Oprawa Fotografii - wątek (mam nadzieję) vademecum

Jak pokazac fotografie? Albumy, Passe partout, podklejanie zdjęc, prezentacje i strony www

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Oprawa Fotografii - wątek (mam nadzieję) vademecum

Post autor: ostrygad »

Witajcie


Mam nadzieję, że wątek wypali i stanie się wartościowym zbiorem uwag i porad, dla żółtodzioba takiego jak ja (i nie tylko).

Przymierzam się do oprawienie i powieszenia moich fotografii. Chcę to zrobić w maksymalnej zgodzie ze sztuką i własnym smakiem. Skłamał bym mówiąc, że nie będzie kompromisów. Nie mniej jestem świadomy, że przyzwoitej jakości, bezpieczne materiały muszą kosztować.

Pytanie do Was:

Pasowanie odcienia passe-partout (w dalszej części dla uproszczenia będę posługiwał się skrótem "P-P") do odcienia nienaświetlonego, wywołanego i utrwalonego papieru (czyli po prostu marginesu). Przykład na foto poniżej.

Obrazek

Metodą prób i błędów znalazłem kombinację papieru i wywoływacza który daje efekt końcowy odpowiadający moim założeniom. W tym przypadku jest to ciepłotonowy baryt potraktowany neutralnym w odcieniu wywoływaczem pozytywowym. Efekt to delikatnie ocieplone tony + kremowe podłoże.

Bardzo podoba mi się kiedy "goły" papier, (czyli nienaświetlony margines) jest również wystawiony na ekspozycję spod P-P. Dokładnie jak na zdjęciu poniżej:

Obrazek

W tym przykładzie wziąłem P-P o bieli jasnej, zimnej , niebiesko-białej. W mojej ocenie odcień takiego P-P nie pasuje do odcieni fotografii.

A więc Koleżanki i Koledzy - jak pasować odcień P-P do odcieni fotografii ? Opcji jest kilka:

- na styk ( odcień marginesu fotografii przechodzi płynnie w odcień P-P)
- P-P o zimnym odcieniu do ciepłotonowego papieru
- P-P o ciepłym odcieniu do zimnotonowego papieru
- wiele innych o których nie wiem lub które nie przychodzą mi teraz do głowy.

Piszcie i dzielcie się !

dzięki !
Kuba
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

ostrygad pisze:żółtodzioba takiego jak ja
I ja.
ostrygad pisze:Bardzo podoba mi się kiedy "goły" papier, (czyli nienaświetlony margines) jest również wystawiony na ekspozycję spod P-P.
A nie po to daje się p-p by go własnie zakryć? Problemów z marginesem może być sporo, winkle nie do końca proste, odcięcie obraz-papier nie do końca ostre, jakiś fragment bieli obrazu identycznie biały z marginesem (to nie zawsze jest błąd) itd.
ostrygad pisze:- na styk ( odcień marginesu fotografii przechodzi płynnie w odcień P-P)
To jest najbliższe mojemu poczuciu estetyki. Odcień p-p zgodny z odcieniem fotografii. I nie koniecznie jasne, jak najbardziej może być ciemne lub pośrednie, byle obraz i p-p ze soba nei kontrastowały.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Nie wiem jaki jest sens i cel pokazywania w wycięciu P-P kawałka ramki spod maskownicy? Rozumiem, że bywają na tym marginesie jakieś adnotacje autora (np. tytuł, sygnatura) i trzeba je też pokazać, bo są częścią dzieła. Ale pusty margines? I sam, Kolego, widzisz jakie problemy się w związku z tym pojawiają. Widziałem zdjęcia oprawiane i tak, i tak. Ujdzie to gdy P-P jest w odcieniu białego (osobiście nie uznaję żadnych tam "ecru", beżów, chłodnych-ciepłych tylko neutralną biel), ale spróbuj tak oprawić w P-P czarne. Wyjdzie jak z "demotywatorów" ;-)
Lux mea lex
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 14:24
Lokalizacja: lodz

Post autor: sejmajnejm »

pokazywanie marginesu (a w zasadzie krawędzi odbitki) może mieć sens gdy masz super cenną odbitkę i nie chcesz aby stykała się z P-P. Drugi powód to właśnie podpis na marginesie na froncie.
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

...dla dobra rozmowy przyjmijmy, że pokazanie marginesu będzie mi niezbędne do złożenie eleganckiej sygnatury. Jak się sprawy mają z rozmiarem/formatem owego paseczka pozostawionego na potrzeby złożenia podpisu ? Inaczej mówiąc - ile go pokazać ? Czy są specjalne wzory ( tak jak do wycinania P-P) ?
jerezano
-#
Posty: 495
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Jeśli margines pod PP to wydaje mi się, że korzystniej fachowo nakleić (na ciepło) przyciętą odbitkę bez marginesu i wtedy dociąć PP tak, żeby było widać margines. Z tym, że będzie to margines tektury, na której nakleisz zdjęcie. Wymaga to niestety prasy. Przymierzam się do takiej oprawy, mam już żelazko i papier klejący, ale nie mam jeszcze prasy...
Tu pan pokazuje wszystko ;)

https://www.youtube.com/watch?v=ynMeUGFg3y4
ajsikel
-#
Posty: 312
Rejestracja: 01 gru 2008, 01:30
Kontakt:

