Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

JurekM
-#
Posty: 6
Rejestracja: 25 mar 2010, 13:06
Lokalizacja: Wielkopolska
Kontakt:

Post autor: JurekM »

Najpierw osobno, żeby sprawdzić co wyjdzie na każdej ze skrajnych gradacji, a potem oczywiście razem. (w sensie ten sam papier dwa razy, z różnymi filtrami).
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

no właśnie, może tu tkwi problem. powinno się robić tak, najpierw paski dla gradacji miękkiej, potem naświetlasz arkusz wybranym czasem na miękkiej gradacji i robisz paski dla twardej i dopiero teraz wybierasz. jeśli będziesz naświetlał paski osobno, to otrzymasz kiszkę lub kaszankę.

tu jest opisane dokładnie dość po angielsku http://www.lesmcleanphotography.com/art ... article=21

w kluczowym momencie, Les naświetlił papier 14 sekund gradacją 0 i dopiero wtedy zrobił paski na gradacji 5.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
JurekM
-#
Posty: 6
Rejestracja: 25 mar 2010, 13:06
Lokalizacja: Wielkopolska
Kontakt:

Post autor: JurekM »

Dzięki, muszę spróbować. Na razie docisnąłem trochę sprężynkę przy gałce ostrości. Teraz trzyma przez cały film - nic się nie rozjeżdża :mrgreen:
janek
-#
Posty: 16
Rejestracja: 18 sty 2011, 13:47
Lokalizacja: Cieszyn

Post autor: janek »

Czy z papierami stało gradacyjnymi też się powinno używać filtrów :?:
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

nie
janek
-#
Posty: 16
Rejestracja: 18 sty 2011, 13:47
Lokalizacja: Cieszyn

Post autor: janek »

Czyli obrabiam te papiery metodami tutaj powyżej opisanymi :?: :-)

Zabieram się wreszcie do dzieła i wkrótce coś zeskanuję i pokażę :-D
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no niebardzo, tu jest oppisany spiltgrading ktory mozesz robic tylko na papierach mgd
janek
-#
Posty: 16
Rejestracja: 18 sty 2011, 13:47
Lokalizacja: Cieszyn

Post autor: janek »

Czyli pozostaje mi maskowanie, tak jak w filmie "War photographer" :mrgreen:
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

tak, maskowanie i doswietlanie. chyba, ze chcesz zeby zycie stalo sie prostsze - wtedy przejdz na papiery mgd :-)
Mazurkiewicz
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
Lokalizacja: Skawica

Post autor: Mazurkiewicz »

Zacząłem wczoraj swoją przygodę z w/w technika i nic dobrego mi nie wyszło. Zastanawiam się co robię źle.
Otóż mam papier ilforda wielogradacyjny.
Naświetlam pierwsze paski zdjęcia z filtrem Fomy 2x Y, nastepnie wywołuję i wybieram czas. Następnie naświetlam tą próbkę na czas na miękkim filtrze i robię próbkę z filtrem Fomy 2 x M2, znów powtarzam czynność i następnie finalnie naświetlam na obydwa te czasy i wywołuję.

I tu pojawia się problem gdyż odbitki są bardzo szare, nie ma w nich ani bieli ani czerni, wszystko jest szare. I wychodzą gorzej niż odbitki na papierze ilforda stałogradacyjnym.
Zastanawiam się co może być tego przyczyną? Obiektyw powiększalnikowy, różnice pomiędzy filtrami a papierem, czy może na etapie wywołania negatywu coś poszło nie tak?
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

a skad masz Ilforda stalogradacyjnego?

jaka masz lampe ciemniowa? jesli jest szaro-szaro o moze ona zaswietla papier...

a technika a jest do dupy krotko mowiac, zawsze twierdzilem, ze to tylko zawezanie tego co moze dac negatyw.
Mazurkiewicz
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
Lokalizacja: Skawica

Post autor: Mazurkiewicz »

dadan_mafak pisze:a skad masz Ilforda stalogradacyjnego?

jaka masz lampe ciemniowa? jesli jest szaro-szaro o moze ona zaswietla papier...

a technika a jest do dupy krotko mowiac, zawsze twierdzilem, ze to tylko zawezanie tego co moze dac negatyw.
Kupilem kiedyś na allegro caly zestaw. Chodziło mi głownie o chemie bo była nowa a do tego powiekszalnik OPEMUS Standard, 100 sztuk stalogradacyjnego ilforda. I jakaś 15W zarowka ciemniowa Narwa.
Ze stalogradacyjnym robiłem próby i lampa go nie zaświetlała. Chyba że przyczyną może być to, że zanim naświetle papier ustawiam go przy włączonym powiększalniku ale na obiektywie jest nałożony filtr ochronny, który podobnie jak lampa nie naświetlał papieru?
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

jaki kolor zarowki? jak czerwona to nie moze byc...
i papieru ilforda mgd nie mozna swiecic swiatlem z powiekszalnika przez filtr - bo on tez jest czerwony a to nie jest bezpieczne swiatlo dla tych papierow
Mazurkiewicz
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
Lokalizacja: Skawica

Post autor: Mazurkiewicz »

dadan_mafak pisze:jaki kolor zarowki? jak czerwona to nie moze byc...
i papieru ilforda mgd nie mozna swiecic swiatlem z powiekszalnika przez filtr - bo on tez jest czerwony a to nie jest bezpieczne swiatlo dla tych papierow
Żarówka bo faktycznie jest czerwonego koloru. Czy obiektyw powiększalnikowy może mieć coś z tym wspólnego? Przy przysłonie F8 wychodzą mi czasy średnio 3 sekundy z filtrem miękkim i około 5 z twardym.
fechtmeister
-#
Posty: 14
Rejestracja: 24 lut 2010, 09:15
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: fechtmeister »

Mi czerwona żarówka nie zaświetla ilforda, filtr czerwony pod obiektywem też nie.
ODPOWIEDZ