Kodak Eastman z lat 60' - jak wywoływać

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

dalton
-#
Posty: 3
Rejestracja: 14 kwie 2022, 09:47
Kontakt:

Kodak Eastman z lat 60' - jak wywoływać

Post autor: dalton »

Cześć,

to mój pierwszy post na tym Forum, dlatego się przedstawię. Jestem fotoamatorem, około 5 lat temu zapragnąłem samodzielnie wywołać negatyw. Bardzo mi się to spodobało; zaczynałem od Fomy i etapu zachwytów, że "cokolwiek wyszło". Obecnie - w przypadku fotografii czarno-białej - osiągnąłem jako-taką stabilizację, natomiast w przypadku fotografii kolorowej wciąż eksperymentuję - ze slajdami, z wywoływaniem crossowym, chcę też lada dzień spróbować procesu ECN2. Póki co negatywy skanuję, natomiast zamierzam kiedyś wykonywać także odbitki. Używam głównie aparatów Pentax (ME Super, K1000). Jako czytelnik śledzę Forum od paru lat, a teraz zdecydowałem się napisać, bo chciałbym spytać o poradę. Także przechodzę do rzeczy.

Wylicytowałem na ebayu za parę groszy nawijarkę do filmów ze szpuli. Na nawijarce przyklejona była karteczka, jednak nie rozszyfrowałem, co było na niej napisane. W ciemni otworzyłem nawijarkę i okazało się, że w środku jest film. Nawinąłem do kasetki kilka klatek, wypstrykałem i wywołałem w wywoływaczu D-76, trzymając film w koreksie przez 10 minut. *Coś* wyszło. Nic specjalnego, natomiast odczytałem napisy na brzegu taśmy i rozszyfrowałem, że na karteczce było napisane "Loaded with Tri-X", a film to Kodak Eastman Tri-X 320 ASA. Nie pamiętam na jakiej podstawie, ale doszedłem do wniosku, że jest z lat 60'.

Ostatnio wróciłem do zabawy z tym filmem. Naświetlałem jako 20 ASA, wywoływałem również w D-76. Załączam dwa sample. Negatyw wyszedł bardzo ciemny i zdjęcia, obiektywnie rzecz ujmując, szału nie robią, jednak jest to najlepsze, co dotychczas mi wyszło na tym filmie.