RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: LD »

Jak skalibrować RH pod negatywy wywołanie w OA? I czy w ogóle się da to zrobić?
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: mrek »

Liczymy na Zbyszka. Woła teraz w tym i odgraża się, że skalibruje.
A ja szukam kalibracji pod Fomabrom Variant
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: LD »

mrek pisze: 04 maja 2022, 06:49 Liczymy na Zbyszka. Woła teraz w tym i odgraża się, że skalibruje.
A ja szukam kalibracji pod Fomabrom Variant
Ze Zbyszkiem jestem w kontakcie. Rzuciłem hasło do innych użytkowników RH bo myślałem że przerobili ten temat.
Co do Fomabrom Variant 111 to mam ją skalibrowaną pod wywoływacza glicynowy Ansco 130. Z tym że ja używam głowicy LED-owej i nijak się to będzie miało do Twojego sprzętu i wywoływacza. Zrób paski to pomierzę Ci je i będziesz miał poprawne pomiary.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: mrek »

LD pisze: 04 maja 2022, 07:21
mrek pisze: 04 maja 2022, 06:49 Liczymy na Zbyszka. Woła teraz w tym i odgraża się, że skalibruje.
A ja szukam kalibracji pod Fomabrom Variant
...Co do Fomabrom Variant 111 to mam ją skalibrowaną pod wywoływacza glicynowy Ansco 130. Z tym że ja używam głowicy LED-owej i nijak się to będzie miało do Twojego sprzętu i wywoływacza. Zrób paski to pomierzę Ci je i będziesz miał poprawne pomiary.
Dzięki. Pomyślę. Czas ciemniowozimowy powoli się kończy. Pora wypełznąć na powierzchnię i zrobić zapasy zdjęć na zimę.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: zladygin »

W opisie urządzenia RH DESIGNS ANALYSER 500 znalazłem zdanie:

Our tests (and customers’ experience) with Pyro and other staining developers indicate that the Analyser can be used with stained negatives in just the same way as with conventional developers. The meter will automatically account for the density of the stain.

Problemem może być zabarwienie podłoża (i obrazu), które może (???) powodować przesunięcie w stronę większego kontrastu.
Zamierzam skalibrować jakiś papier, używając nienaświetlony kawałek filmu (oczywiście wywołany w pyro) jako dodatkowy filtr. Ale nie sądzę, żeby wpływ był znaczący.
Pozostaje kwestia różnego zabarwienia dla różnych materiałów negatywowych.
W urządzeniu Splitgrade Heilanda istnieje możliwość ustawienia opcji dla "Silver halide film developed with Pyrogallol" oraz dla Finolu i Tanolu Moerscha (też pyro). Jest też wyjaśnienie w instrukcji:
Films containing a stain
To compensate for the stain, you might increase the paper grade and the exposure time. Just not to mix up these offset values with the paper specific offsets, another two lines are displayed, when choosing 'Tanol', 'Finol' or 'Pyrogallol" developed films. The entered offset values are added to the paper specific offset values, e.g. the total exposure time is calculated by adding 'Offset Time' and 'Comp.Stain' to the measured exposure.

Po góglowemu:
Folie zawierające plamę
Aby zrekompensować plamę, możesz zwiększyć klasę papieru i czas ekspozycji. Aby nie pomylić tych wartości offsetu z offsetami specyficznymi dla papieru, wyświetlane są kolejne dwie linie, gdy wybiera się wywołane folie „Tanol”, „Finol” lub „Pyrogallol". Wprowadzone wartości offsetu są dodawane do wartości offsetu specyficznych dla papieru, np. całkowity czas ekspozycji jest obliczany przez dodanie „Czasu przesunięcia” i „Komp.barwienie” do zmierzonej ekspozycji.

Wynika z tego, że poprawki należy wprowadzić samemu.
LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: LD »

zladygin pisze: 04 maja 2022, 09:21 W opisie urządzenia RH DESIGNS ANALYSER 500 znalazłem zdanie:

Our tests (and customers’ experience) with Pyro and other staining developers indicate that the Analyser can be used with stained negatives in just the same way as with conventional developers. The meter will automatically account for the density of the stain.

