Początkujący...
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Początkujący...
Witam!
Załatwiłem sobie wywołanie mojego Ilforda. Niestety osoba, która wywoła mi ten film nie wykonuje odbitek.
Ja dostałem kiedyś w spadku po wujku - fotografie powiększalnik (Opemus 6) i kuwety (plastikowe i metalowe). W związku z tym chciałbym sam zrobić odbitki z tego filmu. Mam miejsce na ciemnię w domu, jest to łazienka z bardzo małymi oknami, z których zaciemnieniem nie będzie problemu. Teraz chciałbym się dowiedzieć, jaki muszę wywoływacz, utrwalacz i papier (ewentualnie osłabiacz i wzmacniacz) kupić. Jak zwykle mam tu listę tego, co mi wydaje się odpowiednie, jednak może być inaczej, ponieważ ja się najzwyczajniej w świecie nie znam ale chciałbym się nauczyć
Więc tak:
utrwalacz - Fomafix P (w proszku)
wywoływacz - Foma Fenal W-14 (w proszku)
papier - Fomaspeed
i dodatki:
Wzmacniacz miedziowy 2M-KW
Osłabiacz równomierny 2M-Kor
Co Wy na to? Dysponuję małym budżetem, w sklepie czarno-biale.pl zapłaciłbym za to 74,10 zł. Jakieś rady, wskazówki, uwagi?
Pozdrawiam
Załatwiłem sobie wywołanie mojego Ilforda. Niestety osoba, która wywoła mi ten film nie wykonuje odbitek.
Ja dostałem kiedyś w spadku po wujku - fotografie powiększalnik (Opemus 6) i kuwety (plastikowe i metalowe). W związku z tym chciałbym sam zrobić odbitki z tego filmu. Mam miejsce na ciemnię w domu, jest to łazienka z bardzo małymi oknami, z których zaciemnieniem nie będzie problemu. Teraz chciałbym się dowiedzieć, jaki muszę wywoływacz, utrwalacz i papier (ewentualnie osłabiacz i wzmacniacz) kupić. Jak zwykle mam tu listę tego, co mi wydaje się odpowiednie, jednak może być inaczej, ponieważ ja się najzwyczajniej w świecie nie znam ale chciałbym się nauczyć
Więc tak:
utrwalacz - Fomafix P (w proszku)
wywoływacz - Foma Fenal W-14 (w proszku)
papier - Fomaspeed
i dodatki:
Wzmacniacz miedziowy 2M-KW
Osłabiacz równomierny 2M-Kor
Co Wy na to? Dysponuję małym budżetem, w sklepie czarno-biale.pl zapłaciłbym za to 74,10 zł. Jakieś rady, wskazówki, uwagi?
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 18 mar 2013, 20:33 przez UIMP, łącznie zmieniany 1 raz.
Wiem, ze tak najłatwiej, ale przeczytaj najpierw pare postów z działu wykonywanie odbitek. Sporo Ci się rozjasni i unikniesz paru pomyłek jak np. w Twojej powyższej wypowiedzi: Fomafix to utrwalacz, a W-14 to wywolywacz. Obys zachował odpowiednia kolejność w kuwetach. Naprawdę dobrze, ze chcesz spróbować, daruj sobie na początek wzmacniacze i oslabiacze, kup najtansza ale świeża chemie i działaj. Ale najpierw lektura...
[ Dodano: Pon 18 Mar, 2013 ]
Widzę, ze poprawiamy Kolegę jednoczesnie
[ Dodano: Pon 18 Mar, 2013 ]
Widzę, ze poprawiamy Kolegę jednoczesnie
Wolałbym na początek papier nie miękki, nie twardy, tylko normalny. Znalazłem właśnie tą Fomę, która wydaje się odpowiednia.
Co do lampy ciemniowej, to gdzie takową kupić? Może dało by radę założyć na oprawkę jakiś filtr, w zależności od papieru - oliwkowy lub czerwony? A poza tym, to gdzie mogę dowiedzieć się, jaki kolor światła mogę mieć w ciemni podczas obrabiania danego papieru? Czy jest to napisane na pudełku?
I kolejne pytanie - ile wywołuje się, a ile utrwala każdą odbitkę?
Co do lampy ciemniowej, to gdzie takową kupić? Może dało by radę założyć na oprawkę jakiś filtr, w zależności od papieru - oliwkowy lub czerwony? A poza tym, to gdzie mogę dowiedzieć się, jaki kolor światła mogę mieć w ciemni podczas obrabiania danego papieru? Czy jest to napisane na pudełku?
I kolejne pytanie - ile wywołuje się, a ile utrwala każdą odbitkę?
