Witam serdecznie ,
Od kilku tygodni bawię się w fotografię analogową :). Po kilku latach cyfrowania nadszedl czas na ciemniowe zmagania. W związku z tym mam do Was kilka pytań: jesli były to przepraszam ale....:)))
1) Negatyw 120 HP5+ 400iso - czy istnieje możliwość obniżania czułosci naswietlając np 100iso - i jak wolać ?
2) Kupiłem wywoływacz D74 w softpaku, rozbełtałem wg wskazań 1+7 wymoczyłem w nim Agfa APX 100 i...... Błona czysta jak łza :(
Następnie wymoczyłem w T-Maxie 2 inne apxy 100 i wyszły całkiem ok
Pytanie:
Na opakowce d74 napisano oprócz innych rozcieńczeń taki oto text:
Dilution 1+7; 32,50 ml conc. + 227,50 ml water, Temp. 20°C / 68 F ; Agitation 30 seconds
Czy to jest przykład jak bełtać czy może jakis magiczny przpis na stocka? ( zgłupiałem )
2) Jakie negatywyBW polecacie do otwora panoramicznego ( 120 ) ?
Pozdrawiam serdecznie
Otworkowski
Kilka pytań począczątkującego ciemniaka
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- otworkowski
- -#
- Posty: 4
- Rejestracja: 03 mar 2011, 17:11
- Lokalizacja: z Tąd
- Kontakt:
Kilka pytań począczątkującego ciemniaka
Ostatnio zmieniony 03 mar 2011, 17:25 przez otworkowski, łącznie zmieniany 1 raz.
haj!
d74 to nic innego, jak problematyczny rhs. na A-T znajdziesz więcej dramatycznych historii związanych z używaniem RHS'a właśnie http://www.aparaty.tradycyjne.net/serp. ... /forum.php
poza ty, film może być jakikolwiek, jaki lubisz. albo jaki polubisz.
pozdrawiam!
prb
d74 to nic innego, jak problematyczny rhs. na A-T znajdziesz więcej dramatycznych historii związanych z używaniem RHS'a właśnie http://www.aparaty.tradycyjne.net/serp. ... /forum.php
poza ty, film może być jakikolwiek, jaki lubisz. albo jaki polubisz.
pozdrawiam!
prb
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Ad. 1 - Oczywiście tak, tylko musi to być w konkretnym celu. Przy założonej czułości 400 ASA i określonym dla tej czułości czasie wywołania osiągasz optymalne parametry obrazu (z grubsza rzecz biorąc). Możesz naświetlać ten (i inne) materiał wg. innej wartości ASA (ISO), ale wtedy zmienią się parametry obrazu. Naświetlając wg. wyższego współczynnika ASA (np. 800, 1600) musisz przedłużyć odpowiednio czas wywoływania, przez co wymuszasz wywołanie tych partii obrazu, które otrzymały zbyt małą dawkę światła, żeby utworzyć obraz przy standardowym czasie wywoływania. Wiąże się to z reguły ze wzrostem kontrastowości (i ziarnistości) tak przeforsowanego materiału. Nie jest to w większości przypadków wadą obrazu negatywowego, ponieważ przeważnie materiały o czułości powyżej 400 ASA są nieco mniej kontrastowe niż materiały o niskiej czułości.
Jeśli chcesz taki manewr przeprowadzić w odwrotną stronę, tzn. naświetlić na 100 ASA, to musisz skrócić czas wywoływania, ale też powinieneś liczyć się ze spadkiem kontrastowości przy jednoczesnym zmniejszeniu ziarnistości. Sam przyznasz, że nie wszystkie sceny dobrze zniosą obniżenie kontrastu, a innym wyjdzie to na dobre.
Ad. 2. Różne tego mogą być powody. Od zbyt niskiej temperatury, poprzez zbyt słabe mieszanie do ... pomyłkowego wlania utrwalacza zamiast wywoływacza. Podaj czas wywoływania, temperaturę i sposób mieszania, to może coś wymyślimy. Nie używałem Rollei RHS-a, ale to podobno przewidywalny wywoływacz. Czy na filmie nie było nawet napisów?
Do otworka wszystko się nadaje
Jeśli chcesz taki manewr przeprowadzić w odwrotną stronę, tzn. naświetlić na 100 ASA, to musisz skrócić czas wywoływania, ale też powinieneś liczyć się ze spadkiem kontrastowości przy jednoczesnym zmniejszeniu ziarnistości. Sam przyznasz, że nie wszystkie sceny dobrze zniosą obniżenie kontrastu, a innym wyjdzie to na dobre.