Problemem może być zabarwienie podłoża (i obrazu), które może (???) powodować przesunięcie w stronę większego kontrastu.
Zamierzam skalibrować jakiś papier, używając nienaświetlony kawałek filmu (oczywiście wywołany w pyro) jako dodatkowy filtr. Ale nie sądzę, żeby wpływ był znaczący.
Pozostaje kwestia różnego zabarwienia dla różnych materiałów negatywowych.
W urządzeniu Splitgrade Heilanda istnieje możliwość ustawienia opcji dla "Silver halide film developed with Pyrogallol" oraz dla Finolu i Tanolu Moerscha (też pyro). Jest też wyjaśnienie w instrukcji:
Films containing a stain
To compensate for the stain, you might increase the paper grade and the exposure time. Just not to mix up these offset values with the paper specific offsets, another two lines are displayed, when choosing 'Tanol', 'Finol' or 'Pyrogallol" developed films. The entered offset values are added to the paper specific offset values, e.g. the total exposure time is calculated by adding 'Offset Time' and 'Comp.Stain' to the measured exposure.

Po góglowemu:
Folie zawierające plamę
Aby zrekompensować plamę, możesz zwiększyć klasę papieru i czas ekspozycji. Aby nie pomylić tych wartości offsetu z offsetami specyficznymi dla papieru, wyświetlane są kolejne dwie linie, gdy wybiera się wywołane folie „Tanol”, „Finol” lub „Pyrogallol". Wprowadzone wartości offsetu są dodawane do wartości offsetu specyficznych dla papieru, np. całkowity czas ekspozycji jest obliczany przez dodanie „Czasu przesunięcia” i „Komp.barwienie” do zmierzonej ekspozycji.

Wynika z tego, że poprawki należy wprowadzić samemu.
Jedna uwaga, nie wiem na ile to jest ważne ale RH DESIGNS ANALYSER 500 jest używany do Splitgradingu a ja mam Analyser i zwykłą głowicę. Druga kwestia to czy sposób wywoływania, czas wywoływania, tego samego negatywu nie zmienia gęstości maski? Pomijam, jak napisałeś różne negatywy. Mam na myśli wywoływanie w OA.
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: zladygin »

LD pisze: 04 maja 2022, 09:38 Jedna uwaga, nie wiem na ile to jest ważne ale RH DESIGNS ANALYSER 500 jest używany do Splitgradingu a ja mam Analyser i zwykłą głowicę. Druga kwestia to czy sposób wywoływania, czas wywoływania, tego samego negatywu nie zmienia gęstości maski? Pomijam, jak napisałeś różne negatywy. Mam na myśli wywoływanie w OA.
Wg mnie nie ma znaczenia, czy czy OA, czy inny pyro (być może są różnice dla opartych na pirogalolu i pirokatechinie). Sposób wywołania (mieszanie, czas, temperatura) nie powinny mieć znaczącego (jeżeli w ogóle) wpływu na maskę. I nie należy mieszać gęstości maski z zadymieniem wywołanym innymi czynnikami.
RH i Splitgrading Heilanda to dwa różne urządzenia. Oba służą do tego samego, ale realizują to w różny sposób. Heiland rzeczywiście naświetla dwoma filtrami (zmienianymi ręcznie lub automatycznie); RH proponuje jeden filtr. Co do zasady nie powinno to dawać żadnej różnicy. Nie powinno...
Cały czas debatujemy teoretycznie, należałoby zrobić serię testów.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: mrek »

Ozmin pisze: 18 mar 2021, 22:52 Świeżynka
https://www.youtube.com/watch?v=2FPqqqVILP8
Kalibracja w 30 min.
Czy ktoś wie? C.D.N.?
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: zladygin »

mrek pisze: 13 gru 2022, 19:17
Ozmin pisze: 18 mar 2021, 22:52 Świeżynka
https://www.youtube.com/watch?v=2FPqqqVILP8
Kalibracja w 30 min.
Czy ktoś wie? C.D.N.?
To projekt open source. Możesz wystrugać samodzielnie.
https://github.com/dektronics/printalyzer-timer

