Korekcja barw
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Korekcja barw
Witam, mam problem, przyszło mi odbijać na papier barwny film z dziwną maska, maska jest lekko niebiesko-szara, nie pomarańczowa i tu kłopot, bo jak dobijam z zwykłych negatywów, to potrafię bez problemu robić korektę, za to na tym ni ch**a nie da się, korekta wstępna papieru to 30:140:00, do maskowanych nie stosuje jej, tylko zazwyczaj dodaję purpury ok, 30-70 za to tu stosując korektę wstępną nie mam jak zniwelować purpury, bo brakuje mi takiego filtra na skali, używam głowicy filtrującej krokus PZO, a papier to fotoncolor 10. Wiem ze to stary papier, ale wychodzi w miarę przyzwoicie z negatywów maskowanych, poraźcie coś, negatyw do jakiś Rollei CR 200
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
1. prawidłowa maska nigdy nie jest niebiesko szara.
2. Rollei CR 200 to slajd. Jeśli masz obraz negatywowy, to znaczy, że został on skrosowany.
3. Tzw. korekcja wstępna (zerowa) ma znaczenie wyłącznie przy przechodzeniu na inny papier - przelicza się wtedy na jej podstawie nową wartość naszej korekcji wypracowanej na poprzednim papierze. Poza tym jest dla nas do niczego niepotrzebna.
4. Mając próbkę "czasową" jesteś już w stanie określić dominantę. Zdejmuj zawsze po jednej: najpierw np. purpurę do momentu pojawienia się koloru zielonego. Cofnij filtr purpurowy żeby nie wskoczył zielony i dopiero potem zajmij się drugą dominantą. Papiery Fotoncolor często miały dominantę niebieskozieloną, co bardzo utrudniało ocenę kiedy pojawia się zielony z braku purpury, czy jest to już dominanta niebieskozielona. O tym, że pracuje się na dwóch filtrach, wiesz.
Nie zawracaj sobie głowy korekcją wstępną, tylko rób korekcję jak wyżej. Możesz zrobić od razu kilka próbek, np. co 10. Jak np. purpura zejdzie i przeleci Ci w zielony na próbce 00 70 00, to robisz dodatkowe próbki: 00 65 00. Potem walczysz z cyjanem tak samo, aż pojawi się czerwień. Ze skrosowanego slajdu nie uzyskasz prawidłowych kolorów.
2. Rollei CR 200 to slajd. Jeśli masz obraz negatywowy, to znaczy, że został on skrosowany.
3. Tzw. korekcja wstępna (zerowa) ma znaczenie wyłącznie przy przechodzeniu na inny papier - przelicza się wtedy na jej podstawie nową wartość naszej korekcji wypracowanej na poprzednim papierze. Poza tym jest dla nas do niczego niepotrzebna.
4. Mając próbkę "czasową" jesteś już w stanie określić dominantę. Zdejmuj zawsze po jednej: najpierw np. purpurę do momentu pojawienia się koloru zielonego. Cofnij filtr purpurowy żeby nie wskoczył zielony i dopiero potem zajmij się drugą dominantą. Papiery Fotoncolor często miały dominantę niebieskozieloną, co bardzo utrudniało ocenę kiedy pojawia się zielony z braku purpury, czy jest to już dominanta niebieskozielona. O tym, że pracuje się na dwóch filtrach, wiesz.
Nie zawracaj sobie głowy korekcją wstępną, tylko rób korekcję jak wyżej. Możesz zrobić od razu kilka próbek, np. co 10. Jak np. purpura zejdzie i przeleci Ci w zielony na próbce 00 70 00, to robisz dodatkowe próbki: 00 65 00. Potem walczysz z cyjanem tak samo, aż pojawi się czerwień. Ze skrosowanego slajdu nie uzyskasz prawidłowych kolorów.
Lux mea lex
Prawda. Aczkolwiek raz spotkałem się z dziwnym przypadkiem. Dwa takie same filmy (Fuji Superia 200), ale jeden przeterminowany z 5 lat lub więcej, wywołane razem w chemii Tetenala: jeden dał normalną maskę, drugi dał szarawą maskę. Co ciekawe, skany wyszły ok.technik219 pisze:prawidłowa maska nigdy nie jest niebiesko szara.
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
Film jednak był, z oznaczeniem CN 200, nie wiem czemu, wydawało mi się że CR, tak czy inaczej nie da się tego cholerstwa kopiować. Tak fotoncolor to bardzo upierdliwy materiał, wywoływałem to w chemii do C-41, w 20 stopniach, i o tyle o ile przy innych negatywach korekcja wychodziła w miarę poprawnie tak przy braku tej maski nie potrafię sobie poradzić żeby dominanty pozdejmować. Użyłem chemii do C-41 bo wyszedłem z założenia że jeśli TSS można (siarczan N,Ndietylo-p-fenylenodiaminy) można było zastępować śmiało innymi związkami np (siarczanem Nhydroksoetylo,Netylo-p-fenylenodiaminy) to tak samo pójdzie, przecież chodzi jedynie o to żeby doszło do sprzęgnięcia się z związkiem dzięki któremu powstanie barwa. Z tego co wiem to CD-4 w chemii C-41 to siarczan Nhydroksoetylo,Netylo-p-fenylenodiaminy
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
znaczy CN200 - kolorowy negatyw bez maski, wymyślony po to, żeby ułatwić skanowanie? czytałem w internetach, ze ludzie sobie pomagają podczas powiększania go, dodając kawałem czystej maski normalnego filmu kolorowego. może tym tropem warto iść?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
to prawda, ale jak mówią: lepszy rydz, niż nic.technik219 pisze:To półśrodek
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr