spadek lp

Praca w studio fotograficznym - problemy i wasze doswiadczenia

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

spadek lp

Post autor: filozof97 »

witam!
Ostatnio na "odnodze" forumphoto nie daje nam spać jedna rzecz- czemu niektóre starsze urządzenia błyskowe mają w instrukcji podane:"w wypadku korzystania z błon kolorowych ustawić czułość dwa razy niższą" albo coś w tym stylu- ma tak np. Elektronika W 5-24- dodam, że naświetlałem kolory identycznie jak cz-b i nie było problemów. Czy tu chodzi o efekt SS, czy jeszcze o coś?? dodam, że współczesne lampy nie mają czegoś takiego, ale zdjęcia na materiałach czarno-białych wydają się z nimi lekko prześwietlone.
pzdr.
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1895
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Post autor: powalos »

filozof97, fakt, że w dawnych czasach, przy wywoływaniu filmów naswietlonych tylko lampą błyskową
( przy naswietlaniu na nominalną czułość) należało je dłużej wołać. Nawet mam gdzieś własne notatki z moich doświadczeń w tym temacie. Pzdr.
Fan Pentax'a.
Marek Marecki
-#
Posty: 81
Rejestracja: 22 paź 2010, 19:24
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Marek Marecki »

Z czego to wynikało?
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

może z tego, że błysk trwa powiedzmy 1/4000 sekundy (to w Enerdowskich lampach, bo w Ruskich to wiele dłużej:))i wtedy występuje efekt SS??
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1895
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Post autor: powalos »

Marek Marecki, nie wiem. Faktem jest, że filmy wywołane przez "normalny" czas były zawsze niedowołane. Być może lp ówczesnych lamp były zawyżane? A może ówczesne filmy były bardziej czułe od strony promieni "czerwonych", a tych flesze dają niewiele. Pzdr.
Fan Pentax'a.
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

hmm- a jako, że najczęściej używane były slajdy- co nie bądź nietolerancyjne- to nie można było zawyżyć- a filmy miały granicę błędu ok jednego stopnia przysłony.
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

powalos pisze:filozof97, fakt, że w dawnych czasach, przy wywoływaniu filmów naswietlonych tylko lampą błyskową
( przy naswietlaniu na nominalną czułość) należało je dłużej wołać. Nawet mam gdzieś własne notatki z moich doświadczeń w tym temacie. Pzdr.
Dokładnie, np takie było "oficjalne" stanowisko na ulotkach do filmów Fotopan.
Po prostu LP lamp na wschód od Łaby była naciągana (była owszem osiągana - po agresywniejszym wywołaniu).

Z frajdą przeskoczyłem na pierwszą "pewexowską" lampę, miała prawdziwą LP.
Ostatnio zmieniony 14 lut 2011, 20:47 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
stormur
-#
Posty: 9
Rejestracja: 20 sty 2010, 14:08
Lokalizacja: Suomi

Post autor: stormur »

Exposure Time (sec.)
Exposure Corrections*
*
120 –- 1000
+1/2
Fuji Acros 100.

Czas otwarcia migawki "generalnie" jesli jest rowny lub nizszy od czasu synchronizacji nie ma znaczenia ( przy zalozeniu ze swiatlo zastane nie bierze udzialu w ekspozycji ).

CZAS NASWIETLANIA MATERIALU = CZAS BLYSKU . Wiec od ok 1/1000 do 1/6000 - zaleznie od producenta, lampy, mocy.

I stad niezbedna korekta naswietlania. Proste.

LP Ws i inne sa jakie sa ( zmierzone swiatlomierzem ) , i juz. Nie ma znacznnie ,ze lampa ma miec 50 LP a ma 30 LP , bo daje DZIS i TERAZ np f8 ( zakladam, ze powtarzalnie ) .

z doswiadczenia na Tmax 100/400, Trix320/400, Acros100 : +1EV dla czasu blysku 1/1600 t 0.5 i +2ev dla 1/6000 t 0.5 .

Kazdy film ma ULOTKE z charakterystyka naswietlania na ultrakrotkich czasach, niektore do 1/10000 nie wymagaja korekty ...
Ostatnio zmieniony 05 mar 2011, 09:35 przez stormur, łącznie zmieniany 1 raz.
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

filozof97 pisze:czemu niektóre starsze urządzenia błyskowe mają w instrukcji podane:"w wypadku korzystania z błon kolorowych ustawić czułość dwa razy niższą"
To dotyczyło lamp bardzo starych, gdzie faktycznie ekspozycję (w tym wypadku blendę) za każdym razem należało określić przez podzielenie lp przez odległość od obiektu. Lp było po prostu zazwyczaj zawyżane i stąd te zalecenia, w przypadku filmu czarno-białego było OK, natomiast wrażliwy kolor nie tolerował oszustwa :-)
Tych uwag już nigdy nie było w lampach z automatyką energii błysku, w szczególności TTL. Poza tym pojawiły się światłomierze do błysku. Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy, a owe stare lampy błyskowe nigdy tak krótkiego błysku nie miały, co najwyżej 1 / 500 sekundy (bo było pełne rozładowanie dość pojemnego kondensatora którego wartością zwiększano energię błysku - łatwiej niż kwadratem podnoszonego napięcia).
stormur
-#
Posty: 9
Rejestracja: 20 sty 2010, 14:08
Lokalizacja: Suomi

Post autor: stormur »

"Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy, a owe stare lampy błyskowe nigdy tak krótkiego błysku nie miały, co najwyżej 1 / 500 sekundy (bo było pełne rozładowanie dość pojemnego kondensatora którego wartością zwiększano energię błysku - łatwiej niż kwadratem podnoszonego napięcia)."

Niezupelnie. na poczatku poprzedniego posta podalem korekte dla Fuji Acros 100 : +1/2 EV dla czasu pow 1/120 sekundy ... A Fuji sa ponoc odporne na Pana S. ... .

Wystarczy zajrzec do instrukcji lampy ( jesli jest ) i karty danych filmu i wiadomo...

Mozna znalezc korekte dla filmow z "epoki" lampy...

Pozostaje problem "krzywej" emisji swiatla lampy. I dla starych lamp moze byc problematyczne okreslenie "t".

Nigdy nie poslugiwalem sie tez LP. Dla mnie to jest "chory" parametr . Zwlaszcza ,ze okreslony dla danej ogniskowej lampy, danego ISO/ASA, i Bog wie ilu jeszcze parametrow.... Nie prosciej zmierzyc swiatlomierzem przyslone dla 2m ISO X ??? jasne i szybkie przeliczanie... . Nie loteria.

A fakt "tuningowania" parametrow lamp do celow PR jest niezaprzeczalny :)

Spojrzalem jakiej lampy "problem" dotyczy... ıüµ†ŸéΩ :) .

Velvia 50 :

Daylight-type photoflood or photo-reflector lamp output may be lower than that indicated by the ex- posure meter. It is recommended to compensate for the difference by increasing the exposure time by lowering the shutter speed or by increasing the lens opening. Whenever possible, test exposures are rec- ommended.

The use of a flash meter is advisable.


Generalnie tak : ISO jest 50 , ale sprawdz wszystko swiatlomierzem i kolorymeterem, bo film w kazdej temp. barwowej moze miec inna czulosc. Zaloz filtry korygujace temperature barwowa i dopiero wprowadz korekte naswietlania ... .

I mamy w powszechnie znanym miejscu to , ze zrobiles sobie kilka testow na naszym innym fimie ( Fp100C) - to jest inny material. Jaka bedziesz mial ekspozycje i kolory Bog jeden wie. Nas nie pytaj. MY tez nie wiemy ...

A ha ! I uzywaj czasow 1/30 sek i wolniejszych !!!

Pomiar TTL prawde ci powie /tylko przy swietle stalym ( zastanym/sztucznym ) /. Ale nie co do koloru :):)):)

I modl sie zarliwie, zeby ci ludzie przed obiektywem i ci goscie za toba ( ci co placa za to wszystko ) wszystko to wytrzymali :)

Ale nasz film i tak jest fajny :) zwlaszcza ten fragment : photo-reflector lamp output may be lower than that indicated by the ex- posure meter .

Czyli lampa moze dac mniej swiatla niz twoj swiatlomierz twierdzi. Ciul z tym, ze lampa kosztowala 1500 euro, swiatlomierz kolejne 600. Nasz film za 5.50 wie lepiej ile swiatla twoja badziewna lampa emituje.


Dlatego napisze ( strzal w stope ;) ) : jak ja lubie cyfrowa rejestracje obazu w kolorze !
Ostatnio zmieniony 10 mar 2011, 18:49 przez stormur, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 287
Rejestracja: 27 maja 2012, 19:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

Joan pisze:Efekt Schwartzschilda nie ma tu nic do rzeczy, występuje zwykle przy czasach krótszych niż 1 / kilkutysięczna sekundy.
Otóż ma do rzeczy. W zależności od filmów efekt Schwartzschilda wystepuja zarówno do bardzo długich jak i bardzo krótkich czasów. Należy zerknąć do specyfikacji filmu. W przypadku mieszania światła błyskowego z zastanym w zależności od natężenia tego ostatniego efekt Schwartzschilda powoduje zmniejszenie naświatlania światłem błyskowym. W przypadku 100% światła błyskowego SS da ogólnie mniesze naświetlenie, zależne jeszcze od konstrukcji lamp (czasu trwania błysku)
Ostatnio zmieniony 14 gru 2012, 11:15 przez Linhof, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