Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Ilford dla swoich papierów wielogradacyjnych podaje parametry czułości i kontrastu ISO(R) i ISO(R). Czy ktoś spotkał się z takimi danymi dla papierów Fomy? Na ulotkach nie ma..
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2090
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: Imperitus »

zladygin, udało mi się na szybko znaleźć dla dwóch tylko. Pewnie jakby więcej poszukać to są karty techniczne dla wszystkich papierów.
fomatone-MG.pdf
(619.59 KiB) Pobrany 170 razy
fomaspeed-variant-III.pdf
(698.31 KiB) Pobrany 152 razy
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Imperitus pisze: 22 kwie 2020, 09:05 zladygin, udało mi się na szybko znaleźć dla dwóch tylko. Pewnie jakby więcej poszukać to są karty techniczne dla wszystkich papierów.
Świetnie! Dziękuję. Na ulotkach, które przeglądałem nie znalazłem tych danych.

Na ich podstawie mogę wprowadzić kalibrację do RH ZoneMaster-a bez konieczności robienia własnych, dość upierdliwych prób. Dane takie (przynajmniej dla Ilforda) są wystarczająco dokładne, żeby od strzału uzyskać zadowalający wynik; oczywiście dla zdjęcia "na gotowo" trzeba tu i ówdzie popoprawiać, ale start już jest.

Pewnie, gdy wrócę do "ciemni stacjonarnej" pokuszę się o dokładną kalibrację do panujących tam warunków - teraz w zupełności wystarczą te informacje + trochę doświadczenia i wyczucia.
Zbyszek
Arturl
-#
Posty: 83
Rejestracja: 12 mar 2017, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: Arturl »

zladygin
Mam nadzieję, że pamiętasz - podana gradacja filtrów na krzywych dotyczy filtrów Fomy.
A.
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Arturl pisze: 22 kwie 2020, 12:09 zladygin
Mam nadzieję, że pamiętasz - podana gradacja filtrów na krzywych dotyczy filtrów Fomy.
A.
Na szczęście i dla Fomy - "Technical data (Foma Variant filters for contrast control)", i dla Ilforda - "Technical data (Ilford Multigrade Filters for contrast control)"
darekdp
-#
Posty: 198
Rejestracja: 03 kwie 2011, 21:19
Lokalizacja: Szczecin

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: darekdp »

Z moich ostatnich doświadczeń wynika:
- kontrast Fomy w stosunku do Ilford IVMG deLuxe jest większy o ok. 1 stopień
- czas naświetlania jest podobny
Pozdrawiam
Darek
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Dane, które wczytałem dla Ilforda (RC IV, nowy RC V i FB warmtone dają wyniki powtarzalne, z tym, że wymagają korekty czasu naświetlania o ok. 1 ev w górę dla 00-3, 1/2 ev dla 3 1/2. 4-5 korekty nie wymagają. To ok. to +- 1/6 - 1/12 ev. Przy propozycji ZM użycia filtrów 4-5 i znaczących powierzchniach wysokich świateł dobrze jest trochę doświetlić filtrem 00.
To dla danych wczytanych z ulotek. Ciekaw jestem jak wyjdzie kalibracja.
Wywoływacz Multigrade 1+9, 2 min. Temp. 18-20 stopni.
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 566
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: dejnekas »

Ta wiedza w zasadzie jest malouzyteczna. Wloz papiet pod powiekszalnik i przymknij przyslone o 2-3 stopnie i ustaw czas 20s. Bedziesz miec czas na maskowanie i doswietlanie. Bedziesz mogl przymknac przeslone o 1-2 stopnie jesli 20s. to zbyt duzo, lub wydluzyc czas jesli za malo.

