Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: Ozmin »

Dlatego założyłem ten wątek. Potrzebuję skalibrować Zone Master pod papier Fomy.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: J.A. »

Hmm.
Skoro chcesz KALIBROWAĆ ZM, to raczej nie możesz opierać się na domniemaniach, przypuszczeniach, które znajdziesz w internecie.
Musisz posiadać 100% pewne informacje. Inaczej owa kalibracja będzie o kant miejsca, w którym plecy kończą swą szlachetną nazwę, otłuc.
Moim zdaniem znacznie pewniejsze będą w takiej sytuacji filtry do szufladki. Wiem, trzeba mieć odpowiednią głowicę, ale moim zdaniem innej rady nie ma.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: Ozmin »

Głowicę kondensatorową też mam. Ostatnio przesiadłem się na kolorową. Bazując na danych Ilforda i Fomy zrobiłem interpolację, aby otrzymać zgrubne wartości dla mojej głowicy. Dalsze korekty będę robił wykorzystując pasek Stouffera tak, aby otrzymać takie samo ISO R względem filtra szufladkowego. Ostatnio zrobiłem doświadczenie robiąc paski dla poszczególnych gradacji głowicą kolorową z filtracją i wykorzystując szufladkowe filtry Ilforda bez filtracji. Na moje oko wyniki są bardzo zbliżone. Niestety nie mam densytometru, jeszcze...
Na wykresie wartości Ilforda i Foma. Dla Fomy 130 gradacje połówkowe są interpolowane. Foma 170 określiłem na podstawie wersji 130. Nie wiem czy mój sposób myślenia jest poprawny, ale od czegoś trzeba wyjść :-)
Załączniki
2020-12-12 16_56_51-gradacja.xlsx - Excel.png
2020-12-12 16_56_51-gradacja.xlsx - Excel.png (35.2 KiB) Przejrzano 2333 razy
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: mrek »

Ozmin pisze: 12 gru 2020, 14:55 Potrzebuję skalibrować Zone Master pod papier Fomy
Będziesz kalibrował metodą z instrukcji ZM II i paskami jakie dali w komplecie?
Który paper?
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
darekdp
-#
Posty: 198
Rejestracja: 03 kwie 2011, 21:19
Lokalizacja: Szczecin

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: darekdp »

Jestem dość świeżym użytkownikiem ŻonyMistrza. Zrobiłem sobie własną kalibrację dla Fomy 312. Działa super.
Zainteresowanym mogę oczywiście przesłać wyniki. Używałem również znalezionej w sieci kalibracji dla Kentmere VC Select. Wyniki tak samo dobre.
Pozdrawiam
Darek
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: Ozmin »

mrek pisze: 12 gru 2020, 22:23
Ozmin pisze: 12 gru 2020, 14:55 Potrzebuję skalibrować Zone Master pod papier Fomy
Będziesz kalibrował metodą z instrukcji ZM II i paskami jakie dali w komplecie?
Który paper?
Tak. Fomaspeed Variant Velvet 313.
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
Awatar użytkownika
Ozmin
-#
Posty: 263
Rejestracja: 25 lis 2015, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: Ozmin »

darekdp pisze: 12 gru 2020, 23:51 Jestem dość świeżym użytkownikiem ŻonyMistrza. Zrobiłem sobie własną kalibrację dla Fomy 312. Działa super.
Zainteresowanym mogę oczywiście przesłać wyniki. Używałem również znalezionej w sieci kalibracji dla Kentmere VC Select. Wyniki tak samo dobre.
Jaką masz głowicę w powiększalniku?
Instagram
Hasselblad: 500C/M, 553ELX, XPAN
Durst: M70, M805, L1200
skpt
-#
Posty: 657
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: skpt »

J.A. pisze: 08 gru 2020, 18:08 To ja poproszę o naukowe wytłumaczenie co ma lepiej split grading od takiego zwykłego.
Być może to wynika z mojego nieuctwa, ale regularnie używam split gradingu (choć tego nie lubię) do zabawy z tego typu kadrami jak niżej, czyli selektywnego dopalania na skrajnych filtrach. Nawet żadnych masek nie wycinam, tylko łapami macham w różnych miejscach, korzystając z tego, że wpływ na ciemne partie obrazu jest bardzo ograniczony przy "żółtym kręciołku" na maksa w głowicy - nie powstają wizualne aureolki, a przynajmniej dla mnie efekt jest zadowalający.
Obrazek
EDYTA: W zasadzie to co chciałem napisać, to że używanie split gradingu jest dla mnie najbardziej intuicyjną techniką pracy ze scenami zawierającymi co najmniej dwa, istotnie różnie względem kontrastu fragmenty. Nawet jeśli negatyw zgrabnie ujął komplet informacji od światła do cienia na prostym odcinku krzywej, dla obu tych fragmentów, to replikując to na papier na jednej gradacji albo dostaję mdłą średnią mieszczącą wszystko, albo muszę któryś z fragmentów sceny wizualnie poświęcić. Tak czy inaczej, efekt jest daleki od odbioru przez oko ludzkie - nie satysfakcjonuje mnie. Split grade pozwala mi na najwygodniejsze potraktowanie tych dwóch kawałków sceny odrębnie, w zakresie stosowanego kontrastu. Pewnie da się to samo zrobić stosując kombinacje różnych filtrów. Ale skoro i tak trzeba to robić, to dla mnie zwyczajnie wygodniej jest posługiwać się skrajnymi.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: mrek »

