film ROLLEI SUPERPAN 200/36 - opinie

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

rabijki
-#
Posty: 46
Rejestracja: 09 cze 2009, 15:18
Lokalizacja: katowice
Kontakt:

Post autor: rabijki »

moczenie wstepne w kazdym procesie jest wlasciwie koniecznoscia.
szczegolnie zima najwzniejsze jest moczenie w temperaturze wywolywacza. w e-6 nazywa sie to wygrzewaniem.
daje to natychmiastowy atak wywolywacza i brak strat na dojscie filmu do temperatury wywolywacza i brak straty czasu na rozpuszczenie warstwy przeciwodblaskowej.
o niezasyfionym wywolywaczu nawet nie wspominam:-)
tak wiec 5 minut w temperaturze wywolywacza to jest to co filmy lubia najbardziej:-)

pozdro
olo
olo
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

wołałem ostatnio w D76 1+1 i wyszło bardzo ok.

Post autor: Minolciarz1979 »

W porównaniu do wołania w Rodinalu 1+100 negatyw wyszedł bardziej kontrastowy, ale zupełnie bez ziarna, na formacie 20x30 nie widać nic. W Rodinalu wyszło bardziej wyrównawczo, ale ziarenko delikatne się pokazuje przy 18x24, choć naprawdę minimalne. Ogólnie lepiej w D76 sie namoczył. Taka moja opinia o tym filmie. A i faktem jest, że jest to naprawdę dobry negatyw, rozdzielczość naprawdę doskonała a i uczulenie na widmo czerwone jest mi przydatne, gdyż w studio przy oświetleniu żarowym daje naprawdę doskonałe efekty.
wraith
-#
Posty: 5
Rejestracja: 06 lut 2010, 02:56
Lokalizacja: Kraków

Post autor: wraith »

czy ktos wywoływał tą 200 w Ultrafinie liquid? - chodzi mi o rozcieńczenia i czasy wywoływania, bo ciężko znaleźć gdziekolwiek informacje na ich temat. w ostateczności pozostanie eksperymentować...:D
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Mam za sobą pierwsze starcie z superpanem 200.. Niestety jest 1:0 dla niego :-(

Ten negatyw najlepiej podsumowuje opinia kolegi kan_gory:
kan_gory pisze:[..]
Jest to negatyw wybitnie kontrastowy (bardziej niż retro100), powiedziałbym nawet że konturowy. Ma przezroczystą maskę co pozwala łatwo go odwrócić jako slajd, co może być zaletą.
Wołałem go miękko w A49 1+2, świecony na 160-200.

Kontrast jest po prostu nie do zniesienia...

Jakiś czas temu specjalnie zmieniłem wywojkę, żeby otrzymywać obrazy zamiast kserokopii, a tu proszę jaka niespodzianka... Na papierze miękkim jest jako-tako, ale w dalszym ciągu dużo gorzej niż jakikolwiek inny negatyw, który znam.

Dla porównania, równocześnie robiłem odbitki z fomy 100 - wyglądają lepiej.

Ziarna nie widzę - ale w A49 nigdzie go nie ma, więc...

Mam nadzieję, że podejście numer dwa będzie bardziej zadowalające...

Jeśli ktoś z Was ma pomysł na zbicie tego kontrastu to b. proszę o komentarz.
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

slawoj pisze:Dla Rollei Superpan 200 @ASA200 proponuję takie czasy [20°C], mieszanie 10sek. co 1min.:

ID-11 (1+3): 25min.
W ID11 1+3 wyszło mi raptem... 14 minut. Świecony na 200.

Obiecana próba numer dwa (A49 1+2) dała rezultat... ok 10 minut przy zalecanych przez producenta (i digitaltruth 20 minutach)...

Trzeba bardzo uważać na ten materiał przy wywoływaniu i standardowo - NIE sugerować się czasami innych.

Jak już się to opanuje to rezultaty są całkiem dobre.
Awatar użytkownika
howser
-#
Posty: 23
Rejestracja: 05 gru 2009, 10:31
Lokalizacja: ruda ślaska
Kontakt:

Post autor: howser »

czy ktoś wołał superpana 200 w RHS 1+15???
wczoraj użyłem pierwszy raz rhs 20C 8min, przerywacz 30s, wywoływacz tetenal superfix 1+9 4min i moim oczom ukazał sie czysty negatyw :cry: dodam, że chemia jest nowa
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Ja wróciłem ostatnio do Superpana 200 i moczę w D76 Kodaka

Post autor: Minolciarz1979 »

