Przeterminowana Svema FN64

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Pikusław
-#
Posty: 331
Rejestracja: 12 sty 2012, 16:56
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Przeterminowana Svema FN64

Post autor: Pikusław »

Dostałem kilka rolek ruskiej Svemy FN64, której młodość upłynęła 20 lat temu. Przechowywanie nie jest znane. I tutaj mam pytanie do Was. Chciałbym zastosować bromek potasu, jednak nie wiem jak. Czy do wywojki można dosypać 'profilaktycznie' określoną ilość żeby zapobiec zadymieniu? Czy może są jakieś zasady określające jak w ogóle dosypywać KBr do tak starych filmów?
Magazynuję wiedzę i filmy
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Swemy były same w sobie kontrastowe, więc dodanie bromku jest problematyczne w celu ograniczenia ich ewentualnego zadymienia. 20 lat dla filmu niskoczułego jest chyba do "przełknięcia". Niedawno obrabiałem ORWO NP 22 z terminem do 1991 r (podobnie ORWO NP 55) i zadymienie wcale nie przytłaczało. Nawet nie ograniczałem nastawu czułości. Najpierw proponowałbym naświetlić jedną rolkę na próbę. Kilka klatek naświetlonych jak 25 ASA, i następne 32, 50 i 64 ASA. Wywołaj normalnie: Hydrofen 1:1=9/11min, D-76=10 min, Rodinal 1:50=10/12 min (w czym tam masz). I wtedy ocenisz czy trzeba ratować się bromkiem, czy nie. Według mnie nie trzeba :-)
Lux mea lex
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5624
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

mam swiemę foto 64. strasznie zadymiona, 2g na 500ml wywoływacza poprawia sprawę.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik dobrze gada, trzeba sprawdzić. Foto 64 lub jego starsza odmiana Foto 65, były do Polski sprowadzane dwoma kanałami. Jeden legalny poprzez FOTON i przez prywatny import handlowców zza Buga. Ten drugi miał spore szanse zadymić się leżąc na targowiskowych stolikach w pełnym słońcu. Poza tym, już sam wiek daje prawdopodobieństwo "leżakowania" filmu w mało odpowiednich miejscach.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5624
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

ja mam z trzeciego kanału. mój ojciec przywiózł prywatnie kilkadziesiąt rolek w 1991 r. film leżał w barku, raczej nienarażony na jakieś zdecydowane przegrzanie.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

ale opary przeróżne mogły na emulsję wpłynąć,np.uszlachetnić ją ;-)
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

podam swoje doświadczenie ze Svemą. ładunki nocne, tj zwinięte w rolkę i owinięte czarnym papierem- zadymienie niewielkie, OGROMNA strata czułości. Mam wrażenie, że z tych 19 DIN ostało się 11-12. Termin do 1994, ORWO np22 leżący obok, zbliżony termin, 120tka- strata czułości 1-2DIN, zadymienie niewielkie. Teraz mam jedną rolkę kasetkowaną, zawiniętą w hermetyczną folię, leżącą sobie w szafie od wielu lat- zobaczę, co wyjdzie.
Podsumowując:
-jeśli to ładunki bez szpuli, luźnie zwoje owinięte w czarny papier- traktuj jak 12-13 DIN
-jeśli to kasetki zapakowane hermetycznie- świeć jak 13-14DIN. Wydaje mi się, że wtedy traci mniej.
Awatar użytkownika
Pikusław
-#
Posty: 331
Rejestracja: 12 sty 2012, 16:56
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Pikusław »

Dziękuje Panowie za podpowiedzi, dziś dostałem ten towar, jeśli jutro zaświeci słońce to przetestuję.
Magazynuję wiedzę i filmy
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
Lokalizacja: Staszów

Przeterminowana Svema FN64

Post autor: Jasiek Matacz »

Panowie, wie ktoś jak świecić Sveme FOTO 125? Jakieś propozycje? Może coś koło 50-64ISO?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10327
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Przeterminowana Svema FN64

Post autor: J.A. »

Loteria. Im wyższa czułość nominalna, tym szybszy i większy jej spadek.
A wszystko i tak zależy od tego jak materiał był przechowywany. Bez testu nie będzie nic wiadomo.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Przeterminowana Svema FN64

Post autor: technik219 »

No to wal na 50 ASA. Ile to ma lat po terminie? Na pewno nie mniej niż 20. Licząc po 3 DIN na 10 lat, to i tak nawet za optymistycznie. Może to być nawet 25-40 ASA.
Proponuję wywoływacz A-49 w rozcieńczeniu 1:2, czas 22 min/20 stopni. Wołałem tak ORWO NP 20 z terminem do 1991 roku przechowywane w szufladzie biurka zakładu foto i było bardzo ładnie (naświetlane na 50 ASA). Ostatni film z tej partii wywołałem w zeszłym roku jesienią.
Lux mea lex
ODPOWIEDZ