co właśnie wywołałeś?

Czyli Korex po godzinach w ciemni ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Z_photo
-#
Posty: 1026
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

co właśnie wywołałeś?

Post autor: Z_photo »

PhiLiXer pisze: 13 cze 2023, 21:13 Teraz wszystko na Fomie 100, skoro jeszcze jeden to na pewno padnie na APX 100...
To nie czyni wielkiej różnicy (oba filmy o tej samej czułości) - tym bardziej, że filmy obecnie sygnowane marką Agfa z oryginalnymi filmami Agfy ponoć niewiele mają wspólnego.

Myślę, że kolega J.A. miał na myśli dwa filmy o dość odmiennych własnościach, przeznaczone do nieco innych zastosowań, różniące się przede wszystkim czułością. Taki podstawowy zestaw to filmy o czułości ISO 100 i 400.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

co właśnie wywołałeś?

Post autor: J.A. »

Z_photo pisze: 13 cze 2023, 21:33 Myślę, że kolega J.A. miał na myśli
dobrze myśli kolega Z_photo :-)
setkę można bez problemu naświetlać i wywoływać w zakresie 50-200, a większość 400-etk spokojnie forsować do 1600.
I co najważniejsze, można to robić używając jednego wywoływacza. Z dobrymi lub b. dobrymi rezultatami.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
oKuba
-#
Posty: 3195
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

co właśnie wywołałeś?

Post autor: oKuba »

81/23
Agfa APX orig. @ 64 ASA
Rodinal 1+100
20C, 21 min. wg. przepisu W. Tuszko
miki11
-#
Posty: 1479
Rejestracja: 09 lut 2022, 13:47

co właśnie wywołałeś?

Post autor: miki11 »

#50
Minolta Dynax 800si, Minolta AF 50/1.7
Fomapan 100@100ASA (135)
Kodak D23, 1+0, 20°C, 11', 60/60x3
_________________
Łatwe nie cieszy
PhiLiXer
-#
Posty: 97
Rejestracja: 16 kwie 2021, 11:23
Lokalizacja: Myślenice/Skomielna Czarna

co właśnie wywołałeś?

Post autor: PhiLiXer »

J.A. pisze: 13 cze 2023, 21:56
Z_photo pisze: 13 cze 2023, 21:33 Myślę, że kolega J.A. miał na myśli
dobrze myśli kolega Z_photo :-)
setkę można bez problemu naświetlać i wywoływać w zakresie 50-200, a większość 400-etk spokojnie forsować do 1600.
I co najważniejsze, można to robić używając jednego wywoływacza. Z dobrymi lub b. dobrymi rezultatami.
:-D Ok, wybór pada na Fomę 400.
oKuba
-#
Posty: 3195
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

co właśnie wywołałeś?

Post autor: oKuba »

82-83/23
Pan F @ 25 ASA
Bergger Superfine 1+4
24C, 12 min., 15/30x1
Z_photo
-#
Posty: 1026
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

co właśnie wywołałeś?

Post autor: Z_photo »

PhiLiXer pisze: 14 cze 2023, 14:11 :-D Ok, wybór pada na Fomę 400.
Nigdy nie używałem tego materiału ale z opinii tych, którzy się z nim zetknęli (w tym uczestników tego forum) wynika, że realna czułość tego filmu jest niższa niż czułość nominalna. W praktycznie tej samej cenie jest Ilford Pan 400 i Kentmere Pan 400, o których nie słyszałem by ich realna czułość odbiegała od deklarowanej. Może warto rozważyć właśnie te filmy jako wchodzące w skład podstawowego "combo". Oczywiście czułość to nie wszystko na co warto zwracać uwagę - filmy charakteryzują się wieloma innymi cechami powodującymi, że uzyskane z ich użyciem obrazy różnią się nieznacznie.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
miki11
-#
Posty: 1479
Rejestracja: 09 lut 2022, 13:47

co właśnie wywołałeś?

Post autor: miki11 »

Od siebie dodam tylko, że Kentmere Pan 400 używałem i jest niezły. To zresztą ten sam film, co Agfa Photo 400 (ta nowa). Fomy 400 używałem jak dotąd sporadycznie, ale dziewicą nie jestem. Na pewno ten film ma duże ziarno, jak ktoś chce artystycznie się uzewnętrznić, to moim zdaniem warto. No i używałem tylko w standardowych czułościach.
_________________
Łatwe nie cieszy
PhiLiXer
-#
Posty: 97
Rejestracja: 16 kwie 2021, 11:23
Lokalizacja: Myślenice/Skomielna Czarna

co właśnie wywołałeś?

Post autor: PhiLiXer »

miki11 pisze: 14 cze 2023, 19:02 Na pewno ten film ma duże ziarno
No to już na pewno odpada
skpt
-#
Posty: 664
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

co właśnie wywołałeś?

