A slajd to jak?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

PPaweł
-#
Posty: 730
Rejestracja: 16 sty 2021, 19:53
Lokalizacja: Stolica Śląska

A slajd to jak?

Post autor: PPaweł »

Słuchajcie, jak się właściwie wywołuje czarno-biały slajd? Do kolorowego jest E6, ale czarno-białe? Wstyd powiedzieć ;-) ale kolega pyta. Tak bardziej konkretnie, to jakimi to się robi odczynnikami, bo procedura jako taka to pewnie jest do kolorowego podobna?
oKuba
-#
Posty: 1843
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

A slajd to jak?

Post autor: oKuba »

PPaweł
-#
Posty: 730
Rejestracja: 16 sty 2021, 19:53
Lokalizacja: Stolica Śląska

A slajd to jak?

Post autor: PPaweł »

O, dzięki. W fotonegatywie też coś Fomy znalazłem. Całkiem proste w sumie. Jakoś tak się zasugerowałem, że to wymaga partyzanckich kombinacji, a tu po prostu można sobie kupić, co trzeba.
Już wiem, wkleję tę Fomę i dam rzeczonemu koledze linka tutaj, to będzie miał full serwis ;-)
https://fotociemnia.pl/wywolywacze-nega ... nego-.html
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 8729
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

A slajd to jak?

Post autor: J.A. »

Nie jest podobna. Podoba o tyle, że są dwa wywołania, ale już np. wybielanie jest w cz-b po pierwszym wywołaniu, a w barwnym po drugim.
Jest wiele przepisów, w zasadzie każdy producent foto miał swój, a ostatecznie każdy kto wywołuje więcej niż rolkę modyfikuje.
Ja np. Połączyłem kodakowski wywoływacz z resztą procesu od fotonu.
Przebieg procesu jest bardzo podobny w każdej wersji i wyglada tak (bez płukań)
1. Wywoływanie - obraz negatywowy.
3. Wybielanie -zamiana obrazu negatywowego w rozpuszczalny w klarowaniu.
5. Klarowanie - usunięcie byłego obrazu negatywowego.
7. Zaświetlanie (Połączone z płukaniem) lub zadymianie chemiczne.
8. Drugie wywoływanie.
10. Utrwalanie.
Cały proces w zależności od wersji trwa od godziny w górę.
Jeżeli chcesz, to podam Ci całe kompletne przepisy Foton, Foma, ORWO i Kodak.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
PPaweł
-#
Posty: 730
Rejestracja: 16 sty 2021, 19:53
Lokalizacja: Stolica Śląska

A slajd to jak?

Post autor: PPaweł »

Dałem tego linka, to może się rzeczony kolega osobiście zgłosi z pytaniami, jak zobaczy, jak tu fajnie ;-) Dzięki w każdym razie.
Phila
-#
Posty: 2
Rejestracja: 27 lis 2010, 12:53
Lokalizacja: Łódź
Płeć:

A slajd to jak?

Post autor: Phila »

J.A. pisze: 16 gru 2021, 13:02 Cały proces w zależności od wersji trwa od godziny w górę.
Jeżeli chcesz, to podam Ci całe kompletne przepisy Foton, Foma, ORWO i Kodak.
Jeśli możesz podesłać rozpiskę co i jak będę wdzięczny - kupiłem slajdy Fomy. Wskazany film zobaczyłem ale słaba znajomość języka Szekspira.... Dzięki :)
shovax
-#
Posty: 301
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:45
Lokalizacja: praha
Płeć:
Kontakt:

A slajd to jak?

Post autor: shovax »

J.A. pisze: 16 gru 2021, 13:02 5. Klarowanie - usunięcie byłego obrazu negatywowego.
jakos zyje w przekonaniu, ze obraz neg. rozpuszcza sie podczas wybielania. w klarowaniu usuwa sie kolorek i reszte chemii z emulsji.
shovax
-#
Posty: 301
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:45
Lokalizacja: praha
Płeć:
Kontakt:

A slajd to jak?

Post autor: shovax »

PPaweł pisze: 16 gru 2021, 12:31 Słuchajcie, jak się właściwie wywołuje czarno-biały slajd? Do kolorowego jest E6, ale czarno-białe? Wstyd powiedzieć ;-) ale kolega pyta. Tak bardziej konkretnie, to jakimi to się robi odczynnikami, bo procedura jako taka to pewnie jest do kolorowego podobna?
gotowe sety dzialaja prosto. ale robienie slajdow na innych materialach to juz niezla jazda :D zeby zjadlem na przewrotce Tech-pana... teoria jest prosta, ale uzyskanie zadowalajacego efektu to wyzsza szkola jazdy. Chocby z tego wzgledu, ze majac na jednym filmie mocno i malo kontrastowe klatki, trudo sie wbic w jakies optimum, z gory trzeba myslec nad tym, co bedzie na filmie, i dostosowac do tego proces.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 8729
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

A slajd to jak?

Post autor: J.A. »

shovax pisze: 09 maja 2022, 22:57
J.A. pisze: 16 gru 2021, 13:02 5. Klarowanie - usunięcie byłego obrazu negatywowego.
jakos zyje w przekonaniu, ze obraz neg. rozpuszcza sie podczas wybielania. w klarowaniu usuwa sie kolorek i reszte chemii z emulsji.
Czas je zmienić. Piszemy o czarno-białym procesie odwracalnym. On naprawdę jest inny niż barwny.
Np. Wybielanie jest przed drugim wywoływaniem, a nie po.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