Długi czs naświetlania negatywu?

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Sebastian
-#
Posty: 33
Rejestracja: 28 lut 2007, 21:19
Lokalizacja: Manchester

Długi czs naświetlania negatywu?

Post autor: Sebastian »

Mam taki dylemat, używając slajdu o ISO64 światłomież pokazał mi dla f11 60s i to jego maks pomiaru (60s), zastanawiam się jaki będzie prawidłowy czs dla f22? jak dokonać prawidłowego przeliczenia czsu do naświetlenia.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

teoretycznie, bez uwzględniania efektu Schwarzschilda to będzie 240s, bo przysłona się zmniejsza cztery razy.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

W/g mnie jeśli jest f=11, t=60
to idziemy: f=11 > f=16 > f=22,
oraz czas: t=60 > t=120 > t=240,
czyli dla f=22, otrzymujemy t=240sekund
ala efekt Schwarzschilda wszystko popsuje!
Awatar użytkownika
ku6i
VIP
Posty: 409
Rejestracja: 02 mar 2007, 14:21

Post autor: ku6i »

Zacznijmy od tego, że już nawet przy tych 60s pan Schwarzschild wszystko psuje. Maksymalny czas odpornościn na efekt Schw. jaki widziałem to 10s (Kodak Profoto 100)
Sebastian
-#
Posty: 33
Rejestracja: 28 lut 2007, 21:19
Lokalizacja: Manchester

Post autor: Sebastian »

na pierścieniu Zeissa do hasselblada dla f11/t60, f16/125 i koniec, zaglądne na pomysł tego Schwarzschilda, dlaczego tak niechętnie o nim piszecie?
Awatar użytkownika
ku6i
VIP
Posty: 409
Rejestracja: 02 mar 2007, 14:21

Post autor: ku6i »

Na wiki jest to dobrze opisane, więc po co się powtarzać?
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Większość materiałów cz-b ma najdłuższy czas, bez efektu Schwarzschilda, to 0,5 sekundy, powyżej tego już trzeba korygować.
Efekt Schwarzschilda - to pozorna zmiana czułości filmu podczas zbyt długiego lub krótkiego czasu naświetlania.
Awatar użytkownika
vidman
-#
Posty: 244
Rejestracja: 28 lut 2007, 22:33
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: vidman »

Tu jest ciekawy grafów kilka:
http://silvergrain.org/Photo-Tech/reciprocity.html
Szczególnie przydatny w praktyce jest "Figure. 7"
Mówiąc na skróty Fuji Acros to najlepszy wybór przy długich czasach.
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!

"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Jeśli robicie na ILFORD to tu znajdziecie tabelkę dla efektu "S" (str 2, MAKING LONG EXPOSURES):
www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006216115141521.pdf
Ilford ma tę zaletę, że efekt "S" jest taki sam dla wszystkich jego filmów.
Awatar użytkownika
iczek
-#
Posty: 26
Rejestracja: 27 gru 2007, 23:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: iczek »

Podaj rodzaj filmu i przede wszystkim wyjasnij czy pomiar taki uzyskales bo sie skonczyla skala swiatlomierza, czy rzeczywiscie taka wartosc gwarantowala dobre naswietlenie, bo z Twojego postu nie wynika to wprost.

Szperajac w sieci znajdziesz korekcje dla dlugich czasow (omawiany efekt SS) dla wiekszosci najbardziej popularnych filmów.

To wszystko.

W mojej opinii, stary i sprawdzony Tmax jest najlepszy do dlugich czasów.
Zero problemów doskonale oddanie tonalne.

Fuji Velvia 100F sprawdza sie doskonale przy czasach do 10 minut.
Tutaj tez trzeba wprowadzić korekcje. Odjazd kolorów jest dla mnie zawsze ciekawa niespodzianka i kompletnie sie nie przejmuje niestabilnością barwna przy tak dlugich czasach.
ODPOWIEDZ