Problem z "shutterem Copal 0" do NIKKORA SW 65MM f
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
-
- -#
- Posty: 29
- Rejestracja: 17 lis 2010, 01:08
- Lokalizacja: łódź
Problem z "shutterem Copal 0" do NIKKORA SW 65MM f
Witam wszystkich
Mam następujący problem, posiadam obiektyw „Nikon Nikkor SW 65mm f/4” ale z popsutym „shutterem Copal 0”.
Czy może zna ktoś dobry zakład napraw tego typu sprzętu?
A jeżeli zdecyduję się dokupić shutter do tych szkieł, to czy każdy „Copal 0” będzie pasował do tego obiektywu? Sam nowy shutter jest drogi, tańszą opcją wydaje mi się kupienie go z innym obiektywem. Czy jest coś na co powinnam zwrócić szczególną uwagę przy takim zakupie?
Pozdrawiam serdecznie
Samosia
Mam następujący problem, posiadam obiektyw „Nikon Nikkor SW 65mm f/4” ale z popsutym „shutterem Copal 0”.
Czy może zna ktoś dobry zakład napraw tego typu sprzętu?
A jeżeli zdecyduję się dokupić shutter do tych szkieł, to czy każdy „Copal 0” będzie pasował do tego obiektywu? Sam nowy shutter jest drogi, tańszą opcją wydaje mi się kupienie go z innym obiektywem. Czy jest coś na co powinnam zwrócić szczególną uwagę przy takim zakupie?
Pozdrawiam serdecznie
Samosia
Cześć, Sylwester Gecyngier w Warszawie na Lubartowskiego 22 635 77 78 (koło Intraco I niedaleko Dworca Gdańskiego).
Każdy Copal O będzie pasował ale trzeba będzie zmienić stalowanie przesłon, bo na pewno nie będą się zgadzały, jeśli migawka była z innym obiektywem. Poza tym migawki często chodzą drożej niż komplety. Taniej wyjdzie naprawa. Jeśli zdezydujesz się na zakup migawki to zwróć uwagę czy nie jest to Copal 0 press (samonaciągająca się), no chyba, że taką wolisz. Ja miałem jeden obiektyw z Copal Press i pozbyłem się go ze względu na ciągłe pomyłki i niechciane ekspozycje, zwłaszcza po zmianie obiektywu z "normalną" migawką.
Każdy Copal O będzie pasował ale trzeba będzie zmienić stalowanie przesłon, bo na pewno nie będą się zgadzały, jeśli migawka była z innym obiektywem. Poza tym migawki często chodzą drożej niż komplety. Taniej wyjdzie naprawa. Jeśli zdezydujesz się na zakup migawki to zwróć uwagę czy nie jest to Copal 0 press (samonaciągająca się), no chyba, że taką wolisz. Ja miałem jeden obiektyw z Copal Press i pozbyłem się go ze względu na ciągłe pomyłki i niechciane ekspozycje, zwłaszcza po zmianie obiektywu z "normalną" migawką.
Technikardan + mała szklarnia
-
- -#
- Posty: 29
- Rejestracja: 17 lis 2010, 01:08
- Lokalizacja: łódź
Przemur - migawka jest na bank uszkodzona. Listki przesłony nie zwierają się i jak potrząsnąć tym shutterem to latają luźno. Pewnie jakaś sprężynka jest zerwana?
Linhof – Fajnie, że wspomniałeś mi o tym „press”, bo do tej pory nie wiedziałam, że takie coś istnieje. Wielkie dzięki za namiar, pokażę fachowcowi i zobaczymy na ile wyceni naprawę?
Czy mógłbyś mi tak w kilku słowach wyjaśnić o co chodzi z tym „stalowaniem przesłon”? Pierwszy raz o tym słyszę. A ciekawi mnie to wyjątkowo, ponieważ mam aparat HORSEMAN VH-R i właśnie oczekuję na dosłanie obiektywu Horseman Profesional Topcor 75mm na „Seiko – SLV Copal 0” i tak się zastanawiam, czy może dałoby radę wkręcić tego „Nikkora 65mm” w tę migawkę? W ogóle zastanawiam się, czy ten Nikkor wejdzie mi w Horsemana? Czy nie będzie obijał się o matówkę? Pewnie będzie potrzebna jakaś specjalna płytka pod obiektyw? Spekuluję, bo obiektyw zostawiłam latem u dziadka i nie mam go akurat pod ręką by sprawdzić.
