
TMax400 / DD-X / D-76
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
-
- -#
- Posty: 80
- Rejestracja: 13 cze 2021, 10:49
- Lokalizacja: Tschechoslowakei
TMax400 / DD-X / D-76
děkuji pěkně pánové !
s pozdravem, Ct

TMax400 / DD-X / D-76
Niestety, "albo rybki, albo akwarium".českotěšínský pisze: ↑23 sty 2022, 11:03 (...)
Chciałbym uzyskać większy kontrast i mniejsze ziarno.
Wyższy kontrast można uzyskać przez dłuższe wywoływanie, ale to odbywa się kosztem zwiększonego ziarna.
Mniejsze ziarno można uzyskać przez krótsze wywoływanie, ale to wymaga z kolei obfitszego naświetlenia - stąd znana starszej daty fotografom zasada "naświetlaj na cienie, wywołuj na światła".
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
-
- -#
- Posty: 80
- Rejestracja: 13 cze 2021, 10:49
- Lokalizacja: Tschechoslowakei
TMax400 / DD-X / D-76
A co "naświetlaj na cienie, wywołuj na światła" właściwie znaczy w praktyce?
TMax400 / DD-X / D-76
W praktyce wyglada to tak, ze negatyw naswietlasz mierzac cienie, ktore "wkaldasz" w ta strefe, ktora chcesz uzyskac (np. III) a pozniej znajac rozpietosc kontrastowa motywu (N; N-1-2, N+1+2) dobierasz tak wywolanie aby uzyskac optymalny negatyw a w efekcie aby swiatla nie byly przepalone lub niedoswietlone. Polecam ksiazke Negatyw A. Adamsa
TMax400 / DD-X / D-76
A bylbym zapomnial. Zone system Adamsa nie nadaje sie do filmow maloobrazkowych czy tez MF z roznymi sytuacjami kontrastowymi, co w zasadzie wynika z mojego wczesniejszego tekstu, gdyz negatyw zazwyczaj wywoluje sie na raz i odpada wtedy rozne wolanie na rozne sytuacje kontrastowe. W przypadku pojedynczych szitek lub negatywow z ta sama sytuacja swietlna daje to optymalne rezultaty.
TMax400 / DD-X / D-76
To oznacza, żeby np. film o nominalnej czułości ISO 3200 naświetlać jak film o czułości ISO 1600 i wywoływać go w odpowiednio krótszym czasie.českotěšínský pisze: ↑24 sty 2022, 16:30 A co "naświetlaj na cienie, wywołuj na światła" właściwie znaczy w praktyce?
Jeśli spojrzysz w materiały publikowane przez renomowanych producentów materiałów światłoczułych i odczynników do ich obróbki, to zauważysz, że podawane są czasy wywoływania dla czułości nominalnej, wyższej (obróbka typu "push") i niższej (obróbka typu "pull").
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
TMax400 / DD-X / D-76
oKuba, da się. Trzeba tylko mierzyć punktowo cienie i umieszczać je nie zawsze w tej samej strefie, tylko w tej, która wyjdzie z góry założonego wywoływania na światła. Trudne do wykonania na 36 klatkowych filmie, ale mając światłomierz punktowy z drabinką jak na zdjęciu, wystarczy ustawić odpowiednio znaczniki i dostosować się do nich.
- Załączniki
-
- 3B117F63-BF31-4314-A9B1-B45F48658561.jpeg (89.12 KiB) Przejrzano 2079 razy
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
TMax400 / DD-X / D-76
J.A., Umieszczanie cieni w tej samej strefie to nie problem, ale problemem jest, gdy sytuacje z kontrastem roznia sie znacznie od siebie. Jak sobie poradzic z sytuacja na tym samym negatywie, gdzie rozpietosc wynosi 3 strefy oraz 7? Proponujesz wolac tak samo? Pewnie nie.
Tez uzywam spota, nawet tego samego modelu, ale on nic nie pomoze, jesli sytuacja z kontrastem sceny jest diametralnie rozna na tym samym negatywie.
Tez uzywam spota, nawet tego samego modelu, ale on nic nie pomoze, jesli sytuacja z kontrastem sceny jest diametralnie rozna na tym samym negatywie.
TMax400 / DD-X / D-76
oKuba, No właśnie nie. Nie chodzi o umieszczenie cieni w tej samej strefie, można je umieścić w innej. Chodzi o to by tak umieścić scenę by wszystko wywołać na światła.
Oczywiście nie będzie to wywoływanie tożsame z indywidualnym, ale w procesie pozytywowym poradzić sobie z klatkami o rozpiętości 3EV będzie znacznie łatwiej.
Oczywiście można wziąć inny aparat, zmienić kasetę etc. ale nie zawsze się da.
Oczywiście nie będzie to wywoływanie tożsame z indywidualnym, ale w procesie pozytywowym poradzić sobie z klatkami o rozpiętości 3EV będzie znacznie łatwiej.
A masz lepsza radę dla filmów 120 i 135?
Oczywiście można wziąć inny aparat, zmienić kasetę etc. ale nie zawsze się da.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
TMax400 / DD-X / D-76
J.A., Tutaj zaczynamy juz teoretyzowac. Oczywiscie do pewnego stopnia mozna zonglowac strefami. Ale tylko do pewnego. Jak poradzic sobie z sytuacja, gdzie w obu wypadkach cienie musza byc w strefie III a mierzona rozpietosc na drabince wynosi raz 3 a raz 7. Jak chcialbys rozciagnac i jak skurczyc rozpietosc tym samym wywolywaczem?
TMax400 / DD-X / D-76
ależ nadaje się, tylko trzeba mieć odpowiednią ilość aparatów lub magazynków. wtedy masz aparat/magazynek "N", N-1", "N+1" etc...
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
TMax400 / DD-X / D-76
rbit9n, To jest oczywista oczywistosc. Ja pisalem o tym samym negatywie. I na tym samym sie nie nadaje.
TMax400 / DD-X / D-76
Taka ciekawostka. Mam tutaj kolege fotografa, ktory do swojej Mamiyi RZ uzywa 7 magazynkow (6-ciu do sw i jednego na kolor).
Wedlug niego tak wyglada jego statystyka, gdy wyjezdza na letnie wakacje po Europie, niezalznie od celu podrozy:
40% N-3
25% N-2
15% N-1
10% N
7% N+1
3% N+2
On fotografuje cz-b wylacznie na FP4+ Przyznaje, ze nie spodziewalem sie akurat takiego podzialu. Jego powiekszenia sa techniczne super a i ma tez oko jako fotograf. Wszedzie taszczy te magazynki plus kilka obiektywow. Fascynat
Wedlug niego tak wyglada jego statystyka, gdy wyjezdza na letnie wakacje po Europie, niezalznie od celu podrozy:
40% N-3
25% N-2
15% N-1
10% N
7% N+1
3% N+2
On fotografuje cz-b wylacznie na FP4+ Przyznaje, ze nie spodziewalem sie akurat takiego podzialu. Jego powiekszenia sa techniczne super a i ma tez oko jako fotograf. Wszedzie taszczy te magazynki plus kilka obiektywow. Fascynat