skpt pisze: 14 gru 2020, 13:27 to dla mnie zwyczajnie wygodniej jest posługiwać się skrajnymi.
Tak było ze mną gdy powróciłem do ciemni po zmianie wieku z XX na XXI.
Prawie dla każdej odbitki używałem Split Grading. Pewnie dlatego aby odsunąć od siebie koniczność decydowania ;)
Ale po zakupie Zone Master okazało się, że prawie większość odbitek mogę wykonać na jednym filtrze. Tylko ktoś mnie musi popchnąć do podjęcia decyzji, który filtr i wskazać czas. Dzięki Żonie Mistrza. Teraz rozwijam się manualnie machając maskami i Split Grading mi już tak dobrze nie wychodzi (-:
Żona Mistrza nie umie po czesku bo to Brytyjka jest. Więc papiery FOMA obrabiam (z)ręcznie.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
skpt
-#
Posty: 657
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: skpt »

Cuda, cuda, muszę kiedyś zobaczyć w akcji ten magiczny przyrząd :-) Ja większość powiększeń portretowych robię tak, że wybieram najistotniejszy dla mnie fragment (z reguły oczy, skóra twarzy i kawałek włosów) i na ogół w 1-2 malutkich ścinkach testowych z gęstą drabinką czasów dobieram satysfakcjonujący kontrast. Jeśli negatyw jest kulturalny, to z reguły daje to od startu dobry rezultat. Jak jest nie bardzo kulturalny (to na ogół od razu widać), to sprawdzam jeszcze ile trzeba przesłonić dopalić fragmenty tła, ale sam kontrast zmieniam z rzadka. Robię na jednym, wybranym nastawie. Z pejzażami mam dużo bardziej indywidualne podejście i poświęcam im dużo więcej namysłu. Ale to też wynika głównie z mojej niewprawności w podejmowaniu decyzji. W każdym razie tam testuję dużo więcej małych, wybranych wycinków. Mimo to bywa, że jak poskładam wizualnie do kupy wymyśloną teorię na temat obrazka, to mam niezły ubaw z cętkowanego bohomaza, który spłodziłem :-)
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: J.A. »

skpt, hola kolego.
To co opisujesz, to nie jest SG, przynajmniej wg. mojej wiedzy.
SG, to używanie tylko dwóch filtrów. Czyli eksponujemy przez 10 s. Z tym, że 10 s, to czas sumaryczny dla obu filtrów, a kontrast uzyskujemy przez balansowanie czasem między filtrami.
A to co opisujesz, to selektywne doświetlanie z innym filtrem niż dla całego powiększenia.

Oczywiście istnieje niezerowa szansa, że ja źle rozumiem termin SG.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
skpt
-#
Posty: 657
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: skpt »

Całkiem możliwe, że nie potrafię się poprawnie wysłowić. Przepraszam. Przykładowy obrazek po prawej został wykonany przy użyciu tylko dwóch skrajnych filtrów. Natomiast nie każdy fragment tego obrazka brał udział w pełnym czasie naświetlania dla danego filtru. Tego typu technika jest opisywana w zagramanicznej literaturze (np. w Way Beyond Monochrome, w moim egzemplarzu na stronach 324-328, jako "Advanced Split Grade Printing"). Stąd być może niepotrzebnie kruszymy kopie, bo mamy inną definicję "split gradingu". Dla mnie to jest technika pracy na dwóch skrajnych filtrach. Nie wymuszająca zastosowania dokładnie tej samej filtracji dla wszystkich fragmentów obrazu. I ta właśnie selektywna aplikacja dwóch skrajnych filtrów to dla mnie jedyne uzasadnienie dla stosowania tej zabawy.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2337
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: mrek »

skpt pisze: 14 gru 2020, 15:23 Cuda, cuda, muszę kiedyś zobaczyć w akcji ten magiczny przyrząd
Zapraszał Cię do ciemni Zbyszek, zapraszam i ja. Do Zbyszka masz pod górę, do mnie odwrotnie.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
aka
-#
Posty: 5563
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: aka »

I pomyśleć, że kiedyś nie było papierów wielogradacyjnych...
skpt
-#
Posty: 657
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Kontakt:

Wartości filtracji dla papierów Foma dla głowicy Dursta z max. 170

Post autor: skpt »

mrek pisze: 14 gru 2020, 17:09 Zapraszał Cię do ciemni Zbyszek, zapraszam i ja.
Dziękuję! Mam nadzieję, że świat znormalnieje nieco, a i mnie się zrobi spokojniej w życiu, by móc się pocieszyć spotkaniami (-: Póki co udało mi się znaleźć tymczasowy przytułek dla powiększalnika. Po półrocznej abstynencji ciemniowej wybełtanie nocą kilku fotek sprawiło mi wielką radochę (-:
ODPOWIEDZ