"partyzancka" kalibracja tego negatywu w D-76 (moczę wedle przepisu z Digitala w 1+1) wykazała, że świecić powinienem na EI 250. Wychodzi bardzo dobrze, kontrastowość "normalna", bardzo elegancko kopiuje się na gradacji 2 i 3.
zaphod
-#
Posty: 462
Rejestracja: 21 lut 2010, 20:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: zaphod »

howser pisze:czy ktoś wołał superpana 200 w RHS 1+15???
wczoraj użyłem pierwszy raz rhs 20C 8min, przerywacz 30s, wywoływacz tetenal superfix 1+9 4min i moim oczom ukazał sie czysty negatyw :cry: dodam, że chemia jest nowa
A napisy na perforacji są czy cały film czysty? Jak nie ma to obstawiam, że pomyliłeś kolejność wywojki i utrwalacza. Jak są to nie zdjąłeś dekla z obiektywu :roll:
Awatar użytkownika
azael
-#
Posty: 23
Rejestracja: 29 sty 2010, 11:02
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: azael »

howser pisze:czy ktoś wołał superpana 200 w RHS 1+15???
wczoraj użyłem pierwszy raz rhs 20C 8min, przerywacz 30s, wywoływacz tetenal superfix 1+9 4min i moim oczom ukazał sie czysty negatyw :cry: dodam, że chemia jest nowa
Pisałem dokładnie o tym samym TUTAJ.

Robiłem kilka prób, wydłużyłem czas nawet dwukrotnie i zero poprawy. Zrezygnowałem z tego rozcieńczenia i mam spokój.
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 465
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

a jak to moczyć w neopresie?
God Is A Girl
szaniut
-#
Posty: 13
Rejestracja: 19 lut 2011, 17:40
Lokalizacja: z małego miasteczka

Post autor: szaniut »

zieloo pisze:
slawoj pisze:Dla Rollei Superpan 200 @ASA200 proponuję takie czasy [20°C], mieszanie 10sek. co 1min.:

ID-11 (1+3): 25min.
W ID11 1+3 wyszło mi raptem... 14 minut. Świecony na 200.

Obiecana próba numer dwa (A49 1+2) dała rezultat... ok 10 minut przy zalecanych przez producenta (i digitaltruth 20 minutach)...

Trzeba bardzo uważać na ten materiał przy wywoływaniu i standardowo - NIE sugerować się czasami innych.

Jak już się to opanuje to rezultaty są całkiem dobre.
Witam wszystkich forumowiczów KOREXa, mój pierwszy post i pierwsze próby z fotografią analogową (nie licząc filmów oddanych do labu). Chciałbym odświeżyć temat, ponieważ zamierzam wywołać Rollei Superpan 200 w ID 11 roztwór 1+3, a czasy podane przez slawoj i zieloo są skrajnie różne. Czy mógłby mnie ktoś wesprzeć i podpowiedzieć jaki czas i jaką technikę (mieszanie, przewrotki) mam zastosować dla roztworu 1+3? Producent podaje tylko dla 1+1. Będę wdzięczny, jeszcze raz pozdrawiam. Ps może jakieś efekty pracy, skany?
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

szaniut, witaj.

Spróbuj na początku ustalić czas zgodnie z informacją na opakowaniu (stosując odpowiedni mnożnik dla rozcieńczenia 1+3). Reszta będzie wynikiem dostosowywania tego czasu do Twoich wymagań :)
szaniut
-#
Posty: 13
Rejestracja: 19 lut 2011, 17:40
Lokalizacja: z małego miasteczka

Post autor: szaniut »

Dzięki zieloo. Odpowiedni mnożnik? :shock:

--------------------------


Trochę nie kumam, świeżak jestem. Dla 1+1 jest 14 min., czyli dla 1+3?
Ostatnio zmieniony 09 maja 2011, 21:27 przez szaniut, łącznie zmieniany 1 raz.
kris75
-#
Posty: 53
Rejestracja: 28 gru 2009, 20:16
Lokalizacja: Gdansk
Kontakt:

Post autor: kris75 »

dla 1:1 masz te 14 minut, dla 1:3 nie wiem
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

witaj szaniut!
ogólnie zasada uproszczona jest taka, że w przypadku D76 i ID11 czas dla rozcieńczenia 1:1 jest 1,5x dłuższy niż dla rozcieńczenia 1:0 zwanego stockiem. z kolei czas dla rozcieńczenia 1:3 jest dłuższy o kolejne 1,5x niż dla rozcieńczenia 1:1. można zatem wyliczyć, że czas dla rozc. 1:3 wynosi 2,25x czasu 1:0.

w tym przypadku, można przyjąć, że czas (wyjściowy) dla rozcieńczenia 1:3 to jakieś 21'00'' przy mieszaniu koreksem co minutę.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
ODPOWIEDZ