Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
chodor
-#
Posty: 57
Rejestracja: 21 cze 2010, 19:28
Lokalizacja: Wrocław

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: chodor »

Kupiłem ostatnio slajd wymieniony w tytule mały obrazek, testowo - na wakacjach robię na przezroczach i szukałem alternatywy dla Sensi 200 Fuji.
Naświetliłem i dałem do wywołania w CEWE. W sumie zawsze daję tam slajdy z wakacji - stosunek jakości do ceny jest dla mnie odpowiedni. Slajd przyszedł do mnie i coś jest nie tak...
Czernie nie są czarne a takie fioletowe nie jest to czysty fiolet, lecz zabrudzony czernią ale nadal fiolet. Oprócz tego na klatkach jest hmm nie wiem jak to opisać "maska" nie jest zauważalna na pierwszy rzut oka ale kolory wydają się jakoś takie bardziej w stronę zielonego?
Gdy położę slajdy Rollei i Fuji na białej kartce to fuji jest klarowna - o wiele jaśniejsza, są parte ciemne i jasne, a rollei jest ciemny bardzo ciemny i nie widać szczegółów zdjęcia. Na ścianie Rollei jest "wyprany" fuji o wiele żywsze i to nawet sensia.
Pytam zatem czym to może być spowodowane? Proces E-6 powinien być jednakowy dla każdego materiału? Wiem już że na te wakacje pakuję fuji, ale w sumie z ciekawości chciałbym wiedzieć co mogło być nie tak.
Nie mam skanów, z reguły nie skanuję, ale postaram się kilka ramek zeskanować i wrzucić.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

To jest specyficzny material.. Ja kupilem dla eksperymentow kilka rolek, poeksperymentowalem... i odpuscilem sobie. Dla mnie ziarno bylo zbyt duze (i takie malo przyjemne), a kolory zbyt brazowawe. Z opisu wnioskuje ze spotkalo cie podobne rozczarowanie co mnie.

Na przyklad (moze nieco ekstremalny - cienie byly wyciagane): http://www.pbase.com/przemur/image/131770713 albo: http://www.pbase.com/przemur/image/131770721 - wolane w E-6 3-bath kit Tetenala. Dla porownania, w tej samer partii, przeterminowana o 25 lat Agfa RS 100, swiecona nominalnie: http://www.pbase.com/przemur/image/131770747
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

To specyficzny material. Daje żółty zafarb blokujący pozostałe barwy - to nie ciepły odcień, tylko zwykły zafarb. Ten materiał już tak ma. Moim zdaniem lepiej już kupić CT Precisę. Rollei wygląda jak przeterminowany ORWOCHROM.
Ostatnio zmieniony 30 maja 2011, 18:51 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:To specyficzny material. Daje żółty zafarb blokujący pozostałe barwy - to nie ciepły odcień, tylko zwykły zafarb. Ten materiał już tak ma. Moim zdaniem lepiej już kupić CT Precisę. Rollei wygląda jak przeterminowany ORWOCHROM.
Siur. To szit a nie slajd. Nie mówiąc już o tym, że przez szczelinę w kasecie ciągnie światło czasem do 2-3 klatki zaświetlając je.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

technik219 pisze:Moim zdaniem lepiej już kupić CT Precisę.
Ta dostępna obecnie w sklepach/allegro/etc. to nic innego jak przebrandowana Fuji Sensia... sprawdzone doświadczalnie. Podobnie jak Agfa APX 100 to Rollei Retro 100 (choc tu akurat do oryginalnego APX-a duuuuzo blizej).
Awatar użytkownika
chodor
-#
Posty: 57
Rejestracja: 21 cze 2010, 19:28
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: chodor »

Nic wieczorem mam nadzieję wrzucę skany.
Co do kolorów to faktycznie taki żółty zafarb pole z rzepakiem wyszło ok, bez rzepaku nie bardzo. Mi też trochę zaświetliło pierwsze klatki, a to nie jest spowodowane podłożem - PET i możliwościami działania jak światłowód tegoż podłoża?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

przemur pisze:Ta dostępna obecnie w sklepach/allegro/etc. to nic innego jak przebrandowana Fuji Sensia...
Fajnie, z Sensią miałem przyjemne doświadczenia,
chodor pisze:a to nie jest spowodowane podłożem - PET i możliwościami działania jak światłowód tegoż podłoża?
dokładnie tak jest.
Lux mea lex
UIMP
-#
Posty: 177
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:32
Lokalizacja: Ustroń
Kontakt:

Post autor: UIMP »

Panowie, odkopuje temat. Tak sobie teraz myślę, że skoro ten slajd wychodzi taki żółty, to może pomogłoby założenie na obiektyw jaśniutkiego filtru niebiesko-fioletowego? Nie znam się, ale tak mi się wydaje.
Pomożecie?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

MOże by pomogło, tylko po co? Skoro on kosztuje ok 20 zł, a Precisę można kupić za 24 zł.
A ten film to prawie na pewno Fuji.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
UIMP
-#
Posty: 177
Rejestracja: 17 mar 2013, 18:32
Lokalizacja: Ustroń
Kontakt:

Post autor: UIMP »

Też można. Ale tak wymyśliłem, że może się da. Nie mam konkretnych zamiarów jeszcze :)
kamodj1
-#
Posty: 6
Rejestracja: 28 gru 2018, 15:01

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: kamodj1 »

Nic z tych rzeczy.

