Naświetlanie negatywu kolor C41

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

ozzy1979
-#
Posty: 2
Rejestracja: 06 gru 2008, 17:26
Lokalizacja: Legnica

Naświetlanie negatywu kolor C41

Post autor: ozzy1979 »

Witam. Przypomnijcie jak się naświetla negatyw kolorowy? Na cienie (jak bw) czy na światła? Pytam, bo zaczynam dopiero przygodę z negiem kolorowym C41.
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1895
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Naświetlanie negatywu kolor C41

Post autor: powalos »

Tak jak każdy negatyw. Tylko pamiętaj, że kolor ma mniejszą rozpiętość i tonalną i tolerancję naświetlania.
Fan Pentax'a.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Naświetlanie negatywu kolor C41

Post autor: technik219 »

Negatywy, obojętnie - czarno białe czy barwne, naświetla się na światła. Jeśli rozpiętość tonalna fotografowanej sceny wykracza poza możliwości materiału, to rozjaśnia się cienie bądź "gasi światła". Cienie można rozjaśnić blendą lub lampą. Przygasić światła można np. filtrem polaryzacyjnym (polecam "książkę z pszczołą" Mroczka). Fotografując na materiałach cz-b można jeszcze zastosować "myk" z naświetlaniem i wywołaniem kompensacyjnym, o czym szeroko w innym wątku tego forum. Myślę, że można by i filmy barwne próbować traktować w podobny sposób, ale to wymaga opanowania procesów ciemniowych do perfekcji, w labach tego nie robią.
W warunkach normalnego fotografowania rzadko zachodzi potrzeba stosowania takich zabiegów-wybiegów. A fotografując np. krajobrazy mamy niewielkie (przeważnie żadne) możliwości w tym zakresie.
powalos pisze: 28 mar 2021, 16:09 ylko pamiętaj, że kolor ma mniejszą rozpiętość i tonalną i tolerancję naświetlania.
W odniesieniu do materiałów odwracalnych - zgoda. Jednak materiały negatywowe już nie są tak wymagające. W studio zawsze da się temat ogarnąć, a w plenerze problemy mogą się pojawić raczej w specyficznych warunkach: ostre słońce, zima, śnieg razem itp. Uzyskany efekt zależy w dużej mierze od rodzaju zastosowanego materiału. Teraz nie mamy już wyboru, ale kiedyś można było wybrać materiały negatywowe (barwne) o odpowiedniej gradacji, bardziej kontrastowe, mniej kontrastowe. Np. AGFACOLORY z serii Optima pozwalały nie przejmować się za bardzo kontrastami fotografowanej sceny, a jak to było za mało to można było wziąć któryś z serii Portrait (np. 160).
Lux mea lex
ODPOWIEDZ