Zbyt kontrastowe odbitki

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

ARAKOKS
-#
Posty: 1
Rejestracja: 07 lip 2022, 22:26

Zbyt kontrastowe odbitki

Post autor: ARAKOKS »

Witam.
Jestem początkującym fotografem i mam problem z odbitkami. Wcześniej fotografowałem Zenitem i na tym samym papierze zdjęcia wychodziły dobrze pomimo ich słabego wyglądu na samym powiększalniku. Teraz mam nowy aparat Nikon F-601 i na robię zdjęcia na trybie automatycznym. Na powiększalniku zdjęcia wychodzą dobrze, ale już na odbitkach wychodzą zbyt konstrastowe z małą ilością półtonów.

Myślę, że to może być problem związany z samym papierem ( Jest to papier Foma Fomaspeed 9x13/25 312C Twardy mat). Prawdopodobnie problem leży w tym, że papier jest twardy i należy do takich dobrych zdjęć papier zwykły lub miękki :-) .

1) Czy rzeczywiście zmiana papieru na miekki lub zwykły polepszy sprawę z kontrastem i brakiem półtonów?
2) Można jeszcze coś zrobić z tym papierem na tej kliszy czy już z tego nic lepszego nie osiągnę.


Zdjęcie odbitki (przepraszam, ale robiłem telefonem)
Obrazek

Zdjęcie obrazu z powiększalnika ( także telefonem)
Obrazek


Mam nadzieję, że widać w czym sprawa. ( Na grzywie psa widać zmniejszoną ilość szczegółów )Proszę mnie nie karcić za ewentualne błędy na forum, ale jestem nowy na forum jak i w fotografii. Arnold jak i ja pozdrawiamy wszystkich którzy ze chcą mi pomóc :lol:
PPaweł
-#
Posty: 1351
Rejestracja: 16 sty 2021, 19:53
Lokalizacja: Stolica Śląska

Zbyt kontrastowe odbitki

Post autor: PPaweł »

Rób na normalnym.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10058
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Zbyt kontrastowe odbitki

Post autor: J.A. »

ARAKOKS, aparat ma tu niewiele do powiedzenia, raczej wywołane negatywu.
A rozszerzając radę PPaweła, zmień papier, ale nie na normalny, tylko na multigradacyjny i zaopatrz się w komplet filtrów.