A tu bardziej obrazkowo:
https://hecgeek.blogspot.com/2020/12/pr ... pdate.html
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: Ozmin »

mrek pisze: 13 gru 2022, 19:17
Ozmin pisze: 18 mar 2021, 22:52 Świeżynka
https://www.youtube.com/watch?v=2FPqqqVILP8
Kalibracja w 30 min.
Czy ktoś wie? C.D.N.?
Obecnie Derek zajęty jest produkcją kolejnej serii densytometru. Wspomniał, że będzie musiał przeprojektować zegar ciemniowy ze względu na brak dostępności niektórych elementów elektronicznych (ich produkcja została zakończona) oraz ustandaryzować tak, aby w przyszłości nie było problemów z rozszerzeniem funkcjonalności urządzenia.
W skrócie, może trochę potrwać zanim zegar ciemniowy pojawi się do kupienia.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: kal800 »

Hej,

Tydzień temu usiłowałem przekalibrować zegar pod nowy powiększalnik i papier Foma 111. Posłużyłem się alternatywną instrukcją:

https://rhdesigns.co.uk/wp-content/uplo ... luscal.pdf

Zakłada ona tylko naświetlenie papieru klinem, co zresztą któryś z Kolegów sugerował w tym wątku. Krzywe wyszły książkowo, wartości do kalibracji na oko również:

0 -22.4 167
1 -24.4 153
2 -25.6 131
3 -22.8 109
4 -46 130
5. -30.4 70

Anomalią jest 4ty stopień, reszta wygląda ok.

Wartości kalibracji (na oko i skaner, bez densytometru) dla głowicy MG z dyfuzorem, które mi się latami mniej więcej sprawdzały wyglądały tak

0 -16 165
1 -20 150
2 -12 135
3 -8 120
4 -21 90
5 -21 60

Niestety w praktyce te liczby można wyrzucić w kibel. Zegar pokazuje czasy naświetlania po parę sekund dla normalnie naświetlonego negatywu, rozmiaru 40x50 i przysłony obiektywu f11-1f16. Nietrudno się domyślić jak wygląda odbitka - rozpiętość tonalna między strefą VIII a X.

Co zrobiłem źle? Zakładam dwie opcje - albo metoda jest z d**y i trzeba jednak zrobić oba etapy kalibracji, albo coś pochrzaniłem w realizacji procedury. Zgodnie z instrukcją ustawiłem powiększalnik w taki sposób, że wskazanie zegara było na granicy wskazania "Hi". Przymknąłem przysłonę o jeden stopień, co potem uwzględniłem w obliczeniach. Druga opcja, która mi się nasuwa to kwestia innego kondensora przy kalibracji i potem przy normalnej pracy - do kalibracji użyłem szkła 150 mm i kondensora na 4x5, a powiększałem potem pod konfigurację na 6x6 - wydaję mi się to mało prawdopodobne, ale może się mylę.

Zastanawiam się, czy wykonać pomiary według tej procedury jeszcze raz, czy może przejść na klasyczną - z wykonaniem paska testowego dla każdej gradacji.
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: LD »

Ja mam Analyser ale kalibracja dla ZoneMastera jest taka sama. Za instrukcją:

2. Dlaczego kalibracja jest konieczna
1. Fotografia to bardzo niedokładna nauka. Podczas gdy miernik został zaprojektowany tak, żeby można go było używać z popularnymi materiałami, jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na jego działanie i na które nie mamy żadnego wpływu. Takie czynniki to głównie typ i powierzchnia papieru oraz typ i filtracja powiększalnika. Czynniki filtracyjne różnią się między różnymi powiększalnikami, a pojęcie „gradacji” kontrastu jest bardzo nieokreślone. Na przykład gradacja 2 jednego papieru może mieć rozpiętość kontrastu zbliżoną do gradacji 3 innego papieru. Dlatego stworzyliśmy miernik z systemem kalibracji, który można zastosować do personalizowania ustawień korekcji ekspozycji i dopasowywania kontrastu.
2. Innymi słowy, korekcja ekspozycji oznacza ustalenie własnej prędkości filmu i ustawienie pokrętła ISO Twojego aparatu na tej wartości, a nie na wartości rekomendowanej przez producenta tego negatywu. Dopasowywanie kontrastu jest podobne do poprawiania czasu wywoływania negatywu.

