jest "Raise your enlarger’s head to the top of the column and close the lens down to its minimum aperture", natomiast w video instruktażowym
Przechwytywanie.JPG
Jak robiłeś?
Obiektyw 210/5.6 jaki używam ma przysłonę do f45.
Ale to nie ma znaczenia. Znaczenie ma czas naświetlania, jaki uzyskujesz - ma być ok 10, czy 20 sekund - nie pamiętam. To jest jasno powiedziane w instrukcji.
Awatar użytkownika
Gringo997
-#
Posty: 481
Rejestracja: 02 maja 2008, 13:45
Lokalizacja: KRK
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: Gringo997 »

mrek pisze: 21 mar 2021, 11:59 Zrobiłeś obie kalibracje dla MG V RC?
Jak robiłeś?
Obiektyw 210/5.6 jaki używam ma przysłonę do f45.
Posiadam Dursta M601 z kondensorem i żarówką 150W. Obiektyw 50 mm f/3.5. Wyjechałem kolumną na 50 cm i ustawiałem przesłonę aż czas dla danej gradacji będzie wynosił w granicach 15-20s. Wyglądało to tak.

KALIBRACJA NR 1 - grade offset

1. Ustaw na urządzeniu - krok co 1/4EV dla gradacji G00,G0,G1
2. Unieś głowicę na 50cm i ustaw przesłonę np na f/11, wyostrz jakbyś robił odbitkę
3. Ustaw gradację na urządzeniu np. G00
4. Bez filtra w powiększalniku, bez negatywu w karetce zrób pomiar ekspozycji dla danej gradacji. Powinno wyjść między 10 a 20 sekund.*
5. ZoneMaster / Analyser ustawi pomiar jako minimalnie widoczną biel.
6. Wkładamy filtr który został ustawiony na urządzeniu czyli dla G00 na ZM/Analyser wkładamy pod powiększalnik filtr G00.
7. Robimy więc odbitki z czasami -3/4EV, -2/4. -1/4, 0EV, +1/4, +2/4, +3/4EV i opisujemy pasek z tyłu rodzajem papieru i gradacją. Wywołujemy od razu i sprawdzamy co nam wyszło. Jeśli jest za ciemno albo za jasno to robimy korektę.

Czasami okazuje się, że nasze próbki mogą wyjść poza skalę. Tym sposobem dla G4 i G5 musiałem zejść robiąc paski do przedziałów -7/12 do -13/12 oraz -13/12 do -19/12 żeby móc znaleźć korespondującą gęstość zaświetlenia (density).

8. Kasujemy ustawienia odczytanej ekspozycji na urządzeniu (ZM/A PRO), wybieramy ponownie, który papier kalibrujemy, ustawiamy nową gradację z menu i robimy pomiar.
9. Dla gradacji G2 i G3 powinno się ustawić skok co 1/6EV, a dla gradacji G4 i G5 skok co 1/12EV. Przy Gradacjach G4 i G5 warto przymknąć przesłonę o 1EV jeżeli będziemy schodzić poniżej 7/12EV bo nasze naświetlenia staną się mniej dokładne (pewniej naświetlić na 8s niż 4s ze względu na bezwładność żarówki).
10. Za każdym razem wszystkie próbki należy wywoływać tuż po naświetleniu w celu sprawdzenia. Inaczej będziesz to robił kilka dni z rzędu jak ja.
11. Po wyschnięciu porównujemy próbki z paskiem z zestawu(D= 0.04) i szukamy najbliższej gęstości.
12. Wpisujemy do urządzenia nowe wartości (offset).

Jeżeli obecnie wartość wynosi 0, a z naszego pomiaru wyszło, że należy wprowadzić korekcję o +2/4EV to wpisujemy +6 (bo zamieniliśmy je na 12-ste = 2*3 / 4*3 = 6/12). Jeżeli mamy wartość zapisaną w urządzeniu jako 1(co oznacza 1/12) to po korekcji wartość będzie wynosiła 7 (bo 1+6).

* Jeśli czasy dalej są za krótkie, można użyć w karetce wywołanego negatywu który nie został naświetlony lub filtra ND. Ja nie musiałem tego robić.

KALIBRACJA NR 2 (STOUFFER) - Kontast

Na następny dzień, po wprowadzeniu kalibracji do urządzenia zabrałem się za resztę kalibracji. Wysokość kolumny ustawiłem jako odpowiednią dla odbitki 13x18cm i znów wyostrzyłem jak do odbitki. Przesłonę chciałem ustawić jako f/8 ale czasy wyszły mi cholernie długie. Ostatecznie zrobiłem wszystko na f/4.