Jeśli masz zafarb to warto spojrzeć na cienie a dokładniej na czarne odcinki celuloidu.
Jesli jest zielonkawy to znaczy że masz zanieczyszczoną chemie.
Jeśli z kolei jest ciemno granatowy to wszystko cacy i zafarb wynika z czegoś innego (np z temp barwowej tego otoczenia)

Zanieczyścić chemie jest łatwo. Wystarczy włożyć termometr do FD a potem nie umyć go i włożyć do CD. Katastrofa gotowa.
To samo jak nie umyjesz dokładnie korexu ze STB i dostanie się do FD czyli innymi słowy zneutralizuje go.
Są też przypadki że coś może dostać się do odbielacza i osłabić go na tyle, że będziesz miał dyskoteke barwną na kliszy.

Najlepiej mieć 3 oddzielne pojemniki na chemie (FD CD BX) i tak samo 3 oddzielne menzurki do nich.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: J.A. »

kamodj1 pisze: 24 sty 2019, 10:58 Najlepiej mieć 3 oddzielne pojemniki na chemie (FD CD BX) i tak samo 3 oddzielne menzurki do nich
A jak zrobić trzy oddzielne koreksy, szpulki itd?
kamodj1 pisze: 24 sty 2019, 10:58 Zanieczyścić chemie jest łatwo. Wystarczy włożyć termometr do FD a potem nie umyć go i włożyć do CD. Katastrofa gotowa
zanieczyszczenie „do przodu” oczywiście w granicach rozsądku, nigdy i w żadnym procesie nie tworzy problemu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zaphod
-#
Posty: 462
Rejestracja: 21 lut 2010, 20:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: zaphod »

Tetenal ostrzega tylko żeby nie zanieczyścić do tyłu - twierdzą że nawet opary CD mogą mogą zrobić z FD bezużyteczną zupę. Sam może mało profesjonalnie używam jednej menzurki i termometru płucząc je tylko między kąpielami i żadnej katastrofy jeszcze nie miałem.
F100 + C33 + 45D + AF10 Super
kamodj1
-#
Posty: 6
Rejestracja: 28 gru 2018, 15:01

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: kamodj1 »

widzę że kilka osób tu odpisało na problem.

U mnie stała się rzecz niespotykana. Otóż chemie mam na 2,5L . Rozrabiam co 500ml bo przeważnie robię ją na max 4 filmy.
Dotychczas było super,kolory jak marzenie. Ale im dłużej stoją sobie luzem (stężone w butelkach) tym bardziej się w mojej opinii psują.
Zacząłem przygodę od Rollei'a 200 CR . Wyszedł bajecznie. Kolory bajka. Potem były jeszcze następne. Nawet w pewnym momencie Velvia mi wpadła w ręce. Kolory też super!
Ostatnio stała się rzecz straszna. Slajdy wyglądają jakby ktoś mocno je przesunął w stronę 7000-8000K . Są mocno za ciepłe.
Stwierdziłem że popełniłem gdzieś błąd przy przygotowywaniu roztworów. Więc wylałem i zrobiłem je ponownie.
Umyłem naczynia, wyparzyłem nawet, w każdym było odpowiednio dużo wody i dopiero w nich przyrządziłem kolejne chemie.
okazało się że wszystko działa jak należy i czerń jest super ale nadal jest problem z kolorem. Biele po prostu są żółte.

Moje domniemania :
- być może zbyt wysoka temperatura wody przy rozlewaniu chemii ?
- może być taka wadliwa seria Rollei'a , bo dotychczas było ok.
- chemia przerachowywana w ilościach poniżej połowy butelki może szybciej się utleniać czyli tracić swoje właściwości.


Chciałbym poznać Wasze opinie na ten temat bo to jest problem którego źródła nie potrafi zidentyfikować.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Slajd Rollei pro CR 200 digibase - czernie nie są czarne

Post autor: J.A. »

kamodj1 pisze: 24 sty 2019, 18:05 Dotychczas było super,kolory jak marzenie
kamodj1 pisze: 24 sty 2019, 18:05 Zacząłem przygodę od Rollei'a 200 CR .
Te dwa zdania to sprzeczność.
kamodj1 pisze: 24 sty 2019, 18:05 Slajdy wyglądają jakby ktoś mocno je przesunął w stronę 7000-8000K . Są mocno za ciepłe.
A tu z kolei nie za ciepłe tylko za zimne.

Jeżeli rzeczywiście miałeś poprawny rezultat z CR 200, to był to przypadek. Jego naturalny wyglæd to żółto-zielone źle wywołane ORWO.
Co do sposobu robienia Colorteca. Po prostu zachowaj sobie stare butelki i w nich przygotuj całe 2,5 litra. Zagazuj wywoływacze i po krzyku. Stan możesz zrobić do jednego większego pojemnika, jemu nic nie ma.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