2.1. Co jest potrzebne
1. Kalibracja ma dwa aspekty: korekcję ekspozycji i dopasowywanie kontrastu. Najczęściej wymagana jest jednak korekcja ekspozycji. Jeśli po zrobieniu pierwszych odbitek ustaliłeś wielkość korekcji ekspozycji i wprowadziłeś tą wartość do tabelki kalibracyjnej miernika, to masz dobry punkt wyjścia. Procedury opisane w tym podręczniku pomogą Ci udoskonalić korekcje i sprawić, że miernik będzie dokładniejszy w przewidywaniach.
2. Ponieważ czynniki filtracji itp. mogą się różnić dla różnych gradacji, miernik można skalibrować dla ekspozycji i kontrastu przy każdej pełnej gradacji. Ustawienia dla połówek gradacji obliczane są na podstawie sąsiednich pełnych gradacji.
3. Kalibracja ekspozycji wymaga zrobienia paska próbnego do ustalenia odpowiedniej ekspozycji prześwietleń. Musisz to robić przy każdej pełnej gradacji, zatem będziesz musiał zrobić siedem pasków próbnych, po jednym dla gradacji od 00 do 5. Kiedy już to zrobisz, porównaj pasek próbny z dostarczoną przez nas płytką z gęstością prześwietleń, żeby ustalić odpowiednią korekcję.
4. Nie można robić kalibracji kontrastu przed ukończeniem pełnej kalibracji ekspozycji z zadowalającym skutkiem, ponieważ błędy ekspozycji będą miały wpływ na pomiar kontrastu. Żeby skalibrować kontrast, musisz zrobić odbitkę próbną stosując dostarczony kawałek Step Tablet, a potem porównać rezultat z dostarczoną płytką gęstości i znaleźć łatki gęstości, które są najbardziej podobne. Położenie pasujących łatek gęstości determinuje ustawienie kontrastu. Czynności te musisz powtórzyć dla każdej pełnej gradacji.

Kalibracja samym klinem nie daje pełnej kalibracji. Druga sprawa gdy miałem fabryczną głowicę dichroiczną z halogenem kalibracja z dwoma filtrami (magenta, żółty) nigdy nie dawała mi dobrych wyników (papier Fomabrom V111). Dopiero przejście na pojedyncze filtrowanie dało dobre efekty.

Następna sprawa to dlaczego piszesz że wg instrukcji należy ustawić wskazania na granicy HI.
Znowu za instrukcją:
4. Ustalanie korekcji ekspozycji
4.1. Robienie paska próbnego ekspozycji
1.Wyjmij negatyw z powiększalnika; testy wykonuje się pustą ekspozycją.
2.Podnieś głowicę powiększalnika na samą górę kolumny i ustaw minimalną przesłonę.
3.Ustaw rozmiar kroku na ¼ stopu.
4.Usuń wszystkie filtry, zrób pomiar w samym środku maskownicy. Sprawdź czas ekspozycji na wyświetlaczu miernika. Jeśli wynosi między 10 a 20 sekund, wszystko jest dobrze i możesz przejść dalej. Ale jeżeli jest dłuższy niż 20 sekund, otwórz przesłonę obiektywu, wciśnij przycisk na mierniku i spróbuj jeszcze raz. Powtarzaj te czynności aż czas ekspozycji będzie się mieścił w podanym zakresie. Jeśli wynosi od 5 do 10 sekund, a minimalna przesłona jest już ustawiona, a głowica powiększalnika na samej górze kolumny, możesz kontynuować, ale dokładność zostanie zredukowana z uwagi na krótkie ekspozycje skokowych pasków próbnych. Jeśli wskazywany czas wynosi poniżej 5 sekund, zastosuj tryb oddzielnego robienia pasków zamiast zwykłego skokowego.
•Jeśli masz problemy z uzyskaniem wystarczająco długiego czasu ekspozycji, możesz zastosować filtr o neutralnej gęstości, żeby zmniejszyć poziom światła. Może to być kawałek nienaświetlonej rozbiegówki negatywu. Jeśli z kolei używasz kolorowego powiększalnika, ustaw wszystkie trzy filtry na jednakową wartość.
5.Aż do końca kalibracji nie dotykaj przycisków , ani !
6.Ustaw miernik na gradacji, która ma być skalibrowana. Filtry powiększalnika ustaw na takiej samej gradacji i wykonaj pasek próbny.