Post autor: skpt »

PhiLiXer pisze: 14 cze 2023, 19:05 No to już na pewno odpada
Na odbiór ziarna, szczególnie w małym obrazku, m.z. znaczny wpływ ma sposób wywołania i sam wywoływacz. Przestrzelałem, jakoś na przełomie ubiegłego i bieżącego roku, ze 20 rolek Kentmere Pan 400 w maluchu, w różnych warunkach kontrastowych i tematycznych. M.z. ten film ma ziarno brzydkie. Oczywiście de gustibus no est disputandum, ale w maluchu trawię go tylko przy wołaniu rotacyjnym w solwentowym d-76 (bez rozcieńczania). Tak potraktowany, używany w kieszonkowych małpkach i naświetlany w nich na 320 daje się zgrabnie powiększać w formacie 18x24cm. Czyli da się tego filmu używać jako uniwersalnego, notatnikowego, a korekty kontrastu pod powiększalnikiem dla poszczególnych klatek nie powodują niesmaku w odbiorze. Przy wywołaniu w ID-68 (microphen) podobne powiększenia gryzły mnie w oczy. Zaznaczam, że nie jestem ziarnofobem. Mam powiększenia 40x50cm z malucha, z bardzo wyraźnym ziarnem, które lubię. Także jak mawiał mój kafelkarz: "Jo ino godom..." :-) M.z. warto na własny użytek przynajmniej raz wykąpać film eksponujący ziarno np. w d-76 1+0, a potem np. 1+3. Jak pierwszy raz to zrobiłem to byłem zdumiony różnicami.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

co właśnie wywołałeś?

Post autor: J.A. »

skpt, Ale to o czym piszesz to kolejny etap. Najpierw należy opanować ekspozycję i wywoływanie. Oraz ocenę tegoż. Musimy umieć stwierdzić co poszło nie tak. Bez tego ani rusz. Wyniki będą loterią.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
skpt
-#
Posty: 664
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

co właśnie wywołałeś?

Post autor: skpt »

Jasne, mnie chodziło o to, że jak już ziarnisty film, to może HP5+, czy coś co nie będzie kąsać w okresie nabywania wiedzy. Ten Kentmere może zniechęcić wypracowującego warsztat człowieka.
Z_photo
-#
Posty: 1026
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

co właśnie wywołałeś?

Post autor: Z_photo »

skpt pisze: 15 cze 2023, 08:39 Jasne, mnie chodziło o to, że jak już ziarnisty film, to może HP5+, czy coś co nie będzie kąsać w okresie nabywania wiedzy. Ten Kentmere może zniechęcić wypracowującego warsztat człowieka.
Też poleciłbym HP5+, a jeszcze lepiej Kodaka Tri-X - o ile kryterium ceny filmu nie jest istotne.
Obawiam się jednak, że jest.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

co właśnie wywołałeś?

Post autor: Ozmin »

PhiLiXer pisze: 13 cze 2023, 19:35 To może nie jest najlepszy wątek na coś takiego, ale do galerii to raczej nie pasuje, a szkoda zaśmiecać forum kolejnym tematem.
Ja proponuję założyć wątek "co ostatnio powiększyłeś" albo jakiś inny w którym moglibyśmy się dzielić umiejętnościami i technikami związanymi z pracą powiększalnikiem :-)
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
miki11
-#
Posty: 1479
Rejestracja: 09 lut 2022, 13:47

co właśnie wywołałeś?

Post autor: miki11 »

skpt pisze: 15 cze 2023, 08:15 Na odbiór ziarna, szczególnie w małym obrazku, m.z. znaczny wpływ ma sposób wywołania i sam wywoływacz. Przestrzelałem, jakoś na przełomie ubiegłego i bieżącego roku, ze 20 rolek Kentmere Pan 400 w maluchu, w różnych warunkach kontrastowych i tematycznych. M.z. ten film ma ziarno brzydkie. Oczywiście de gustibus no est disputandum, ale w maluchu trawię go tylko przy wołaniu rotacyjnym w solwentowym d-76 (bez rozcieńczania). Tak potraktowany, używany w kieszonkowych małpkach i naświetlany w nich na 320 daje się zgrabnie powiększać w formacie 18x24cm. Czyli da się tego filmu używać jako uniwersalnego, notatnikowego, a korekty kontrastu pod powiększalnikiem dla poszczególnych klatek nie powodują niesmaku w odbiorze. Przy wywołaniu w ID-68 (microphen) podobne powiększenia gryzły mnie w oczy. Zaznaczam, że nie jestem ziarnofobem. Mam powiększenia 40x50cm z malucha, z bardzo wyraźnym ziarnem, które lubię. Także jak mawiał mój kafelkarz: "Jo ino godom..." :-) M.z. warto na własny użytek przynajmniej raz wykąpać film eksponujący ziarno np. w d-76 1+0, a potem np. 1+3. Jak pierwszy raz to zrobiłem to byłem zdumiony różnicami.
Na górę
Co prawda ja skanuję negatyw, ale mam inne odbiory. Kentmere Pan 400 w D76 wychodził u mnie trochę ubożej, niż właśnie w ID68 (1+1, przewrotki 60/60x3). ID wyciągał więcej detali z tego filmu, ziarno mocno zależało od kontrastowości i ilości światła w kadrze.

Natomiast dokładnie odwrotne obserwacje (na razie mam stosunkowo mało próbek) mam co do Fomy 100 wywoływanej w ID68 (1+1), D76(1+1) i D23 (1+0). Tutaj zdecydowanie zmienia się stylistyka obrazka, D76 jest najbardziej "współczesny", D23 nieco bardziej pachnie "archiwaliami", a ID68 dał mały kontrast, rozlewanie się światła i ogólnie szarość w tle. Ale tu przede mną jeszcze ze 20 rolek, żebym mógł powiedzieć coś dokładniej.
_________________
Łatwe nie cieszy
ODPOWIEDZ