digital flash + analogowy aparat

Statywy, światłomierze, skanery.. i wszystko czego jeszcze możemy używac

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

českotěšínský
-#
Posty: 80
Rejestracja: 13 cze 2021, 09:49
Lokalizacja: Tschechoslowakei

digital flash + analogowy aparat

Post autor: českotěšínský »

Dzieki. Sile blysku okresla liczba przewodnia?
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1882
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

digital flash + analogowy aparat

Post autor: powalos »

českotěšínský pisze: 25 lip 2021, 16:11 Sile blysku okresla liczba przewodnia?
Tak.
Fan Pentax'a.
českotěšínský
-#
Posty: 80
Rejestracja: 13 cze 2021, 09:49
Lokalizacja: Tschechoslowakei

digital flash + analogowy aparat

Post autor: českotěšínský »

Cześć. Mam pytanie uzupełniające, jaka lampa (analogowa), o jakiej liczbie przewodniej (najchętniej poprosiłbym o modele) udźwignie sytuację taką:
doświetlenie modela stojącego pod światło w słońcu (lub chociaż w lekko zachmurzonym słońcu)? Rozumiem, że lampy z aparatami o synchronizacji 1/60 sek (Minolta XG) z lp 30 tego nie potrafią, błysk będzie za słaby? Czy Szanowni Forumowicze mogliby poradzić w tej kwestii? Np jeśli żadna lampa nie da rady z takim sprżętem w takiej sytuacji, to jaki lepszy aparat jest polecany (ale tylko nieco lepszy :) Z góry przepraszam jeśli w pytaniu są błędy rzeczowe, mam nadzieje, że jednak w miarę jasno wyartykułowałem swoją myśl :) dziekuję, Ct.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

digital flash + analogowy aparat

Post autor: J.A. »

Od początku.
1. aparat z migawką szczelinową musisz dopasować naświetlanie światłem ZASTANYM do czasu synchronizacji, czyli nie możesz mieć czasu krótszego niż najkrótszy czas synchroniczny aparatu. Tu nie problem lampy, tylko aparatu. W takim przypadku moc lampy musi być taka by prawidłowo doświetliła przy przesłonie która będzie potrzebna w zależności od warunków światła zastanego. Do takich zadań, na pewno da sobie radę Metz 45 CT lub podobny. Ma odpowiednią moc i można w bardzo szerokim zakresie sterować przesłoną. Ogólnie lampa, która nie daje możliwości ustawienia wielu przesłon, nie będzie się nadawała. Najczęściej proste lampy umożliwiają użycie 2-3 przesłon, to stanowczo za mało. Znaczy może się z taką lampą udać trafić z parametrami, ale nie zawsze.
2. Aparat z migawką centralną, daje lepsze możliwości. Poszerza się ilość możliwych kombinacji czas/przesłona, a to z kolei daje więcej kombinacji warunki/rodzaj lampy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

digital flash + analogowy aparat

Post autor: Z_photo »

českotěšínský pisze: 02 wrz 2021, 18:29 ... jaki lepszy aparat jest polecany (ale tylko nieco lepszy :)
Nie musi być lepszy, byle z centralną migawką, która współpracuje z lampą błyskową przy każdym czasie naświetlania. Nawet tania Smiena sprawdzi się lepiej niż klasyczna lustrzanka z migawką szczelinową, bo można będzie wykorzystać czasy do 1/250 s włącznie.

Lustrzanki dające szerokie spektrum możliwości synchronizacji błysku (potocznie High Speed Syncro) to już wysoka półka. To np. Olympus OM-4 Ti i OM-3 Ti z lampą F280, czy Nikon F6 z odpowiednią (nie pamiętam już jaką) lampą.
Jeśli przez "nieco lepszy" miałeś na myśli także tylko "nieco" wyższe ceny - to wspomniane aparaty nie spełniają tego kryterium.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
českotěšínský
-#
Posty: 80
Rejestracja: 13 cze 2021, 09:49
Lokalizacja: Tschechoslowakei

digital flash + analogowy aparat

Post autor: českotěšínský »

Rozumiem! Dzieki wielkie! Czyli można powiedzieć, że przy aparatach srednioformatowych, TLR, ten problem nie występuje? Dziekuje, Ct
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

digital flash + analogowy aparat

Post autor: Z_photo »

českotěšínský pisze: 02 wrz 2021, 19:11 Rozumiem! Dzieki wielkie! Czyli można powiedzieć, że przy aparatach srednioformatowych, TLR, ten problem nie występuje? Dziekuje, Ct
Występuje, ale jest marginalnie dokuczliwy, bo można pracować z lampą przy czasie naświetlania dochodzącym do 1/500 s.
A w jednoobiektywowych lustrzankach Hasselblada ponoć są jeszcze szybsze migawki centralne.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

digital flash + analogowy aparat

Post autor: J.A. »

Z_photo pisze: 02 wrz 2021, 19:04 To np. Olympus OM-4 Ti i OM-3 Ti z lampą F280,
To jest bardzo mizerne rozwiązanie. Nie dość, że lampa jest słaba, to przy czasach krótkich wykorzystywana jest tylko część energii błysku, bo błysk jest sztucznie wydłużany, a ilość energii pozostaje bez zmian. Przy czasie synchronizacji 1/250 ta lampa ma realną LP tyko 14.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
českotěšínský
-#
Posty: 80
Rejestracja: 13 cze 2021, 09:49
Lokalizacja: Tschechoslowakei

digital flash + analogowy aparat

Post autor: českotěšínský »