Ta migawka w 75mm jest taka sama jak w tym obiektywie:
http://www.ebay.com/itm/Horseman-Super- ... 8142009%26
Linhof – Fajnie, że wspomniałeś mi o tym „press”, bo do tej pory nie wiedziałam, że takie coś istnieje. Wielkie dzięki za namiar, pokażę fachowcowi i zobaczymy na ile wyceni naprawę?
Czy mógłbyś mi tak w kilku słowach wyjaśnić o co chodzi z tym „stalowaniem przesłon”? Pierwszy raz o tym słyszę. A ciekawi mnie to wyjątkowo, ponieważ mam aparat HORSEMAN VH-R i właśnie oczekuję na dosłanie obiektywu Horseman Profesional Topcor 75mm na „Seiko – SLV Copal 0” i tak się zastanawiam, czy może dałoby radę wkręcić tego „Nikkora 65mm” w tę migawkę? W ogóle zastanawiam się, czy ten Nikkor wejdzie mi w Horsemana? Czy nie będzie obijał się o matówkę? Pewnie będzie potrzebna jakaś specjalna płytka pod obiektyw? Spekuluję, bo obiektyw zostawiłam latem u dziadka i nie mam go akurat pod ręką by sprawdzić.
Ta migawka w 75mm jest taka sama jak w tym obiektywie:
http://www.ebay.com/itm/Horseman-Super- ... 8142009%26
Na migawce przykręcona jest skala przesłon. Jest ona dostosowana (stalowana) do konkretnego obiektywu. Jeśli wymieniasz obiektyw, wtedy konkretna wartość przesłony będzie w innym miejscu, albo inaczej, jeśli chcesz mieć np. przesłonę 32 i ustawisz to wg, zamontowanej skali na migawce, ale przykręcisz inny obiektyw to to już nie będzie 32, a np. 32 i pół przesłony, chyba, że obiektywy miały tą samą ogniskową i zbliżony maksymalny otwór (czyli maksymalny otwór przesłony jest równy lub mniejszy od wartośći przewidzianej przez producenta obiektywu (są obiektywy dostosowane do przesłon 2,8 ,lub 4, lub 4,5, lub, 5,6 lub, 8 w tym zakresie ogniskowych).
Prawdopodobnie do 65 ogniskowej będziesz potrzebowała zagłębionego lensboardu, bo nie zostrzy Ci na nieskończoność (skończy się zakres regulacji ostrości).
Nota bene, jeśli obiektyw uderzyłby w matówkę w Horsemanie, to uderzyłby w każdym innym aparacie.
Lensboard w Horsemanie to 80x80. Zmierz średnicę mniejszej soczewki, czy jest w stanie przejść i tyle (ten Nikkor kryje 4x5 cala).
Prawdopodobnie do 65 ogniskowej będziesz potrzebowała zagłębionego lensboardu, bo nie zostrzy Ci na nieskończoność (skończy się zakres regulacji ostrości).
Nota bene, jeśli obiektyw uderzyłby w matówkę w Horsemanie, to uderzyłby w każdym innym aparacie.
Lensboard w Horsemanie to 80x80. Zmierz średnicę mniejszej soczewki, czy jest w stanie przejść i tyle (ten Nikkor kryje 4x5 cala).
Technikardan + mała szklarnia
Przysłony czy migawki? Jeśli przysłony - być może wyleciał bolec z jednego z listków. Przy odrobinie szczęścia do naprawienia samemu w 5 minut. :)zosia.samosia pisze:Przemur - migawka jest na bank uszkodzona. Listki przesłony nie zwierają się i jak potrząsnąć tym shutterem to latają luźno. Pewnie jakaś sprężynka jest zerwana?
-
- -#
- Posty: 29
- Rejestracja: 17 lis 2010, 01:08
- Lokalizacja: łódź
Dzięki za ten mini wykładzik Linhof. Teraz już wiem, że nie będę wsadzać tego Nikkora na migawkę od Topcora. Musiałabym rozstroić sobie przesłonę od 75mm, a za takie rzeczy wolę się nie brać. Tak z ciekawości zapytam, czy to dostosowanie (stalowanie) do konkretnego obiektywu robi się samemu, czy zanosi do jakiegoś specjalisty? Pytam na wypadek gdybym miała dokupić jakiś używany „Copal 0” od innego obiektywu, albo i nowy (bo w przypadku nowego też chyba trzeba stalować?).
