Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
no właśnie, może tu tkwi problem. powinno się robić tak, najpierw paski dla gradacji miękkiej, potem naświetlasz arkusz wybranym czasem na miękkiej gradacji i robisz paski dla twardej i dopiero teraz wybierasz. jeśli będziesz naświetlał paski osobno, to otrzymasz kiszkę lub kaszankę.
tu jest opisane dokładnie dość po angielsku http://www.lesmcleanphotography.com/art ... article=21
w kluczowym momencie, Les naświetlił papier 14 sekund gradacją 0 i dopiero wtedy zrobił paski na gradacji 5.
tu jest opisane dokładnie dość po angielsku http://www.lesmcleanphotography.com/art ... article=21
w kluczowym momencie, Les naświetlił papier 14 sekund gradacją 0 i dopiero wtedy zrobił paski na gradacji 5.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 62
- Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
- Lokalizacja: Skawica
Zacząłem wczoraj swoją przygodę z w/w technika i nic dobrego mi nie wyszło. Zastanawiam się co robię źle.
Otóż mam papier ilforda wielogradacyjny.
Naświetlam pierwsze paski zdjęcia z filtrem Fomy 2x Y, nastepnie wywołuję i wybieram czas. Następnie naświetlam tą próbkę na czas na miękkim filtrze i robię próbkę z filtrem Fomy 2 x M2, znów powtarzam czynność i następnie finalnie naświetlam na obydwa te czasy i wywołuję.
I tu pojawia się problem gdyż odbitki są bardzo szare, nie ma w nich ani bieli ani czerni, wszystko jest szare. I wychodzą gorzej niż odbitki na papierze ilforda stałogradacyjnym.
Zastanawiam się co może być tego przyczyną? Obiektyw powiększalnikowy, różnice pomiędzy filtrami a papierem, czy może na etapie wywołania negatywu coś poszło nie tak?
Otóż mam papier ilforda wielogradacyjny.
Naświetlam pierwsze paski zdjęcia z filtrem Fomy 2x Y, nastepnie wywołuję i wybieram czas. Następnie naświetlam tą próbkę na czas na miękkim filtrze i robię próbkę z filtrem Fomy 2 x M2, znów powtarzam czynność i następnie finalnie naświetlam na obydwa te czasy i wywołuję.
I tu pojawia się problem gdyż odbitki są bardzo szare, nie ma w nich ani bieli ani czerni, wszystko jest szare. I wychodzą gorzej niż odbitki na papierze ilforda stałogradacyjnym.
Zastanawiam się co może być tego przyczyną? Obiektyw powiększalnikowy, różnice pomiędzy filtrami a papierem, czy może na etapie wywołania negatywu coś poszło nie tak?
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 62
- Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
- Lokalizacja: Skawica
Kupilem kiedyś na allegro caly zestaw. Chodziło mi głownie o chemie bo była nowa a do tego powiekszalnik OPEMUS Standard, 100 sztuk stalogradacyjnego ilforda. I jakaś 15W zarowka ciemniowa Narwa.dadan_mafak pisze:a skad masz Ilforda stalogradacyjnego?
jaka masz lampe ciemniowa? jesli jest szaro-szaro o moze ona zaswietla papier...
a technika a jest do dupy krotko mowiac, zawsze twierdzilem, ze to tylko zawezanie tego co moze dac negatyw.
Ze stalogradacyjnym robiłem próby i lampa go nie zaświetlała. Chyba że przyczyną może być to, że zanim naświetle papier ustawiam go przy włączonym powiększalniku ale na obiektywie jest nałożony filtr ochronny, który podobnie jak lampa nie naświetlał papieru?
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 62
- Rejestracja: 04 sty 2011, 16:13
- Lokalizacja: Skawica
Żarówka bo faktycznie jest czerwonego koloru. Czy obiektyw powiększalnikowy może mieć coś z tym wspólnego? Przy przysłonie F8 wychodzą mi czasy średnio 3 sekundy z filtrem miękkim i około 5 z twardym.dadan_mafak pisze:jaki kolor zarowki? jak czerwona to nie moze byc...
i papieru ilforda mgd nie mozna swiecic swiatlem z powiekszalnika przez filtr - bo on tez jest czerwony a to nie jest bezpieczne swiatlo dla tych papierow
-
- -#
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 lut 2010, 09:15
- Lokalizacja: Szczecin