Po trzecie znowu za instrukcją:
11. Czynniki wpływające na naświetlanie i kontrast.
1.Naświetlania odbitek są znacznie ważniejsze niż naświetlanie negatywu, a różnica wynosząca niewielki ułamek stopu może mieć zauważalny efekt na odbitce. Wtedy nawet jeśli używasz zalecanego papieru, twoje pierwsze odbitki mogą być nieprawidłowo naświetlone. Kolejne rozdziały opisują niektóre czynniki, które mają wpływ na naświetlanie odbitek.
2.Typ powiększalnika i światło.
Większość powiększalników mają lampę wolframową/halogenową i kondensatorowy lub rozproszony system oświetlenia. Generalnie dają one dobre wyniki w połączeniu ze standardowymi filtrami Ilforda. Jednak powiększalniki z zimną katodą lub zimnym światłem używają fluorescencyjnych świetlówek, które mają znacznie inne właściwości niż lampa wolframowa. Najczęściej niewielka ilość czerwieni w zimnym świetle spowoduje prześwietlenie o nawet 2 lub 3 stopy. Jeśli używasz powiększalnika z zimnym światłem, nie zdziw się, jeśli będziesz musiał zastosować dużą korekcję ekspozycji. Stare zimne światła, które nie są zaprojektowane do stosowania z papierem zmiennokontrastowym, zwykle powodują twardszy kontrast. Można to częściowo zrekompensować używając dodatkowego filtra 50Y, ale nawet z dodatkową filtracją może nie być możliwe osiągnięcie miększych gradacji.
3.Typy filtrów. Właściwości głowic kolorowych i głowic o różnym kontraście często są znacząco inne niż filtry Ilforda.
Niektóre mają również filtry o neutralnej gęstości, które dają jaśniejsze zdjęcie dla celów ustawiania ostrości. Oba czynniki mogą wpłynąć zarówno na ekspozycję, jak i na kontrast. Jeśli używasz kolorowej głowicy, zalecamy zastosowanie ustawień podwójnej filtracji (tj. żółtej i magenty dla każdej gradacji), ponieważ te lepiej pasują do wielogradacyjnych filtrów Ilforda. Zastosuj ustawienia filtracji podane na stronie 23, upewniając się, że wybierasz odpowiednie kolumny w tabeli dla danego powiększalnika.
4.Rodzaj wywoływacza i jego temperatura, czas wywoływania, potrząsanie i wiek (chyba wiek wywoływacza) – wszystkie te czynniki mogą wpłynąć zarówno na ekspozycję odbitki, jak i kontrast. Używaj świeżych odczynników i naucz się, jak być stałym w stosowaniu techniki wywoływania.
5.Niezabezpieczone światła bezpieczeństwa, nieszczelne zaciemnienie pracowni, współczynnik odbicia światła od maskownicy i wycieki światła powiększalnika – wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na wywołanie odbitki, zwłaszcza na prześwietlenia.
6.Wiek filtrów, dokładność, rodzaj i ustawienia – wszystkie te czynniki wpływają na kontrast odbitki.
7.Kolor lampy powiększalnika, wiek, wahania napięcia, rozgrzewanie i chłodzenie – wszystkie te czynniki wpływają na ekspozycję i kontrast.
8.Różne standardy czarno-białych filmów zwykle nie będą miały większego efektu. Jednak barwnikotwórcze filmy takie jak film XP2 Ilforda dadzą inne wyniki i zwykle będą wymagały zwiększenia zarówno ekspozycji, jak i gradacji. Jeśli używasz filmu tego rodzaju, warto jest poświęcić jeden lub więcej kanałów kalibracji papieru temu rodzajowi filmu. Właściwości barwnikotwórczych (kolorowych ???) filmów mogą również zależeć od prędkości ISO, przy której są naświetlone.
9.Wywoływacze pyro lub inne wywoływacze barwiące mogą wpływać na wyniki, ale nie muszą. Nasze eksperymenty pokazały, że wyniki osiągane przy tych wywoływaczach mogą być nieprzewidywalne i jedyna rada, jaką mamy, to spróbowanie i zobaczenie, co z tego będzie. Możesz się zdziwić, kiedy się dowiesz, że kolorowe negatywy prawdopodobnie wpływają na papiery o stałej gradacji bardziej niż na papiery o różnych kontrastach.
10.Oprócz czynników wymienionych w podrozdziale 11.5, większość z wyżej wymienionych czynników można wykalibrować, o ile są one stałe.