Ad. 2. Różne tego mogą być powody. Od zbyt niskiej temperatury, poprzez zbyt słabe mieszanie do ... pomyłkowego wlania utrwalacza zamiast wywoływacza. Podaj czas wywoływania, temperaturę i sposób mieszania, to może coś wymyślimy. Nie używałem Rollei RHS-a, ale to podobno przewidywalny wywoływacz. Czy na filmie nie było nawet napisów?
czyli tłumacząc z polskiego na nasze: bierzesz 32,5 ml koncentratu, dolewasz do tego 227,5 ml. wody i otrzymujesz rozcieńczenie 1:7. Temperatura wywoływania 20 st.C, poruszanie co 30 sekund. Wg. DT ( http://www.digitaltruth.com/devchart.php ) powinieneś wołać 5 - 6 minut. A jak wołałeś?otworkowski pisze:Dilution 1+7; 32,50 ml conc. + 227,50 ml water, Temp. 20°C / 68 F ; Agitation 30 seconds
Do otworka wszystko się nadaje
- otworkowski
- -#
- Posty: 4
- Rejestracja: 03 mar 2011, 17:11
- Lokalizacja: z Tąd
- Kontakt:
wybełtałem 1+15 i wołałem 8,5min 20st, podejrzewam jak tak czytam ze na 99% pomyliłem utrwalacz z wywoływaczem. Na błonie nie było nawet numerków , napisów itd czysty celuloid . Co do tego przepisu z ulotki ( Dilution 1+7; 32,50 ml conc. + 227,50 ml water, Temp. 20°C / 68 F ; Agitation 30 seconds) zastanawiam się co autor miał na myśli umieszczając taki text skoro są różne pojemności koreksów ..... ale ......technik219 pisze:czyli tłumacząc z polskiego na nasze: bierzesz 32,5 ml koncentratu, dolewasz do tego 227,5 ml. wody i otrzymujesz rozcieńczenie 1:7. Temperatura wywoływania 20 st.C, poruszanie co 30 sekund. Wg. DT ( http://www.digitaltruth.com/devchart.php ) powinieneś wołać 5 - 6 minut. A jak wołałeś?otworkowski pisze:Dilution 1+7; 32,50 ml conc. + 227,50 ml water, Temp. 20°C / 68 F ; Agitation 30 seconds
Do otworka wszystko się nadaje
Zerkne jeszcze jakąś błonę testowo w tej wywojce i napiszę co i jak....
otworKowski
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Podał przykład jak obliczać. Mogłeś wziąć 50 ml koncentratu i dopełnić do 400 ml (dolać 350 ml wody), to by było w sam raz na mały obrazek. Lub 81,25 ml +568,75 ml wody, co daje 650 ml roztworu (1:7) do koreksu Krokus na film 120otworkowski pisze:zastanawiam się co autor miał na myśli umieszczając taki text skoro są różne pojemności koreksów
Lux mea lex
- otworkowski
- -#
- Posty: 4
- Rejestracja: 03 mar 2011, 17:11
- Lokalizacja: z Tąd
- Kontakt:
poczytałem na aparatytradycyjne.net o tej wyojce i powiem ze juz nigdy wiecej:) Mam jeszcze ID-11 , i jakis Rodinal ( chociaż troche się wytrąciły kryształki) może jakoś go zreanimuje, jeśli nie to rozbełtam w koncu ID-11.technik219 pisze:Podał przykład jak obliczać. Mogłeś wziąć 50 ml koncentratu i dopełnić do 400 ml (dolać 350 ml wody), to by było w sam raz na mały obrazek. Lub 81,25 ml +568,75 ml wody, co daje 650 ml roztworu (1:7) do koreksu Krokus na film 120otworkowski pisze:zastanawiam się co autor miał na myśli umieszczając taki text skoro są różne pojemności koreksów
A tak na marginesie ....który obecnie produkowany klon Rodinalu jest najbardziej zbliżony do ...Rodinalu :) ?
otwór
Używałem kiedyś czeskiego R09, w którym na dnie wytrąciły się już jakieś śmieci i działał jak złoto A najbardziej podobny podobno ten Adoxowyotworkowski pisze:Mam jeszcze ID-11 , i jakis Rodinal ( chociaż troche się wytrąciły kryształki) może jakoś go zreanimuje, jeśli nie to rozbełtam w koncu ID-11.
A tak na marginesie ....który obecnie produkowany klon Rodinalu jest najbardziej zbliżony do ...Rodinalu :) ?
F100 + C33 + 45D + AF10 Super
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Tu masz porównanie dotyczące co prawda Polypana, ale traktujące o obu rodzajach.otworkowski pisze:A tak na marginesie ....który obecnie produkowany klon Rodinalu jest najbardziej zbliżony do ...Rodinalu :) ?
http://www.f295.org/Pinholeforum/forum/ ... 256592688/