Szczerze mowiac, zapomnij o tych papierkach technicznych :-) Zajmij się nawietlanie i wywolywaniem ! :-)
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
Arturl
-#
Posty: 83
Rejestracja: 12 mar 2017, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: Arturl »

zladygin pisze: 23 kwie 2020, 11:53 Dane, które wczytałem dla Ilforda (RC IV, nowy RC V i FB warmtone dają wyniki powtarzalne, z tym, że wymagają korekty czasu naświetlania o ok. 1 ev w górę dla 00-3, 1/2 ev dla 3 1/2. 4-5 korekty nie wymagają. To ok. to +- 1/6 - 1/12 ev. Przy propozycji ZM użycia filtrów 4-5 i znaczących powierzchniach wysokich świateł dobrze jest trochę doświetlić filtrem 00.
To dla danych wczytanych z ulotek. Ciekaw jestem jak wyjdzie kalibracja.
Wywoływacz Multigrade 1+9, 2 min. Temp. 18-20 stopni.
Zaraz, zaraz... ale dla jakiego papieru konkretnie?
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Arturl pisze: 29 kwie 2020, 19:02 Zaraz, zaraz... ale dla jakiego papieru konkretnie?
Napisałem na początku - ilfordy: MG IV RC, MG V RC i FB Warmtone. Wszystkie zachowywały się podobnie.
Arturl
-#
Posty: 83
Rejestracja: 12 mar 2017, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: Arturl »

Mam inne doświadczenia. Papiery RC a FB Warmtone wywołane w 2min w Ilfordzie Multigrade u mnie wyglądają różnie. Szczególnie Warmtone jeśli ma być Warmtone.
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Arturl pisze: 30 kwie 2020, 06:26 Mam inne doświadczenia. Papiery RC a FB Warmtone wywołane w 2min w Ilfordzie Multigrade u mnie wyglądają różnie. Szczególnie Warmtone jeśli ma być Warmtone.
Ależ oczywiście, że wyglądają różnie. Nie zrozumieliśmy się. Wymienione przeze mnie papiery zachowują się podobnie w czasie naświetlania przy pomocy wskazań ZoneMastera z wpisanymi ustawieniami z danych fabrycznych papierów. To znaczy, że wskazania ZM należy - dla osiągnięcia prawidłowych wyników - korygować tak hak napisałem. Jest oczywiste, że ten sam negatyw powiększony na wymienionych papierach będzie wyglądał różnie, zgodnie z cechami danego papieru. Warmtone ciepło, RC IV neutralnie, a RC V będzie miał głębsze czernie niż IV, z lekko ciepłym odcieniem. Moje uwagi odnoszą się tylko poprawności wskazań ZM II.
Arturl
-#
Posty: 83
Rejestracja: 12 mar 2017, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: Arturl »

Niestety nie mam doświadczenia w Zone Meter, natomiast mam doświadczenie z naświetlaniem tych papierów i do tego co napisałeś wygląda ono inaczej. Praktyka. Korygowanie u mnie jest inne. Temat jest szerszy...
W skrócie: każdy powinien korekcje naświetleń wykonać sam.
Z innej beczki: moim zdaniem rozcieńczenie 1+9 i 2min, nie wykorzystują potencjału Warmtone. Pracowałem na 1+13 i spokojnie ciągnąłem 5min.
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: zladygin »

Arturl pisze: 30 kwie 2020, 15:15 Niestety nie mam doświadczenia w Zone Meter, natomiast mam doświadczenie z naświetlaniem tych papierów i do tego co napisałeś wygląda ono inaczej. Praktyka. Korygowanie u mnie jest inne.
Przepraszam Ciebie bardzo, ale jeżeli nie znasz tego urządzenia, to debata jest bezprzedmiotowa.
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 566
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne

Post autor: dejnekas »

Arturl pisze: 30 kwie 2020, 15:15 Niestety nie mam doświadczenia w Zone Meter, natomiast mam doświadczenie z naświetlaniem tych papierów i do tego co napisałeś wygląda ono inaczej. Praktyka. Korygowanie u mnie jest inne. Temat jest szerszy...
W skrócie: każdy powinien korekcje naświetleń wykonać sam.
Z innej beczki: moim zdaniem rozcieńczenie 1+9 i 2min, nie wykorzystują potencjału Warmtone. Pracowałem na 1+13 i spokojnie ciągnąłem 5min.
Warmtone ma wiele tzw. 'salts' wiec 'trzeba' go trzymac min. 3 -4 min. w wywolywaczu inaczej ten papier nie pokarze potencjalu.
Nie ma też znaczenia jakim sposobem się go naswietla (ZM czy cokolwiek) o ile jest naswietlony dobrze.
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
ODPOWIEDZ