Jeżeli nie masz głowicy filtracyjnej, lub fitrów multigrade, to faktycznie najlepszym rozwiązaniem na początek będzie papier normalny.UIMP pisze:Wolałbym na początek papier nie miękki, nie twardy, tylko normalny. Znalazłem właśnie tą Fomę, która wydaje się odpowiednia.
Tak, są takie lapmy, w których wymienia się filtry w zależności od potrzeb. Możesz też użyć czerwonej lub oliwkowej żarówki.UIMP pisze:Co do lampy ciemniowej, to gdzie takową kupić? Może dało by radę założyć na oprawkę jakiś filtr, w zależności od papieru - oliwkowy lub czerwony?
Na pudełku może być napisane "otwierać i obrabiać przy..." w miejscu kropek kolor światła ochronnego. Ale najlepiej zerknąć do dokumentacji producenta, która najczęściej dostępna jest w necie.UIMP pisze:A poza tym, to gdzie mogę dowiedzieć się, jaki kolor światła mogę mieć w ciemni podczas obrabiania danego papieru? Czy jest to napisane na pudełku?
To jest podane w instrukcji konkretnego wywoływacza i utrwalacza, ale najczęściej to jest 1,5-2,5 min na wywoływanie, i 5 min na utrwalanie.UIMP pisze:I kolejne pytanie - ile wywołuje się, a ile utrwala każdą odbitkę?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
lampę kupisz na znanym portalu aukcyjnym, lub na Koreksie. koledzy czasem oferują takowe. poszukałbym również w internetowych sklepach fotograficznych, ale będzie raczej drożej.UIMP pisze:Wolałbym na początek papier nie miękki, nie twardy, tylko normalny. Znalazłem właśnie tą Fomę, która wydaje się odpowiednia.
Co do lampy ciemniowej, to gdzie takową kupić? Może dało by radę założyć na oprawkę jakiś filtr, w zależności od papieru - oliwkowy lub czerwony? A poza tym, to gdzie mogę dowiedzieć się, jaki kolor światła mogę mieć w ciemni podczas obrabiania danego papieru? Czy jest to napisane na pudełku?
I kolejne pytanie - ile wywołuje się, a ile utrwala każdą odbitkę?
na koniec podpiszę się pod tym co już ci napisano. najpierw poczytaj.
temat czasów, wyedytowałem. J.A. wyjaśnił o i jak
Ok. Myślę, że jestem gotów, aby zmierzyć się z fotografią czarno-białą. Mam jeszcze jedno pytanie - co się stanie, gdy na czarno-białym papierze wykonam odbitkę z negatywu kolorowego? Czy obraz będzie pozytywem w czerni i bieli? W najbliższych dniach zamówię wszystko, co potrzebne mi do pracy z odbitkami. Zdecydowałem, że nie będę używał wzmacniacza, ani osłabiacza, aby nie naciągać się na zbytnie koszty. Największy problem mam z żarówką do oświetlenia ciemni - na A. kosztuje ona prawie 70 zł! Czyli mniej - więcej tyle, co wszystkie odczynniki razem z papierem. Prawdopodobnie sam wykonam oprawę, wstawię do niej zwykłego OSRAM'a, a z przodu umieszczę kawałek czerwonego plexiglasu. Co o tym sądzicie?
Nic specjalnego, świat będzie istniał dalej i nawet internet się nie zawiesiUIMP pisze:Ok. Myślę, że jestem gotów, aby zmierzyć się z fotografią czarno-białą. Mam jeszcze jedno pytanie - co się stanie, gdy na czarno-białym papierze wykonam odbitkę z negatywu kolorowego?
A spodziewasz się czego? Zdjęcie będzie cz-b jak negatyw jest cz-b a rzeczywistość kolorowa. Nie do przewidzenia natomiast będzie kontrast, bo negatyw jest maskowany na pomarańczowo, a to obniża kontrast pozytywu (przy papierach MG), ale miejscami w których będzie purpura na negatywie, kontrast będzie wysoki.UIMP pisze:Czy obraz będzie pozytywem w czerni i bieli?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
To nie musi być zły pomysł.
W mojej (ojcowej) pierwszej ciemni lampa ciemniowa była z dwóch żarówek choinkowych zakrytych pokrywką od Akronu. Dla młodzieży - tabletki do ssania na ból gardła w latach 60 i 70-tych uw.
UIMP, pożyczę Ci mojego backupowego Kaisera. Ale pożyczę, nie sprzedam i nie oddam.
W mojej (ojcowej) pierwszej ciemni lampa ciemniowa była z dwóch żarówek choinkowych zakrytych pokrywką od Akronu. Dla młodzieży - tabletki do ssania na ból gardła w latach 60 i 70-tych uw.
UIMP, pożyczę Ci mojego backupowego Kaisera. Ale pożyczę, nie sprzedam i nie oddam.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"