Masz rację z tym zagłębionym lens boardem. Teraz sobie przypomniałam, że zamocowałam go kiedyś na „prostej” płytce (jakiejś z Chin) dedykowanej dla Horsemana i faktycznie nie ostrzył – ale mało brakowało. Pytanie tylko na jakiej płytce go posadzić? To może być problem. Tak jak powiedziałeś płytka do Horsemana ma wymiar 80mm x 80mm, a średnica otworu w przednim standardzie wynosi 65mm - i to właśnie może być za mało. Obiektyw sam wchodzi w kamerkę, ale gdy będzie na płytce z wklęśnięciem, pewnie już nie wejdzie. :(
Przemur – jest nadzieja, może da się ten shutter jeszcze naprawić. Gdyż latają w nim właśnie listki przesłony. Obawiam się jednak, że dla mnie to zbyt skomplikowana operacja techniczna. Boję się rozkręcać (nigdy tego nie robiłam) takie małe, precyzyjne mechaniczne rzeczy. Zawsze mam lęk, że po rozkręceniu wystrzelą mi z tego jakieś sprężynki i nie będę wiedziała, gdzie je z powrotem umieścić.
Czy jeżeli to ten bolec jednego z listków, to dam radę sama (czyli laik) to naprawić?
Masz rację z tym zagłębionym lens boardem. Teraz sobie przypomniałam, że zamocowałam go kiedyś na „prostej” płytce (jakiejś z Chin) dedykowanej dla Horsemana i faktycznie nie ostrzył – ale mało brakowało. Pytanie tylko na jakiej płytce go posadzić? To może być problem. Tak jak powiedziałeś płytka do Horsemana ma wymiar 80mm x 80mm, a średnica otworu w przednim standardzie wynosi 65mm - i to właśnie może być za mało. Obiektyw sam wchodzi w kamerkę, ale gdy będzie na płytce z wklęśnięciem, pewnie już nie wejdzie. :(
Przemur – jest nadzieja, może da się ten shutter jeszcze naprawić. Gdyż latają w nim właśnie listki przesłony. Obawiam się jednak, że dla mnie to zbyt skomplikowana operacja techniczna. Boję się rozkręcać (nigdy tego nie robiłam) takie małe, precyzyjne mechaniczne rzeczy. Zawsze mam lęk, że po rozkręceniu wystrzelą mi z tego jakieś sprężynki i nie będę wiedziała, gdzie je z powrotem umieścić.
Czy jeżeli to ten bolec jednego z listków, to dam radę sama (czyli laik) to naprawić?
Trzeba wykrecic tylnia i przednia czesc obiektywu z migawki i dostajesz dostep do listków przysłony. Przy odrobinie szczęścia wystarczy jeden z nich lekko pociągnąć, tak aby bolec wskoczył na swoje miejsce. Mi się tak zdarzyło w jednym z obiektywów (po długiej lotniczej podróży i pewnie niezbyt delikatnym traktowaniu paczki przez kuriera). Nie jest to nic skomplikowanego.zosia.samosia pisze: Przemur – jest nadzieja, może da się ten shutter jeszcze naprawić. Gdyż latają w nim właśnie listki przesłony. Obawiam się jednak, że dla mnie to zbyt skomplikowana operacja techniczna. Boję się rozkręcać (nigdy tego nie robiłam) takie małe, precyzyjne mechaniczne rzeczy. Zawsze mam lęk, że po rozkręceniu wystrzelą mi z tego jakieś sprężynki i nie będę wiedziała, gdzie je z powrotem umieścić.
Czy jeżeli to ten bolec jednego z listków, to dam radę sama (czyli laik) to naprawić?
Oczywiscie, jak sie boisz, to pierwszy lepszy spec zrobi to niewielkim kosztem (i zwerfyfikuje czy to cos tak trywialnego, czy problem lezy glebiej) :)
Poczytałem trochę i.... Horseman nie produkował zagłębionych lensboardów 80x80. Jedyne co jest dostępne, to lensboardy niezależnych producentów, natomiast przy średnicy otworu 65 mm pewnie trzeba będzie migawkę modyfikować (sterowanie czasem i przesłoną) bo pokrętła po prostu nie wejdą. Szczerze, to pozbyłbym się go (obiektywu) i, jeśli zależy Ci na tej ogniskowej (65 mm), to poszukałbym obiektywów dedykowanych (niestety ze światem 8) do tego aparatu. Ewentualnie przeróbka przedniego standardu celem zamontowania zagłębionego lensboardu od 4x5 (po przeróbce). Może być tylko wtedy kłopot ze światłoszczelnoością normalnych lensboadów z innymi obiektywami.zosia.samosia pisze:Masz rację z tym zagłębionym lens boardem. Teraz sobie przypomniałam, że zamocowałam go kiedyś na „prostej” płytce (jakiejś z Chin) dedykowanej dla Horsemana i faktycznie nie ostrzył – ale mało brakowało. Pytanie tylko na jakiej płytce go posadzić? To może być problem. Tak jak powiedziałeś płytka do Horsemana ma wymiar 80mm x 80mm, a średnica otworu w przednim standardzie wynosi 65mm - i to właśnie może być za mało. Obiektyw sam wchodzi w kamerkę, ale gdy będzie na płytce z wklęśnięciem, pewnie już nie wejdzie. :(
Technikardan + mała szklarnia
-
- -#
- Posty: 29
- Rejestracja: 17 lis 2010, 01:08
- Lokalizacja: łódź
Niektóre lens boardy Horsmana VH-R mają delikatne wklęśnięcie (takie na 1cm). Np.: “Horseman Super Topcor 65mm”, “Horseman Tokyo Kogaku P.W. 65”… Zastanawiam się, czy gdybym zdobyła taką płytkę od któregoś z tych obiektywów, to może udałoby mi się do niej zamontować jakiś obiektyw szerokokątny o węższym pierścieniu migawki niż ten mój Copal 0. Może zmieściłby się np. „Schneider- Kreuznach TECHNIKA Super- Angulon 1:8/65”?
