Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Hej, to mój pierwszy post więc z góry proszę o litość xD.
Szukam zasady, według której można policzyć, o ile wydłużyć czas w zależności od tego, jak bardzo rozcieńczę wywoływacz. Domyślam się, że to zależy od rodzaju wywoływacza i materiału, ale szukam jakiegoś "starting point".
Mój przypadek wygląda tak: wołam Fomę 400 w jednorazowych roztworach czeskiego Xtolu, pilnując żeby zawsze mieć w nich 100ml wywoływacza/film. W Patersonie 4 wychodzi mi dla 135 1+2 i dla 120 1+4, żeby przykryć film i mieć tę minimalną ilość wywoływacza. Jeśli Foma zaleca 7-8 min w stocku, to o ile powinienem wydłużyć czas dla 1+2 oraz 1+4?
Po starannych poszukiwaniach w internecie znalazłem sprzeczne info - 30-40% dłużej dla każdej dodatkowej części wody, 50% dla każdego rozcieńczenia o połowę (cokolwiek to znaczy ¯\_(ツ)_/¯).
Ostatnio wołałem 1+2 przez 13 min, negatyw wyszedł chyba przewołany (gigantyczny kontrast i ziarno na skanie), więc wolałbym nie eksperymentować "na oko" z następnym filmem.
Szukam zasady, według której można policzyć, o ile wydłużyć czas w zależności od tego, jak bardzo rozcieńczę wywoływacz. Domyślam się, że to zależy od rodzaju wywoływacza i materiału, ale szukam jakiegoś "starting point".
Mój przypadek wygląda tak: wołam Fomę 400 w jednorazowych roztworach czeskiego Xtolu, pilnując żeby zawsze mieć w nich 100ml wywoływacza/film. W Patersonie 4 wychodzi mi dla 135 1+2 i dla 120 1+4, żeby przykryć film i mieć tę minimalną ilość wywoływacza. Jeśli Foma zaleca 7-8 min w stocku, to o ile powinienem wydłużyć czas dla 1+2 oraz 1+4?
Po starannych poszukiwaniach w internecie znalazłem sprzeczne info - 30-40% dłużej dla każdej dodatkowej części wody, 50% dla każdego rozcieńczenia o połowę (cokolwiek to znaczy ¯\_(ツ)_/¯).
Ostatnio wołałem 1+2 przez 13 min, negatyw wyszedł chyba przewołany (gigantyczny kontrast i ziarno na skanie), więc wolałbym nie eksperymentować "na oko" z następnym filmem.
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
A nie łatwiej wołać wszystkie w jednym rozcieńczeniu? Ja wiem że oszczędność ale takie szkrubienie to już chyba trochę przesada...
Albo na przykład możesz używać standardowego rozcieńczenia 1+3
Albo na przykład możesz używać standardowego rozcieńczenia 1+3
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Oszczędność i wygoda są dla mnie ważne. Ponadto po prostu chciałbym poznać zasadę wg której należy modyfikować czas w zależności od rozcieńczenia, jeśli taka jest.
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
No to rób w 1+3, będzie oszczędność a czasy są w internecie to i wygoda będzie. Zasady są- ale dla każdego wywoływacza to będzie wyglądać inaczej bo każdy wywoływacz ma inną energiczność pracy, obawiam się że nie ma uniwersalnego wzoru, chociaż na pewno mamy na forum kogoś kto opracował wzory dla Fomadona Excel
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
einverv,
podaję kalkulator, sprawdza się w większości wywoływaczy:
[u mnie sprawdzone na ID-68 (Microphen) D-76 i Hydrofenie]
stock T=100%
1+1 T=150%
1+2 T=175%
1+3 T=225-250%
1+4 T=300-325%
Acha co do Fomy 400 to w rozcieńczonym wywoływaczu wołać lepiej na nominalną/pudełkową czułość,
przy 1+4 obniżyć naświetlanie o +0,3-0,5EV [naświetlać na 300-320 ASA]
forsowane [naświetlane na wyższą czułość] filmy najlepiej wołać w stocku.
podaję kalkulator, sprawdza się w większości wywoływaczy:
[u mnie sprawdzone na ID-68 (Microphen) D-76 i Hydrofenie]
stock T=100%
1+1 T=150%
1+2 T=175%
1+3 T=225-250%
1+4 T=300-325%
Acha co do Fomy 400 to w rozcieńczonym wywoływaczu wołać lepiej na nominalną/pudełkową czułość,
przy 1+4 obniżyć naświetlanie o +0,3-0,5EV [naświetlać na 300-320 ASA]
forsowane [naświetlane na wyższą czułość] filmy najlepiej wołać w stocku.
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
@Imperitus, @4rider, dzięki wielkie za rady :) Jeśli po wydłużeniu czasu wg kalkulatora wyniki znów nie będą w pobliżu akceptowalnych, pójdę w 1+3. Chyba, że w międzyczasie objawi się ktoś ze sprawdzonymi czasami dla tego filmu i wywojki.
A Fomę 400 świeciłem dotychczas na 250 - gdzieś wyczytałem, że taką czułość film osiąga w Xtolu/Excelu.