Post autor: ajsikel »

pokazywanie marginesu, marginesu z czarną ramką full frame lub pokazywanie niczego wydaje sie być kwestią prawie calkowicie subiektywną ale powinno byc wg mnie wykonywane konsekwentnie. W koncu to tez jest `styl` ktory definiuje autora.
Ja w przeciwienstwie do czystej bieli preferuję cream white oraz porcelaine white , nie gładka powierzchnia ale o delikatnej strukturze płótna.
Powyższa kolorystyka wpasowuje sie w odbitki litowe które wykonuje a w wiekszości są one w odcieniach/tonacjach cieplejszych.
Załączniki
11402278_1456052491357248_8636945081971842236_o.jpg
https://www.instagram.com/zone_lll/
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

ajsikel pisze:Powyższa kolorystyka wpasowuje sie w odbitki litowe które wykonuje a w wiekszości są one w odcieniach/tonacjach cieplejszych.
Cóż kwestia gustu, jednak myślę, że zastosowanie P-P neutralnie białego lepiej podkreśli ciepłą tonalność powiększenia, bo oko będzie miało odniesienie. Wstawienie ciepłotonowego zdjęcia w "ciepłe" P-P powoduje złudzenie obniżonej temperatury barwowej oświetlenia i oko (właściwie - mózg oglądającego)podciągając ciepłą biel P-P do bieli neutralnej automatycznie obetnie część tej ciepłotonalności powiększeniu. Kartka papieru zawsze będzie dla oglądającego biała bez względu na to czy ogląda ją w świetle dziennym, sztucznym czy wręcz przy świecy. Tu działa "WB auto" ;-)
Ale każdy robi jak lubi. Także pod względem doboru tekstury kartonu na P-P. Nie podejmuję się wobec tego dyskusji, a jedynie wyraziłem mój osobisty pogląd.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:barwowej oświetlenia i oko (właściwie - mózg oglądającego)podciągając ciepłą biel P-P do bieli neutralnej automatycznie obetnie część tej ciepłotonalności powiększeniu. Kartka papieru zawsze będzie dla oglądającego biała bez względu na to czy ogląda ją w świetle dziennym, sztucznym czy wręcz przy świecy. Tu działa "WB auto"
Nie do końca. Nawet w zupełnej ciemności, rzutując światło powiększalnika na deskę "widzimy" odcienie. I nie mówię tu o 150M, tylko o sporo mniejszych wartościach. A w przypadku gdy całe pomieszczenie jest oświetlone, to ciepły ton grafiki i P-P będzie jak najbardziej widziany.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Nie mówiłem o sytuacjach ekstremalnych ;-) Na wystawach jest przeważnie oświetlenie halogenowe, czyli ciepłe. Może teraz lepsze galerie inwestują powoli w oświetlenie "dzienne", ale nie jest to jeszcze powszechne. W takim oświetleniu tak drobne niuanse odcieni zazwyczaj nikną.
Przypomina mi się wątek ze "Sprawy Gorgonowej", w którym Axer (Bardini) roztrząsa przed sądem sprawy postrzegania koloru w zależności od oświetlenia...
Ale nie spierajmy się. To podlega indywidualnej ocenie, no i nie ma w dodatku pewności, że każdy człowiek jednakowo odbiera wrażenia barwne. Są tacy co pierwszą różnicę dostrzegają pomiędzy cytrynowym-żółtym a bielą, a są tacy co widzą ją już pomiędzy "white" a "porcelain white" ;-)
Lux mea lex
ajsikel
-#
Posty: 312
Rejestracja: 01 gru 2008, 01:30
Kontakt:

Post autor: ajsikel »

technik219 pisze:
ajsikel pisze: Nie podejmuję się wobec tego dyskusji, a jedynie wyraziłem mój osobisty pogląd.
jak najbardziej ja tez.
w sumie kazdy z nas:)
pozdr
https://www.instagram.com/zone_lll/
lity bromoleje czarne białe i takie inne ...
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

...no dobrze Koledzy, a jak sprawa wygląda z zastosowaniem konkretnych okienek w P-P , no i samego formatu kartonu ? Posłużę się przykładem. Format papieru 30x40cm. Rozmiar obrazu na tym papierze 26x36cm (obie wartości są przykładowe).

Zdaję sobie sprawę, że tutaj również nie ma idealnych wytycznych, ale chciałbym od czegoś zacząć - mieć punkt zaczepienia od którego wyjdę i dopracuję oprawę pod siebie.

Więc biorąc na warsztat przykładową odbitkę o parametrach jak powyżej, jaki proponujecie format "całego P-P" oraz jaki format okienka (wariant 1: okienko eksponuje cały obraz + marginesy. Wariant 2: okienko zachodzi na obraz) ?


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
jerezano pisze:Jeśli margines pod PP to wydaje mi się, że korzystniej fachowo nakleić (na ciepło)
dzięki. Widziałem , czytałem, ale ponieważ jest wiele problemów technicznych wynikających ze sposobu oprawy który proponujesz , chciałbym abyśmy skupili się póki co na "zwykłym podklejaniu".
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1039
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Do odbitek na ścianę w mieszkaniu (czyli oglądanych z bliska) dawałem zawsze passepartout o stałej szerokości 6-8cm - bez względu na rozmiar zdjęcia. Ale u mnie okienko zawsze zachodziło na obraz - wolę mieć jednolitą przestrzeń między obrazem a ramą.
ODPOWIEDZ