http://www.google.pl/imgres?sa=X&hl=pl& ... 120&ty=100
Do tej pory używałam “Horseman Tokyo Kogaku P.W. 65” (chociaż nie jest dedykowany do tego mojego konkretnego modelu kamerki). Świetnie nadaje się do cz-b portretów w ujęciu do kolan, z szeroko pokazanym tłem, ponieważ miękko rysuje i kryje równo całą płaszczyznę klatki.
Teraz jednak chciałabym pobawić się w kolorze i potrzebuję czegoś super ostro rysującego i oddającego kolory podobnie jak ten mój popsuty Nikkor 65 SW. A ideałem dla mnie jest odwzorowanie barw jakie dają obiektywy do Mamyia 7II.
Nie wiem nic o tym „Schneider- Kreuznach TECHNIKA Super- Angulon 1:8/65” więc jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenia z tym obiektywem, albo pomysł na inny 65mm (albo węższy) obiektyw o wąskim pierścieniu przysłon, to poproszę o informacje.
Ogólnie zastanawiam się jak ten „Schneider- Kreuznach TECHNIKA Super- Angulon 1:8/65” ma się pod względem ostrości i odwzorowani barwy do „Nikon Nikkor SW 65mm f/4”?
P.S. Już przy ogniskowej 75mm nie ma problemów z zainstalowaniem nawet i wielkich obiektywów do Horsemana VH-R. Jeżeli wierzyć użytkownikowi tego forum:
http://www.apug.org/forums/forum51/1037 ... amera.html
Ponoć „Oren Grad”, podpiął do swojego VH-R obiektyw „75mm f/6.8 Rodenstock Grandagon-N” i wszystko pięknie działa. :)
http://www.google.pl/imgres?sa=X&hl=pl& ... 120&ty=100
Do tej pory używałam “Horseman Tokyo Kogaku P.W. 65” (chociaż nie jest dedykowany do tego mojego konkretnego modelu kamerki). Świetnie nadaje się do cz-b portretów w ujęciu do kolan, z szeroko pokazanym tłem, ponieważ miękko rysuje i kryje równo całą płaszczyznę klatki.
Teraz jednak chciałabym pobawić się w kolorze i potrzebuję czegoś super ostro rysującego i oddającego kolory podobnie jak ten mój popsuty Nikkor 65 SW. A ideałem dla mnie jest odwzorowanie barw jakie dają obiektywy do Mamyia 7II.
Nie wiem nic o tym „Schneider- Kreuznach TECHNIKA Super- Angulon 1:8/65” więc jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenia z tym obiektywem, albo pomysł na inny 65mm (albo węższy) obiektyw o wąskim pierścieniu przysłon, to poproszę o informacje.
Ogólnie zastanawiam się jak ten „Schneider- Kreuznach TECHNIKA Super- Angulon 1:8/65” ma się pod względem ostrości i odwzorowani barwy do „Nikon Nikkor SW 65mm f/4”?
P.S. Już przy ogniskowej 75mm nie ma problemów z zainstalowaniem nawet i wielkich obiektywów do Horsemana VH-R. Jeżeli wierzyć użytkownikowi tego forum:
http://www.apug.org/forums/forum51/1037 ... amera.html
Ponoć „Oren Grad”, podpiął do swojego VH-R obiektyw „75mm f/6.8 Rodenstock Grandagon-N” i wszystko pięknie działa. :)
-
- -#
- Posty: 29
- Rejestracja: 17 lis 2010, 01:08
- Lokalizacja: łódź