1. Wybierz na urządzeniu (ZM/A PRO), który papier będziesz kalibrował
2. Wybierz gradację od G00
3. Ustaw czas na około 15s* i połóż na nim pasek Stoufer (każdy kolejny numer na pasku to skok co 1/2EV)
4. Naświetl pasek około i wywołaj go od razu.
5. Jeżeli pasek jest naświetlony za krótko ale widać, że do pełnej czerni nie brakuje dużo to wydłuż czas o 1/2EV.
6. Po wysuszeniu pasków wybierz na każdym z nich po jednym polu z zaczernieniem równym paskowi z zestawu (D= 90% max)
7. Następnie notujemy wartość odpowiadającą minimalnemu zaświetleniu (D=0.04).
8. Odejmujemy mniejszą wartość od większej np. dla G00 wyszło mi pole nr 2 oraz nr 14, a więc 14 - 2 = 12.
9. Uzyskaną wartość mnożymy przez 15 czyli 15x12 = 180. Oto nasz nowy kontrast. Jeżeli wartość nie odpowiada idealnie wzornikowi tylko znajduje się pomiędzy polem 13 a 14 to wybieramy wartość 13,5. Czyli 13,5 - 2 = 11,5 * 15 = 172,5 ~ 173 (zaokrąglić można w górę lub w dół).
10. W teorii zrobiliśmy kalibrację pod dany papier, powiększalnik i wywoływacz. Teraz nie pozostaje nam zrobić niczego innego jak od zera odbitkę, którą niedawno wykonywaliśmy albo robiliśmy dziesiątki razy dla sprawdzenia jakie efekty możemy osiągnąć.

* Jakie czasy dobrać dla kalibracji nr 2? Mnie dla odbitki o wymiarach 13x18 udało się zrobić 4 paski. Za każdym razem naświetlałem po jednym pasku. Interesował mnie najkrótszy czas na którym uzyskam maksymalną czerń. Nigdy nie naświetlisz na papierze całego paska aby odbitka odzwierciedlała wszystkie tony ponieważ papier ma za małą rozpiętość tonalną. U mnie wyglądało to tak:

G00 - f/4 64,9s - 12 stopni różnicy
G0 - f/4 64,9s - 10 stopni różnicy
G1 - f/4 45s - 8 stopni różnicy
G2 - f/4 15s - 7 stopni różnicy
G3 - f/4 15s - 6 stopni różnicy
G4 - f/4 45s - muszę poprawić
G5 - f/4 45s - muszę poprawić

Mam nadzieję, że pomogłem. Proces pierwszej kalibracji jest niezwykle frustrujący i pracochłonny. Zwłaszcza gdy nie dysponujemy densytometrem.

Jakie wartości osiągnąłem podczas kalibracji dla MG V RC?

G (RH Designs) / (moje wartości)
G00 (off -1 / 175) / (-3 / 180)
G0 (off -8 / 152) / (0 / 150)
G1 (off -4 / 126) / (0 / 120)
G2 (off -2 / 105) / (0 / 105)
G3 (off -3 / 61) / (-3 / 90)
G4 (off - 4 / 61) / (-7 / XX)
G5 (off -10 / 56) / (-14 / XX)

Dlaczego przy G4 i G5 jest XX? Ponieważ robiąc ostatnie próbki w inny dzień niechcący wlałem ID-68 zamiast Ilford Multigrade do kuwety. Więc muszę powtórzyć test dla tych ostatnich dwóch próbek.
Załączniki
k2 2.jpg
K1 2.jpg
Ostatnio zmieniony 21 mar 2021, 18:19 przez Gringo997, łącznie zmieniany 1 raz.
to ja zabiłem Laurę Palmer...
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

:mrgreen:
Świetna instrukcja, rozjaśniające to co podaje oryginalna instrukcja.
Mam tylko pytanie: co ostrzyłeś, skoro w karetce nie ma negatywu?
Awatar użytkownika
Gringo997
-#
Posty: 481
Rejestracja: 02 maja 2008, 13:45
Lokalizacja: KRK
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: Gringo997 »

zladygin pisze: 21 mar 2021, 15:57 :mrgreen:
Świetna instrukcja, rozjaśniające to co podaje instrukcja.
Mam tylko pytanie: co ostrzyłeś, skoro w karetce nie ma negatywu?
Wsadziłem negatyw ze zdjęciem, wyostrzyłem a potem wyjąłem negatyw:)
to ja zabiłem Laurę Palmer...
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: zladygin »

Rozumiem, że miało to na celu ujednolicenie warunków dla wszystkich kolejnych naświetleń
Awatar użytkownika
Gringo997
-#
Posty: 481
Rejestracja: 02 maja 2008, 13:45
Lokalizacja: KRK
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa?

Post autor: Gringo997 »

zladygin pisze: 21 mar 2021, 16:10 Rozumiem, że miało to na celu ujednolicenie warunków dla wszystkich kolejnych naświetleń
Tak, proces kalibracji trwał u mnie kilka dni i taki zabieg daje jeszcze większą powtarzalność.
to ja zabiłem Laurę Palmer...
ODPOWIEDZ