J.A. a jakie rozwiązania byś zaproponował, jak Ty to widzisz?
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

digital flash + analogowy aparat

Post autor: Z_photo »

J.A. pisze: 02 wrz 2021, 19:56 To jest bardzo mizerne rozwiązanie. Nie dość, że lampa jest słaba, to przy czasach krótkich wykorzystywana jest tylko część energii błysku, bo błysk jest sztucznie wydłużany, a ilość energii pozostaje bez zmian. Przy czasie synchronizacji 1/250 ta lampa ma realną LP tyko 14.
Trudno się dziwić, skoro to pierwsze lub jedno z pierwszych tego typu rozwiązań.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

digital flash + analogowy aparat

Post autor: Z_photo »

Analogowy sprzęt o większych możliwościach synchronizacji HSS to spory wydatek, ale jednorazowy - więc można to jakoś przeboleć.
Gorzej, że eksperymenty w tym zakresie nieuchronnie wiążą się ze sporą liczbą kadrów mniej lub zupełnie nieudanych, co przy obecnych cenach filmów czyni to bardzo drogą imprezą.
Osobiście sugerowałbym zebranie doświadczeń przy wykorzystaniu sprzętu cyfrowego, co uchroni przed znaczną częścią wydatków. Dopiero później można wykorzystać zdobyte doświadczenia w fotografii na materiałach srebrowych.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

digital flash + analogowy aparat

Post autor: rbit9n »

Z_photo pisze:
českotěšínský pisze: 02 wrz 2021, 18:29 ... jaki lepszy aparat jest polecany (ale tylko nieco lepszy :)
Nie musi być lepszy, byle z centralną migawką, która współpracuje z lampą błyskową przy każdym czasie naświetlania. Nawet tania Smiena sprawdzi się lepiej niż klasyczna lustrzanka z migawką szczelinową, bo można będzie wykorzystać czasy do 1/250 s włącznie.

Lustrzanki dające szerokie spektrum możliwości synchronizacji błysku (potocznie High Speed Syncro) to już wysoka półka. To np. Olympus OM-4 Ti i OM-3 Ti z lampą F280, czy Nikon F6 z odpowiednią (nie pamiętam już jaką) lampą.
Jeśli przez "nieco lepszy" miałeś na myśli także tylko "nieco" wyższe ceny - to wspomniane aparaty nie spełniają tego kryterium.
no i jeszcze Minolty Dynax 5, 7 i późniejsze z lampami Minolty np. 5600HS.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
českotěšínský
-#
Posty: 80
Rejestracja: 13 cze 2021, 09:49
Lokalizacja: Tschechoslowakei

digital flash + analogowy aparat

Post autor: českotěšínský »

Dzien dobry :) Dziękuje wszystkim za odpowiedzi i o bezcenne poszerzenie mojej wiedzy tym samym:) Czyli jak dobrze zrozumiałem, chodzi w takich warunkach swietlnych (zdjecia pod słońce) o to aby funkcjami aparatu (odpowiednia przesłona i maksymalnie krótki czas naświetlania) zredukować ilość światła zastanego i umozliwić lampie błyskowej (wykorzystując jej moc) zrobienie błysku o takiej sile aby był on silniejszy niż światło słoneczne w tym momencie? Dlatego czas naświetlania powinien być maksymalnie krótki a siła lampy maksymalnie duża? Przepraszam za podstawowe pytania ale chcę to pojąć :) Innymi słowy w takich trudnych warunkach świetlnych niewykluczone, że lepsze zdjęcia wyjdą np. Lomo z migawką centralna plus powiedzmy zwykły sunpack niz minolta xg (migawka szczelinowa) +sunpack? Odnośnie sprzetu z wyzszej polki tak jak Koledzy piszą, to juz chyba lepiej od razu inwestowac w sredni obrazek ? Pozdrawiam i dziekuje, Ct
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

digital flash + analogowy aparat

Post autor: mrek »

Upraszczając sprawę: czasem migawki + przysłoną naświetlasz tło (w tym bardzo jasne słońce?), więc czas i przysłona musi być takie aby tło wyszło poprawne. Osoba stojąca tyłem do słońca będzie niedoświetlona (w mocnym cieniu) więc błyskasz lampą tak aby doświetlić tę osobę. Reszta światła z lampy poleci bokiem na tło i nic nie zmieni.
1. Lampa musi mieć na tyle mocy aby doświetlić osobę (mocno zależne od odległości osoby od aparatu).
2. Migawka musi się otworzyć całkowicie aby wtedy mogła błysnąć lampa. Migawki szczelinowe w różnych aparatach mają różne czasy synchronizacji więc pamiętaj o tym. Migawki centralne mają synchronizację na każdym czasie bo zawsze otwierają się całkowicie.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

digital flash + analogowy aparat

Post autor: 4Rider »

mrek pisze: 03 wrz 2021, 09:17 Osoba stojąca tyłem do słońca będzie niedoświetlona (w mocnym cieniu) więc błyskasz lampą tak aby doświetlić tę osobę.
Z tymże że w takiej sytuacji wcale nie trzeba niczym błyskać, wystarczy kompensacja ekspozycji,
często dodawana funkcja do aparatów z elektroniką czyli BLC lub manualnie +2 EV.
Można też zmierzyć światło punktowo, ale żeby tak od razu błyskać, a fe!
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
ODPOWIEDZ