Czy zmiana kondensora może mieć wpływ? Może na siłę światła? Ale to nich wypowiedzą się Ci co używają głowicę kondensorową, ja używam dyfuzora.
Na konie dołączam obraz z kalibracji Fomabrom V111 w wywoływaczu Ansco 130 (1+1). Offset pomijam bo nie jest akurat tutaj istotny.
Na wszelki wypadek podaję link do filmu z kalibracją:
https://www.youtube.com/watch?v=fEy4lVYy8bs
Załączniki
fomabrom v111.jpg
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: kal800 »

Leszek, ja instrukcję znam dosyć dobrze i chyba błąd polegał na tym, że chciałem pójść na skróty, a tak naprawdę chciałem uniknąć naświetlania pasków testowych - pamiętam, że było to mega upierdliwe. A może macie jakiś na to sposób, żeby było łatwo i dokładnie?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
LD
-#
Posty: 457
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: LD »

kal800 pisze: 22 sty 2023, 18:39 Leszek, ja instrukcję znam dosyć dobrze i chyba błąd polegał na tym, że chciałem pójść na skróty, a tak naprawdę chciałem uniknąć naświetlania pasków testowych - pamiętam, że było to mega upierdliwe. A może macie jakiś na to sposób, żeby było łatwo i dokładnie?
Napisałem to co napisałem bo trochę byłem zdziwiony tymi skrótami :) Wiem że trzeba na to poświęcić trochę czasu ale odpłaci się to później.
Ja dodatkowo kalibruję:
5.4 Poprawianie kalibracji kontrastu
Żeby uzyskać dokładniejszą kalibrację kontrastu, liczby otrzymane w wyniku procedury opisanej w podrozdziałach 5.2 i 5.3 można poprawić za pomocą pasków testowych, których zrobienie opisane jest poniżej. Ta procedura nie jest koniecznością, ale opisana jest tutaj dla użytkowników, którzy chcą osiągnąć największą dokładność kalibracji. itd.

To pozwala że często pierwsza próba jest dobra i widać jakie miejsca trzeba doświetlić lub zamaskować.
Ja, mimo używania już sporo lat RH, nie znalazłem sposobu jak ten opisany w instrukcji.
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

RH Designs Analyser Pro / Zone Master - ktoś używa? Instrukcja / kalibracja

Post autor: Ozmin »

Ustaw powiększalnik i przesłonę tak, aby po zmierzeniu było "by the book" ~10 s. Następnie zrób pasek testowy, ale każdą ekspozycję z kolejnym filtrem, tj. 00, 0, 1, ect. Po wysuszeniu zmierz densytometrem wartości dla wszystkich i obliczy różnice do wartości oczekiwanej w f-stopach. Np. ma być 0.04 a jest 0.08. Czyli musisz zredukować o 2/12 fstop.
Wprowadź korektę do swojego ustrojstwa. Następnie znowu zrób taki sam pasek testowy jak na początku, pomierz wartości i wprowadź korekty jeśli są potrzebne.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
ODPOWIEDZ