A Fomę 400 świeciłem dotychczas na 250 - gdzieś wyczytałem, że taką czułość film osiąga w Xtolu/Excelu.
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
To jest optymalne rozwiązanie w Twoim wypadku.
Foma 400 świetnie wychodzi w ID-68 [Microphen] - tu służę sprawdzonymi danymi.
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
einverv, to zależy od wywoływacza, nie od filmu.
W dokumentacji danego wywoływacza jest tabela w której podane są różne czasy wywoływania dla konkretnego rozcieńczenia. Z tej tabeli wyliczasz proporcje, które są ważne dla każdego filmu.
Jeżeli w wywoływaczu stężonym (podstawowe rozcieńczenie) jest podany czas np. 6 min. A dla rozcieńczenia 1:1 jest podany czas dla tego samego filmu np. 9 min. To 9/6=1,5. To 1,5 jest właśnie tym współczynnikiem, który należy stosować. Tyle.
W dokumentacji danego wywoływacza jest tabela w której podane są różne czasy wywoływania dla konkretnego rozcieńczenia. Z tej tabeli wyliczasz proporcje, które są ważne dla każdego filmu.
Jeżeli w wywoływaczu stężonym (podstawowe rozcieńczenie) jest podany czas np. 6 min. A dla rozcieńczenia 1:1 jest podany czas dla tego samego filmu np. 9 min. To 9/6=1,5. To 1,5 jest właśnie tym współczynnikiem, który należy stosować. Tyle.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Gucio, dzięki za podpowiedzi. Chciałbym się jeszcze upewnić - na Digitaltruth mam czas dla ISO 400 oraz roztworu 1+3 dla Aristy Edu Ultra, czyli afaik mojej Fomy. Jak rozumiem, jeśli naświetlam ją na EI ~250, to powinienem ten czas odrobinę skrócić?
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Zanim nie zacząłem sam składać sobie wywojek, moim ulubionym był właśnie Xtol. Moja metoda na oszczędzanie była taka, że kupowałem zestaw na 5L, robiłem 2,5L superstocka, rozlewałem do buteleczek 100mm po "szczeniaczkach" i chowałem tę baterię w lodówce. Oczywiście przy wielkim aplauzie mojej żony. Potem taką buteleczkę rocieńczałem 1+1 i miałem stocka. A potem wiadomo, dla oszczędności tego stocka 1+3.
Dziś u mnie rządzi "z lenistwa" D23 a i formaty zrobiły się większe, więc ziarno nawet jak widać, to nie przeszkadza.
Dziś u mnie rządzi "z lenistwa" D23 a i formaty zrobiły się większe, więc ziarno nawet jak widać, to nie przeszkadza.
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
aka, na digitaltruth podają znacznie krótszy czas 12:30 dla Aristy i EI 400, ale wolę zaufać twoim danym, bo jak się domyślam są sprawdzone :) Ponadto wyższe czasy niż podane na digitaltruth wychodzą także z kalkulatora 4Rider czy zastosowania metody z mnożnikiem J.A.. Dzięki za pomoc, skorzystam z 15:15 dla EI 250 i wrócę tutaj z wynikami :)
szable ja kupuję czeski odpowiednik, proszek na 1l kosztuje ~17 zł. Dlatego problem ekonomicznych opakowań u mnie nie występuje :). Używam jednorazowo roztworów zamiast kąpać klika filmów w stocku, bo dopiero się uczę i na tym etapie wolę sobie darować jedną zmienną, czyli wydłużanie czasu w zależności od zużycia stocka. Słyszałem też, że roztwór daje mniejszy kontrast, a dla mnie to pożądany efekt.
szable ja kupuję czeski odpowiednik, proszek na 1l kosztuje ~17 zł. Dlatego problem ekonomicznych opakowań u mnie nie występuje :). Używam jednorazowo roztworów zamiast kąpać klika filmów w stocku, bo dopiero się uczę i na tym etapie wolę sobie darować jedną zmienną, czyli wydłużanie czasu w zależności od zużycia stocka. Słyszałem też, że roztwór daje mniejszy kontrast, a dla mnie to pożądany efekt.
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Oryginał na 5 litrów jest tańszy, ale prz mniejszym przerobię faktycznie bezpieczniej jest kupować opakowania na 1 litr.
Z jedna małą uwagą. Oryginał kodaka w opakowaniu na 1 litr miewał przypadki nagłej śmierci.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
1. na digitaltruth nic nie ma o sposobie mieszania - mi tamte czasy wyglądają na mieszanie ciągłe
2. może są sprawdzone, ja nie sprawdzałem, pochodzą z aplikacji na smartfona Film Developer Pro
3. powyższa aplikacja podaje czasy dla Excela równe kodakowskiemu Xtol - ściągnij sobie z sieci Data Sheet Xtola i działaj tak jak tam piszą np. co do sposobu mieszania (30" i potem 5"(2-5X) co 30"). Dla mieszania co 30" powyższe czasy mają być odpowiednio 15 i 13:45
4. spróbujesz, skorygujesz i będziesz miał swój sposób
Powodzenia.
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
Przedłużanie czasu przy rzadszych roztworach wywoływacza
Wołaj standa 1:100 Rodinal - zawsze coś wyjdzie i będzie tanio :)